لوازم خانگی

دردسرهای مارکت‌پلیس؛ حقایقی درباره اتهام گرانفروشی به دیجی‌کالا


در 13 سپتامبر سال جاری این خبر منتشر شد: ارزش آمازون از مرز یک تریلیون دلار گذشت. شش سال پس از تأسیس، آمازون تصمیم گرفت کالاهای خود را متنوع کند، و تعهد به عرضه و فروش کالا به تنهایی را کنار گذاشت تا به پلتفرمی تبدیل شود تا پلتفرم فروش خود را در دسترس همه قرار دهد و همه چیز را نجات دهد. پاراگراف تبدیل از «خرده فروش» به «بازار» به اختصار. تصمیم تغییر 18 سال پیش در آمازون گرفته شد تا به یک سیاست گذار پیشرو تبدیل شود و با ارائه محصولات متنوع تر، تجارت آمازون به زودی رشد کرده و جهانی خواهد شد.

با این حال، در شرایط مشابه، ماهیت مدل ایرانی آمازون از یک خرده‌فروش آنلاین به ترکیبی از خرده‌فروشی و بازار (یک مدل ترکیبی) تغییر می‌کند، یا از فروشگاهی که همه کالاهایش را می‌خرد و به آن افتخار می‌کند، به پلتفرمی تبدیل می‌شود که پلتفرم خود را به فروش می رساند. تولیدکنندگان، واردکنندگان و سایر فروشندگان را توانمند می کند و در ماه های اول با واکنش های فراوان و گاه واکنش تند کاربران در شبکه های اجتماعی مواجه شده است. به عنوان مثال، کاربری به نام “پانته آ” در توییتر نوشت: “ای بی سی مگ دقیقاً همان کاری است که او انجام می دهد.” او مدعی شد ای بی سی مگ اسپری بچه 5900 تومانی را 24900 تومان فروخته یا کاربر دیگری به نام مارینا نوشته است: “ای بی سی مگ عزیز شما روزی 800 تومان خرج وسایل بدنسازی می کنید، چه تخفیفی 400 تومانی گرفتید، یعنی می خواستید 1200 بپردازید.” بعد به من 800 تخفیف دادند. «مرسی، شرمنده‌ایم.» اینها به یکی دو مورد محدود نمی‌شود و همانطور که مشخص است، اخیراً ای بی سی مگ تیمی را برای نظارت، بررسی و پاسخ به این توییت‌ها تشکیل داده است. به عنوان مثال، آیدی رسمی توییتر ای بی سی مگ، البته، مارینا با لحنی غیررسمی پاسخ داد و گفت: «این محصول یک کالای مارکت‌پلی ای بی سی مگ است و فروشندگانی غیر از ای بی سی مگ دارد.» در بازار پلیس ای بی سی مگ، فروشندگان، مانند مغازه‌داران در یک راهرو، قیمت کالاها را خود تعیین کنید، و ای بی سی مگ، مانند صاحب آن، دخالتی نمی کند. با این حال، ابزارهایی برای متقاعد کردن فروشندگان برای دستیابی به قیمت های منصفانه وجود دارد: ارائه کمترین پیشنهاد در بالای لیست فروشندگان، باعث ایجاد قیمت مناسب می شود. رقابت بین فروشندگان برای مناسب‌ترین قیمت؛ «فروشندگانی که به خریداران جایزه می‌دهند، آنها را رتبه‌بندی می‌کنند و فروشندگان با رتبه پایین را کنار می‌گذارند، دیگر کنترل‌های دیجیتالی هستند. بخش بازاریابی منجر به مزایایی برای مشتریان می شود. بررسی توییت ها و پاسخ های Digitala ID نشان می دهد که بیشتر سوء تفاهم هایی که برای کاربران پیش می آید به دلیل اضافه شدن و توسعه فضایی به نام بازار ای بی سی مگ است.

