لوازم خانگی

6 غول فناوری که در بازار گوشی‌ هوشمند شکست خوردند


اکثر شرکت های فناوری این روزها علاقه مند هستند شانس خود را در بازار گوشی های هوشمند امتحان کنند، اما همه آنها موفق نمی شوند. استراتژی های بازاریابی ضعیف، سیستم عامل ضعیف یا طراحی غیرجذاب محصول از دلایل اصلی شکست این شرکت ها هستند.

در این مقاله، شش شرکت معروف را بررسی خواهیم کرد که از همه شکست خورده‌اند، که شاید جزو موفق‌ترین برندهای بازار بودند، اما در نهایت شکست سختی خوردند، یا از تولید گوشی‌های هوشمند دست کشیدند، یا همچنان در تلاش برای زنده ماندن بودند. .

1. موتورولا

گوشی های هوشمند

شاید در کودکی یا نوجوانی یکی از گوشی های تاشو موتورولا را به خاطر داشته باشید. در دهه های گذشته، این شرکت با بیش از 150000 کارمند، شرکت بزرگی بود که جایگاه خوبی در بازار موبایل داشت. اما از زمانی که مفهوم گوشی هوشمند یک دهه پیش مطرح شد، دوران اوج موتورولا به پایان رسیده است.

پس از فراگیر شدن تب گوشی های هوشمند، موتورولا نیز می خواست شانس خود را در این بازار امتحان کند، اما متأسفانه بنا به دلایلی همه چیز برای این شرکت خوب نشد. دلیل شماره یک شکست موتورولا این بود که در حالی که سایر بازیگران بزرگ بازار در حال اضافه کردن پشتیبانی 3G به محصولات خود بودند، این شرکت در نهایت از انجام این کار خودداری کرد.

همین عامل بر فروش گوشی های هوشمند این شرکت در بازار آمریکا تأثیر گذاشت و کاربران آمریکایی که به دنبال سریع ترین تجربه اینترنت در تلفن های هوشمند خود بودند، به دنبال گزینه های دیگری بودند. اما علاوه بر سرسختی موتورولا در عدم پشتیبانی از 3G، محبوبیت گوشی های بلک بری عامل دیگری بوده است که سهم بازار موتورولا را تهدید می کند.

همچنین گوشی هوشمند با صفحه نمایش لمسی یکی از ترندهای بازار در آن زمان بود که مشکل جدیدی را برای موتورولا به وجود آورد. البته در این بین نباید از سیاست های اشتباه شرکت مادر غافل شد که در نهایت منجر به فروش موتورولا به گوگل شد و گوگل نیز با در اختیار گرفتن خزانه اختراع این شرکت، آن را با قیمتی ناچیز به لنوو واگذار کرد.

با این حال، موتورولا همچنان گوشی های هوشمند تولید می کند و بسیاری از کاربران می گویند طراحی خوب و قیمت پایین گوشی های موتورولا دلیل اعتماد آنها به این برند است. اما برخلاف شرکت هایی مانند اپل، سامسونگ و حتی استارت آپ های چینی، موتورولا سهم زیادی از بازار گوشی های هوشمند ندارد.

2. جی

گوشی های هوشمند

اگر با گوشی های محبوب دهه 2000 آشنا هستید، باید LG Cookie را نیز به یاد بیاورید، دستگاهی از نسل اول گوشی های هوشمند با صفحه نمایش لمسی که در آن زمان بسیار محبوب بود. اما این روزها ال جی مثل گذشته محبوبیتی ندارد و دلیل اصلی آن قطعا گوشی هایی است که این کمپانی می سازد.

اگر بخواهیم در یک جمله توضیح دهیم که چرا ال جی در بازار گوشی های هوشمند شکست خورد، باید بگوییم که این شرکت شاید تنها نیمی از انرژی خود را برای تولید گوشی های خود خرج کرده باشد. در واقع می توانست، اما به هر دلیلی از این کار خودداری کرد. اگرچه گوشی هایی مانند G2 با طراحی خلاقانه و ویژگی های جذاب توانستند ال جی را به یکی از ستاره های سال تبدیل کنند، اما هر از چند گاهی این شرکت به جای دنبال کردن روندهای بازار، سعی می کرد با آزمون و خطا، ترندهایی را در بازار ایجاد کند. البته موفق شد برای مثال به مدل هایی مانند G4 و G5 اشاره کرد.

LG G4 با مشکل بارگذاری بوت مواجه شد که باعث اعتراض بسیاری از کاربران شد. این مشکل حتی در مدل هایی مانند G5، V10 و حتی V20 نیز وجود داشت و باعث دلسردی کاربران از برند کره ای می شد. ال جی جی 5 قرار بود کانسپت جدیدی از گوشی های ماژولار با گجت هایی که در قالب واحدهای تلفنی مختلف عرضه می شدند را معرفی کند، اما جذابیت آن برای جلب توجه تعداد زیادی از کاربران کافی نبود و فروش آن ناامید کننده بود.

