اولین گزارش سالانه دیجی‌کالا منتشر شد؛ ترین‌های دیجی‌کالا در یک قاب

[ad_1]

نقشه ایران در گزارش 98 دیجی کالا

به نقل از شهر سخت‌افزار: «دیجی‌کالا بزرگترین فروشگاه خرده فروشی آنلاین در منطقه است و حالا به حدی از وسعت رسیده که می‌توان با بررسی اطلاعات آماری منتشر شده آن، دیدگاه خوبی نسبت به تجارت آنلاین و اقتصاد دیجیتال در کشور پیدا کرد». در ادامه با بررسی گزارش کامل دیجی‌کالا در سال 1398 و اولین گزارش سالانه این فروشگاه بزرگ، همراه ما باشید.

چه خریدار باشید و چه فروشنده، دانستن آمار و تمایلات کاربران می‌تواند انبوهی از اطلاعات مفید را در اختیار شما قرار دهد. در واقع اینکه یک فروشنده بداند چه محصولی برای عرضه نزد کاربران مفیدتر بوده و مشتریان بیشتری دارد از یک سو و اینکه کاربر خریداری بداند که مشتریان دیگر از چه محصولاتی استقبال می‌کنند از سوی دیگر، عواملی هستند که به ما کمک می‌کنند تا به پاسخ این سؤال برسیم که «بررسی آمار همه جانبه یک شرکت جامع در حوزه فروش کالا، چه مزایایی دارد؟»
گروه دیجی‌کالا که حالا متشکل از اتحاد 14 زیرمجموعه است در بخش‌های مختلف فعالیت خود از جمله بازرگانی، فروش، پرداخت و نوآوری، اطلاعاتی را منتشر کرده که دانستن هر یک از آن‌ها برای افرادی که در دنیای دیجیتال زندگی می‌کنند بسیار مهم خواهد بود.

مسلما اینکه بدانیم وضعیت کسب و کارهای آنلاین در ایران به چه نحو است می‌تواند حرکتی مثبت و مترقی برای شناخت بهتر بازار و رفتارهای کاربران در فضای آنلاین باشد. با وجود بیش از 31 هزار فروشگاه آنلاین متأسفانه در حوزه ارائه گزارش فعالیت و نحوه تعامل با کاربران و بازخوردهای آن‌ها شفافیت کمی وجود دارد.
در این خصوص فعالیت و آمار و ارقام فروشگاه‌های ایرانی به ندرت به نحوی جامع در اختیار کاربران قرار می‌گیرد و از همین رو می‌توان ارائه گزارش سال ديجی‌کالا در سال 98 را به فال نیک گرفت و امیدوار بود که این حرکت به رسمی نیکو در بین فروشگاه‌ها و کسب و کارهای آنلاین کشور تبدیل شود.

رفتار کاربران دیجی‌کالا

همان‌طور که در بخش قبل گفتیم اینکه بدانیم کاربران در دیجی‌کالا اصولا به دنبال چه محصولات، خدمات و اتفاقاتی هستند می‌تواند افق دید بسیار مناسبی را در اختیار ما قرار دهد؛ در واقع وقتی آماری از یکی از بزرگترین فروشگاه‌های کشور ارائه شود، می‌تواند را به سمت پاسخ این پرسش هدایت کند.
طبق آماری که این فروشگاه منتشر کرده، با توجه به بازدید روزانه 26 میلیون کاربر که به صورت متوسط هر کدام 4 دقیقه و 54 ثانیه را در صفحات فروش کالاهای مختلف آن به گشت و گذار، کسب اطلاعات، بررسی و سفارش کالاها می‌پردازند باید دیجی‌کالا را محبوب‌ترین خرده فروشی آنلاین ایران و خاورمیانه دانست.

این فروشگاه موفق به ایجاد بیش از 4000 شغل جدید برای ایرانیان شده و بیش از 61 هزار کسب و کار ایرانی را در دل خود جای داده است.
در یک روز عادی در دیجی‌کالا 12 هزار کاربر جدید ثبت نام کرده و 3154 قلم کالای جدید به سیستم وارد می‌شوند و در حدود 300 هزار سفارش ثبت شده و دیجی‌کالا را با وجود بومی بودن و داشتن جامعه هدف کاملا ایرانی، در ردیف فروشگاه‌های رده بالای اینترنتی دنیا قرار می‌دهد.