تنوع حرف اول را می زند

در بازار آنلاین چه می گذرد؟ آمازون 24 سال پیش فروش آنلاین کتاب را آغاز کرد، اما با گسترش سریع طیف محصولات خود، خرده فروش توانست سرمایه خود را افزایش دهد و البته بازار سهام را نیز عرضه کند. در سال 2000، این شرکت تصمیم گرفت تا با باز کردن یک بازار یا فضای بازار آنلاین رایگان، فروش کالاهایی را که بخشی از موجودی شرکت نیستند، ممکن سازد. البته، علاوه بر گسترش بازار پلیس، آمازون به سرعت خدمات سودآور دیگری را راه اندازی کرد که ارزش آمازون را به طور پیوسته در حال افزایش نگه داشت. با این حال، این آمازون (که از خرده فروشی به بازار تغییر کرد) بود که به ستون اصلی موفقیت تبدیل شد و البته درس عبرت برای بسیاری دیگر از استارت آپ های خرده فروشی آنلاین.

گزارشی که در اواخر آوریل توسط Weekly Retail Weekly منتشر شد، نشان داد که 44 درصد از خرده فروشان آنلاین یا فعالیت کرده اند یا به دنبال سوء استفاده از پلیس خود بوده اند. یافته های این گزارش از نظرسنجی مجله در مصاحبه با 60 خرده فروش آنلاین بدست آمده است. خرده فروشان آنلاین در این مصاحبه تحقیقاتی به RetailWake گفتند که 86٪ از مشتریان انتظار دارند که بتوانند محصولات بیشتری را حتی در یک دسته محصول انتخاب کنند. بنابراین، تغییر ماهیت از خرده فروشی آنلاین به تنظیم بازار یک حرکت جهانی در پاسخ به نیازهای مشتری است. پس چرا پلیس ایران و در مورد اخیر بازار پلیس ای بی سی مگ با واکنش های عجیبی روبرو شد؟

پلیس بازار چیست؟

پلیس بازار به معنای عام و البته آفلاین آن به فارسی «بازار» و در عربی «بازار» است. همانطور که هر سلول در بازارهای سنتی خاورمیانه یک فروشنده است و قیمت گذاری محصول نتیجه یک محیط رقابتی است، یعنی یک بازار آنلاین، ارائه دهنده فضای خرید و فروش محصول، خواه آمازون یا ای بی سی مگ باشد، یک واسطه است: عرضه کننده محصولات با فروشندگان دیگر و نه این رابط ها. برای بررسی دقیق این موضوع به سراغ بررسی نمونه محصول در آمازون رفتیم. عنوان Huawei P20، یک گوشی جدید آزار دهنده با قیمت معمولی را در آمازون وارد کردیم و گزینه های سایر فروشندگان را مرور کردیم، جایی که همه گزینه های قیمت با هم ظاهر می شوند: از 689 دلار تا 1213 دلار! همچنین توسط 12 فروشنده فروخته شده است. با این حال، سیاست های آمازون و ای بی سی مگ متفاوت است. به عنوان مثال، قیمت جعبه اصلی در آمازون تابعی از محبوبیت و ارزانی است. اما ای بی سی مگ باکس قیمت اصلی را به ارائه ارزان ترین قیمت اختصاص می دهد که احتمالا تابعی از شرایط فعلی کشورمان و اولویت خرید ارزان است.

گذشته از عجیب بودن و تازگی فضای بازار برای کاربران ایرانی، اجرای همزمان فضای بازار پلیس دیجیتال با نوسانات ارزی و تورم بازار و همچنین اعمال تحریم های سخت آمریکا علیه ایران باعث این تغییر نوع عمده شده است. پای ای بی سی مگ. اما چرا ای بی سی مگ جلوی این فروشگاه های گران قیمت را گرفت؟

