آشپزی

طرز تهیه 5 صبحانه‌ی خوشمزه برای باز کردن اشتهای بچه‌های بد غذا


کودکان معمولا علاقه‌ای به خوردن صبحانه ندارند و این موضوع باعث نگرانی خیلی از پدر و مادرهاست. برای باز کردن اشتهای بچه‌های بد غذا باید خلاقیت به خرج دهید و صبحانه‌های جدید و جذاب درست کنید تا آن‌ها را به خوردن صبحانه ترغیب کنید.

در این مقاله از ای بی سی مگ، قصد داریم طرز تهیه‌ی پنج صبحانه برای بچه‌های بد غذا را به شما آموزش دهیم؛ صبحانه‌های متفاوت و خوشمزه، که بسیار مقوی هم هستند. اگر بچه‌ی شما هم بد غذا است، این مقاله را از دست ندهید.

1. وافل سیب‌زمینی مقوی برای بچه‌های بد غذا

وافل سیب زمینی صبحانه برای بچه‌های بد غذا

وافل سیب‌زمینی صبحانه‌ای است که نه تنها بزرگسالان، بلکه کودکان هم از خوردن آن لذت می‌برند. وافل سیب‌زمینی بسیار خوشمزه است و تهیه‌ی آن وقت زیادی از شما نمی‌گیرد. این صبحانه‌ی لذید، یک غذای کامل برای تغذیه‌ی بچه‌ها محسوب می‌شود.

سیب‌زمینی حاوی مواد مغذی فراوانی همچون ویتامین A، ویتامین C، آهن، فسفر، کلسیم، منیزیم و روی است و به دلیل دارا بودن مقدار زیادی فیبر و نشاسته، در رشد استخوان‌های کودکان اهمیت زیادی دارد.

مواد لازم برای تهیه‌ی وافل سیب‌زمینی

  • کره: دو قاشق غذاخوری
  • پیاز: یک عدد
  • سیر: یک قاشق سوپ‌خوری
  • پوره‌ی سیب‌زمینی: دو فنجان
  • آرد گندم: یک چهارم فنجان
  • تخم مرغ: دو عدد
  • نمک: یک چهارم قاشق چای‌خوری
  • فلفل سیاه: یک چهارم قاشق چای‌خوری

طرز تهیه‌ی وافل سیب‌زمینی

1.
ابتدا سیب‌زمینی‌ها را آب‌پز کنید. سپس پوست آن‌ها را بگیرید و با گوشت‌کوب یا هاونگ، سیب‌زمینی‌ها را بکوبید تا تبدیل به پوره شوند.

2.
در یک ماهیتابه کره بریزید و آن را روی حرارت متوسط بگذارید. سپس پیاز خرد شده و سیر له شده را به ماهیتابه اضافه کنید و اجازه دهید حدود 5 تا 7 دقیقه تفت بخورد تا رنگ آن طلایی شود.

3.
می‌توانید در تهیه‌ی وافل سیب‌زمینی از دستگاه وافل‌ساز استفاده کنید. اما اگر دستگاه وافل‌‌ساز ندارید، می‌توانید وافل را در فر بپزید‌.

چه از دستگاه وافل‌ساز استفاده می‌کنید چه از فر، در هر صورت باید قالب را گرم کنید. دستگاه وافل‌ساز را به برق بزنید تا کمی گرم شود. اگر از فر استفاده می‌کنید، درجه‌ی فر را روی 220 درجه‌ی سانتی‌گراد تنظیم کنید تا گرم شود. قالب سیلیکونی وافل را با کمی روغن یا کره چرب کنید.

4.
در یک کاسه‌ی بزرگ پیاز، سیر، پوره‌ی سیب‌زمینی، آرد گندم، تخم مرغ، نمک و فلفل سیاه را اضافه کنید و کاملا هم بزنید تا مواد یک‌دست شوند.

