زمان لازم برای یادگیری سئو
چگونه سئو یاد بگیریم؟
برخی اوقات افرادی که ابتدای مسیر یادگیری هستند آنقدر از سئو و یادگیری سئو هراس دارند که دغدغه زیادی دارند و دائم گمان می کنند که یادگیری سئو کار بسیار سخت و پیچیده ای می باشد. در ادامه به سراغ تحقیق کلمه کلیدی که پایه و اساس هر پروژه ای است می رویم، نیاز مخاطبان را با تحقیق کلمه کلیدی تا حدودی می توان فهمید، پس برای این موضوع نیز می توان از موجود روی سایت استفاده کرد. در مرحله بعد نیاز است سایت رقبای قدرتمند صفحه اول را تحلیل کنید و نقاط قوت و ضعف آن ها را بشناسید. تولید محتوا یکی از مهمترین و اصلی ترین مسائل سئو خصوصا سئو دسته بندی فروشگاه اینترنتی می باشد که نیاز است تا اصولی و کامل آن را یاد بگیرید که می توانید و سئو محتوا سایت که شامل آموزش ویدئویی با اجرای عملی و تمامی توضیحات بصورت کامل می باشد را تهیه کنید و از آموزش ساده و روان لذت ببرید.
همچنین در مراحل بعدی لینک سازی داخلی و خارجی نیز برای اینکه بدانیم چگونه سئو یاد بگیریم بسیار کاربردی و ضروری می باشد که می توان استفاده کرد. اگر هنوز هم قانع نشده اید و یا سوال دارید که چرا سئو یاد بگیریم در ادامه همراه ما باشید.
انتخاب آموزشگاه مناسب
گام بعدی انتخاب یک آموزشگاه معتبر، برای شروع یادگیری سئو است. اولین نکته برای انتخاب آموزشگاه مناسب یادگیری سئو این است که تجربه و مهارت مدرسین آن را بررسی کنید. داشتن دانش تخصصی و شیوه ی تدریس مناسب، تنها ویژگی هایی نیست که یک مربی باید داشته باشد. شما باید به دنبال مربیان عملکرد محور باشید. کسانی که علاوه بر تدریس علمی، تسلط و سوابق عملی نیز دارند. نکات مربوط به سئو و سایر دروس مربوط به طراحی سایت دروس عملی هستند و همه چیز پای تخته ی کلاس آموخته نمی شود. از نظر این نکته موسسه ی آموزش طراحی سایت دارکوب یک گزینه ی مناسب است. مدرسین این موسسه بیش از 4000 سایت را طراحی کرده اند و با صفر تا صد کار و مشکلات احتمالی آشنا هستند.
مسئله ی بعدی توجه به تنوع شیوه های ارائه ی دروس است. موسسه ی انتخاب شده باید بتواند آموزش های حضوری و غیر حضوری را در کنار هم داشته باشد زیرا بسیاری از مواقع برنامه ی زندگی یا کاری به شما اجازه ی حضور در کلاس های آنلاین را نمی دهد. مسئله ی بعدی که بسیار مهم است این است که مطمئن شوید این موسسه زیر نظر سازمان فنی حرفه ای است. این موضوع باعث می شود نه تنها هزینه ی اضافی برای یادگیری سئو پرداخت نکنید بلکه می توانید بعد از پایان دوره یک مدرک معتبر هم دریافت نمایید.
فلسفه ی یادگیری سئو
بعد از انتخاب موسسه یا منبع رایگان معتبر، آموزش های شما شروع می شود. اما کار شما به همین جا ختم نمی شود. زیرا بهترین راه برای به دست آوردن تقریباً هر مهارت جدیدی، تمرین آن است. یادگیری سئو نیز از این قاعده مستثنی نیست. موسسه ی پولی یا آموزش رایگان می تواند دروس مورد نیاز برای یادگیری سئو را در اختیار شما قرار دهد. هنگامی که بر آن مسلط شدید، باید دانش خود را به کار بگیرید. دو راه برای انجام این کار وجود دارد:
- یک موقعیت شغلیِ سطح پایین در سئو پیدا کنید.
