جشن آب ارمنستان

جشنی از آب زندگی و شادی: سفر به قلب ارمنستان

هر بار که سفری به یک کشور جدید را برنامه ریزی می کنم فکر می کنم که این بار دیگر نمی توانم شگفت زده تر شوم. اما ارمنستان در میان همه کشورهایی که دیده ام جایگاهی خاص دارد. شاید به این خاطر که ریشه های تاریخی غنی اش با سرزمین ما گره خورده است شاید هم به خاطر طبیعت بکر و زیبایی خیره کننده اش. اما چیزی که واقعا توجه من را به خود جلب کرد جشنواره ای بود که در ماه می برگزار می شود: جشن آب یا وارداوار (Vardavar).

یک روز صبح که با ماشین در جاده ای کوهستانی حرکت می کردم ناگهان چشمم به چشمه ای زیبا افتاد که با رنگ آبی خیره کننده اش دلبری می کرد. آب چشمه به رودخانه ای سرازیر می شد و رودخانه با شور و هیجان به سمت دره ای سرسبز می رفت. در کنار رودخانه کودکانی با شادی بازی می کردند و مردم محلی با صورت های خندان در میدان جمع شده بودند. این لحظه را به خاطره سپردم و به خودم گفتم که باید جشن آب را در ارمنستان تجربه کنم.

وارداوار بیش از یک جشن است. این جشن یک فرهنگ یک تاریخ و یک نماد از امید و زندگی است. جشن وارداوار ریشه در میان اساطیر ارمنی دارد. در اساطیر ارمنی وارداوار نام خدای آب است و این جشن به عنوان یک جشن برای شکرگزاری از باران و آب و نیز برای طلب باران و برکت برای کشاورزی برگزار می شود.

یک روز پر از آب و شادی

جشن وارداوار معمولا در یک شنبه آخر ماه جولای یا اول آگوست برگزار می شود. جشن با یک مهرجان در میدان اصلی شهر شروع می شود که با موسیقی و رقص و اجرای برنامه های فرهنگی همراه است. بعد از ظهر جشن به خیابان ها کشیده می شود.

هر کس که از خیابان ها عبور می کند با اب تمیز پاشیده می شود و با آغوش باز از سمت همه به او آب پاشیده می شود. لبخند شادی و شعف در چهره ی همه نمایان است و همه با هم برای جشن آب شادی می کنند. با توجه به آب و هوای ارمنستان در ماه جولای و آگوست که معمولا گرم است پاشیدن آب به همدیگر یک عادت دوست داشتنی و خنک کننده نیز است.

اما جشن وارداوار فقط برای پاشیدن آب به همدیگر نیست. در این جشن مراسم دینی نیز برگزار می شود. در یک روز خاص در طول جشن مردم به کلیسا می روند و یک مراسم خاص به نام “آس وارداوار” که به معنی “آب آسمان” است برگزار می شود. در این مراسم کشیش آب را بر روی سر مردم می پاشد و آنها نیز آب را بر روی هم می پاشند.

تجربه شخصی

من در جشن وارداوار در شهر ایروان پایتخت ارمنستان شرکت کردم. در میدان اصلی شهر موسیقی بسیار شادی کننده ای پخش می شد و مردم با شور و هیجان به رقص و آواز می پرداختند. چشم من به یک گروه رقص از کودکان افتاد که با لباس های رنگارنگ و حرکات ظریف در میدان رقص می کردند.

در خیابان ها نیز شادی و نشاط حکمفرما بود. مردم با آغوش باز آب را بر روی هم می پاشیدند و با هم شاد و خوشحال بودند. با وجود سر و صورت خیس همه لبخند به لب داشتند و از جشن وارداوار لذت می بردند.

نکاتی برای لذت بردن از جشن وارداوار

اگر شما هم برای جشن وارداوار به ارمنستان سفر می کنید حتما لباس های راحتی و مناسب برای خیس شدن به همراه داشته باشید. همچنین مراقب وسایل الکترونیکی خود باشید و آنها را در محل ایمن و خشک نگهداری کنید.

اگر می خواهید در مراسم “آس وارداوار” شرکت کنید حتما لباس های تمیز و مناسب به همراه داشته باشید و قبل از شرکت در مراسم در کلیسا درست لباس بپوشید.

و در نهایت به یاد داشته باشید که جشن وارداوار یک جشن بسیار شاد و پر انرژی است و شما نیز باید با شور و هیجان در آن شرکت کنید.

سوالات متداول

1. آیا در تمام شهرهای ارمنستان جشن وارداوار برگزار می شود؟

بله جشن وارداوار در تمام شهرهای ارمنستان به ویژه در شهرهای بزرگ مانند ایروان گوریس گیومری و واغارشاپات با شور و هیجان ویژه ای برگزار می شود.

2. آیا جشن وارداوار برای همه گروه های سن مناسب است؟

بله جشن وارداوار برای همه گروه های سن مناسب است. در این جشن کودکان با شادی بازی می کنند جوانان با هم رقص و آواز می خوانند و افراد مسن نیز با شادی و لبخند در جشن شرکت می کنند.

3. جشن وارداوار چه مناسبتی را جشن می گیرد؟

جشن وارداوار به عنوان یک جشن برای شکرگزاری از باران و آب و نیز برای طلب باران و برکت برای کشاورزی برگزار می شود.

جشن آب زندگی و شادی

جشن وارداوار یک تجربه فراموش نشدنی است که می تواند شما را با فرهنگ و تاریخ ارمنستان آشنا کند و لحظات شادی و خاطره انگیز را برای شما به ارمغان آورد. اگر به دنبال تجربه یک جشن متفاوت و پر انرژی هستید سفر به ارمنستان در فصل جشن وارداوار را از دست ندهید.

دکمه بازگشت به بالا