علاوه بر موارد ذکر شده، مشکلات دیگری مانند طولانی شدن بروزرسانی نرم افزار و دریافت نسخه های جدید اندروید، تغییرات ناامید کننده در مدل های جدید، مشخصات سخت افزاری قدیمی تر نسبت به رقبا و عدم همراهی با روند روز طراحی از دیگر دلایل شکست ال جی در این گوشی است. بازار، آنها باهوش هستند. این شرکت مدتی پیش رسما اعلام کرد که دیگر در این زمینه فعالیت نخواهد کرد و تنها به پشتیبانی از برخی از مدل های موجود ادامه خواهد داد.

3. نوکیا

گوشی های هوشمند

شما نمی توانید در مورد صنعت تلفن همراه صحبت کنید، اما نوکیا کنار گذاشته شده است. این شرکت فنلاندی سال ها سلطان بلامنازع بازار تلفن همراه بود تا اینکه سرانجام اشتباهات استراتژیک پایه های مالکیت این شرکت را لرزاند. زمانی که مفهوم گوشی هوشمند هنوز وجود نداشت، نوکیا با معرفی مدل های مختلف با ویژگی ها و طراحی های منحصربفرد سهم بسیار زیادی در بازار جهانی داشت.

با ظهور گوشی های هوشمند، نوکیا در گوشی های آیفون و اندروید نیز سعی کرد به جنگ سری لومیا برود، اما مشکل سری لومیا این بود که رابط کاربری آن برای اکثر کاربران بسیار جدید و پیچیده بود. با این حال، نسل های اول با استقبال خوبی مواجه شدند. در واقع، وقتی نوکیا دید رقبایی مانند سامسونگ و اپل سهم بازار خود را از طریق نوآوری های خود ارتقاء می دهند، شرایط سخت شد.

در نتیجه، فنلاندی‌ها برای بقای بازار گوشی‌های هوشمند و حفظ مشتریان قدیمی خود مجبور به جستجوی رقیبی برای iOS و Android بودند و جایگزینی بهتر از مایکروسافت ویندوزفون پیدا نکردند. اما ویندوز فون مشکلات بیشتری نسبت به دو پلتفرم رقیب داشت و یکی از مهم ترین آنها کمبود اپلیکیشن بود. افزودن ویژگی های جدید به این سیستم عامل نیز زمان زیادی را به خود اختصاص داد.

در نهایت همین مشکلات باعث شد تا محبوبیت گوشی های نوکیا روز به روز کاهش یابد و این شرکت در شرایطی قرار بگیرد که مایکروسافت این برند را خریداری کند. اما به دلیل عدم علاقه به ویندوز فون، مایکروسافت موفق نشد و سرانجام شرکت فنلاندی HMD Global در چند سال گذشته امتیازهای برند نوکیا را خریداری کرد تا مدل هایی با سیستم عامل اندروید را روانه بازار کند، اما دیگر برای نوکیا دیر شده بود. به اوج خود بازگردد و اکنون این برند به سهم کمی از بازار راضی است. شاید اگر اصرار مدیران نوکیا برای عدم استفاده از سیستم عامل اندروید نبود، اکنون وضعیت بازار موبایل به گونه ای دیگر رقم می خورد.

4. آمازون

تلفن آتش

با توجه به اینکه محصولات آمازون در مقایسه با سایر برندهای این لیست حضور رسمی و حتی غیر رسمی در ایران نداشته اند، شاید حضور این شرکت در این لیست برای شما کمی عجیب به نظر برسد. اما باید بدانید که آمازون فقط یک فروشگاه آنلاین یا ارائه دهنده خدمات ابری نیست. در سال های گذشته این شرکت که اکنون تریلیون ها دلار ارزش دارد، با معرفی سری فایرفون سعی داشت سهمی از بازار گوشی های هوشمند را به خود اختصاص دهد، اما به دلایلی که در ادامه توضیح خواهیم داد، آمازون نیز در این راه شکست خورد.

اولین دلیلی که باید به آن اشاره کرد این است که مردم علاقه ای به گوشی های آمازون ندارند. سال‌هاست که مردم آمازون را به‌عنوان یک فروشگاه آنلاین می‌بینند که به آن‌ها امکان دسترسی به محصولات متنوعی را می‌دهد، و این ممکن است منجر به زیر سوال رفتن توانایی این برند برای تولید محصولاتی مانند گوشی‌های هوشمند شود.