- با تمرین در وب سایت های شخصی، یادگیری سئوی خود را نهادینه کنید.
همیشه کسانی هستند که به دنبال مبتدیان یا کارآموزان هستند که بتوانند کارهای سبک یا ابتدایی را برایشان انجام دهند. پس پیدا کردن آنها لزوماً دشوار نخواهد بود. شاید حقوق آنها نسبت به یک بسیار کم باشد اما در این مرحله هدف کسب درآمد نیست بلکه تسلط بر آموخته ها است.
یکی از مهمترین مزایای کار در چنین موقعیت شغلی این است که به احتمال زیاد یک مربی در این راه به شما کمک می کند. این موضوع می تواند روند شروع آموزش سئو و پیشرفت شما به عنوان یک سئوکار را تسریع نماید. شما می توانید به این کار به چشم یک دوره ی کارآموزی نگاه کنید.
استفاده ی عملی از اطلاعاتی که در کلاس ها به شما آموزش داده شده است نه تنها باعث تثبیت بهتر آنها می شود، بلکه شما را با مشکلاتی که در این کار خواهید داشت آشنا می کند. به هر میزان که کارهای بیشتری انجام بدهید، تسلط بیشتری پیدا خواهید کرد. انجام کارهای شخصی هم می تواند بسیار مفید باشد. یک وب سایت برای خود طراحی کنید و دروس سئویی که آموزش دیده اید را در آن اجرا کنید و ببینید سایت شما چه رتبه ای پیدا می کند. مزیت این کار این است که فرصت سعی و خطا برایتان میسر می شود و به کمک آن می توانید خود را برای موقعیت های واقعی آماده کنید.
اگر صاحب مشاغل کوچکی هستید، در وب سایت خود شروع به اجرای دروس سئو کنید. اگر شغلی ندارید، یک وبلاگ شخصی یا یک سایت وابسته ایجاد کنید. نکته ی مهم این است که شما از آنچه می آموزید استفاده کنید.
بهترین روش برای یادگیری و اجرای سئو چیست؟
مطالعه نقطه نظرات متخصصین در پاسخ به سوال سئو چیست مجموعه ای از اطلاعات و داده های تخصصی را در اختیار ما قرار میدهد ولی نتیجه گیری از آن و دستیابی به یک استراتژی کاربردی کمی پیچیده بنظر میرسد. ویدئو زیر ارائه مهندس امین اسماعیلی در سیزدهمین دورهمی کندو است که فرآیند یادگیری سئو از داده تا دانایی را به خوبی تشریح کرده است. در این ویدئو تعاریف متخصصین سئو از این مفهوم به عنوان اطلاعات اولیه به کار گرفته شده است.
با یک نگاهِ جامع میتوان گفت برای تعیین رتبه یک صفحه در نتایج جستجو بیش از 200 فاکتور مختلف توسط ربات های گوگل بررسی میشوند. ولی اگر همانطور که در ویدئوی بالا مطرح شد، کمی دقیق تر نگاه کنیم میتوان فاکتورهای موثر بر را در 5 دسته اصلی تقسیم کرد که عبارتند از سئو تکنیکال، استراتژی، تولید محتوا، لینک سازی و آنالیز و برنامه ریزی.
1- سئو تکنیکال، ستون فقرات سایت شما شکننده است!
به جرات میتوان گفت که مهمترین و تاثیرگذارترین فاکتور برای موفقیت یک سایت توجه به استانداردهای سئو هنگام طراحی و کدنویسی آن است. گوگل برای درک محتوای صفحه باید پیش از هر چیز به آنها دسترسی داشته باشد و این نحوه دسترسی وابستگی مستقیم به ساختار سایت شما و نحوه کدنویسی آن خواهد داشت.
