آموزش سیم پیچی و نکاتی درباره مراحل سیم پیچ الکتروموتور
برای سیم پیچ موتور الکتریکی سه فاز قدرتمند باید از درایور استفاده شود. شایان ذکر است درایور وسیله ای است که برای تنظیم دور موتور استفاده می شود.
توجه داشته باشید که کیفیت بالای سیم مسی و روکش لاکی آن باعث افزایش عمر مفید الکتروموتور می شود.
مراحل سیم پیچ الکتروموتور سوخته:
در این قسمت قصد دارم شما را با مراحل کلی سیم پیچی الکتروموتور و انواع سیم پیچی آرمیچر آشنا کنم. این مراحل را قدم به قدم تکرار می کنم البته به موضوع نحوه سیم پیچی آرمیچر هم اشاره خواهیم نمود و با توجه به تجربه چندین ساله ای که در صنعت تعمیرات الکتروموتور کسب کرده ام می خواهم به این نکته اشاره کنم که سیم پیچی الکتروموتور فقط باید توسط متخصصین این صنعت انجام شود زیرا یک کار بسیار حساس و نیاز به تخصص دارد. لذا فراگیری آموزش سیم پیچی در یکی از آموزشگا های فنی از اصول اولیه شروع به این کار است.
با همه این تفاسیر سفارش صد در صدی ما این است که اموزش سیم پیچی ارمیچر را به هر طریق که شده یاد بگیرید.
در این قسمت فقط شما را با فرم کلی کویل آشنا می کنم :
مرحله 1: ابتدا وقتی موتور الکتریکی سوخته داریم، باید هسته الکتروموتور را از روتور و یاتاقان ها جدا کنیم.
مرحله2: باید از سالم بودن یاتاقان ها و یاتاقان های جلو و عقب الکتروموتور اطمینان حاصل کنیم، زیرا یکی از علل سوختن الکتروموتور انبساط یاتاقان ها یا آسیب دیدن یاتاقان ها است.
مرحله 3: باید از سالم بودن روتور الکتروموتور اطمینان حاصل کنیم و در صورت لنگش یا خوردگی یاتاقان ها مشکل را برطرف کنیم.
مرحله 4: اکنون زمان کار بر روی خود هسته سیم پیچ است. در مرحله اول باید نوع کلاهک موتور را مشخص کنیم. مرحله 5: در این مرحله باید دینام را عایق کاری کنیم و با توجه به قطر و طول شیار استاتور عایق مناسب را انتخاب کنیم.
مرحله 6: حالا نوبت سیم پیچ است. طبق برنامه ای که نوشته ایم شروع به سیم پیچی کلاف ها می کنیم. به خاطر داشته باشید که سیم پیچی کویل باید بر اساس قالب گرفته شده از استاتور باشد.
مرحله 7: کویل های پیچیده شده را وارد کنید.
مرحله 8: کلاف ها را پیچ می کنیم و سپس نخ ها را می بافیم.
مرحله 9: این مرحله نهایی است و برای عایق کاری و سفت کردن کلاف، کلاف را در جای خود لاک می زنیم.
همانگونه که در بالا هم اشاره شد و توضیحاتی که بیان شد و مورد تاکید اهل فن نیز است بحث آموزش سیم پیچی در آموزشگاه برق و الکترونیک میباشد.
یکی از ساده ترین راه ها سرچ عبارت آموزش صفر تا صد سیم پیچی در گوگل است که شما را با آموزشگاه برق و الکترونیک هم آشنا میکند.
در زمینه تعمیر الکتروموتور و نکات مهم مربوط به نحوه سیم پیچ دینام (سیم پیچی الکتروموتور) لازم است نکاتی به عنوان اصول کلی بیان شود و سپس نحوه سیم پیچی دینام و تعمیرات اساسی الکتروموتور توضیح داده شود.
در راستای نکات تعمیر الکتروموتور و کویل به موارد زیر توجه کنید:
ابتدا برای اطمینان از ایمنی خود برق را خاموش کنید
موتور الکتریکی و سیم پیچ ها را برای رفع هر گونه مشکل یا نقص بررسی کنید. این عوامل می توانند عبارتند از: شکستن پایه موتور الکتریکی، وجود کثیفی یا براده روی دستگاه و..
پلاک موتور را پیدا کنید، زیرا پلاک موتور الکتریکی اغلب روی پوسته نصب می شود، پیدا کردن آن دشوار نیست. در واقع صفحه موتور مشخصات دقیقی مانند: ولتاژ، توان، شدت جریان، گشتاور، دمای کارکرد، RPM (rpm) و که را در اختیار ما قرار می دهد که برای تعمیر و عیب یابی موثر خواهد بود.
در مرحله بعد باید خود یاتاقان الکتروموتور را بررسی کنیم. شایان ذکر است بلبرینگ ها در دو طرف الکتروموتور قرار دارند و در صورت عدم اتصال صحیح و یا زنگ زدگی باعث آسیب به الکتروموتور و سیم پیچ های آن می شود. در نظر داشته باشید که در صورت عدم وجود نقص در یاتاقان ها، روتور باید به آرامی و بدون صدا بچرخد.
بعد باید به سراغ کویل ها برویم و آنها را بررسی کنیم. در این راستا می توان از اهم متر استفاده کرد تا اتصال کوتاه یا اتصالات زمین هر سیم موتور با استفاده از این دستگاه بررسی شود و اقدامات لازم برای رفع مشکل انجام شود.
هنگام استفاده از اهم متر حتما در نظر داشته باشید که علاوه بر گرفتن اهم موتور الکتریکی، حتما اتصال بدنه را نیز بررسی کنید. برای سیم پیچ موتور الکتریکی سه فاز قدرتمند باید از درایور استفاده شود. شایان ذکر است درایور وسیله ای است که برای تنظیم دور موتور استفاده می شود.
توجه داشته باشید که کیفیت بالای سیم مسی و روکش لاکی آن باعث افزایش عمر مفید الکتروموتور می شود.