اقتصاد دیجیتال ایران و دیجی‌کالا

کشور ما در خرید و فروش کالا هنوز حالت سنتی دارد و کاربران بیشتر ترجیح می‌دهند که کالای لازم خود را با مراجعه به بازارها، پاساژها و مراکز خرید تهیه کنند و این تفکر در نهایت باعث شده تا تنها کمتر از 2 درصد از سهم بازار به فروشگاه‌های اینترنت تعلق داشته باشد.
در حال حاضر 31،343 فروشگاه آنلاین در کشور وجود دارد ولی جهش 2٫5 برابری تراکنش‌های آنلاین طی دو سال اخیر نشان‌دهنده این است که با توسعه ارتباطات و فناوری، کاربران بیشتر از قبل برای خرید کالای لازم خود دست به دامن اینترنت می‌شوند.

البته نگاهی به آمار نسبت فروش اینترنتی به کل بازار خرده فروشی کشور نشان می‌دهد که این بازار به شدت مهجور مانده و همچنان جای پیشرفت زیادی دارد.

در نمودار فوق مشاهده می‌کنید که ایران با داشتن آماری تخمینی در رتبه‌های پایین جدول تهیه ملزومات زندگی کاربران از طریق اینترنت قرار دارد. این امر نشان‌دهنده این حقیقت است که بازار کسب و کارهای آنلاین ایران تا چه حد جای پیشرفت دارد و فروشگاه‌هایی مانند دیجی‌کالا تا چه حد می‌توانند در زمینه کاهش آلودگی هوا، افزایش بهره‌وری کاربران از خریدهای اینترنتی، افزایش نرخ تبادلات مالی روی بستر اینترنت و … تأثیر بسزایی داشته باشد.

اتفاق خوب دیگری که در این زمینه افتاده رشد متوسط سالیانه 112 درصدی است که هر ساله در نرخ NMV یا ارزش خالص کالای به فروش رفته در دیجی‌کالا به وجود آمده است. این نرخ افزایشی نشان‌دهنده افزایش توجه کاربران ایرانی به خرید آنلاین کالاهای گران‌قیمت‌تر اشاره دارد و مؤید این ادعاست که خرید آنلاین در ایران روز به روز حالت حرفه‌ای‌تر و بزرگتری به خود گرفته و روند اعتماد کاربران به فروشگاه‌های ایرانی بسیار مثبت و افزایشی است.

پرفروش‌ترین روزها و ساعات در دیجی‌کالا

نگاه به آماری که دیجی‌کالا منتشر کرده به ما نشان می‌دهد که میزان سفارش‌ها در نیمه دوم سال 98 تقریبا دو برابر نیمه اول سال بوده است.

همچنین پرفروش‌ترین ماه برای مجموعه دیجی‌کالا آذر ماه و به‌خصوص دو شب آخر ماه بوده که به شب یلدا و جشنواره یلدا دیجی‌کالا در این شب مرتبط می‌شود.
برای اینکه بدانید در چه ساعاتی از روز و هفته بیشترین سفارشات ثبت می‌شوند هم نمودار زیر می‌تواند جالب توجه باشد؛

همان‌طور که در نمودار بالا مشاهده می‌شود کاربران بیشتر در ساعات ابتدای روز و به نوعی ساعات اداری و در روزهای ابتدایی هفته اقدام به خرید کالا می‌کنند و طبیعتا ساعات نیمه شب هم تعداد خریدها در کمترین تعداد خواهند بود.

اشتغال‌زایی دیجی‌کالا

در کنار ویژگی‌های مالی که درباره‌ی وضعیت دیجی‌کالا اعلام شد باید به این نکته هم اشاره کرد که از زمان تأسیس تا به امروز، این فروشگاه موفق به تولید بیش از 4073 شغل در همه 31 استان کشور شده است که البته سهم استان‌های پرجمعیت‌تر بیشتر است.
نکته جالب دیگر این است که افراد در مجموعه دیجی‌کالا بیش از 450 شغل متفاوت در گروه‌های مختلف دارند و این بدان معناست که دیجی‌کالا تقریبا همه گروه‌های مهم شغلی را پوشش داده و برای بیشتر تخصص‌ها در دیجی‌کالا شغلی پیدا می‌شود.

کاربران دیجی‌کالا بیشتر به دنبال چه کالاهایی هستند

نگاهی به آمار دیجی‌کالا نشان می‌دهد که کاربران بیشتر در این فروشگاه به دنبال لوازم الکترونیکی هستند. در آمار منتشر شده اعلام گردیده که بیش از 26 میلیون دستگاه گوشی موبایل توسط این فروشگاه در سال 1398 به فروش رسیده و پرطرفدارترین کالا در رتبه بعد هدفون‌ها، هدست‌ها و هندزفری هستند.