مواردی شامل رعایت استانداردهای HTML هنگام کدنویسی، بهینه سازی سایت برای موبایل، افزایش سرعت صفحات، نشانه گذاری استاندارد (Schema) و … را میتوان از مهمترین فاکتورهای سئو تکنیکال دانست که در کارگاه بخش های مهمی از آن بررسی و آموزش داده میشود.
2- استراتژی سئو، برنامه ریزی، برنامه ریزی و بازهم برنامه ریزی!
برای شروع کار خود نیازمند یک استراتژی مشخص و دقیق خواهیم بود. استراتژی ما در سئو براساس شناخت ما از مخاطب و تحلیل رقبا شکل میگیرد. براساس موضوعات هدف خود و ادبیات کاربران عبارات کلیدی هدف را شناسایی میکنیم و با توجه به وضعیت رقبای خود و نقاط ظعف و قوت آنها یک برنامه ی اجرایی برای هدف گذاری و تولید محتوا در نظر میگریم.
3- تولید محتوا، ارزش آفرینی محتوایی یا بازاریابی محتوایی؟
پس از آنکه صفحات شما در دسترس گوگل قرار گرفت، محتوای آن بررسی شده و موضوع صفحه تعیین میگردد. نگارش محتوا علاوه بر توجه به مخاطب نیازمند شناخت دقیق از الگوریتم های گوگل برای بررسی و درک آن است. سایت های بسیاری وجود دارند که صفحات آنها مملو از محتوای غنی و ارزشمند است ولی به دلیل عدم شناخت از این الگوریتم ها موفقیتی در سئو کسب نمیکنند.
رعایت استانداردهای نگارشی، توجه به مفهوم کلیدی به جای کلمه کلیدی، استفاده از عبارات هم خانواده و توصیفی، استفاده صحیح از تگ های هدینگ و پاسخ گویی به سوالات کاربران از مواردی هستند که هنگام تهیه محتوا باید به آن توجه کنیم. کارگاه استراتژی سئو و دقیقا با همین هدف طراحی شده است.
4- لینک سازی، صندوق رأی آرا برای هر سایت
کیفیت محتوا و ساختار استاندارد موجب میشود که گوگل محتوای شما را به درستی درک کند، در بسیاری از پروژه های سئو میزان رقابت بالا نیست و رعایت همین نکات برای رسیدن به رتبه یک گوگل کفایت میکند ولی اگر این نکات توسط همه رعایت شد کدام یک مستحق جایگاه بهتر است؟
لینک سازی به دو بخش اصلی داخلی و خارجی تقسیم میشود. لینک سازی داخلی موجب میشود که گوگل درک درستی از ساختار سایت و ارتباط موضوعی صفحات داشته باشد و لینک سازی خارجی ارزش و اعتبار هر صفحه در فضای اینترنت را مشخص میکند. شناخت و پیاده سازی استراتژی های به ما کمک میکند که در رقابت های پیچیده تر نیز شانس موفقیت بالایی داشته باشیم.
5- آنالیز و برنامه ریزی، سئو یک فرآیند پویا و همیشه در حال تغییر است!
در آخرین قدم تلاش میکنیم تا نتایج بدست آمده از 4 مرحله قبلی را تحلیل کرده و با استفاده از اطلاعات آماری که از گوگل سرچ کنسول و گوگل آنالیتیکس جمع آوری میکنیم استراتژی های خود را بهینه کنیم. آنالیز و برنامه ریزی مرز جدایی میان دانش و دانایی است، در این مرحله تجربه به کمک دانش آمده و چشم اندازهای جدیدی را پیش روی ما ایجاد میکند.
اطلاعاتی که از آنالیز فعالیت های خود به دست می آوریم به ما کمک میکند که این فرآیند را از ابتدا بازبینی کرده و هدف گذاری های خود را اصلاح کنیم. در نهایت میتوان گفت سئو یک چرخه بی پایان از این 5 مرحله است و ما همیشه در حال بهبود فرآیندهای هدف گذاری و اجرایی خود هستیم.
