هنر و سینما

چرا «سیاره‌ی گنج» از جواهرات ناشناس بین انیمیشن‌های دیزنی است؟

دیزنی اغلب از ارائه تصاویر خود به مخاطب خودداری نمی کند. آنها همچنان به خلق آثار جدید در پارک بر اساس کارتون های ساخته شده توسط استودیو در دهه 1930 ادامه می دهند. به همین ترتیب، می توان گفت که آنها آثاری از مجموعه دیزنی فاکس را در رسانه های اجتماعی تبلیغ می کنند که گویی همیشه بخشی از ثروت دیزنی هستند. هر جا که بروید، نشانه‌ها و موادی را خواهید دید که به شما یادآوری می‌کنند که دیزنی شاهکارهایی مانند Zotopia یا Raya و The Last Dragon دارد. دیزنی برندی برای این نوع فیلم های متحرک ایجاد کرده است. با این حال، این بدان معنا نیست که تمام کارتون های تولید شده توسط دیزنی چنین سر و صدایی را تجربه کرده اند. برای مثال سیاره ثروت را در نظر بگیرید.

سیاره گنج یکی از به یاد ماندنی ترین فیلم های والت دیزنی است و حتی اگر یکی از جاذبه های پارک ملی جدید دیزنی لند ارک شانگهای باشید، چیزی مرتبط با داستان جیم یعنی You are Hawkins (Joseph Gordon Levitt) و Long پیدا نمی کنید. جان سیلور (برایان). موری). در همین حال، بعید به نظر می رسد که برنامه ای برای ساخت یک فیلم کوتاه در دیزنی پلاس وجود داشته باشد که به ماجراجویی های بازیکنان در سراسر جهان ادامه دهد. چرا اینطور است؟ سیاره گنج یک فاجعه مالی بدنام در گیشه بود که باعث شد دیزنی تصمیم بگیرد این کارتون دست ساز را بخشی از پروژه دیرینه خود کند. این نتایج مالی باعث شده است که دیزنی با یک سیاره ثروتمند مانند یک گلدان سیاه یا یک خانه مزرعه روبرو شود که از نظر مالی ویران شده است و دلیلی برای ذکر آنها وجود ندارد. اما سیاره گنج فیلمی است با چیزهای خوب که شایسته شناخته شدن و قدردانی است. در واقع Treasure Planet جذابیت های منحصر به فرد زیادی دارد که باید آن را این پروژه دوست داشتنی به کارگردانی ران کلمنتز و جان ماسکر، یکی از جواهرات گمنام مجموعه استودیو انیمیشن والت دیزنی نامید.

ثروت سیاره

سیاره گنج، بر اساس داستان جزیره گنج رابرت لوئیس استیونسون، داستان جیم هاوکینز و جستجوی او برای گنج مدفون را دنبال می کند و او را در میان افسانه ها و ستاره ها قرار می دهد. بسیاری از شخصیت‌های منبع اصلی باقی مانده‌اند، اما برخی از آنها به گونه‌ای اصلاح شده‌اند که با کهن‌الگوهای کلاسیک و اشکال سرگرم‌کننده علمی تخیلی مطابقت داشته باشند. به عنوان مثال، دزد دریایی با پاهای چوبی مانند جان سیلور اکنون یک سایبورگ است. علاوه بر این، طوطی ها، اغلب حیوانات خانگی دزد دریایی، اکنون به شکل صورتی به نام مورف هستند که مانند نسخه کیهانی پوکمون، می تواند تبدیل به نسخه ای شبیه انسان شود. همه چیز و همه چیز.

