لوازم خانگی

20 کاربرد روغن زیتون در خانه


تا به امروز بیشتر مردم طعم روغن زیتون را چشیده اند و از آن برای پخت و پز و غذا استفاده می کنند. طعم و خواص لذیذ روغن زیتون آن را به یکی از مهم ترین مواد در تهیه غذا تبدیل کرده است. اما آیا می دانستید استفاده از روغن زیتون تنها به آشپزخانه محدود نمی شود و می توانید از آن در قسمت های مختلف خانه و برای مصارف مختلف استفاده کنید؟ برای استفاده از روغن زیتون در منزل نیازی نیست به دنبال بهترین کیفیت و البته قیمت بالا برای آن باشید. روغن زیتون ساده و ناخالص برای مصارف خانگی کافی است. مقداری روغن زیتون را در یک بطری اسپری بریزید تا برای مصارف توصیه شده از آن استفاده کنید.

استفاده از روغن زیتون در آشپزخانه

از آنجایی که روغن زیتون معمولا در کمدهای آشپزخانه نگهداری می شود، معرفی روغن زیتون و فواید آن از همین فضا آغاز شد.

از ظروف چوبی و ظروف آشپزخانه محافظت کنید

ابتدا ابزار چوبی را بشویید و خشک کنید. سپس مقداری روغن زیتون روی سطح چوب بریزید. این لایه روغن چوب را تغذیه می کند و از ترک خوردن و تغییر رنگ آن جلوگیری می کند. اجازه دهید روغن به مدت 5 دقیقه در تابه بماند و کاملا غلیظ شود. سپس با استفاده از یک پارچه نرم روغن زیتون اضافی را از روی چوب جدا کنید.

بیشتر بخوانید: چگونه آشپزخانه ای بی عیب و نقص داشته باشیم؟

از چسبیدن تجهیزات و سطوح جلوگیری کنید

عسل در آشپزخانه

وقتی می خواهید طبق دستور غذای خوشمزه درست کنید، قاشق و قاشق را با یک لایه نازک روغن زیتون بپوشانید تا مواد چسبنده مانند عسل، کره بادام زمینی و خردل به این سطوح نچسبند.

بیشتر بخوانید: سالم ترین روغن آشپزی چیست؟

درخشش فولادی

روغن زیتون در خانه

یک پارچه نرم را به مقداری روغن زیتون آغشته کنید و ظروف آشپزخانه استیل ضد زنگ، ظروف استیل ضد زنگ و مواد شوینده ماشین ظرفشویی را پاک کنید تا از خراشیدگی، لکه های آب، محو شدن و زنگ زدگی جلوگیری کنید. در نهایت می توانید با یک پارچه نرم دیگر سطح را پاک کرده و روشن کنید.

کدورت ظروف نقره را کاهش دهید

نقره درخشان

روغن زیتون نمی تواند به طور کامل از کدر شدن نقره جلوگیری کند، اما می تواند درخشندگی و درخشندگی آن را طولانی تر کند. برای این کار مقداری روغن زیتون را روی یک پارچه تمیز و نرم بریزید و گلدان ها یا ظروف را با آن پاک کنید. این روغن اکسیداسیون نقره را کند می کند که منجر به کدورت بعدی می شود.

حذف برچسب

کاربرد روغن زنون

حذف برچسب روی دستگاه ها کمی مشکل است. به عنوان مثال، اگر می خواهید از یک کاسه سس، رب، ترشی یا موارد مشابه در خانه استفاده مجدد کنید، بهتر است برچسب محصول را ترک نکنید. چند قطره روغن زیتون را روی برچسب بریزید و سعی کنید آن را نگه دارید تا برچسب از روغن اشباع شود. 15 دقیقه صبر کنید تا روغن زیتون کاربرد خود را نشان دهد. در این زمان، برچسب را می توان به راحتی از روی سطح یک کاسه شیشه ای، پلاستیکی یا حتی چوبی جدا کرد. اگر لکه های کوچکی روی برچسب کاغذی روی سطح باقی بماند، به راحتی با شستن دست پاک می شوند.

استفاده از روغن زیتون برای اهداف شخصی و مراقبت شخصی

درخشش مروارید

روغن زیتون را می توان به راحتی برای نگهداری و تمیز کردن لوازم جانبی و وسایل شخصی استفاده کرد.