در این آمار پرطرفدارترین کالای غیر الکترونیکی، کفش بوده و ماسک تنفسی هم پرطرفدارترین کالاهای بهداشتی بوده‌اند.

کدام کاربران بیشتر از دیجی‌کالا خرید می‌کنند؟

طبق آمار اعلامی دیجی‌کالا، بیشترین مشتریان این فروشگاه در محدوده سنی بین 25 تا 34 سال قرار دارند و پس از آن رنج 35 تا 45 در رتبه دوم و رنج 14 تا 18 سال در رتبه سوم قرار می‌گیرند. با این اوصاف باید گفت بیشتر کاربران دیجی‌کالا دهه هفتادی‌ها و دهه هشتادی‌ها هستند.
همچنین طبق این آمار 64 درصد خریدهای دیجی‌کالا توسط آقایان انجام شده و خانم‌ها 36 درصد از کل خریدهای این فروشگاه را انجام می‌دهند.آمار جالب دیگری از دیجی‌کالا نشان می‌دهد که نزدیک به 25 درصد مشتریان دیجی‌کالا به طور متوسط بین 1 تا 2 ماه یک‌بار از این فروشگاه خرید می‌کنند. همچنین 19 درصد از مشتریان بین 3 تا 6 ماه یک‌بار از دیجی‌کالا خرید می‌کنند و نزدیک به 18 درصد از کاربران هم هر ماه حداقل یک خرید از دیجی‌کالا دارند.

نکته جالب دیگر این است که دیجی‌کالا نزدیک به 2 درصد مشتری بسیار پای کار داشته که هر روز یک خرید از این فروشگاه انجام می‌دهند که در نوع خود می‌تواند رفتاری جالب توجه باشد. 60 درصد مشتریان وفادار دیجی‌کالا، بین دو خرید خود بیش از 2 ماه فاصله نمی‌اندازند. همچنین 35 درصد از این مشتریان در ماه حداقل یک بار از دیجی‌کالا خرید می‌کنند.

همان‌طور که در بخش‌های قبلی گفتیم دیجی‌کالا در همه استان‌های کشور مراکز توزیع کالای خود را تأسیس کرده است ولی در آمار این فروشگاه تراکم مشتریان به نسبت جمعیت هر استان، در استان‌های تهران، البرز و یزد از سایر استان‌ها بیشتر است. البته در سمت دیگر این آمار باید گفت که تراکم مشتریان در استان‌های سیستان و بلوچستان، کردستان و خراسان شمالی از سایر استان‌ها کمتر است.

بازخورد مشتریان دیجی‌کالا

یکی از امکاناتی که در دیجی‌کالا در اختیار کاربران قرار داده می‌شود قابلیت امتیازدهی به محصولات یا مرجوع نمودن کالای خریداری شده است. پس از هر خرید، دیجی‌کالا به مشتریان خود پیامک ارسال می‌کند و از آن‌ها می‌پرسد که با توجه به خرید خود، از صفر تا 10 چقدر احتمال دارد خرید از دیجی‌کالا را به دیگران پیشنهاد کنند.
نگاهی به پاسخ‌های ارسالی کاربران به این سوال در سال 1398 نشان می‌دهد که حدود 10 درصد از مشتریان دیجی‌کالا پس از خرید خود در نظرسنجی شرکت کرده‌اند. همچنین بیشترین میزان نارضایتی کاربران به ترتیب به دلایلی مانند کیفیت کالا، مغایرت اطلاعات سایت با کالای دریافتی، مشکلات فنی کالا و ناکافی بودن اطلاعات و قیمت کالا مربوط می‌شود.
در این آمار همچنین دیجی‌کالا اعلام نموده که بیش از 95 درصد سفارشات در سال 1398 به موقع به دست کاربران رسیده‌اند و این فروشگاه به صورت متوسط میزان تأخیرها در تحویل کالا به مشتری در سال گذشته را نسبت به سال 97 تا 50 درصد کاهش داده است.
دیجی‌کالا در مجموعه‌ی خود 336 نفر را در بخش پشتیبانی مأمور پاسخ به مشتریان نموده که این تیم روزانه نزدیک به بیش از 18،200 تماس ورودی را پاسخ می‌دهد. همچنین با توجه به فعالیت دیجی‌کالا در شبکه‌های اجتماعی، نزدیک به 800 پاسخ به سؤالات و نظرات کاربران در سه شبکه توییتر، اینستاگرام و لینکدین داده می‌شود و دیجی‌کالا اعلام نموده که این آمار گروه تماس‌های پست الکترونیک و ایمیل به صورت هفتگی در سال 1398 به تعداد 9،286 ایمیل رسیده است.

