لوازم خانگی

6 قابلیت iOS 15 که از اندروید کپی شده است


اپل و گوگل، دو شرکت بزرگ در حوزه سخت افزار و نرم افزار، هر ساله سیستم عامل های جدید خود یعنی iOS و اندروید را معرفی می کنند. نبرد بین این دو سیستم عامل بسیار جذاب و نزدیک به هم است، بنابراین هر دو شرکت در هر نسخه امکانات بسیار خوبی را به آنها اضافه می کنند. اما در آخرین نسخه سیستم عامل اپل یعنی iOS 15، به نظر می رسد که 6 ویژگی وجود دارد که اپل با تقلید از سیستم عامل رقیب یعنی اندروید طراحی کرده است. در ادامه به بررسی این قابلیت ها می پردازیم.

اپل در کنفرانس اخیر WWDC 2021 از iOS 15 پریمیوم رونمایی کرد. ما خوب می گوییم زیرا این شرکت هنگام رونمایی از iOS 14 همه چیز را در جیب خود داشت، بنابراین انتظار نداشتیم نسخه بعدی چنین تغییرات شدید و خلاقانه ای داشته باشد. با این حال باز هم شاهد یک سری ویژگی ها و قابلیت های جذاب بودیم. اما به نظر می رسد که برخی از این ویژگی ها چیزی بود که گوگل قبلا در نسخه های قبلی اندروید گنجانده بود.

البته آنچه باید به آن اشاره کنیم زمان عرضه iOS 15 و iPadOS 15 است.بسیاری از کاربران آیفون و آیپد تا اواخر این ماه نمی توانند به نسخه رسمی این سیستم عامل دسترسی داشته باشند. به همین دلیل است که ما نمی دانیم چگونه همه این توانایی ها در عمل خود را نشان می دهند. اما مشاهده می شود که 6 ویژگی جدید iOS 15 از اندروید به عاریت گرفته شده است. این قابلیت ها چیست؟

  1. ویجت ها و کتابخانه برنامه در iPad
  2. متن زنده
  3. ناوبری واقعیت افزوده در نقشه های اپل
  4. اعلان های iOS
  5. ویژگی های جدید سیری (دستیار صوتی اپل).
  6. عکس های اپل

1. ابزارک ها و کتابخانه برنامه در iPad

ویجت ها و کتابخانه برنامه در iPad

iPadOS 15 دو ویژگی جالب جدید برای بهبود ظاهر صفحه اصلی خود دریافت کرده است. ابزارها و App Library که هر دو به عنوان بخشی از iOS 14 فاش شدند. متأسفانه در آن زمان فقط کاربران آیفون به این دو ویژگی دسترسی داشتند، اما این بار کاربران iPad نیز می توانند از آنها استفاده کنند. هیچ دلیلی برای توجیه تاخیر اپل در طراحی چنین ویژگی برای نجات کاربران آیفون از آن صفحه اصلی خسته کننده وجود ندارد. دلیل خوبی برای توضیح اینکه چرا آیپدها و آیفون ها نباید این ویژگی را همزمان دریافت کنند وجود ندارد!

طراحی صفحه اصلی که قبل از iOS 14 شاهد بودیم (برای آیفون و آیپد) برای دوره ای ساخته شد که برنامه ها تنوع کمتری داشتند. اما با بزرگ‌تر شدن صفحه‌نمایش گوشی و بزرگ‌تر شدن برنامه‌ها، این فهرست تکراری و خسته‌کننده دیگر برای مرتب کردن سریع و دسترسی به برنامه‌ها مناسب نیست. حالا اما همه چیز خیلی بهتر شده است. تا آنجا که سوال اینجاست، کاربران آیفون چگونه قبل از کتابخانه اپلیکیشن به منوی این برنامه رفتند؟

حتی شرکت‌های اندرویدی که علاقه زیادی به کپی کردن ویژگی‌ها و عملکردهای iOS داشتند و صفحه اصلی گوشی‌های خود را در نظر می‌گرفتند، تغییری جزئی در آن ایجاد کردند. مانند چیدمان خودکار نمادها یا روش های گروه بندی آنها. علاوه بر این، فضای بین آیکون ها در آیپدها به قدری زیاد بود که کل فضای آزاد بدون دلیل اشغال شده بود.

سال گذشته در iOS 14 و امسال در iPadOS 15، شاهد اضافه شدن App Library در گوشه سمت راست صفحه بودیم تا کاربران بتوانند به همه آنها به ترتیب حروف الفبا در یک لیست دسترسی داشته باشند بدون اینکه صدها برنامه را گیج کنند. قابلیتی حدود 10 ساله که در تبلت های اندرویدی شاهد آن هستیم.

