آشپزی

طرز تهیه خورشت قیمه با سیب‌زمینی


شاید برای خیلی از ما خوشمزه ترین گوشت چرخ کرده ای که خوردیم پوره سیب زمینی محرم بود. اما گاهی شرایط طوری می شود که ممکن است نتوانیم گوشت قربانی را بخوریم. اگر هوس خوردن آب گوشت چرخ کرده را دارید، ما دستور تهیه آن را برای شما آماده کرده ایم. در این قسمت از آموزش آشپزی طرز تهیه سوپ شکم پر با تمام نکات مهم را به شما آموزش می دهیم.

آش قیمه یکی از غذاهای معروف ایرانی است که در کنار غذاهایی مانند سبزی خرد شده، بابونه و کباب نمادی از فرهنگ اصیل آشپزی ایرانی در سراسر جهان است. قیمه در ایران انواع مختلفی دارد و برخی شهرها آن را به روش های مختلف و متمایز تهیه می کنند. از معروف ترین انواع فما می توان به فیلینگ سیب زمینی، فیل بادمجانی و فیلینگ نزار قزوینی اشاره کرد.

ابر در زبان ترکی به معنای گوشت چرخ کرده است و همان تکه های گوشت چرخ کرده در این سوپ است. به همین دلیل در گذشته به هر غذایی که از استیک استفاده می کرد گوشت چرخ کرده می گفتند.

طرز تهیه پوره سیب زمینی با وجود اینکه یک غذای رسمی و مجلسی است، نسبتاً ساده است. به همین دلیل قیمه را در بسیاری از روزها و مناسبت های خاص مانند ماه محرم و رمضان به عنوان غذا یا سرو می کنند.

یکی از طعم های این غذای لذیذ مانند بسیاری دیگر از غذاهای ایرانی، زعفران است که در کنار برخی ادویه های خوشمزه دیگر مانند لیمو عمانی، گلاب و دارچین طعم و مزه خاصی به این غذا می بخشد.

با توضیحاتی که دادیم حتما تا الان هوس سوپ کرده اید! پس با ای بی سی مگمگ همراه باشید تا طرز تهیه آبگوشت قیمه لذیذ را به سبک قیمه نذری به شما آموزش دهیم.

طرز تهیه سوپ شکم پر

مواد لازم (برای 4 نفر)

  • گوشت پخته: 300 گرم
  • پیله: یک سایز
  • پیاز: 2 تا 3 عدد درشت
  • رب گوجه فرنگی: 2 قاشق غذاخوری
  • زعفران: به میزان لازم
  • لیمو عمانی: 3 عدد
  • پوست لیمو عمانی: 2 قاشق غذاخوری
  • گلاب: 2 قاشق غذاخوری
  • پودر هل: 1 قاشق چایخوری
  • چوب دارچین: 1 عدد
  • زردچوبه، پودر کاری، فلفل سیاه، پودر دارچین و نمک به میزان لازم

مواد لازم را از ای بی سی مگخریداری کنید

طرز تهیه سوپ شکم پر

تفت دادن گوشت پخته

1.
پیاز را نگینی خرد کنید. نیمی از پیاز را در قابلمه ای با کمی روغن تفت دهید تا روشن شود. سپس گوشت را اضافه کرده و تفت دهید تا رنگ گوشت تغییر کند. در این مرحله پودر کاری، زردچوبه، فلفل سیاه، پودر و چوب دارچین را اضافه کنید و با گوشت تفت دهید تا آب گوشت گرفته و داخل روغن بریزد. حالا آب را به قابلمه اضافه کنید تا آب روی گوشت حل شود و با درب بسته و با حرارت ملایم اجازه دهید تا گوشت به مدت 2 تا 3 ساعت بپزد.

اشاره: مقدار پودر دارچین و فلفل سیاه نسبت به سایر ادویه ها کمتر باشد زیرا مقدار زیاد آن باعث تیره شدن رنگ سوپ خرد شده می شود.

لپه ها را مرطوب کنید

2.
یک تکه نان را از شب قبل در آب ولرم خیس کنید. لپه های خیس خورده را با مقداری روغن و نمک کبابی کنید و در ظرفی جداگانه آب تازه را اضافه کنید و بگذارید روی حرارت کاملا بپزد.

پیاز و رب گوجه کبابی

3.
بقیه پیازهای خرد شده را در روغن بیشتری تفت دهید تا کاملا طلایی شوند. سپس رب گوجه فرنگی را اضافه کرده و تفت دهید تا بوی خامی رب از بین برود.

تلخی لیمو عمانی را بگیرید

4.
در نیمه پخت گوشت، لیمو عمانی را به همراه مقداری زعفران دم کرده به سوپ اضافه کنید و بگذارید با هم بپزد.

اشاره: برای گرفتن تلخی لیمو عمانی باید قبل از افزودن به سوپ خرد شده، آن را به مدت یک ساعت در آب جوش خیس کنید. به این ترتیب اگر لیمو عمانی مرغوب باشد به هیچ وجه باعث تلخی آش نمی شود. اما اگر لیمو عمانی بی کیفیت باشد، به هر حال آبگوشت شما تلخ می شود. پس در انتخاب و خرید لیمو عمانی دقت کنید.

طرز تهیه قیمه مجلسی

5.
بعد از پختن لپه ها را آبکش کرده و روی آنها آب بریزید. وقتی گوشت چرخ کرده کاملا پخت، چوب های دارچین را از سوپ خارج کرده و رب و پیاز را به همراه لپه پخته شده اضافه کنید.

مواد خورش را با هم مخلوط کنید. در این مرحله سوپ باید غلیظ شود. سپس آب جوش را با دقت به آن اضافه کنید تا به غلظت مورد نظر برسد. در سوپ را ببندید و بگذارید بماند و روغن را روی حرارت خیلی ملایم بریزید.

لیمو عمانی را به گوشت چرخ کرده اضافه کنید

6.
نیم ساعت بعد از چرب کردن آب گوشت چرخ کرده، پوست لیمو عمانی، پودر هل، گلاب و بقیه زعفران را اضافه کرده و مقدار نمک غذا را تنظیم کنید.

آب گوشت چرخ کرده شکم پر

7.
بگذارید 20 دقیقه بماند تا برش های لیمو عمانی ترش شود. بعد از این مرحله طعم گوشت چرخ کرده تنظیم شده و آماده سرو است.

طرز تهیه پوره سیب زمینی

8.
می توانید سیب زمینی را به صورت خلالی یا هر شکل دیگری که دوست دارید و با آب گوشت چرخ کرده سرخ کنید تا غذایتان جذاب و لذیذتر شود.

.

مجله خبری ای بی سی مگ

ای بی سی مگ یک وب سایت خبری و علمی در حوزه فیلم و سینما، تکنولوژی و لوازم خانگی با جدیدترین اخبارهای این حوزه می باشد. خوشحالیم بتوانیم مطالب مفیدی را برای شما ارائه دهیم.
دکمه بازگشت به بالا