سیاره گنج به دنبال شکستن ریشه های قدیمی آنها نیست، بلکه به دنبال اتحاد آنها در فضایی جدید است. این به روش‌های خلاقانه مختلفی ارائه می‌شود، اما یکی از هیجان‌انگیزترین نمونه‌ها نحوه طراحی تولید انیمیشن است. Treasure Planet در دنیایی اتفاق می افتد که شما عادت کرده اید به سیارات دیگر سفر کنید و بیگانگان همسایه شما هستند. با این حال، شخصیت ها از معماری و لباس هایی استفاده می کنند که مستقیماً از قرن نوزدهم، زمانی که داستان جزیره گنج برای اولین بار منتشر شد، گرفته شده است. این چشم انداز علمی-تخیلی آینده نگرانه که توسط مردم در قرن نوزدهم ایجاد شده است واقعاً جذاب است، به خصوص ترکیب هنر در نقاشی دستی و جادوی انیمیشن های رایانه ای. در آغاز قرن جدید، این دو هنر برای تسلط بر دنیای انیمیشن مناسب تصور می شدند. سیارات گنج نیز از ترکیب آنها به خوبی استفاده می کنند. بنابراین انسان ها و بیگانگان در این داستان موجوداتی هستند که عاشقانه خلق شده اند و طراحی تعدادی از محیط ها مانند جنگل های انبوه با این ماده انجام می شود.

با این حال، مکان هایی مانند مرکز مکانیکی یک سیاره گنج یا سیاه چاله که شخصیت ها تقریباً در زیر آب هستند، با نرم افزار طراحی و رایانه انجام می شود. استفاده از تصویرسازی برای این عناصر به خوبی نشان می دهد که این جوان در این دنیاهای ترسناک شکنجه می شود. شخصیت هاوکینز که با دست طراحی شده اند در این زمینه ها برجسته است و دقیقاً همین طور است. او باید مانند یک مرد ضعیف باشد که فوراً در آن موقعیت قرار نگیرد. نتایج تصویر سایبورگ لانگ جان سیلور نیز غافلگیر کننده است و به وضوح نشان می دهد که این شخصیت خود را در راه تعقیب گنج اسطوره ای قربانی کرده است. تقریباً هر فیلم سینمایی ساخته شده در قرن بیست و یکم تا حدی از وسایل کمک بصری استفاده می کند، اما تعداد کمی از آنها چنین ایده ای را در پشت صحنه دارند.

ثروت سیاره

موضوع متحرک Treasure Planet درباره مرد جوانی است که با مشکلات خود دست و پنجه نرم می کند. جیم هاوکینز یکی از آن قهرمانان دیزنی است که باید با نبود پدر و مادرش کنار بیاید. بسیاری از این افراد دیدگاهی عاشقانه نسبت به والدین خود دارند یا این عشق را به دلیل تصادفی که خارج از کنترل کسی است از دست داده اند. در این میان هاوکینز پدرش را در شرایط سختی از دست داد و یک روز صبح بدون هشدار و حتی خداحافظی خانواده اش را ترک کرد. هاوکینز در دوران نوجوانی در مقایسه با نسخه Hawkins of Treasure Island بزرگ شد، به این معنی که در این کارتون، آسیب ناشی از این تجربیات تلخ در حال جوشیدن است و پوسته محکمی در اطراف شخصیت هاوکینز ایجاد کرده است.

پیمودن این مسیر هاوکینز را در صحنه قهرمانی در استودیوی انیمیشن والت دیزنی به یک چهره مشهور تبدیل می کند. منحصر به فرد بودن شخصیت بد درون، در بهترین سریال Treasure Planet، نمونه ای از پیوند هاوکینز و نقره، همراه با آهنگ اصلی “I’m Still Here” بیشتر برجسته شده است. باید گفت که آهنگ من هنوز اینجا هستم، با انحراف متفاوت از قوانین دیزنی، موسیقی خلاقانه تری است و به نظر آهنگی خشن است که با قلب هاوکینز صحبت می کند، نه با لب های او.

پیمودن آن مسیر حرکتی هوشمندانه است زیرا به بازیکن اجازه می‌دهد تا از طریق حرکات فیزیکی کوچک به جای آواز خواندن و رقصیدن، روی پیوند تدریجی تمرکز کند (برای مثال، نقره پس از یک روز کار، یک کت گرم به هاوکینز می‌دهد). ). رفتار بازیگران این اثر به زمانی برمی گردد که پدر جیم خانواده اش را ترک کرد و بسیار موفق بود. کل آهنگ I’m Still Here، سطح جدیدی از فوریت را نشان می دهد. هاوکینز نزد پدری رفت که برای همیشه ناپدید شده بود. رفتار عاطفی نوجوان هاوکینز قلب شما را می شکند، و در عین حال، تماشای سفر او به همراه جانشینش سیلور در میان ستاره ها، روح شما را آرام می کند.