برخورد با فروشگاه‌های متخلف و کالای تقلبی در دیجی‌کالا

یکی از نکاتی که در گزارش اخیر دیجی‌کالا به آن اشاره شده این است که وقتی یک کالا تقلبی باشد چه وضعیتی ایجاد می‌شود. طبق این گزارش، دیجی‌کالا مدعی است که از هر 100 هزار کالا در سال 1398 تنها 16 کالا طبق گزارش کاربران تقلبی بوده که نسبت 0٫016 درصد از کل کالاهای مجموعه را شامل می‌شود.
دیجی‌کالا در گزارش خود به این موضوع اشاره کرده که خط قرمز این فروشگاه کالای تقلبی است و شدیدترین برخورد با فروشگاه‌های متخلفی که ارائه کالای تقلبی در پلتفرم مارکت پلیس دیجی‌کالا را ادامه دهند به عمل خواهد آمد. در این حالت دیجی‌کالا ضمن عذرخواهی از مشتریانی که تحت تأثیر خطاهای فروشندگان مارکت‌پلیس قرار گرفته بودند، در سال 98 به صورت متوسط ماهانه 293 میلیون تومان کد هدیه به آن‌ها پرداخت کرده است.
البته این فروشگاه اظهار داشته است که با نظرسنجی که پس از خرید کالا از کاربران انجام می‌دهد رضایت نسبی تا 80٫8 درصد از کیفیت کالاهای ارسالی حاصل شده است. در صورت شناسایی کالای تقلبی بدون درج برچسب «غیراصل» محصول بلافاصله از سایت خارج شده و فروشنده کالا تا 10 برابر ارزش فروش محصول جریمه می‌شود.
در صورتی که فروشنده بار دیگر اقدام به فروش کالای تقلبی کند، علاوه بر جریمه نقدی، دسترسی فروشنده به گروه محصول گرفته می‌شود و در صورت تکرار این موضوع با فروشنده قطع همکاری می‌شود. در همه این شرایط مسؤولیت کامل خدمات جبرانی برای مشتریانی که تحت تأثیر این تخلف قرار گرفته‌اند، با دیجی‌کالا خواهد بود.

ویژگی‌های پلتفرم مارکت‌پِلیس دیجی‌کالا

دیجی‌کالا از نیمه اول سال 1395 نگرش مارکت‌پلیس را برای پیشبرد اهداف خود از یک سو و همچنین ایجاد محلی برای ارائه خدمات، کالا و محصولات تولیدکنندگان دیگر تأسیس کرد و نگاهی به آمار فعالان این حوزه نشان می‌دهد که تنها در سال 1398 تعداد کسب و کارهای ایرانی فعال در دیجی‌کالا 283 درصد افزایش پیدا کرده است.
ورود دیجی‌کالا به ساختار مارکت‌پلیس تحولی بزرگ در ساختار فروشگاه‌های آنلاین ایران ایجاد کرده است. در واقع پس از اضافه کردن مدل مارکت‌پلیس (بازارگاه) این فروشگاه به منبعی بسیار مهم و بزرگ برای تأمین کالا از روش‌های دیجیتال برای ایرانیان تبدیل شده است.
نکته جالبی که در این آمار اعلام شده این است که میزان درآمد متوسط هر فروشنده فعال مارکت‌پلیس در دیجی‌کالا مبلغ قابل توجه 39 میلیون تومان در ماه بوده است. دیجی‌کالا حتی فروشندگانی هم داشته که توانسته‌اند به درآمدی نزدیک به 32 میلیارد تومان در طول یک ماه از این فروشگاه برسند.
در نظر داشته باشید که برای اینکه فروشگاهی بتواند در پلتفرم مارکت‌پلیس دیجی‌کالا فعالیت کند باید شرایط خاصی را احراز کند؛ این فروشگاه اعلام نموده تنها در سال 1398، تعداد 105712 فروشگاه برای عضویت و ارائه در پلتفرم مارکت‌پلیس این فروشگاه درخواست داده‌اند که تنها 57 درصد آن‌ها توانسته‌اند شرایط لازم را احراز نمایند.

همچنین دو نمودار بالا به‌خوبی نشان می‌دهند که مدل مارکت‌پلیس در هر زمینه چه میزان از درخواست‌ها در فروشگاه دیجی‌کالا را پوشش می‌دهد.