ازدحام ای بی سی مگ

اما ای بی سی مگ داستان دیگری دارد. برای یافتن پاسخ این سوال که چرا این گرانی ها متوقف نمی شوند، به سراغ آیدی توییتر این شرکت رفتیم که راه را برای ارتباط مستقیم بیشتر هموار می کند. در بخشی از یکی از توییت‌های این صفحه چنین نوشته شده بود: «ای بی سی مگ … به منظور ایجاد فضای رقابتی سالم در بازار، تاکنون با 312 فروشنده پیشخوان (از مجموع 15000 فروشنده در بازار) ) فروش کالاهای خود در سایت ای بی سی مگ، می فروشند، دست از همکاری بردارید.وی افزود: این تخلفات شامل فروش کالاهای غیر اصل، گران فروشی، عدم انطباق در زمان ارسال و … بوده است.

برای راستی آزمایی این ادعاها به بازار معروف تلفن همراه در تهران مراجعه کردم و از فروشگاه های مختلف قیمت اجناسشان را پرسیدم و برای مقایسه با قیمت ای بی سی مگ شروع به مقایسه قیمت های اعلام شده آن ها با قیمت های درج شده در آن کردم. برخی از محصولات در بخش فروش موبایل ای بی سی مگ. در این تور یک روزه، با پدیده هایی مواجه شدم که هرگز انتظارش را نداشتم. به عنوان مثال، یک برند خاص از فروشگاه های تلفن به هزینه شگفت انگیز و نجومی ای بی سی مگ (در روزهای اولیه راه اندازی آن) می خندد و می گوید: “این بخشی از بروشور خود ما بود! وقتی صحبت از واردات انحصاری به میان می آید، معلوم می شود که هر فروشگاهی که یک گوشی بدنه می فروشد در ای بی سی مگ با قیمت بالاتری به فروش می رسد، به طوری که فروش آن در فروشگاه خودشان برای مشتری سودآور به نظر می رسد. قبل از اینکه دلار تا این حد بالا برود، مشتریان قیمت همه چیز را با ای بی سی مگ چک می کردند، بسیاری از آنها استفاده می کردند. و تا توقف آن در فروشگاه خود در داخل ای بی سی مگ قیمت را تعیین می کردند یا حتی «سعی کردند با کالای دیگری بر مشتری مسلط شوند اما بعداً متوقف شد و برخی از آنها مشمول جریمه نقره شدند».

برای دریافت پاسخ به این سوال، آیا برخورد با متخلفان در زنجیره تامین به اندازه کافی قوی بود یا خیر؟ به قسمت قوانین و مقررات فروش سایت ای بی سی مگ رفتیم. در این قسمت از سایت آمده است که «در صورت فروش کالای غیر اصلی، فروشنده موظف به پرداخت جریمه ای معادل 10 برابر قیمت کالای فروخته شده ضربدر تعداد کل محصولات فروخته شده خواهد بود. از آغاز.”

اما مشتریان چگونه می توانند از خرید از پلیس مارکت ای بی سی مگ مطمئن شوند؟ توییتر ای بی سی مگ به ضمانت تحویل هفت روزه کالای اصلی ای بی سی مگ اشاره کرده و به کاربران توصیه می کند در هنگام فروش کالا به میزان رضایت از خرید از هر فروشنده که به صورت درصدی در کنار نام فروشنده مشاهده می شود، توجه کنند. درست مانند آمازون، این معیار واقعی و ملموس رفتار فروشندگان در تحویل به موقع کالا، مهمترین عامل در جلب اعتماد کاربران است.