درخشش مروارید

اکستنشن های مروارید با گذشت زمان کدر و گرد و غبار می شوند و اگر از شوینده های قوی برای تمیز کردن استفاده کنید ممکن است به آنها آسیب برسانید. یک پارچه نرم را به مقداری روغن زیتون آغشته کنید و مرواریدها را پاک کنید. سپس آن را با یک پارچه تمیز دیگر پاک کنید.

حلقه کوچک را از دست خارج کنید

فواید روغن زیتون

آیا حلقه ازدواج شما کوچک است یا حلقه کوچکی دارید که به راحتی کنده نمی شود؟ نگران نباش! انگشت خود را با کمی روغن زیتون چرب کنید. یک پارچه نرم دور حلقه بپیچید و به آرامی بکشید تا به راحتی جدا شود.

تعمیر زیپ

یک تکه پنبه را در روغن زیتون گرم آغشته کنید و بین لایه ها مکث کنید تا خشک شود. به آرامی زیپ را بالا و پایین بکشید تا دندان ها به خوبی روی هم قرار گیرند.

کفش و کفش براق

کفش های درخشان با روغن زیتون

با استفاده از پارچه ای که با روغن زیتون مرطوب شده است، می توانید درخشندگی کفش و چکمه های ساخته شده از چرم مصنوعی یا طبیعی را بازیابی کنید. پس از روغن کاری چرم، آن را با یک پارچه تمیز پاک کنید. از روغن زیتون روی جیر یا هر پارچه دیگری استفاده نکنید.

بیشتر بخوانید: 6 نکته برتر برای خرید کفش کوهنوردی

محافظ تیغ

یک تیغ

تیغ نسبتا گران است. برای افزایش عمر و استفاده طولانی تر از تیغ باید از زنگ زدگی جلوگیری کرد. یک تکه پنبه بردارید و آن را در روغن زیتون آغشته کنید. تیغه ها را با پنبه بمالید و بگذارید قبل از غذا خشک شوند. برای جلوگیری از زنگ زدگی از روغن زیتون در این روش استفاده کنید.

بیشتر بخوانید: هر آنچه که آقایان باید در مورد اصلاح صورت بدانند

پوست اطراف ناخن را نرم کرده و پوست را مرطوب کنید

خواص روغن زیتون برای ناخن ها

روغن زیتون یک روغن طبیعی عالی برای ترمیم کوتیکول های زبر اطراف ناخن و پوست خشک است. اگر در حمام شما وان وجود دارد، آن را با آب گرم پر کنید و مقداری روغن زیتون داخل آب بریزید. خوابیدن و استحمام در این شرایط پوست بدن را نرم می کند.

بیشتر بخوانید: مراقبت از پوست دست و پا با محصولات خانگی

کنترل ریزش مو

خواص روغن زیتون برای مو

برای از بین بردن موخوره، آن را با برس آغشته به روغن زیتون پاک کنید. همچنین می توانید کمی روغن زیتون را کف دست خود بریزید و به موها بمالید تا موهای موج دار از بین برود. روغن زیتون در این مورد به صورت دو طرفه استفاده می شود، دست ها و موهای شما ظاهر بهتری خواهند داشت.

بیشتر بخوانید: فواید روغن زیتون برای پوست و مو چیست؟

آرایش شفاف

آرایش را با روغن زیتون تمیز کنید

روغن زیتون می تواند آرایش را بدون هیچ گونه مواد شیمیایی که پوست را خشک کرده و پوست را صاف می کند پاک کند. حتی می توانید از روغن زیتون برای تمیز کردن ریمل استفاده کنید. این ماده مژه ها را نیز مرطوب می کند.

بیشتر بخوانید: هر آنچه باید در مورد پاک کننده صورت بدانید

مواد چسبنده روی پوست و مو را از بین می برد

روغن زیتون اصل برای مو

اگر رنگ یا آدامس به موهایتان چسبید، می توانید بدون درد آن را با روغن زیتون پاک کنید. مقداری روغن زیتون را روی قسمت چسبنده مو بریزید و به آرامی با دستمال ماساژ دهید تا چسبناک یا خشک شود.
اگر می خواهید لکه های سرسخت روی پوست مانند رنگ مو، روغن ماشین، جوهر ماژیک و رنگ روغن را پاک کنید، باید چند قطره روغن زیتون را با یک قاشق چایخوری شکر مخلوط کنید تا یک اسکراب موثر بتواند لکه را از بین ببرد.