ویژگی های خوب دیگر ویجت ها هستند. این بار بزرگتر و راحت تر است که با آن تعامل کنید. به عبارت دیگر، کاربران آیپد تنها می توانند از کار با این گجت ها لذت ببرند زیرا صفحه نمایش بزرگ آن ها در مقایسه با آیفون آزادی عمل بیشتری به آن ها می دهد. باورش سخت است که شرکتی مانند اپل که معمولاً به دلیل طراحی محصول و تجربه کاربری مشهور است، به سادگی ویژگی هایی که اندروید برای این مدت طولانی داشته است، اضافه نکرده باشد. با این حال، اگر کاربر تبلت اندرویدی هستید و به تازگی وارد دنیای iPadOS شده اید، قطعا مانند یکی دو سال گذشته اذیت نخواهید شد و احساس آزادی بیشتری خواهید داشت.

2. متن زنده و جستجوی Spotlight. نسخه های ضعیف تر گوگل لنز

متن زنده و جستجوی Spotlight. نسخه های ضعیف تر گوگل لنز

اگر کاربر اندروید هستید و نمی دانید که این ویژگی در گوشی شما وجود دارد، پس حق با شماست. زیرا گوگل بر خلاف اپل نام زیبایی برای آن ندارد و به همین دلیل است که ممکن است برخی از افراد از وجود چنین ویژگی در گوشی های اپل هیجان زده شوند. در حالی که از سال 2018 تاکنون، کاربران اندرویدی می‌توانند متن‌های مورد علاقه خود را در اپلیکیشن گوگل لنز ترجمه کنند، متن زنده هم اکنون با الگوبرداری از این ویژگی در iOS 15 موجود است.

یکی از ویژگی های جذاب Google Lens این است که با Google Photos یکپارچه می شود و حتی می تواند متن روی تصاویر را تشخیص داده و ترجمه کند. ویژگی‌ای که اپل برای گوشی‌های خود ساخته است ممکن است بتواند افراد، مکان‌ها و چیزها را در عکس‌ها با کمک جستجوی Spotlight تشخیص دهد، اما گوگل بیش از نیم دهه تجربه بیشتری در تشخیص تصویر نسبت به اپل دارد و زمان زیادی از اپل گذشته است. قادر به انجام آن با همان کیفیت و دقت است.

از طرفی Live Text یک ویژگی خوب دیگر نیز دارد و آن این است که کاربران مک، آیپد و آیفون می توانند از آن استفاده کنند، در حالی که لنز گوگل محدود به محصولات اندرویدی است. شاید این حرکت اپل در نهایت این قابلیت را برای گوگل به وب سایت Google Photos بیاورد تا کاربران بیشتری بتوانند به آن دسترسی داشته باشند.

3. اپلیکیشن Apple Maps; Google Earth جدید با ناوبری واقعیت افزوده

نقشه های اپل

زمانی که Apple Maps iOS 6 حدود 10 سال پیش معرفی شد، به عنوان یک ویژگی خوب و جذاب شناخته می شد، اما طولی نکشید که یک سری کاستی ها و عملکرد ضعیف در مسیریابی و ناوبری و همچنین مشکلات در مشاهده ساختمان های مختلف وجود داشت. و مناظر، توسط کاربران مورد تمسخر قرار گرفته است. اما پس از هر به روز رسانی سیستم عامل خود، کوپرتینو اپلیکیشن Maps را به حدی ارتقا داده است که اکنون نقشه های اپل از بسیاری جهات رقیب گوگل مپ است.

بسیاری از ویژگی های این اپلیکیشن در iOS جذاب و کاربردی هستند. از حالت پل در iOS 8 تا مسیرهای سه بعدی، ساختمان های دقیق، حالت شب و … که در iOS 15 خواهیم دید. اما مانند بسیاری دیگر، اینها مانند بسیاری از موارد دیگر، از نقشه های گوگل در برنامه نقشه های اپل، مانند نمای خیابان جدید، الگوبرداری شده اند. .

با توجه به آنچه که در کنفرانس توسعه دهندگان دیدیم، به نظر می رسد که اپل این بار بدون ترس از ویژگی های Google Earth کپی کرده است، که مهمترین آنها World View است که به کاربران اجازه می دهد به مناطق مختلف حرکت کنند. بزرگنمایی. راهنمایی مبتنی بر واقعیت افزوده نیز بخشی از قابلیت‌های Google Maps است که در سال 2018 در رویداد Google I/O از آن رونمایی کردیم، باید دید این ویژگی‌ها چگونه رقابت بین این دو اپلیکیشن راهنمایی را در جدیدترین نسخه جذاب‌تر می‌کنند. نسخه iOS 15.

