لوازم خانگی

12 نوع پارچه که هیچ وقت از مد نمی‌روند


امروزه انواع پارچه در بازار وجود دارد. برخی از انواع پارچه ها در این دوره یا به اصطلاح ترند رایج شدند و پس از مدتی از محبوبیت آنها کاسته می شود. اما پارچه هایی هم هستند که همیشه محبوب هستند و به هر شکلی می توان از آنها استفاده کرد. در این مقاله شما را با مهم ترین انواع پارچه هایی که همیشه در صنعت مد و لباس استفاده می شود آشنا می کنیم.

این پارچه عموماً از بافتن الیاف تار و پود تولید می شود. به صورت دستی و به روش سنتی و امروزه توسط ماشین های بافندگی بزرگ انجام می شود. طبق شواهد تاریخی، اولین پارچه در سال 1900 قبل از میلاد در جنوب آسیا بافته شد.

پارچه ممکن است 100% از یک نوع نخ یا ترکیبی از چندین نخ از مواد مختلف بافته شود. الیاف از نظر مواد به 3 دسته الیاف حیوانی، الیاف گیاهی و الیاف مصنوعی تقسیم می شوند.

هر نوع پارچه نام مخصوص به خود را دارد که آن را از پارچه های دیگر با بافت، طرح، طرح نخ، سبک و نخ یکسان متمایز می کند. نام پارچه ها معمولا بر اساس نوع پارچه، نوع طرح یا فرآیند تولید پارچه انتخاب می شوند. به عنوان مثال ارگانزا از ابریشم ساخته می شد و پس از مدتی از نخ های دیگری در تولید آن استفاده می شد اما هنوز نام آن ارگانزا است. در این مقاله سعی داریم شما را با انواع پارچه ها و ویژگی های آنها آشنا کنیم.

1. منسوجات ابریشمی

منسوجات ابریشمی

ابریشم یکی از پارچه هایی است که چندین نوع مختلف دارد. تقریباً همه انواع پارچه های ابریشمی برهنه، سبک و شفاف هستند. الیاف پارچه ابریشمی عموماً پنبه ای هستند و بافت ساده ای دارند. این پارچه در نقاط مختلف دنیا تولید می شود. به همین دلیل شامل شخصیت های مختلفی مانند مولمال و موسلین است. ابریشم کاربردهای بسیار وسیعی دارد. شما می توانید پارچه های ابریشمی خود را از پرده های خانه گرفته تا روسری و لباس بسازید.

2. پارچه ارگانزا

ارگانزا

پارچه ای دیگر شفاف، توری مانند و براق با بافتی ساده که در گذشته معمولاً از ابریشم یا ابریشم بافته می شد اما اکنون با استفاده از الیاف مصنوعی مانند پلی استر یا نایلون بافته می شود. پارچه های ارگانزا را می توان در لباس عروس و لباس مجلسی استفاده کرد.

3. پارچه حفاری

پارچه حفاری

پارچه الیاف پنبه ای با وزن متوسط. به دلیل استحکام و طول عمر بالای پارچه مته، بیشتر در لباس های نظامی و نظامی استفاده می شود.

4. پنبه

پارچه متقاطع

الیاف کتان یا کتان مستقیماً از گیاه کتان گرفته می شود. این نوع پارچه را می توان در ضخامت های مختلف تولید کرد. نوع ضخیم تر آن برزنتی است که دارای وزن بسیار سنگین با استحکام بالا می باشد. پارچه کتان مصارف زیادی از جمله تولید شلوار، کفش و لباس نظامی دارد و با کمی اصلاح می توان پارچه های دیگری از آن تولید کرد. رایج ترین استفاده از پارچه کتان در ساخت برخی از چادرها، کمربندها، کیف، بوم، کاپوت، اتومبیل، کیسه شن و کفش کتانی است.

5. جین

پارچه جین

جین پارچه جین مورد علاقه شماست که از الیاف پنبه ساخته شده و بافت جناغی دارد. در این بافت، تارهای پود از زیر دو یا چند نخ تار عبور می کنند تا به این بافت اریب زیبا می رسند. برای تشخیص بهتر بافت می توانید به پشت پارچه نگاه کنید. جین معمولاً با ابزارهای مختلف به رنگ آبی نیلی رنگ می شود. این پارچه در سرتاسر دنیا تولید می شود و یکی از رایج ترین پارچه ها می باشد.