از روغن زیتون در خانه استفاده کنید

توییت در

از وسایل ذکر شده می توانید در هر فضایی از خانه استفاده کنید:

از شر صدای جیرجیر لولا خلاص شوید

چند قطره روغن زیتون را روی لولای در بریزید یا کمی اسپری کنید تا صدای جیرجیر اتاق، کمد، لوازم خانگی و یا حتی داخل ماشین از بین برود.

لکه های آب تمیز یا خراش روی لوازم خانگی را تمیز کنید

روغن زیتون و ظروف چوبی

بسیاری از وسایل از چوب ساخته شده اند و استفاده مکرر در طول زمان می تواند باعث ایجاد خراش یا لکه شود. با استفاده از روغن زیتون می توانید به راحتی زیبایی این اقلام را بازیابی کنید. یک دستمال نرم بردارید و مقداری روغن زیتون روی آن بریزید. پارچه را روی یک سطح چوبی پاک کنید و سپس با یک پارچه خشک دیگر آن را پاک کنید.

1/4 فنجان روغن زیتون، چهار قاشق غذاخوری سرکه سفید مقطر و دو قاشق چایخوری آب لیمو را مخلوط کنید. هفته ای یکبار این پولیش چوب طبیعی را بمالید و جلا دهید. مواد را در یک بطری اسپری بریزید و در یخچال نگهداری کنید. قبل از هر بار استفاده به خوبی آنرا تکان دهید.

بازسازی مبلمان چرمی

تمیز کردن مبلمان چرمی

پس از مدتی که مبل چرمی در خانه قرار گرفت، باید اقدامات نگهداری برای شاداب نگه داشتن آن و درمان چرم آن با روغن زیتون انجام شود. به این ترتیب نرمی و لطافت بیشتری به چرم مبل باز می گردد. کافی است یک لایه نازک روغن زیتون را روی سطح مبل بمالید.

بیشتر بخوانید: 6 قسمت از خانه که همیشه تمیز کردنشان فراموش می شود!

استفاده از روغن زیتون در فضای سبز

بشکه های باران

فراموش نکنید که از خواص روغن زیتون در باغ ها و گیاهان نیز استفاده می شود.

پیشگیری از حشرات

مقداری روغن زیتون داخل بشکه بریزید. روغن زیتون روی سطح آب باقی می ماند و از تولید مثل حشرات جلوگیری می کند. اگر گیاهان تکثیر نشوند به دلیل محدودیت عمرشان به زودی می میرند.

حفاظت از ابزار باغبانی

خواص روغن زیتون برای ابزار باغبانی

روغن زیتون از دسته چوبی ابزار باغچه محافظت می کند تا چوب خشک نشود و ترک نخورد. استفاده از روغن زیتون در قسمت فلزی این ابزار نیز از زنگ زدگی جلوگیری می کند و از چسبیدن گرد و غبار و برف به ابزار جلوگیری می کند. همچنین روغن کاری این ابزار باعث صاف و روان شدن قسمت های متحرک قیچی و انبردست باغچه می شود.

تقویت گیاه

خواص روغن زیتون برای گیاهان

برای سبزی بیشتر گیاهانی مانند سرخس و نخل، می توانید 2 قاشق غذاخوری روغن زیتون را به پایه گیاه اضافه کنید. این نوع تغذیه یک بار در ماه کافی است. اگر می خواهید از این روغن برای گیاهان دیگر آپارتمان یا سرسبزی خانه خود استفاده کنید، در مورد آن بخوانید و با یک متخصص مشورت کنید.

بیشتر بخوانید: 4 فایده مهم نگهداری گیاهان در خانه

منبع: The Spurce

.

مجله خبری ای بی سی مگ

ای بی سی مگ یک وب سایت خبری و علمی در حوزه فیلم و سینما، تکنولوژی و لوازم خانگی با جدیدترین اخبارهای این حوزه می باشد. خوشحالیم بتوانیم مطالب مفیدی را برای شما ارائه دهیم.
دکمه بازگشت به بالا