4. سیری. سعی کنید دستیار گوگل شوید

دستیار صوتی سیری اپل - iOS 15 اندروید

اپل مدت زیادی است که تمرکز زیادی روی سیری نداشته است و بعید به نظر می رسد سیری همچنان رقیب جدی دستیار گوگل باشد، حتی اگر اینطور باشد. دستیار صوتی گوگل بسیار پیشرفته است و نمی توان انکار کرد که سیری دستیار صوتی خوبی است. اما مطمئناً مانند Google Assistant کار نخواهد کرد. با این حال، اپل در کنفرانس توسعه دهندگان امسال اعلام کرد که قابلیتی را به سیری اضافه کرده است که به دستیار صوتی این امکان را می دهد تا دستورات صوتی کاربران را بدون نیاز به اینترنت پردازش کرده و به آنها پاسخ دهد.

اگر از کاربران اندروید هستید و با دستیار صوتی گوگل اسیستنت تعامل داشته اید، می دانید که این هوش مصنوعی قدرتمند مدت هاست که می تواند برخی از دستورات کاربر را به صورت آفلاین انجام دهد. از زمان پیکسل 4، یعنی از سال 2019 تاکنون، کاربران می توانند به صورت آفلاین نیز با دستیار گوگل تعامل داشته باشند. این دقیقاً همان ویژگی است که برای اجرای سرویس هایی مانند Speech-to-Text و LiveCaps که نیازی به اینترنت ندارند استفاده می شود.

با این حال، دستیار صوتی سیری بالاخره قابلیتی را دریافت کرد که می تواند با دستگاه های هوشمند خانگی سازگاری بالایی داشته باشد. به این ترتیب، اگر یک پنل خانگی کوچک دارید، می‌توانید از دستگاه خود بخواهید که بدون نیاز به کنترل تلویزیون از راه دور، محتوا را در Apple TV شما پخش کند. همچنین می توان پروفایل های مختلفی را بر اساس رای کاربران ایجاد کرد. نه تنها این، بلکه اپل در نهایت سیری را از انحصار سخت افزار خود خارج کرد و به سازندگان لوازم جانبی شخص ثالث اجازه داد تا از سیری در دستگاه های خود استفاده کنند.

البته گوگل و به خصوص آمازون به عنوان رقبای اصلی اپل در زمینه دستیارهای صوتی هوشمند، دستیار و الکسا را ​​در دسترس بسیاری از سازندگان شخص ثالث قرار داده اند و به دستگاه های خودشان محدود نشده اند. از سوی دیگر، در زمینه کنترل دستگاه های هوشمند، این دو شرکت پیش از این دستیارهای صوتی خود را به قابلیت هایی مجهز کرده اند که اکنون اپل در سیری قرار داده است.

5. تبلیغات; بیشتر شبیه اندروید

iOS 15 اندروید

IOS 15 دارای ویژگی های بسیاری است که بسیاری از آنها نسبت به نسخه های مشابه اندروید جذاب تر و کاربردی تر هستند. اما در قسمت نوتیفیکیشن ها چنین چیزی را نمی بینیم و در واقع باید گفت که iOS قبل از این فاجعه بوده است! با دانستن این موضوع، اپل تصمیم گرفت این مشکل را در iOS 15 برطرف کند و وضعیت اعلان نامرتب را برطرف کند، اما در نهایت هزینه ای شبیه به اندروید داشت (بدیهی است که اصلا چیز بدی نیست).

در نسخه جدید سیستم عامل اپل، نه تنها اعلان‌های فردی فشرده‌تر هستند، بلکه اکنون فضای کافی برای نمایش تصاویر وجود دارد تا بتوانیم احساس اندروید کنیم. اما این شباهت ها به همین جا ختم نمی شود. اپل اکنون به کاربران اجازه می دهد تا تبلیغات را در دسته های مختلف قرار دهند تا با استفاده از حالت فوکوس جدید، پیدا کردن یک گروه خاص را آسان تر کنند. نکته مثبت این است که با تمام پلتفرم های اپل، حتی مک ها همگام می شود.

اپل حتی به کاربران آیفون اجازه داده است که اعلان های دریافتی را بی صدا کنند. قابلیتی که کاربران اندروید سالهاست از آن استفاده می کنند. با این حال، اپل نوآوری هایی انجام داده است و با کمک یادگیری ماشینی، به کاربران پیشنهاد می کند که کدام تب ها را بی صدا کنند.