5.
خمیر آماده شده را داخل قالب دستگاه وافل یا قالب سیلیکونی وافل بریزید و اجازه دهید به مدت تقریبا 7 تا 8 دقیقه پخته شود تا رنگ آن طلایی شود. سپس وافل‌ را تست کنید. اگر هنوز کامل پخته نشده است، اجازه دهید بیشتر بپزد. اگر دوست دارید وافل خیلی ترد شود، اجازه دهید 10 تا 12 دقیقه در دستگاه یا فر بماند.

چند نکته برای تهیه‌ی وافل سیب‌زمینی

  • وافل سیب‌زمینی به سرعت انرژی از دست رفته هنگام خواب را بازیابی می‌کند و موجب ریکاوری بدن و دستگاه گوارش می‌شود.
  • وافل سیب‌زمینی معده را که هنگام خواب مدت زیادی خالی بوده است، با مواد مفید پر می‌کند. بنابراین یک گزینه‌ی عالی برای صبحانه است.

2. حلوا شکری خانگی

حلوا شکری خانگی صبحانه برای بچه‌های بد غذا

حلوا شکری یک صبحانه برای بچه‌های بد غذا است که بسیار مغذی بوده و سرشار از پروتئین، ویتامین‌های گروه B، ویتامین‌های E و D است. حلوا شکری یک خوراکی گرم بوده و برای بچه‌های سرد مزاج مفید است. از جمله خواص این ماده‌ی غذایی خوش‌طعم می‌توان به رفع کم‌خونی و کمبود آهن، تقویت قدرت یادگیری و بهبود عملکرد ذهنی اشاره کرد.

نکته‌ی جالب این است که تهیه‌ی حلوا شکری در خانه، مقرون‌به‌صرفه‌تر از خرید آن به صورت آماده است. این صبحانه‌ی لذیذ و مقوی در مدت زمان کم آماده می‌شود.

مواد لازم برای تهیه‌ی حلوا شکری خانگی

  • ارده: 120 گرم
  • آرد گندم: 210 گرم
  • گردو: 150 گرم
  • آب: یک پیمانه
  • شکر: نیم کیلو گرم
  • گلاب: سه قاشق غذا‌خوری
  • پودر پسته: به مقدار دلخواه
  • زعفران دم کرده: یک قاشق غذاخوری
  • کره: 10 گرم

طرز تهیه‌ی حلوا شکری خانگی

1.
برای تهیه‌ی حلوا شکری خانگی، ابتدا آرد را در یک ماهیتابه بریزید و روی حرارت با شعله‌ی ملایم قرار دهید. آن را خوب تفت دهید تا بوی خام آرد از بین برود. حواس‌تان باشد رنگ آرد عوض نشود، بلکه فقط کمی تفت داده شود.

سپس ارده (کنجد آسیاب شده) را به آرد بو داده شده اضافه کنید و به مدت پنج دقیقه مخلوط آرد و ارده را روی حرارت ملایم شعله‌ی گاز هم بزنید.

2.
گردوها را با دست ریز خرد کنید. گردوهای خرد شده را به مخلوط آرد و ارده اضافه ‌کنید و مواد را کمی هم بزنید تا مخلوط شوند. سپس بلافاصله مخلوط آرد و گردو را به یک ظرف مناسب منتقل کنید و آن را کنار بگذارید.

3.
آب و شکر را به یک قابلمه اضافه کنید و آن را روی حرارت بگذارید و هم بزنید تا شکر حل شود. پس از اینکه شکر حل شد، گلاب و زعفران دم کرده را به مخلوط شکر اضافه کنید. زیر حرارت را زیاد کنید تا شربت حلوا شکری به جوش آید.

4.
پس از اینکه شربت حلوا شکری به جوش آمد، زیر شعله را خاموش کنید و آن را به مخلوط آرد و ارده اضافه کنید. سپس مواد را به‌خوبی هم بزنید تا مخلوط آرد و شربت هم‌ دما شوند.