پرفروش‌ترین و محبوب‌ترین کالاها در سال 1398

نگاهی به گزارش سالانه دیجی‌کالا برای سال 1398 نشان‌دهنده این موضوع است که گروه محصولات الکترونیک در عین پرتقاضاتر بودن، محبوب‌ترین کالاها را هم تشکیل می‌دهند.

بنا بر آمار دیجی‌کالا محبوب‌ترین کالا در پلتفرم دیجی‌کالا گوشی Galaxy A50 سامسونگ بوده و پس از آن سه محصول هدفون، دستبند هوشمند و گوشی ردمی 8 شیائومی در رتبه‌های بعدی محبوبیت از دید کاربران قرار داند.

در نقطه دیگر، بیشترین فروش از حیث تعداد متعلق به یک مدل لامپ LED تزئینی است.

از حیث ارزش ریالی فروش هم بیشترین تقاضا دوباره مربوط به گوشی Galaxy A50 سامسونگ است. نکته جالب دیگر این است که در رده‌های بعدی این رتبه‌بندی همچنان گوشی‌های هوشمند قرار گرفته‌اند که تنها از دو برند سامسونگ و هواوی هستند.

بخش بعدی کالاهای سوپرمارکتی هستند که دیجی‌کالا منحصراً توسط منابع داخلی خود اقدام به تأمین سفارش‌های مشتریان در این بخش می‌نماید و طبق اعلام این شرکت، دستمال کاغذی کلاسیک تنو پرطرفدارترین محصول این بخش از حیث ارزش ریالی بوده است.

در بخش ارزش کمیتی یا تعداد هم کنسرو ماهی تون طبیعت بیشترین سفارش را در سال 1398 به خود اختصاص داده است.

علاوه بر این دیجی‌کالا گزارش‌هایی را درباره‌ی پرفروش‌ترین محصولات در هر بخش اعلام کرده که برخی  از آن‌ها را می‌توانید در ادامه مشاهده کنید؛

تقابل کالای ایرانی و خارجی در دیجی‌کالا

یکی از ویژگی‌های بسیار خوبی که به واسطه فعالیت فروشگاه‌های اینترنتی در کشور می‌تواند رخ دهد افزایش توان مانور شرکت‌های داخلی است. طبق آمار منتشر شده از سوی دیجی‌کالا، تا پایان سال 1398 و با رشدی قابل توجه، 69 درصد از کالاهای به فروش رفته در دیجی‌کالا ایرانی بوده‌اند و در همین دوره مجموع برندهای ایرانی فعال در دیجی‌کالا به 2512 برند رسیده که می‌تواند بستری بسیار جذاب برای عرضه محصولات آن‌ها فراهم کند.

نگاهی به محبوب‌ترین برندهای داخلی و خارجی نشان‌دهنده این است که در حوزه برندهای ایرانی برند لوازم الکترونیکی TSCO، لوازم آرایشی COME’ON و برند لوازم خانگی امرسان به همراه برند ایکس ویژن و پارس‌خزر رتبه‌های برتر را به خود اختصاص داده‌اند.

سخن آخر

دیجی‌کالا به‌عنوان بزرگترین خرده‌فروشی آنلاین کشور توانسته طی سال گذشته علاوه بر افزایش سهم و حضور خود در حوزه خرید آنلاین کالا، فرصتی بسیار مناسب برای دیگر تولیدکنندگان که شاید پلتفرم مناسبی برای عرضه کالای خود ندارند فراهم کرده و موجب پیشرفت قابل توجه آن‌ها شود.
به هر حال انتشار گزارش‌هایی این‌چنین می‌تواند به‌عنوان راهنمایی مناسب برای مشتریان، تولیدکنندگان و حتی رسانه‌ها، شرایطی برای شناخت بیشتر فضای کسب و کار و نیازهای جامعه را فراهم کند.
اینکه کاربران در بسیاری از زمینه‌ها بیشتر به کالای ایرانی تمایل دارند هم می‌تواند نوید‌دهنده اتفاقی مثبت برای شرکت‌های داخلی باشد تا با اتخاذ سیاست مناسب بتوانند تجارت خود را متحول کنند. با این اوصاف به نظر می‌رسد در سال جاری هم با وجود تمام مشکلات، باید همچنان منتظر عملکرد مثبت دیجی‌کالا باشیم.

 

این مطلب اولین بار در شهر سخت‌افزار منتشر شده و در اتاق خبر دیجی‌کالا بازنشر شده است.

.

[ad_2]

دکمه بازگشت به بالا