فرق لیزر الکس و دایود چیست؟

خب دوستان امروز می خوام درباره دو نوع لیزر پرطرفدار که برای از بین بردن موهای زائد استفاده می شه یعنی لیزر الکساندرایت و دایود صحبت کنم. از اونجایی که این روزها استفاده از لیزر خیلی مرسوم شده احتمالش زیاد است که شما هم بین این دو نوع لیزر گیر کرده باشید. برای همین در این مقاله تجربه شخصی خودم از خرید و استفاده از هر دو نوع لیزر رو به اشتراک می گذارم و به صورت فنی و مرحله به مرحله توضیح می دم که این دو لیزر چه تفاوت هایی دارن و کدوم یکی ممکنه برای شما مناسب تر باشه.

چرا انتخاب بین الکس و دایود مهم است؟

اگه تا حالا به فکر حذف موهای زائد با لیزر افتادین حتماً به این نتیجه رسیدین که انتخاب نوع لیزر خیلی مهمه. نه تنها این انتخاب می تونه روی میزان اثربخشی لیزر تأثیر بذاره بلکه هزینه زمان و حتی میزان درد و ناراحتی رو هم می تونه تحت تأثیر قرار بده. پس انتخاب درست می تونه از هدر رفتن پول و وقت شما جلوگیری کنه.

لیزر الکساندرایت دکا

1. آشنایی با لیزر الکساندرایت (Alexandrite)

لیزر الکساندرایت یکی از محبوب ترین انواع لیزر برای از بین بردن موهای زائد است که با طول موج 755 نانومتر عمل می کنه. این لیزر به دلیل توانایی بالا در جذب ملانین (رنگدانه های مو) بیشتر  به عنوان بهترین دستگاه لیزر برای پوست سبزه و تیره شناخه می شود.

مزایا:

  • سرعت بالای درمان به خصوص در مناطق بزرگ بدن مثل پاها و پشت.
  • تاثیرگذاری خوب بر روی موهای نازک و روشن.
  • نسبت به دیگر انواع لیزر درد کمتری ایجاد می کند.

معایب:

  • برای پوست های تیره مناسب نیست و ممکنه باعث سوختگی یا لکه های پوستی بشه.
  • هزینه بالاتری نسبت به دایود دارد.

2. آشنایی با لیزر دایود (Diode)

لیزر دایود با طول موج 800 تا 810 نانومتر کار می کنه. این لیزر معمولاً برای پوست های تیره تر و موهای ضخیم تر انتخاب بهتری است.

مزایا:

  • مناسب برای انواع مختلف پوست به خصوص پوست های تیره تر.
  • عمق نفوذ بیشتری داره و می تونه موهای ضخیم تر و عمیق تر رو هم از بین ببره.
  • احتمال آسیب به پوست کمتر است.

معایب:

  • درمان با لیزر دایود زمان بیشتری می بره.
  • ممکنه درد بیشتری نسبت به الکس ایجاد کنه.

3. تجربه شخصی از استفاده لیزر الکس و دایود

وقتی که برای اولین بار تصمیم گرفتم لیزر موهای زائد انجام بدم بین این دو نوع لیزر مردد بودم. اول با مشورت پزشک تصمیم گرفتم از لیزر الکس استفاده کنم چون پوست من روشن و موهام تیره بود. اما بعد از چند جلسه متوجه شدم که در مناطقی از بدنم که موها ضخیم تر و پوست کمی تیره تره نتیجه مطلوبی نگرفتم. اینجا بود که تصمیم گرفتم لیزر دایود رو امتحان کنم.

نتیجه: در مناطقی که موها ضخیم تر بود لیزر دایود به مراتب بهتر عمل کرد و اثربخشی بیشتری داشت. اما در قسمت هایی که موها نازک تر بود الکساندرایت به خوبی عمل کرد.