5.
ابتدا کره را روی حرارت ذوب کنید. کف و دیواره‌ی قالب کمربندی را با سلفون به خوبی بپوشانید و حلوا شکری را درون قالب بریزید.

سپس یک قاشق را با کره‌ی ذوب شده چرب کنید و روی سطح حلوا شکری را به کمک قاشق صاف کنید. به مقدار دلخواه روی حلوا شکری پودر پسته یا خلال پسته بریزید و حلوا شکری را به مدت 12 ساعت درون یخچال قرار دهید.

پس از 12 ساعت، آن را از یخچال بیرون بیاورید و به اندازه‌ی دلخواه برش بزنید، یا همانطور داخل ظرف درب‌دار در یخچال نگه‌ دارید‌. حلوا شکری شما آماده است. نوش جان.

چند نکته برای تهیه‌ی حلوا شکری خانگی

  • در تهیه‌ی حلوا شکری اگر حلوا سفت شد، کمی کره به آن اضافه کنید تا نرم شود.
  • اگر حلوا شکری را از یخچال بیرون آوردید و متوجه شدید که شل است، آن را دوباره چند ساعت در یخچال بگذارید تا سفت شود.
  • در تهیه‌ی حلوا شکری خانگی می‌توانید به جای شکر، از عسل و یا شیره‌ی انگور استفاده کنید.

3. کره‌ی هلو

کره هلو صبحانه برای بچه‌های بد غذا

کره‌ی هلو یک صبحانه‌ی لذیذ و ویژه‌ است که توصیه می‌کنیم آن را به عنوان یک صبحاه‌ی اشتهاآور برای بچه‌های بد غذا در نظر بگیرید. برخلاف اینکه نام این صبحانه کره‌ی هلو است، در تهیه‌ی آن از کره استفاده نمی‌شود. منظور از کره این است که هلو با پخته شدن غلظت زیادی پیدا می‌کند و می‌توان آن را مانند کره، رو‌ی نان مالید.

با تهیه‌ی این صبحانه‌، بچه‌‌ها نه تنها طعم یک صبحانه‌ی بسیار خوشمزه را می‌چشند، بلکه از مواد مغذی موجود در هلو هم برخوردار می‌شوند. هلو یک سوپر میوه‌ی سرشار از کلسیم بوده و حاوی ویتامین‌ها و مواد معدنی فراوانی از جمله ویتامین B، پتاسیم، آهن و ویتامین C است.

نکته‌ای که سبب محبوبیت بیشتر این صبحانه می‌شود، طرز تهیه‌ی آسان و آماده شدن سریع آن است. در ادامه طرز تهیه‌ی کره هلو را به دو روش به شما آموزش می‌دهیم‌.

مواد لازم برای تهیه‌ی کره‌ی هلو

  • هلو‌ی بزرگ: هشت تا ده عدد
  • شکر: یک فنجان
  • لیموترش: یک عدد
  • آب: نصف فنجان

روش اول طرز تهیه‌ی کره‌ی هلو در آرام‌پز

1.
برای تهیه‌ی کره هلو، ابتدا باید پوست هلوها را بگیرید. آسان‌ترین و سریع‌ترین روش برای این کار، قرار دادن آن‌ها در آب جوش است.

برای این کار، یک قابلمه‌ی بزرگ را آب کنید و روی حرارت بگذارید‌. حرارت را زیاد کنید تا آب بجوشد. در همین زمان، در یک کاسه چند تکه یخ بیندازید و کاسه را کنار بگذارید. زمانی که آب جوشید، حرارت را روی متوسط بگذارید و هلوها را به مدت 30 ثانیه در آب جوش قرار دهید. سپس هلوها را دست‌کم به مدت یک دقیقه در ظرف یخ قرار دهید. با این کار پوست هلوها به راحتی کنده می‌شوند. پس از کندن پوست هلوها، آن‌ها را خرد کنید و هسته‌هایشان را در بیاورید.

2.
آب لیموترش را کامل بگیرید و کنار بگذارید. هلوهای خرد شده، شکر، آب لیمو ترش و آب را داخل آرام‌پز بریزید. درب آرام‌پز را بگذارید و مواد را به مدت 60 دقیقه روی درجه‌ی کم بپزید.

3.
با احتیاط درب آرام‌پز را بردارید و مواد را به مدت دو تا سه ساعت دیگر یا تا زمانی که مخلوط میوه نرم شود، بپزید. سپس آن را کنار بگذارید تا کمی خنک شود‌.

4.
مخلوط هلو را در مخلوط‌‌کن بریزید و تا زمانی که نرم و غلیظ شود، مخلوط کنید.

5.
کره هلو را در ظرف شیشه‌ای بریزید و در یخچال قرار دهید. کره هلو را هنگام سرو از یخچال بیرون آورید و روی نان تست بمالید‌. نوش جان.

روش دوم طرز تهیه‌ی کره‌ی هلو در زودپز

1.
پوست هلوهای شسته ‌شده را (به همان روشی که قبل‌تر توضیح دادیم) بگیرید، هسته‌های آن‌ها را در بیاورید و هلو‌ها را خرد کنید. شکر، آبلیمو، آب و هلوهای خردشده را در زودپز بریزید و به مدت هشت دقیقه بپزید. قبل از باز کردن درب زودپز، اجازه دهید هوای داخل آن کامل خارج شود.

2.
مخلوط هلو را هما‌نطور که در زودپز است، با گوشت‌کوب تبدیل به پوره کنید. سپس زودپز را روی درجه متوسط گذاشته و در حین هم زدن مداوم کره‌ی هلو، آن را به مدت 10 تا 15 دقیقه بپزید. اگر کره‌ی هلو خیلی حباب کرد، حرارت را کم کنید. نوش جان.

چند نکته برای تهیه‌ی کره‌ی هلو

  • کره‌ی هلو را باید طی دو هفته مصرف کنید.
  • در صورت تمایل می‌توانید در تهیه‌ی کره‌ی هلو از انبه هم استفاده کنید. برای این کار به دو عدد انبه نیاز دارید. مراحلی که برای پختن و خرد کردن هلو انجام دادید (مرحله‌ی اول و دوم) را برای انبه هم انجام دهید.
  • به جای آب، می‌توانید به همان میزان آب‌میوه‌ی هلو یا آب انبه اضافه کنید.

4. تست فرانسوی با توت‌فرنگی

تست فرانسوی با توت فرنگی صبحانه برای بچه‌های بد غذا

اگر به دنبال تهیه‌ی یک صبحانه‌ی متفاوت و البته خوشمزه برای بچه‌های بد غذا هستید، تست فرانسوی با توت‌فرنگی بهترین گزینه است. ترکیب نان تست با خامه و توت‌فرنگی تازه، این صبحانه‌ی دلپذیر را به‌یادماندنی خواهد کرد.

تست فرانسوی با توت‌فرنگی به عنوان صبحانه برای بچه‌های بد غذا یک گزینه‌ی عالی است؛ چون تقریبا همه‌ی بچه‌ها توت‌فرنگی را دوست دارند و از خوردن آن در وعده‌ی صبحانه لذت می‌برند. با تهیه‌ی فرنچ تست یا تست فرانسوی با توت‌فرنگی، بچه‌ها از مواد مغذی موجود در توت فرنگی مانند ویتامین C، آهن، کلسیم، فسفر، پتاسیم، ویتامین A و… برخوردار می‌شوند.

جالب است بدانید که تهیه‌ی این صبحانه‌ی جذاب و خوش‌طعم نه به مواد چندان زیادی نیاز دارد و نه زمان زیادی از شما می‌گیرد. پس هرچه زودتر دست به کار شوید و کودک‌تان را با این صبحانه‌ی لذید، هیجان‌زده کنید.

مواد لازم برای تهیه‌ی تست فرانسوی با توت‌فرنگی

  • نان تست: چهار عدد
  • توت‌فرنگی: دو فنجان
  • تخم مرغ: هشت عدد
  • شیر: دو فنجان
  • خامه: نصف فنجان
  • شکر: دو قاشق سوپ‌خوری
  • پوست لیموترش: نصف قاشق چای‌خوری
  • عصاره‌ی وانیل: یک چهارم قاشق چای‌خوری
  • پودر قند: یک قاشق چای‌خور
  • نمک: یک هشتم قاشق چای‌خوری

طرز تهیه‌ی تست فرانسوی با توت‌فرنگی

1.
توت‌فرنگی‌ها را بشویید. کلاهک یا برگ آن را جدا کنید. سپس آن‌ها را به قطعات باریک برش بزنید و کنار بگذارید.

2.
پوست لیموترش تازه را رنده کنید. در یک کاسه، تخم مرغ‌ها، شیر، خامه‌ی زده شده، شکر، پوست رنده شده‌ی لیموترش، عصاره‌ی وانیل و نمک را اضافه کنید و با چنگال خوب هم بزنید. در صورت تمایل، می‌توانید کمی دارچین به مواد اضافه کنید. سپس کاسه را کنار بگذارید.

3.
یک ماهیتابه‌ی نچسب روی اجاق بگذارید‌ و مقداری کره داخل آن بریزید‌. اجازه دهید کره آب شود.

4.
تست‌ها را داخل مخلوط تخم مرغ فرو کنید و آن‌ها را برگردانید تا هر دو طرف تست در مخلوط آغشته شود.

سپس تست‌ها را بلافاصله در ماهیتابه قرار دهید‌. هر طرف نان‌ را حدود دو دقیقه سرخ کنید تا رنگ آن طلایی شود‌. همین که تست طلایی شود کافی است و نیازی نیست رنگ آن قهوه‌ای شود؛ چون مصرف نان برشته و سوخته برای سلامتی مضر است. این مرحله را برای تمام تست‌ها انجام دهید.

5.
زمانی که تمام تست‌ها را سرخ کردید، آن‌ها را در یک بشقاب قرار دهید. در صورت تمایل می‌توانید کمی خامه شکلاتی روی تست‌ها بمالید.

مقداری از توت‌فرنگی‌های خردشده را روی هر تست قرار دهید و روی آن را با کمی پودر قند تزیین کنید. تست فرانسوی با توت‌فرنگی آماده است. نوش جان.

چند نکته برای تهیه‌ی تست فرانسوی با توت‌فرنگی برای بچه‌های بد غذا

  • به‌ جای سرخ کردن تست، می‌توانید آن را به مدت 45 دقیقه در فر با دمای 190 درجه سانتی‌گراد قرار دهید.
  • توجه داشته باشید که نانی که برای تهیه‌ی تست فرانسوی استفاده می‌کنید نباید تازه باشد؛ وگرنه له و خمیر می‌شود. بنابراین اگر نانی که استفاده می‌کنید تازه است، آن را یک روز کنار بگذارید.
  • به‌ جای عصاره‌ی وانیل می‌توانید از پودر وانیل استفاده کنید.
  • می‌توانید روی تست فرانسوی خامه شکلاتی، شکلات آب شده یا خامه بزنید.
  • به ‌جای نان تست می‌توانید از نان ایتالیایی استفاده کنید.

5‌. ارده‌ی کنجد خانگی سالم و مقوی

ارده کنجد صبحانه برای بچه‌های بد غذا

ارده‌ی کنجد، یک خوراکی مایع است که از کنجد نرم تهیه می‌شود. اگر در وعده‌ی صبحانه به بچه‌ها ارده‌ی کنجد بدهید، انرژی لازم را برای کل روز دریافت می‌‌کنند.

ارده‌ی کنجد حاوی ویتامین‌های گروه B، ویتامین A، آهن، کلسیم، منیزیم، منگنز، فسفر، پتاسیم و… است‌. ارده‌ی کنجد خانگی بسیار سالم است؛ چون هیچ نوع مواد افزودنی، مواد شیمیایی و مواد نگه‌ دارنده‌ای ندارد.

در ادامه طرز تهیه‌ی ارده‌ی کنجد خانگی را به دو روش مختلف به شما آموزش می‌دهیم.

مواد لازم برای تهیه‌ی ارده‌ی کنجد خانگی بدون روغن خام

  • کنجد خام: یک فنجان
  • آب: دو فنجان

طرز تهیه‌ی ارده‌ی کنجد خانگی بدون روغن خام

1.
کنجدهای خام را در دمای اتاق به مدت 4 ساعت در دو فنجان آب خیس کنید. آب باید روی کنجد‌ها را بپوشاند، بنابراین اگر احساس می‌کنید دو فنجان آب کم است، کنجدها را در آب بیشتری خیس کنید.

پس از 4 ساعت، آب کنجد‌ها را دور بریزید و کنجدها را زیر آب بشویید تا پوست آن‌ها جدا شوند. سپس آن‌ها را 4 ساعت در یخچال قرار دهید تا جوانه بزنند.

2.
کنجدها را از یخچال در بیاورید و در دستگاه مخلوط‌کن، روی دور تند مخلوط کنید تا خامه‌‌ مانند شوند. گوشه‌ها و لبه‌های مخلوط‌کن را با یک قاشق تمیز کرده و تمام دانه‌های باقی ‌مانده‌ی کنجد را جمع کنید و در مخلوط‌کن بریزید و مجدد مخلوط کنید.

اگر نیاز است، یک قاشق غذاخوری آب اضافه کنید تا مخلوط نرم و روان شود. ارده‌ی کنجد شما آماده است. می‌توانید آن را به مدت سه روز در شیشه‌ی درب‌دار در یخچال نگه‌ دارید.

مواد لازم برای تهیه‌ی ارده‌ی کنجد خانگی با روغن خام

  • کنجد خام: دو فنجان
  • روغن خام: دو قاشق غذاخوری

طرز تهیه‌‌ی ارده‌ی کنجد خانگی با روغن خام

1.
کنجدها را در مخلوط‌کن یا دستگاه غذاساز بریزید و با دور تند مخلوط کنید. توجه داشته باشید که ارده هنگام مخلوط شدن در دستگاه غذاساز گرم می‌شود؛ بنابراین باید اجازه دهید کمی خنک شود.

لبه‌های غذاساز یا مخلوط‌کن را با قاشق تمیز کنید و کنجدهای باقی‌مانده را داخل مخلوط‌کن بریزید. سپس دوباره آن را روی دور تند به مدت 4 تا 5 دقیقه بزنید. در این مرحله ارده باید کمی نرم شده باشد. البته همچنان خشک است و بافت خامه‌ای ندارد.

2.
روغن خام را به مایه‌ی ارده اضافه کنید. روغن خام می‌تواند روغن زیتون یا کره‌ی نارگیل ذوب شده باشد. استفاده از روغن فقط برای روان کردن کنجد است؛ بنابراین نیاز نیست مقدار آن بیشتر از دو قاشق غذاخوری باشد.

روغن را که اضافه کردید، یک تا دو دقیقه دیگر آن را در مخلوط‌کن مخلوط کنید. ارده‌ی کنجد شما آماده است.

منبع: abakershouse , allrecipes

.

مجله خبری ای بی سی مگ

ای بی سی مگ یک وب سایت خبری و علمی در حوزه فیلم و سینما، تکنولوژی و لوازم خانگی با جدیدترین اخبارهای این حوزه می باشد. خوشحالیم بتوانیم مطالب مفیدی را برای شما ارائه دهیم.
دکمه بازگشت به بالا