چرا مدت زمان یادگیری سئو از طریق منابع رایگان طولانی است؟
دلایل زیادی باعث شده که یادگیری از طریق منابع رایگان اینقدر زمان بر باشد: اول از همه اینکه اصولا در منابع رایگان متخصصان همه تکنیک ها را آموزش نمیدهند. چراکه چنین کاری اصلا توجیه اقتصادی ندارد.
دوم اینکه اصولا منابع رایگان به شکل آکادمیک شما را آموزش میدهند نه تجربی. مثلا خود من همیشه سعی میکنم مقالاتی که در فرین مینویسم کاملا کاربردی باشد. اما حتی مقالاتی مثل سئو محتوا، و مقاله که بیشتر از چندین مثال دارند هم به نظرم کامل نیستند و در نهایت باید افراد آن را به شکل تجربی تر در دوره یا کارآموزی یاد بگیرند.
در درجه آخر هم اینکه در منابع رایگان شما یک مسیر واضح برای یادگیری ندارید. این یعنی ممکن است امروز مقاله را بخوانید و فردا مقاله تولید محتوای سئو شده. در این حالت ذهن شما به طور طبقه بندی شده محتوا را دریافت نمیکند و خب آنطور که باید موضوع را یاد نمیگیرید. پیشنهاد میکنم مقاله را بخوانید.
مدت زمان یادگیری مهارت های اضافه سئو
اصولا یک کارشناس سئو ماهر، علاوه بر مهارت های سئو تخصصی یک سری مهارت دیگر هم دارد. با توجه به اینکه شما هم باید آنها را یاد بگیرید، در ادامه به طور خلاصه توضیح میدهم که یادگیری این مهارت های اضافه چقدر به زمان اضافه نیاز دارد:
1. مهارت طراحی سایت
یادگیری طراحی سایت به شکل حرفه ای نیازمند بیشتر از 70 ساعت آموزش است اما خب برای یک سئوکار صرفا یادگیری اصول طراحی سایت کافی است. با توجه به این، 30 ساعت مشاهده دوره و حدود 50 ساعت تمرین برای آن نیاز است. در دوره مگاسئو هم ما 30 ساعت آموزش طراحی سایت در اختیار دانشجویان قرار میدهیم.
2. دیجیتال مارکتینگ
دیجیتال مارکتینگ خودش به تنهایی یک دنیای گسترده است. اما یک سئوکار باید در حد متوسط با مهارت هایی مثل ایمیل مارکتینگ، نرخ تبدیل، تبلیغات آنلاین و… آشنا باشد. به طور کلی میتوانم بگویم مشاهده یک دوره کلی 30 یا 40 ساعته و حدود 10 ساعت تمرین کافی است. دوره مکمل آموزش دیجیتال مارکتینگ در مگاسئو هم حدود 30 ساعت است.
3. کار با ابزارهای آنالیز
یک سئوکار الزاما باید کار با ابزار سرچ کنسول و همینطور ابزار گوگل آنالیتیکس را بلد باشد. یادگیری تخصصی این ابزارها واقعا نیاز به زمان زیادی دارد اما به اندازه مورد نیاز یک متخصص سئو، نهایتا میتوانید هر دو آنها را با حدود 20 ساعت آموزش تئوری و 20 ساعت تمرین یاد بگیرید. البته در دوره مگاسئو به اندازه کافی با هر 2 آشنا میشوید.
کلام آخر؛ سئو تمامی ندارد!
به عنوان کلام آخر؛ یادتان باشد که سئو بی انتهاست! در واقع با توجه به تغییر دائم ، آپدیت ابزارها و… عملا بعد از تبدیل شدن به یک متخصص سئو هم نیاز به دارید. بنابراین تصور نکنید قرار است بعد از مدتی بدون نیاز به یادگیری از سئو پول در بیاورید. خب به انتهای مقاله رسیدیم. در این مقاله به شکل تجربی به شما توضیح دادم که مدت زمان یادگیری سئو چقدر است. در آخر اگر سوال و نظری هست در بخش نظرات منتظر شما هستم. پیشنهاد میکنم مقاله را بخوانید