4. مقایسه فنی بین لیزر الکساندرایت و دایود

ویژگی

لیزر الکساندرایت

لیزر دایود

طول موج

755 نانومتر

800-810 نانومتر

مناسب برای

پوست روشن و موهای تیره

انواع پوست به خصوص تیره

میزان درد

کمتر

بیشتر

عمق نفوذ

سطحی

عمیق

سرعت درمان

سریع تر

آهسته تر

احتمال سوختگی

بیشتر در پوست تیره

کمتر

5. مشکلات و چالش ها در استفاده از لیزر

حالا بیاید درباره مشکلات و چالش های که با این دو نوع لیزر داشتم صحبت کنیم. مثلاً اولین باری که لیزر دایود رو انجام دادم درد زیادی حس کردم. خوشبختانه با استفاده از کرم بی حسی و کاهش انرژی دستگاه در جلسات بعدی این مشکل برطرف شد.

یکی دیگه از چالش ها سوختگی سطحی با لیزر الکس بود. این اتفاق زمانی افتاد که به توصیه اپراتور از انرژی بالاتر استفاده کردیم که برای پوست من زیاد مناسب نبود. این مسئله باعث شد در جلسات بعدی با احتیاط بیشتری از این دستگاه استفاده کنیم.

6. انتخاب مناسب: کدام لیزر برای شما بهتر است؟

انتخاب بین الکس و دایود به نوع پوست ضخامت و رنگ مو بستگی داره. اگر پوستتون روشن و موهاتون تیره است شاید الکس انتخاب بهتری باشه. اما اگه پوستتون کمی تیره تره یا موهای ضخیم دارید دایود می تونه انتخاب مناسب تری باشه.

7. هزینه های مربوط به هر نوع لیزر

باید بگم که هزینه ها بسته به محل درمان و نوع لیزری که استفاده می کنید متفاوت است. لیزر الکس معمولاً گران تره اما ممکنه تعداد جلسات کمتری نیاز داشته باشید. از طرفی لیزر دایود ممکنه به تعداد جلسات بیشتری نیاز داشته باشه ولی برای پوست های تیره و موهای ضخیم کارایی بهتری داره.

8. توصیه هایی برای استفاده بهتر از لیزر

  • قبل از هر جلسه حتماً پوستتون رو تمیز کنید و از مواد آرایشی یا کرم های مختلف استفاده نکنید.
  • از آفتاب گرفتن قبل و بعد از جلسات لیزر خودداری کنید.
  • بعد از جلسه لیزر از کرم های مرطوب کننده و ضدآفتاب استفاده کنید.

9. سوالات متداول

آیا لیزر دایود برای پوست های روشن هم مناسب است؟ بله اما معمولاً برای پوست های تیره تر و موهای ضخیم تر مناسب تر است. برای پوست های روشن تر لیزر الکس توصیه می شود.

آیا می توان از هر دو نوع لیزر برای یک ناحیه استفاده کرد؟ بله بسته به نوع و ضخامت موها می توان ترکیبی از این دو نوع لیزر استفاده کرد.

آیا لیزر الکس می تواند باعث سوختگی پوست شود؟ در صورتی که انرژی دستگاه برای پوست شما زیاد باشد بله ممکن است باعث سوختگی سطحی شود. به همین دلیل باید با پزشک یا اپراتور خود درباره تنظیم انرژی دستگاه مشورت کنید.

نتیجه گیری

هر دو نوع لیزر الکساندرایت و دایود مزایا و معایب خاص خودشان را دارند. انتخاب بین این دو به شرایط فردی شما بستگی دارد. اگر به دنبال حذف موهای زائد با لیزر هستید پیشنهاد می کنم در یکی از کلینیک های خوب تهران مثل کلینیک زیبایی رویای آبی ابتدا با یک متخصص مشورت کنید و براساس نوع پوست و مو بهترین گزینه را انتخاب کنید.

امیدوارم این مقاله به شما کمک کنه تا انتخاب بهتری داشته باشید و تجربه ای مثبت از حذف موهای زائد با لیزر به دست بیارید!

دکمه بازگشت به بالا