پرهیز از دیالوگ در بسیاری از زمینه های فیلم نه تنها به افزایش صدای اثر کمک می کند، بلکه فرصتی را برای انیماتور فراهم می کند تا مخاطب را هیجان زده کند. احساسات این افراد به زبان بدن و کوچکترین جزئیات کارتون برمی گردد که به وضوح اهمیت احساسات را در این لحظات از زندگی هاوکینز نشان می دهد. گذار بین گذشته و حال به ارائه کننده اجازه می دهد تا راه های خلاقانه ای برای نشان دادن اینکه تراژدی های گذشته ذهن هاوکینز را پر کرده است بیابد.

ثروت سیاره

اگر اهل فیلم‌های فانتزی باشیم، به سختی می‌توان فیلم‌های انیمیشن دیزنی را پیدا کرد که از دیالوگ فاصله گرفته و از مهارت‌های انیمیشن ساز استفاده کنند. اگر این هنرمندان با استعداد در برابر چنین چالش جسورانه ای تسلیم نمی شدند، ما قدرت عاطفی این پیوند را نمی دیدیم. مهم نیست که چگونه به آن نگاه کنید، کارتون باورنکردنی است و دنیای کوچکی از طرح خلاقانه منحصر به فرد دارد که آن را به چنین فیلمی تبدیل می کند.

حتی پایان فیلم از استانداردهای دیزنی برای امتناع از ادامه رابطه هاوکینز و سیلور منحرف است. این دو می توانند با هم به کار خود ادامه دهند، که به نظر یک پایان عادی برای تم است، اما انیمیشن از آن موضوع اجتناب می کند. از سوی دیگر، هاوکینز تصمیم می گیرد آینده خود را شکل دهد، نه اینکه به شخصیت پدر، جانشین خود یا هر چیز دیگری تکیه کند. این پایان رئالیسم آرام به خوبی حس اصلی قسمت های قبلی فیلم را گسترش می دهد. سیاره گنج با امتناع از خروج از این پویایی، دین خود را با روایتی منحصر به فرد و قانع کننده ارائه می دهد.

البته این اثر به کارگردانی ران کلمنتز و جان ماسکر بی نقص نیست و در واقع فیلم های دیزنی بی عیب و نقص نیستند. شخصیت اصلی کمیک، بن (مارتین شورت) یکی از نیازهای داستان منبع است که برای ورود به سیاره گنج بسیار دیر شده است. یک دیالوگ طنز در طول فیلم وجود دارد و علاوه بر این، شخصیت طنز کاپیتان آملیا (اما تامپسون) که به شدت مجروح شده است، برای سومین پرده فیلم رها می شود که فرصت های فراموش نشدنی را از بین می برد. اقدام قهرمانانه دیزنی می آید

با این حال، تاثیرگذارترین تصمیمات خلاقانه، به ویژه با جلوه های بصری و سکانس های بازیگران، بر این ایرادات غلبه کرده و فیلم را از هر اثر دیگری در استودیوی انیمیشن والت دیزنی متمایز می کند. این سیاره ثروتمند به خاطر دستاوردهایش شایسته شناخته شدن است. این کارتون یک اثر گرانبهای گمنام و غم انگیز است که دیزنی آن را نادیده گرفته است. این فیلم که از آن زمان در رادار دیزنی بوده است، می تواند به عنوان یک گنج سینمایی برای کسانی که هرگز آن را ندیده اند دیده شود و مخاطبان جدید می توانند از تماشای آن لذت ببرند.

منبع: collider

.

اولین نفری باشید که به این محتوا امتیاز میده! post

مجله خبری ای بی سی مگ

ای بی سی مگ یک وب سایت خبری و علمی در حوزه فیلم و سینما، تکنولوژی و لوازم خانگی با جدیدترین اخبارهای این حوزه می باشد. خوشحالیم بتوانیم مطالب مفیدی را برای شما ارائه دهیم.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا