آشپزی

طرز تهیه کدو حلوایی پلو؛ یک غذای پاییزی از شمال ایران


کدو تنبل از قدیم الایام در شمال کشور رواج زیادی داشته و به تنهایی یا در غذاهای مختلف مورد استفاده قرار می گرفته است. در مازندران با کدو حلوایی غذای پرطرفداری درست می کنند که به «کی پلا» یا کدو حلوایی معروف است و طعم و مزه ای منحصر به فرد دارد. با ما همراه باشید تا طرز تهیه پای کدو حلوایی مازندرانی را به شما آموزش دهیم.

«کی» به معنای کدو تنبل و «بالا» نیز به معنای پلو است. این غذا یکی از قدیمی ترین غذاهای مازندران است و جایگاه ویژه ای در فرهنگ آشپزی مردم این منطقه دارد. کدو تنبل برای فصول سردتر در نظر گرفته شده است و مردم محلی معمولاً در کنار آن تخم مرغ، ماست، بادمجان، انار ترش و ترشی قرار می دهند.

کدو پلو را می توانید با مرغ، گوشت یا حتی به تنهایی و با بسیاری از انواع خورش های دیگر درست کنید و به هر حال بسیار خوشمزه است. این پلو مخلوط خوشمزه یکی از جذاب ترین پلوهای ایرانی است که خیلی ساده و سریع هم تهیه می شود و برای فصل کدو یا کدو حلوایی ما انتخابی عالی است.

برای اطلاع از انواع غذاهای محلی و رنگارنگ ایرانی و همچنین غذاهای محبوب غربی به آرشیو آموزش تصویری آشپزی ای بی سی مگمگ مراجعه کنید.

دستور تهیه پای کدو تنبل

مواد لازم برای 4 نفر

  • کدو تنبل: 500 گرم
  • برنج: 3 پیمانه
  • سینه مرغ: 1 عدد
  • پیاز: 1 عدد
  • شکر: 2 قاشق غذاخوری
  • بادام خرد شده: ½ فنجان
  • خلال پسته: یک سوم مقدار
  • گل رز: مقیاس یک چهارم
  • زعفران را به میزان لازم خیس کنید
  • کره: 25 گرم
  • باربری: نصف فنجان
  • زردچوبه، پودر دارچین، پودر هل، فلفل سیاه و نمک به میزان لازم

مواد لازم را از ای بی سی مگخریداری کنید

طرز تهیه کدو پلو

طرز تهیه کدو حلوایی مازندرانی

1.
کدو حلوایی را مکعبی به ابعاد 2×2 سانتی متر برش دهید و با نصف کره و روغن با یک قاشق دارچین و یک قاشق غذاخوری شکر تفت دهید. کدو حلوایی که به این صورت بریده شده در هنگام سرخ شدن پخته می شود و برای پلو مناسب است. اگر می خواهید کدو را لابه لای برنج بگذارید باید آن را به قطعات بزرگ تری برش دهید تا در حین سرخ شدن نیم پز شود و با برنج به پخت ادامه دهید.

پای کدو گردو

2.
وقتی کدوها سرخ شدند آن را از ماهیتابه خارج کرده و پیازهای خرد شده را در همان ماهیتابه تفت دهید تا کاملا طلایی شوند.

طرز تهیه کدو پلو با مرغ

3.
بعد از طلایی شدن پیازها، مرغ چرخ کرده را اضافه کنید و به مدت 10 دقیقه با حرارت زیاد تفت دهید تا مرغ کاملا بپزد.

طرز تهیه کدو پلو

4.
بعد از 10 دقیقه نوبت به اضافه کردن ادویه ها و سپس زعفران می رسد. اگر می خواهید روی برنج مرغ و کدو درست کنید، نصف مقدار زعفران را روی برنج بگذارید. در غیر این صورت تمام زعفران را در این مرحله اضافه کنید.

کی بدون مازندرانی

5.
بادام ها را به مدت 15 دقیقه در گلاب خیس کنید. سپس آن را جدا کرده و با بقیه کره و کمی روغن تفت دهید.

طرز تهیه غذای مازندرانی

6.
حالا خلال پسته را در گلاب خیس کنید و مانند مرحله قبل بعد از 15 دقیقه جدا کرده و در ماهیتابه سرخ کنید.

طرز تهیه کدو حلوایی مازندرانی

7.
زرشک را بشویید و به مدت 15 دقیقه در آب خیس کنید. حالا در همان ماهیتابه با بقیه شکر روی حرارت ملایم سرخ کنید و کنار بگذارید.

طرز تهیه کدو پلو

8.
برنج را صاف کرده و به دلخواه نوش جان کنید. سپس مخلوط مرغ و کدو حلوایی را با خلال بادام، پسته و زرشک روی برنج آماده شده بریزید و سرو کنید. می توانید مرغ و کدو حلوایی را با برنج نیز تهیه کنید.

نوش جان.

.

مجله خبری ای بی سی مگ

ای بی سی مگ یک وب سایت خبری و علمی در حوزه فیلم و سینما، تکنولوژی و لوازم خانگی با جدیدترین اخبارهای این حوزه می باشد. خوشحالیم بتوانیم مطالب مفیدی را برای شما ارائه دهیم.
دکمه بازگشت به بالا