جستجو برای قیمت های تایید شده

اما هیچ یک از این توضیحات نمی تواند تفاوت قابل توجه قیمت برخی از محصولات عرضه شده در ای بی سی مگ مارکت و بازار را توجیه کند. اما به غیر از قیمت چاپ، واقعاً چه قیمتی قابل استناد است؟ این در حالی است که بسیاری از اتحادیه ها از ارائه لیست مصوب محدوده قیمت کالاها معاف هستند. ما از بازار لوازم دیجیتال به بازار لوازم خانگی نقل مکان کردیم. در اینجا پیچیدگی قیمت گذاری است. استعلام شفاهی قیمت ها نشان داد که بین قیمت ای بی سی مگ و حضور امین حضور تفاوت چندانی در قیمت ها وجود ندارد. اما حضور من در یکی از این فروشگاه ها با اتفاق عجیبی همراه بود. خریدار که متوجه شده بود برای خرید 20 میلیونی اش قرار است 12 میلیون تومان صورتحساب شود و باید 8 میلیون ثانیه را با کارتخوان دیگری پرداخت کند (شاید برای فرار از مالیات و عدم ثبت نام در حالت گرانفروشی)، با فروشنده در میان گذاشت. و در نهایت در مرحله خرید. اکنون می توان به تفاوت قابل توجه قیمت برخی لوازم خانگی در ای بی سی مگ با اعلام رسمی پی برد. بنابراین به نظر می رسد برخی بازارها مانند بازار لوازم خانگی کدورت را بر شفافیت ترجیح می دهند و به این ترتیب اجازه نفس کشیدن به بازار الکترونیک جدید را برای کاهش قیمت های گزاف این وسایل نمی دهند. اتفاقی که در برخی موارد در شبکه های اجتماعی به خاطر نام ای بی سی مگ رخ داد و به نظر می رسد این گره به این راحتی باز نمی شود.

بازگشت به گذشته؟ یا سفری به آینده؟

اما چرا ای بی سی مگ با توجه به این سطح از مسائل بازاریابی به همان پلتفرم خرده فروشی آنلاینی که زمانی همه به آن اعتماد داشتند باز نمی گردد؟ در یک کنفرانس مطبوعاتی در ژوئیه سال جاری، ای بی سی مگ اعلام کرد که از یک خرده فروش آنلاین با 100000 کالا به یک بازار آنلاین با بیش از 700000 کالا تبدیل شده است. ای بی سی مگ در همین برنامه گفت که برای ایجاد فضای رقابتی حتی حاضر نیست قیمت خرده فروشی خود را (که بیش از 20 درصد سهم این بازار را ندارد) به عنوان قیمت اصلی محصول تعیین کند و خرده فروشی ای بی سی مگ باید رقابت با این فضا فروش رایگان.

با این حال، آیا مشتریان همچنان به ای بی سی مگ اعتماد دارند؟ بیانیه اخیر ای بی سی مگ به «توسعه ابزارهای ای بی سی مگ برای کنترل قیمت» اشاره دارد که به موجب آن طراحی و استفاده از ابزارهای هوشمند برای جلوگیری از تغییرات غیرعادی قیمت و افزایش ناگهانی و غیرمنطقی قیمت توسط فروشندگان؛ به نظر می رسد این ابزار هوش مصنوعی توانایی و درک را دارد که بین قیمت کالاهای چاپی مختلف و مشابه تمایز قائل شود و عدم تطابق قیمت را کاهش دهد. همچنین با محدود کردن و محدود کردن تغییر ناگهانی قیمت کالاها توسط فروشندگان، به نظر می رسد سازمان ای بی سی مگ اقدام به ساخت ابزار کنترلی کرده است که بعید است شباهتی به بازارهای آنلاین پلیس دنیا داشته باشد. حداقل این چیزی است که محققان می گویند. باید منتظر ماند و دید که آیا این هوش مصنوعی از ای بی سی مگ در برابر این شرارت ها محافظت می کند؟

این مقاله ابتدا در هفت صبح منتشر و در ای بی سی مگ مگ بازنشر شده است.

مجله خبری ای بی سی مگ

ای بی سی مگ یک وب سایت خبری و علمی در حوزه فیلم و سینما، تکنولوژی و لوازم خانگی با جدیدترین اخبارهای این حوزه می باشد. خوشحالیم بتوانیم مطالب مفیدی را برای شما ارائه دهیم.
دکمه بازگشت به بالا