لوازم خانگی

ورود کدام ظرف و غذا در مایکروویو ممنوع است؟


مایکروویو یکی از پرکاربردترین لوازم خانگی امروزی است که برای گرم کردن یا پختن بسیاری از غذاها استفاده می شود. در این بین ممکن است اتفاقات ناخوشایندی رخ دهد. منفجر شدن مواد غذایی ممنوعه، بسته های غذایی یا فنجان و لیوان علاوه بر اینکه باعث ایجاد مزاحمت برای شما می شود، ممکن است به دلیل انتشار مواد شیمیایی مضر، سلامت شما را نیز تحت تاثیر قرار دهد و باعث بیماری شود. انفجار بشقاب یا غذا در مایکروویو می تواند باعث آتش سوزی شود. اگر این وسیله در خانه شما جایگاه ویژه ای دارد و نمی توانید یک روز را بدون آن سپری کنید، پس باید بدانید که پخت انواع غذا در مایکروفر ممنوع است و نباید از تمام ظروف برای گرم کردن استفاده شود. پس حتما این غذاها و ظروف حرام را به خاطر بسپارید.

تخم مرغ آب پز

غذا را در مایکروویو آماده کنید

پخت پوسته تخم مرغ در مایکروویو چند ساعت هزینه برای تمیز کردن دارد! گرمای سریع مایکروویو بخار زیادی در داخل تخم مرغ ایجاد می کند که راهی برای فرار وجود ندارد و در نتیجه تخم مرغ منفجر می شود. تمیز کردن تخم مرغ منفجر شده آسان نیست و ممکن است به انرژی زیادی نیاز داشته باشد. بنابراین بهتر است به پختن تخم مرغ در مایکروویو فکر نکنید.

بیشتر بخوانید: [اینفوگرافیک] مردم کشورهای مختلف چگونه تخم مرغ را ارائه می کنند؟

پختن گوشت در مایکروویو

پختن گوشت در مایکروویو

یخ زدن برش های منجمد گوشت در مایکروویو یک مشکل بزرگ است. در این حالت، لبه های نازک گوشت شروع به پختن می کنند، در حالی که قسمت های میانی یخ زده باقی می مانند. اگر مایکروویو شما توانایی گردش غذا در حین پخت را نداشته باشد، گرما به طور یکنواخت توزیع نمی شود و در نتیجه به رشد باکتری ها کمک می کند. برای اجرای یک روش مطمئن و بی‌خطر برای یخ‌زدایی گوشت، بسته‌بندی منجمد را یک شب در یخچال قرار دهید تا به طور طبیعی آب شود و مشکلی ایجاد نکند.

شیر مادر

شیر مادر

برخی از مادران شیرده شیر خود را در فریزر نگهداری می کردند تا در صورت نیاز به نوزاد شیر بدهد. اگر شیر مادر منجمد را در مایکروویو قرار دهید، به طور غیریکنواختی گرم می شود و ممکن است برخی از قسمت های شیر برای یک دهان جوان و حساس خیلی داغ باشد. علاوه بر این، مطالعات نشان می دهد که گرم کردن مایکروویو راه حلی برای شیر مادر نیست زیرا برخی از پروتئین های تقویت کننده سیستم ایمنی شیر را از بین می برد. این آسیب بیشتر دیده می شود، به خصوص اگر دما بالاتر باشد. پس از راه حل بهتری استفاده کنید. مقداری آب روی اجاق گاز گرم کنید و فنجان حاوی شیر مادر را در آن قرار دهید تا به دمای محیط برسد.

ظروف آلومینیومی و فلزی

ظرف فلزی

فلز (هرچقدر هم که کوچک باشد) نباید در مایکروویو قرار داده شود. هنگامی که فلز در دستگاه قرار می گیرد، ممکن است آتش بگیرد. اگر می خواهید غذا را در ظرف آلومینیومی یکبار مصرف بخورید یا رستورانی را با سکه بسته بندی کنید، آن را در ظرف امنی بگذارید و برای غذا گرم کنید. باید از خطر آتش سوزی جلوگیری کرد.

صفحات پلاستیکی

کاسه پلاستیکی در مایکروویو

از ظروف پلاستیکی برای گرم کردن غذا در مایکروویو استفاده نکنید. بسیاری از ظروف پلاستیکی حاوی یک ماده شیمیایی شبیه استروژن به نام BPA هستند. با گرم شدن پلاستیک، این ترکیب مضر به غذا می چسبد. در یک مطالعه، 450 محصول پلاستیکی مانند شیشه شیر بچه، زیپ و ظروف غذا مورد آزمایش قرار گرفتند. نتایج نشان داد که 95 درصد از آنها پس از مایکروویو، شستن در ماشین ظرفشویی یا غوطه ور شدن در آب، ترکیبات شیمیایی آزاد می کنند که مانند استروژن عمل می کند. حتی محصولاتی با برچسب “BPA (بیسفنول A)” مواد شیمیایی مشابه استروژن آزاد می کنند. برای آرام کردن ذهن خود، محتویات ظرف پلاستیکی را به یک کاسه امن منتقل کنید و سپس شروع به گرم کردن غذا در مایکروویو کنید.

