آشپزی

طرز تهیه آش دوغ محلی سرعین


سوپ سگی یک غذای محبوب در پاییز و زمستان است. طعم ترش خاص و عطر سیر این غذا باعث محبوبیت آن در سراسر ایران شد. با ما همراه باشید تا طرز تهیه سوپ داگی خوشمزه برای روزهای سرد را به شما آموزش دهیم.

بیش از 10 نوع آش دوگ در ایران وجود دارد که هر کدام مربوط به مناطق مختلف ایران است. معروف ترین آنها آش های اردبیل، کردستان، کرمانشاه، ارومیه، شیراز و دوغ همدان است که بیشتر ما بیشتر از بقیه با عرقیات اردبیلی آشنا هستیم. ترک ها در فصل زمستان نیز سگی را به عنوان میان وعده می خورند و در عصر نیز معمولاً به مقدار زیاد تهیه می شود.

سوپ دوغ از کره محلی یا ترش تهیه می شود و نسبت به سایر غذاها سبزیجات کمتری دارد. در این غذا سیر طعم اصلی است و به وفور ریخته می شود. امروز طرز تهیه سوپ سگ اردبیل را به شما آموزش می دهیم. خورش سگ بدون گوشت یا با سرخ شده پخته می شود و تنها باقالی آن نخود است.

برای یادگیری سایر دستور العمل های ساده و خوشمزه به آرشیو آموزش تصویری آشپزی ای بی سی مگمگ مراجعه کنید تا دستور پخت انواع غذاها را بیابید.

سوپ سگ خانگی ساده

مواد لازم (مناسب برای 6 نفر)

  • برنج: سه چهارم کیسه
  • نخود خام: 1 فنجان
  • خمیر ترجیحا محلی: 2 لیتر
  • دوغ سبزی: 400 میلی گرم
  • سیر: 1 بوته
  • تخم مرغ: 1 عدد
  • آرد: 1 قاشق غذاخوری
  • نعنا خشک: 3 قاشق غذاخوری
  • نمک و فلفل سیاه: به میزان لازم

مواد لازم را از ای بی سی مگخریداری کنید

طرز تهیه سوپ سگ

طرز تهیه سوپ سگ بختیاری

1.
برنج، تخم مرغ و آرد را در قابلمه بریزید.

طرز تهیه سوپ سگ

2.
سه ماده را خوب با هم مخلوط کنید.

خاکستر سگ شیرازی

3.
حالا کشک را اضافه کنید و مخلوط کنید. سپس قابلمه را روی آتش بگذارید و مدام هم بزنید تا مخلوط برنج و ماست بجوشد و شیر ور نیابد.

در این مرحله بسته به قوام خمیر و غلظت سوپ می توانید تا 1 لیتر آب به قابلمه اضافه کنید.

طرز تهیه سوپ سریع

4.
بعد از اینکه برنج و سگ به جوش آمد، درب قابلمه را بگذارید و اجازه دهید برنج داخل دوغ بپزد. در این مرحله لازم است هر 10 دقیقه برنج را هم بزنید تا ته نگیرد. بعد از اینکه برنج پخت، سبزی را به آن اضافه کنید و بگذارید سبزیجات به مدت 30 دقیقه بجوشد. سبزی آبگوشت سگ نباید ریز خرد شود و این خورش نباید سبزی زیادی داشته باشد.

نکته: سبزیجات سوپ دوغ شامل گشنیز، موسیر، برگ سیر و شوید است. اگر برگ ها سیر نیستند، می توانید از یک حبه سیر استفاده کنید. توجه داشته باشید که این سوپ جعفری ندارد و به ندرت شوید داخل آن می ریزند. می توانید اسفناج و نعناع را هم به آن اضافه کنید، بنابراین اگر نعنای تازه اضافه کنید، نیازی به ریختن نعنا داغ در سوپ نیست.

طرز تهیه سوپ دوغ ترکی

5.
وقتی سبزیجات نرم شدند، نخودهایی را که روز قبل خیس کرده و با نمک و فلفل پخته بودید به سوپ اضافه کنید.

آش دوغ گدوک

6.
سیر داغ و نعناع داغ را آماده کنید و نیمی از سیر رنده شده را برای سوپ نگه دارید. برای تهیه نعناع داغ، پس از ریختن نعنا در روغن داغ، تابه را از روی حرارت بردارید تا دیگر نعنا تلخ نشود.

طرز تهیه سوپ سگ محلی

7.
نیمی از نعنا داغ و سیر رنده شده را به سوپ اضافه کنید و هم بزنید. سوپ شما آماده است.

طرز تهیه سوپ سگ اردبیل

8.
نوش جان.

.

مجله خبری ای بی سی مگ

ای بی سی مگ یک وب سایت خبری و علمی در حوزه فیلم و سینما، تکنولوژی و لوازم خانگی با جدیدترین اخبارهای این حوزه می باشد. خوشحالیم بتوانیم مطالب مفیدی را برای شما ارائه دهیم.
دکمه بازگشت به بالا