آشپزی

طرز تهیه لوبیا پلو مجلسی با تمام فوت و فن برای شفته نشدن


همه ما ایرانی ها عاشق لوبیا پلو هستیم اما شاید پلو سرخ کرده خوردیم و اصلا خوشمزه نبود. پختن لوبیا پلو خوشمزه ترفند خودش را دارد. در مطلب آشپزی امروز طرز تهیه مجلسی لوبیا پلو با استیک (خورش) را با تمام ترفندها به شما آموزش می دهیم.

البته می توانید باقالی پلو را با گوشت چرخ کرده هم بپزید که سریعتر و راحت تر است. اما استفاده از گوشت های رنده شده یا خورشتی برای حبوبات خانگی بیشتر رایج است.

پخت لوبیا پلو خوشمزه با برنج بلند دو نکته طلایی دارد که به شما آموزش می دهیم. اولین نکته این است که لوبیا پلو را کمی بیشتر از حد معمول خام میل کنید. چون خود لوبیا پلو مقداری آب دارد، اگر زودتر برنج را بردارید، باقالی پلو پف می کند.

نکته مهم دیگر این است که در لوبیا پلو نباید از زعفران دم پز استفاده شود زیرا آب اضافی زعفران دم کرده نیز باعث پف کردن برنج می شود. روش دیگر ، می توانید پودر زعفران را به شکل زیر به برنج اضافه کنید.

مواد لازم برای لوبیا پلو با استیک

مواد لازم (برای 5 نفر)

  • لوبیا سبز نیم پز: 400 گرم
  • برنج ایرانی: 4 پیمانه
  • سر بره کم چرب: 350 گرم
  • پیاز: 2 عدد بزرگ
  • رب گوجه فرنگی: 3 قاشق غذاخوری
  • پودر زعفران: به میزان لازم
  • بشقاب زرشک: به میزان لازم
  • نمک، فلفل سیاه، زردچوبه، پودر کاری، زیره، پودر دارچین و چوب دارچین: به میزان لازم

مواد لازم را از ای بی سی مگخریداری کنید

طرز تهیه لوبیا پلو با خلال گوشت (خورش)

گوشت را کباب کنید

1
پیاز را ریز خرد کنید. یک سوم پیاز را در قابلمه ای با کمی روغن تفت دهید تا کمی سبک شود. سپس گوشت را به پیازها اضافه کرده و تفت دهید تا رنگ گوشت مطابق شکل تغییر کند و آب آن خارج شود. در این مرحله ادویه ها و چوب دارچین را اضافه کرده و تفت دهید تا بوی خامی ادویه ها از بین برود. آب جوش را به قابلمه اضافه کنید تا روی گوشت را بگیرد و با درب بسته به مدت 2 ساعت کاملا بپزد.

مقدار آب باید به اندازه ای باشد که در پایان پخت آب در قابلمه باقی نماند.

پیاز را با رب و ادویه تفت دهید

2
در حین پختن گوشت، بقیه پیازها را در ماهیتابه با روغن بیشتری تفت دهید. پیازها را می گذاریم کمی طلایی شود سپس ادویه و رب گوجه فرنگی را اضافه می کنیم و با هم تفت می دهیم.

لواشک اضافه کنید

3
وقتی رب گوجه فرنگی رنگ شد بشقاب زرشک را برش می دهیم و به تابه اضافه می کنیم. اجازه دهید کاسه ها در مواد حل شوند. برای این مقدار مواد حدود 10*10 سانتی متر لواشک کافی است. البته بسته به میزان اسیدی ظرف، ترجیح می دهید بیشتر یا کمتر استفاده کنید.

تهیه لوبیا پلو

4.
لوبیای پخته شده را به پلو اضافه کنید و با سایر مواد تفت دهید.

گوشت پخته

5.
وقتی گوشت کاملاً پخت و آب آن بیرون کشید ، چوب دارچین را از قابلمه بردارید.

رب لوبیا

6.
گوشت را به لوبیا پلو اضافه کنید و مقدار نمک را اندازه کنید. در صورت نیاز کمی لواشک به مواد اضافه کنید.

طرز تهیه درست لوبیا پلو

7
وقتی لوبیا پلو آماده شد، برنج را که به مدت 3 ساعت در آب جوش خیس کرده ایم، می ریزند تا دم بکشد. فراموش نکنید چون در لوبیا پلو آب وجود دارد، باید برنج خام را بیش از حد معمول آبکش کنید.

کاسه مورد علاقه خود را در کف کاسه قرار دهید. یک لایه برنج و سپس یک لایه باقالی پلو داخل قابلمه بریزید. کمی برنج به مایه اضافه کنید و روی آن پودر زعفران و کمی پودر دارچین بپاشید. دوباره مقداری برنج اضافه کنید و مراحل قبل را تکرار کنید تا مواد پخته شوند. توجه داشته باشید که باید پودر زعفران را روی برنج بپاشید و دوباره برنج را روی آن بریزید تا رنگ زعفران به خوبی روشن شود. لوبیا را بجوشانید. در صورت نیاز می توانید دور برنج آب خیلی کمی بریزید تا سریعتر در قابلمه بپزد.

طرز تهیه لوبیا پلو با گوشت خورشتی

8.
در صورت تمایل می توانید در اواخر پخت کمی روغن داغ روی برنج بمالید و سپس باقالی پلو را سرو کنید. نوش جان!

.

مجله خبری ای بی سی مگ

ای بی سی مگ یک وب سایت خبری و علمی در حوزه فیلم و سینما، تکنولوژی و لوازم خانگی با جدیدترین اخبارهای این حوزه می باشد. خوشحالیم بتوانیم مطالب مفیدی را برای شما ارائه دهیم.
دکمه بازگشت به بالا