6. پارچه کرپ

پارچه کرپ

پارچه بافی ساده با گره ها و گره های زیاد ممکن است در یک یا هر دو جهت بافت باشد، یعنی در تار و پود. بافت پارچه کرپ هم به خاطر همین گره های دو طرفه است. این پارچه می تواند وزن های مختلفی داشته باشد. از کرپ سبک تا کرپ سنگین و لخت. نوع سبک این پارچه بافتی ابریشمی دارد و به خوبی چین و چروک می شود. پارچه کرپ در انواع پوشاک از روسری، پیراهن و دامن گرفته تا لوازم خانگی استفاده می شود.

7. پارچه داماس

پارچه ساتن

پارچه سنگین ساخته شده از الیاف بادوام و معمولا برای لوازم خانگی مانند پرده و بالش استفاده می شود. این ملیله معمولا طرح های گل و گیاه شناسی دارد و رنگ و درخشندگی جذابی به خانه شما می دهد.

8. پارچه ابریشمی

پارچه ابریشمی

پارچه ابریشمی بسیار نازک و سبک که با الیاف مختلف بافته شده است. پارچه های ابریشمی را می توان از ابریشم، الیاف مصنوعی، پلی استر، ابریشم مصنوعی و کتان بافته کرد. اما عموماً با استفاده از الیافی مانند نایلون و ابریشم بافته می شود. این پارچه به راحتی رنگ می شود و به همین دلیل رنگ های مختلفی در طیف وجود دارد. پارچه ابریشمی از تور عروس گرفته تا شال و لباس های روزمره یا مهمانی استفاده می شود.

9. چه پارچه ای

چه پارچه ای

پارچه ای رایج و پرکاربرد که اغلب دارای طرح گل است و با الیاف پنبه بافته می شود. دو نوع تقلب در بازار وجود دارد. نوع اول نازک و سبک است و برای لباس های خنک تابستانی بسیار مناسب است و نوع دوم یک قطعه مدرج و اتو نیمه دائمی است که پس از مدتی از بین می رود. این پارچه از ترکیب الیاف پنبه، پلی استر یا ابریشم مصنوعی ساخته شده است و برای دامن، تاپ و لباس های راحت بسیار مناسب است.

10. پارچه کنفی

پارچه کنفی

پارچه ای سبک وزن و بافت درشت که معمولاً به عنوان روکش و پارچه بالش استفاده می شود. فیبر کنف در واقع الیافی است که از خانواده گیاه شاهدانه مشتق شده و نسبتاً ارزان است.

11. پارچه بافتنی یا بافت نرم

پارچه بافتنی

پارچه ای بسیار ظریف و بسیار گرانبها که بافت آن از طلا بافته شده و از ابریشم خالص دوخته شده است. پارچه طلا معمولاً طرحی گلدار یا انسانی دارد. امروزه می توانید با ارزش ترین جواهرات بافی را در موزه ها پیدا کنید.

12. پارچه نمدی

پارچه نمدی

این پارچه مخصوص از الیاف حیوانی ساخته شده است. پارچه های نمدی بافته نمی شوند، اما در اثر حرارت و فشار زیاد توسط چند نفر، پشم حیوانات به ورقه هایی تبدیل می شود که به عنوان انواع پارچه مورد استفاده قرار می گیرد. به آن فوتر نیز می‌گویند و ایران یکی از تولیدکنندگان پیشرو در جهان است. نمد کاربردهای زیادی از جمله لباس و لباس زیر دارد.

خرید انواع پارچه از ای بی سی مگ

بیشتر بخوانید: 7 ترفند برای پنهان کردن شکم با لباس

.

مجله خبری ای بی سی مگ

ای بی سی مگ یک وب سایت خبری و علمی در حوزه فیلم و سینما، تکنولوژی و لوازم خانگی با جدیدترین اخبارهای این حوزه می باشد. خوشحالیم بتوانیم مطالب مفیدی را برای شما ارائه دهیم.
دکمه بازگشت به بالا