چراغ جاروبرقی روشن میشه ولی مکش نداره؟

در بسیاری از جاروبرقی های قدیمی و جدید با گذشت زمان  مکش تا حد زیادی کاهش پیدا می کند. به طوریکه در برخی از مواقع جاروبرقی روشن می شود، اما مکش ندارد و نمی تواند درست سطح مورد نظر را تمیز کند. دلایل متعددی برای کم شدن یا از بین رفتن مکش جاروبرقی وجود دارد که بسیاری از آنها براحتی قابل حل است و نیاز به تعمیر ندارد. در این مطلب به بررسی تمام دلایلی که باعث می شود مکش جاروبرقی پایین باشد پرداخته و برای هر یک راه حل ارائه می دهیم.

کم بودن مکش جاروبرقی

سیستم داخلی جاروبرقی زیاد پیچیده نیست و در آن موتور نقش مهمی دارد. موتور نیروی لازم برای مکش هوا به داخل و انتقال زباله ها به داخل کیسه را تامین می کند. هر اندازه مکش جاروبرقی و قدرت موتور بالاتر باشد، به همان اندازه جاروبرقی در تمیز کردن حتی کوچک ترین ذرات از روی سطح مورد نظر درست عمل می کند. اما به دلایل مختلف جاروبرقی روشن می شود اما مکش ندارد و قطعات نگران کننده است!

چند دلیل مهم برای پایین بودن مکش جاروبرقی وجود دارد که اصلی ترین آنها عبارتند از:

1- پر بودن کیسه یا محفظه جاروبرقی

اصلی ترین و رایج ترین دلیلی که باعث می شود جاروبرقی بعد از روشن شدن مکش نداشته باشد، پر بودن کیسه جاروبرقی است. کیسه های جاروبرقی ظرفیت خاصی دارند و بیشتر از آن نمی توان گرد و خاک و غیره را در آن ذخیره کرد. پر بودن کیسه یا محفظه جاروبرقی باعث انسداد جریان هوا و کاهش مکش دستگاه می‌شود. برای بهبود عملکرد، باید به طور منظم کیسه یا محفظه را تخلیه کنید تا فضای کافی برای جمع‌آوری زباله باقی بماند.

2- استفاده از کیسه نامناسب

استفاده از کیسه‌هایی که برای مدل جاروبرقی شما مناسب نیستند، می‌تواند عملکرد دستگاه را تحت تاثیر قرار دهد. استفاده از کیسه مناسب برای حفظ مکش جاروبرقی ضروری است. اگر به تازگی و بعد از نصب کیسه جدید مکش جاروبرقی کاهش یافته است، این احتمال وجود دارد که نوع کیسه را اشتباه خریداری کرده باشید.

علاوه بر انتخاب کیسه نامناسب، این احتمال وجود دارد که نصب آن را نیز انجام دهد. با نصب اشتباه کیسه و جدا بودن آن از دهانه مخصوص، هوا به درستی به کیسه هدایت نمی شود. به همین دلیل به شدت مکش پایین می آید. کافیست کیسه را در جای خود بدرستی قرار دهید تا مکش بهبود پیدا کند.

3- خرابی موتور

اصلی ترین قطعه برای تامین مکش مورد نیاز جاروبرقی ها، موتور است. اگر موتور جاروبرقی به درستی کار نکند، توان مکش دستگاه به طور قابل توجهی کاهش می‌یابد. در این صورت نیاز به بررسی و تعمیر موتور وجود دارد تا جاروبرقی دوباره قدرت مکش خود را بازیابد. بررسی این قطعه نیاز به تخصص بالایی دارد و می توانید با نمایندگی تعمیر جاروبرقی بوش در تهران یا سایر برندها و مراکز تخصصی تماس بگیرید.

4- گرفتگی لوله ‌های جاروبرقی

تجمع گرد و غبار، مو یا اشیای کوچک می‌تواند باعث گرفتگی لوله ‌ها شود. این انسداد جریان هوا را محدود کرده و مکش جاروبرقی را کاهش می‌دهد. برای حل این مشکل می توانید لوله ها را از بدنه جاروبرقی جدا کرده و داخل آن را تمیز کنید. لوله ها پلاستیکی هستند و می توانید داخل آنها را شستشو دهید تا تمام گرفتگی های آنها باز شود.

5- کثیف بودن فیلترها

فیلترهای کثیف می‌توانند مانع جریان هوا شده و مکش جاروبرقی را به شدت کاهش دهند. با گذشت زمان گرد و غبار زیادی روی فیلتر تجمع کرده و به همین دلیل منافذ آن گرفته می شود.در نتیجه مکش جاروبرقی به دلیل گرفتگی فیلتر تا حد زیادی کم می شود. فیلترها باید به طور منظم تمیز یا در صورت نیاز تعویض شوند تا جاروبرقی بهینه عمل کند.