همچنین، Firephone از اپلیکیشن‌های بسیار کمتری نسبت به سایر گوشی‌های هوشمند موجود در بازار پشتیبانی می‌کرد که نقش بسیار زیادی در ناامیدی کاربران گوشی‌های هوشمند آمازون داشت. علاوه بر این، طراحی فایرفون چندان برای رقبا جذاب نبود و قیمت نسخه پایه آن بسیار بالا بود (البته آمازون نه تجربه تولید گوشی های هوشمند داشت و نه سهمی از بازار در برابر برندهای مطرح بازار داشت).

در نتیجه، فایرفون مانند بسیاری از مدل های شکست خورده دیگر فراموش شد و آمازون از آن زمان تاکنون هیچ تلاشی برای ورود به بازار گوشی های هوشمند نکرده است.

5. گوگل

پیکسل

یکی دیگر از نام‌های بزرگ موجود در لیست که هنوز گوشی‌های هوشمند تولید می‌کند، گوگل است که اتفاقاً یکی از دو پلتفرم اصلی بازار یعنی اندروید را دارد. گوگل شروع به تولید گوشی های هوشمند سری Nexus کرد که با همکاری شرکت های پیشرو مانند سامسونگ، ال جی، اچ تی سی و هوآوی توسعه یافتند. اما پس از مدتی نکسوس جای خود را به برند پیکسل داد که گوگل نیز آن را مدیریت می کند.

اگرچه گوگل شانس تغییر پیکسل به آیفون اندرویدی را دارد، اما به دلیل بازاریابی بسیار ضعیف و در دسترس بودن محدود در بسیاری از کشورها، قافیه را به برندهایی مانند سامسونگ و شیائومی از دست داده است. در نتیجه پیکسل‌ها نسبت به دیگر شرکت‌های بزرگ اندرویدی محبوبیت کمتری پیدا کرده‌اند و اگرچه برخی از مدل‌های این سری مشخصات بسیار خوبی دارند، اما نتوانسته‌اند جایگاه مناسبی را در بازار به دست آورند.

6. سونی

گوشی های هوشمند

سونی در بین برندهای لوازم خانگی، دستگاه های صوتی، دوربین و … نامی شناخته شده است که یکی از بهترین انتخاب ها در بسیاری از نقاط جهان است. اما وضعیت در بازار گوشی های هوشمند کاملا برعکس است. قبل از ظهور گوشی‌های هوشمند، سونی که برند سونی اریکسون را با همکاری اریکسون در اختیار دارد، یکی از ستاره‌های بازار بود، حتی پس از گسترش گوشی‌های هوشمند، برند اکسپریا یکی از محبوب‌ترین برندها در بازار بود. بازار برای مدت طولانی، اما ستاره ژاپنی این کار بسیار محبوب یک سال پیش است.

از جمله دلایل شکست سونی، روند کند آن در بازار و عدم پشتیبانی از مشخصات مدرن است. به عنوان مثال، شرکت‌ها برای سال‌ها تلاش کرده‌اند حاشیه‌های نمایشگر را کاهش دهند و محصولی تمام صفحه ارائه دهند، اما سونی اخیراً تقریباً آخرین شرکتی بوده است که به آن ملحق شده است. این شرکت با وجود اینکه یکی از تولیدکنندگان لنز دوربین گوشی های هوشمند است، در سری دوربین های آیفون و گلکسی نیز بسیار عقب است.

به همه اینها یک برچسب قیمت سنگین اضافه کنید که کاربران را کاملاً ناامید می کند. در نهایت همه این مشکلات سونی را که در سال های اخیر یکی از نام های اصلی بازار گوشی های هوشمند و تبلت ها بود، به یک برند حاشیه ای با سهم اندک تبدیل کرد تا جایی که این شرکت ژاپنی اکنون به صورت داوطلبانه در برخی بازارها فعالیت می کند. مانند خاورمیانه، آفریقا و برخی کشورهای آسیایی از بین رفته اند.

در سال‌های اخیر استارت‌آپ‌های زیادی وارد بازار گوشی‌های هوشمند شده‌اند که منشأ اکثر آن‌ها چین است و برندهایی مانند شیائومی، هواوی، وان پلاس، اوپو، میزو، ویوو، ریلمی و … که البته عملکرد خوبی داشته‌اند. تاکنون و برخی از آنها در بین 10 یا حتی 5 برند برتر بازار جهانی قرار دارند.

اما صنعت گوشی های هوشمند بسیار سریع در حال رشد است و جایی برای خطای ساده باقی نمی گذارد، بنابراین ممکن است در آینده نام این برندها را در لیست خرابی ها ببینیم. شما چی فکر میکنید؟ به نظر شما برند بعدی در این لیست کدام است؟

منبع: Make Use Of

.

مجله خبری ای بی سی مگ

ای بی سی مگ یک وب سایت خبری و علمی در حوزه فیلم و سینما، تکنولوژی و لوازم خانگی با جدیدترین اخبارهای این حوزه می باشد. خوشحالیم بتوانیم مطالب مفیدی را برای شما ارائه دهیم.
دکمه بازگشت به بالا