حالت فوکوس اکنون در برخی از تلفن های اندرویدی نیز موجود است، اما صادقانه اپل زمان زیادی را صرف کشف نحوه استفاده کاربران آیفون از دستگاه های خود کرده است. در نتیجه، مجموعه‌ای از دسته‌های مختلف را بررسی کرده است که شامل کار، شخصیت، بازی و تناسب اندام است و فناوری یادگیری ماشین به کاربران کمک می‌کند تصمیم بگیرند که کدام برنامه‌ها باید در این دسته‌ها قرار گیرند.

با این حال، حالت فوکوس به این برنامه ها محدود نمی شود و در صفحه اصلی نیز برای مخفی کردن برنامه های مورد استفاده بسیاری از کاربران مانند اینستاگرام و توییتر استفاده می شود. در نتیجه تمایل کاربران به استفاده از این برنامه ها اندکی سرکوب می شود.

در نهایت، ما ویژگی جدیدی به نام Notification Summary ارائه کرده‌ایم که فقط اعلان‌های مهم را به کاربران نشان می‌دهد تا مجبور نباشند زمان زیادی را برای جستجوی اعلان‌های مهم در میان انبوهی از اعلان‌های بی‌اهمیت صرف کنند. (در واقع مانند یک ویجت کار می کند).

با این حال، تبلیغات و نحوه نمایش آنها در iOS 15 هنوز آنقدر خوب نیست که بتوان آن را رقیب گوشی های اندروید و اندروید دانست. زیرا تعامل با تبلیغات در سیستم عامل گوگل راحت تر و راحت تر است. اما اپل فقط تعدادی از ویژگی ها را کپی کرده و بهبود بخشیده است.

6. Apple Photos; بهترین ویژگی های Google Photos در یک برنامه جدید

Apple Photos - iOS 15 Android

اگر کاربر اندروید هستید، تماشای کنفرانس WWDC اپل شبیه دژاوو بود. به خصوص زمانی که این شرکت آمریکایی سعی داشت ویژگی های جدید اپلیکیشن Photos خود را به نمایش بگذارد. برنامه ای بسیار شبیه به Google Photos. برنامه گوگل یکی از بهترین برنامه ها در نوع خود است و بیشتر موفقیت آن به دلیل توانایی فوق العاده آن در مشاهده و اشتراک گذاری آسان تصاویر با خانواده و دوستان است.

با این حال، اپل قصد دارد با افزودن یک سری ویژگی، اپلیکیشن Photos خود را به همین نسخه در گوگل نزدیک کند. اکنون بخشی به نام Memories در Apple Photos وجود دارد که عکس ها و فیلم های کاربران را به صورت نمایشی و هنرمندانه نمایش می دهد. دسته بندی های بیشتری وجود دارد که شامل تعطیلات، بچه ها، حیوانات خانگی، گرایش ها و موارد دیگر می شود. طبق گفته اپل، نام حیوان خانگی شما با عکس ها تشخیص داده می شود.

علاوه بر این، گزینه ای به نام Shared with You در این اپلیکیشن وجود دارد که همانطور که از نامش پیداست، تمامی عکس ها و ویدئوهایی که کاربران در دستگاه های iOS به اشتراک گذاشته اند را جمع آوری می کند. اگر فکر می‌کردید که این قابلیت قبلاً در Google Photos و در قسمتی به نام «اشتراک‌گذاری» وجود دارد، اشتباه نمی‌کنید. با توجه به اینکه گوگل تا چه اندازه اپلیکیشن Photos خود را توسعه داده و بهبود بخشیده است، اپل تصمیم گرفت دقیقا به همین سمت برود و اپلیکیشن خود را تا حد امکان به یک شبکه اجتماعی تبدیل کند.

واضح است که اندروید نیز به یک سری ویژگی های خوب نیاز دارد که در حال حاضر در iOS 15 بهتر پیاده سازی شده است.از تقسیم صفحه با قابلیت کار همزمان با دو برنامه گرفته تا اپلیکیشن های ایمیل و موارد بسیار مختلف ممکن است نمونه مشابهی را در اندروید اندروید ببینیم. اما مطمئناً در یک سیستم عامل رقیب، بهتر است با آنها کار کنید. به نظر شما چه ویژگی هایی در iOS 15 وجود دارد که گوگل یا به طور کلی شرکت های اندرویدی باید از آن ها تقلید کنند و در OS/UI خود استفاده کنند؟

منبع Android Central

.

مجله خبری ای بی سی مگ

ای بی سی مگ یک وب سایت خبری و علمی در حوزه فیلم و سینما، تکنولوژی و لوازم خانگی با جدیدترین اخبارهای این حوزه می باشد. خوشحالیم بتوانیم مطالب مفیدی را برای شما ارائه دهیم.
دکمه بازگشت به بالا