6- نشتی هوا در جاروبرقی

نشتی هوا در اتصالات یا لوله‌های جاروبرقی می‌تواند باعث کاهش فشار مکش شود. شکستگی های روی بدنه جاروبرقی یا باز بودن محل اتصال لوله خرطومی به بدنه باعث نشت هوا می شود. در این شرایط باید تمام اتصالات و لوله‌ها بررسی شده و در صورت وجود نشتی، تعمیر یا تعویض شوند.

7- مسدود شدن برس جاروبرقی

تجمع مو و کرک روی برس جاروبرقی می‌تواند جلوی عملکرد صحیح آن را بگیرد و مکش را کاهش دهد. تمیز کردن منظم برس‌ها از این مشکل جلوگیری می‌کند و مکش بهبود می‌یابد.

8- خراب شدن تسمه جاروبرقی

تسمه‌ای که برس‌ها را به حرکت درمی‌آورد، اگر پاره یا شل شود، باعث کاهش کارایی جاروبرقی می‌شود. استفاده نادرست از جاروبرقی باعث آسیب به این قطعه می شود. به همین دلیل برای بالا بردن مکش جاروبرقی نیاز به بررسی و تعویض تسمه در صورت لزوم خواهد بود.

9- گرفتگی ورودی هوا

ورودی ‌های هوا ممکن است توسط زباله‌ها و گرد و غبار مسدود شوند. با تمیز کردن مرتب ورودی‌ها می‌توان از کاهش مکش جاروبرقی جلوگیری کرد و عملکرد دستگاه را بهبود بخشید.

10- اشکال در تنظیمات ارتفاع برس

بسیاری از جاروبرقی ها قابلیت تنظیم ارتفاع لوله و فاصله آن با برس دارد. چون فاصله برس از لوله و متعاقبا با کیسه جاروبرقی زیاد می شود. در برخی مدل‌ها، تنظیم نادرست ارتفاع برس می‌تواند باعث کاهش تماس برس با سطح و کاهش مکش شود. تنظیم صحیح ارتفاع برس برای افزایش مکش ضروری است.

11- پایین بودن ولتاژ برق

اگر برق مورد نیاز جاروبرقی به درستی تأمین نشود یا ولتاژ برق کم باشد، مکش دستگاه کاهش می‌یابد. بررسی سیستم برق‌کشی و مطمئن شدن از ولتاژ مناسب از اهمیت زیادی برخوردار است.

12- کهنه بودن جاروبرقی

جاروبرقی‌های قدیمی و فرسوده ممکن است به دلیل فرسودگی قطعات و عملکرد پایین موتور مکش ضعیفی داشته باشند. در این صورت، تعویض دستگاه یا تعمیرات تخصصی می‌تواند کمک‌کننده باشد.

راه های بالا بردن مکش جاروبرقی

برای جلوگیری از پایین آمدن مکش جاروبرقی راهکارهای زیادی وجود دارد که بهترین آنها عبارتند از:

  • با تخلیه کیسه پر یا تعویض کیسه‌های یک‌بار مصرف، جریان هوای بهتر و مکش بیشتر ایجاد می‌شود.
  • فیلترهای تمیز به جلوگیری از انسداد و افزایش مکش کمک می‌کنند. فیلترها را به طور منظم شسته یا تعویض کنید.
  • هر گونه انسداد در لوله یا ورودی هوا را بررسی و رفع کنید تا مکش بهبود یابد.
  • برداشتن مو، کرک و ذرات زباله از برس‌ها باعث بهبود مکش و عملکرد جاروبرقی می‌شود.
  • در صورت شل یا پاره بودن تسمه، آن را تعویض یا تنظیم کنید تا مکش جاروبرقی به حداکثر برسد.
  • تمام اتصالات و لوله‌ها را برای نشتی هوا بررسی و در صورت نیاز تعمیر کنید.
  • اگر موتور ضعیف کار می‌کند، جاروبرقی نیاز به تعمیر یا سرویس حرفه‌ای دارد تا مکش افزایش یابد.
  • مطمئن شوید که جاروبرقی از برق با ولتاژ مناسب تغذیه می‌شود تا عملکرد بهینه‌ای داشته باشد.
  • ارتفاع برس را به درستی تنظیم کنید تا بهترین تماس با سطح برقرار و مکش افزایش یابد.
  • فیلترهای با کیفیت بالا، مانند HEPA، جریان هوا را بهتر از فیلترهای معمولی عبور می‌دهند و مکش را تقویت می‌کنند.

جمع بندی

اگر جاروبرقی روشن می شود و مکش ندارد، ابتدا کیسه زباله را بررسی و در صورت پر بودن آن یا تعویض کنید. علاوه براین، تمیز کردن لوله ها و برس، تنظیم ارتفاع لوله، بررسی موتور و تمیز کردن فیلتر نیز می تواند باعث بهبود و بالا بردن مکش می شود.

دکمه بازگشت به بالا