بیشتر بخوانید: 5 راه برای کاهش مصرف پلاستیک در محیط کار (فرمول – قسمت 15)

ظروف فوم دار

صفحه فوم

فوم به عنوان یک پلاستیک پس از گرم شدن مواد شیمیایی خطرناکی را در مواد غذایی آزاد می کند. غذای مورد نظر را از ظرف فوم به ظرف شیشه ای منتقل کرده و در مایکروفر قرار دهید.

ظروف فلزکاری

انواع غذا در مایکروویو

اگر ظروف فانتزی و خاص، رنگ شده یا فلزی در کمد خود دارید، بهتر است از آنها برای گرم کردن غذا در مایکروویو استفاده نکنید. حتی اگر فلز یا طلاکاری داخل ظرف کوچک باشد، ممکن است در داخل مایکروفر واکنش نشان دهد. برای افرادی که زیاد از مایکروفر استفاده می کنند توصیه می شود فقط از ظروف شیشه ای رنگی استفاده کنند.

لیوان مسافرتی

فنجان استیل ضد زنگ در مایکروویو

لیوان ها و لیوان های فولادی از گرم شدن قهوه یا چای در داخل جلوگیری می کنند و در عوض ممکن است به مایکروویو آسیب برسانند. اگر لیوان مسافرتی شما پلاستیکی است، پست های زیر را بخوانید تا ببینید آیا می توان از آن در مایکروفر استفاده کرد یا خیر. اگر چنین است، ممکن است بخواهید تجدید نظر کنید.

دستگاه را بدون غذا در مایکروویو کار کنید

غذا را در مایکروویو بپزید

اگر هیچ ماده غذایی یا مایعی را در مایکروویو قرار ندهید و سپس آن را روشن کنید، در این صورت هیچ جسمی امواج را دریافت نمی کند، بنابراین لامپ مگنترون که جزء اصلی فرآیند مایکروویو است، امواج را جذب می کند. در نتیجه مایکروویو آسیب دیده و ممکن است آتش بگیرد. باید مراقب باشید که به طور تصادفی دکمه استارت را در مایکروویو فشار ندهید که غذا یا مایعی در آن نباشد.

اب

آب را در مایکروویو قرار دهید

هنگامی که آب در یک کاسه سرامیکی یا شیشه ای به مدت طولانی در مایکروویو گرم می شود، هیچ حبابی ایجاد نمی شود و پس از گرم شدن، دما به سرعت کاهش می یابد. آب موجود در مایکروویو بیش از حد گرم می شود و هنگامی که لیوان را جابه جا می کنید، حرارت ناگهان خاموش می شود و آب در حال جوش منفجر می شود. برای جلوگیری از این امر، آب را در مایکروویو برای مدت کوتاهی گرم کنید. اگر آب به دمای مطلوب نرسید، تعداد دفعات را زیاد کنید، اما زمان را کوتاه نگه دارید.

بیشتر بخوانید: اگر آب ننوشیم چه اتفاقی می افتد؟

ماگ قدیمی

بشقاب مینا

برخی از لیوان های قدیمی با موادی رنگ آمیزی شده و لعاب داده می شود که مانع از تشعشع می شود. این لعاب ممکن است حاوی سرب یا سایر فلزات سنگین مضر باشد. اگرچه لیوان ها و لیوان های قدیمی ظاهر زیبایی دارند، به جای استفاده از آنها برای نوشیدن مایعات، این لیوان ها را به عنوان یک عنصر تزئینی در داخل قفسه آشپزخانه خود نگه دارید.

به برچسب “قابل استفاده در مایکروویو” توجه کنید.

غذا را در مایکروویو بپزید

وقتی روی صفحه قابل مایکروویو نوشته می شود، به این معنی است که می توانید از آن برای گرم کردن غذا در مایکروویو بدون آسیب یا آسیب به دستگاه استفاده کنید. در واقع همه کارخانه ها و تولیدکنندگان سرامیک ها و محصولاتشان را از نظر ایمنی پس از گرم شدن آزمایش نمی کنند. این ممکن است عاملی باشد که دلیل عملکرد ضعیف آنها را توضیح می دهد. اگر به تازگی یک بشقاب خریده اید و نمی توانید به نوشته روی آن اعتماد کنید، غذا را روی اجاق گاز گرم کنید یا از بشقاب تست شده برای گرم کردن غذا در مایکروویو استفاده کنید.

منبع: سلامت

.

مجله خبری ای بی سی مگ

ای بی سی مگ یک وب سایت خبری و علمی در حوزه فیلم و سینما، تکنولوژی و لوازم خانگی با جدیدترین اخبارهای این حوزه می باشد. خوشحالیم بتوانیم مطالب مفیدی را برای شما ارائه دهیم.
دکمه بازگشت به بالا