پاساژ چارسو

پاساژ چارسو: سفری به قلب تهران

تهران شهری که همیشه پر از شلوغی و هیاهو است گاه به گاه با گوشه هایی آرام و دوست داشتنی از خود رونمایی می کند. یکی از این گوشه های جذاب پاساژ چارسو است که با قدم گذاشتن در آن انگار وارد دنیایی دیگر می شوید دنیایی پر از رنگ ها عطرها و خاطره ها.

چارسو با قدمت بیش از یک قرن از آن مکان های پر از رمز و راز و داستان های ناگفته است. انگار دیوارهای سنگی اش حافظه زمان را در خود نهفته دارند و با هر قدمی که بر روی سنگفرش هایش برمی دارید صدای خاطرات را زمزمه می کنند.

من خودم چند بار به پاساژ چارسو رفته ام. هر بار با چشم اندازی جدید روبرو می شوم با داستانی جدید آشنا می شهم و با عطری متفاوت مست می شوم. این پاساژ انگار هر بار یک راز جدید از خود فاش می کند رازهایی که با حس کنجکاوی شما را به خود جذب می کنند.

در دل تاریخ قدم بزنید

پاساژ چارسو در قلب تهران قدیم در محله تاریخی "سنگلج" واقع شده است. بنای این پاساژ به دوران قاجار برمی گردد و در سال ۱۲۹۵ هجری شمسی توسط "حاج ابراهیم عظیم زاده" احداث شد. چارسو اولین پاساژ تهران بود و به نوعی پیشگام معماری جدید در شهر بود.

قدم گذاشتن در پاساژ چارسو مانند یک سفر در زمان است. با هر قدم تاریخ تهران را حس می کنید. دیوارهای آجری و سقف های قوسی حکایت از معماری قدیمی تهران را می گویند. در بین دکان ها و مغازه های قدیمی هنوز هم می توان رد پایی از مغازه های قدیمی را دید.

مغازه های قدیمی چارسو با ظاهر شیک و کلاسیک خود شما را به زمان گذشته می برند. هنوز هم می توان در آنها از عطر قهوه تازه دم و بوی چای دارچین لذت برد. در چارسو هنوز هم می توان هنرمندان قدیمی را دید که با دستان خود آثار هنری زیبایی را می آفرینند. مغازه فرش فروشی با فرش های دستباف مغازه باغچه و گل فروشی با عطر گل های بهاری و مغازه کاشی سازی با کاشی های فیروزه ای رنگ همگی جزء جذابیت های پاساژ چارسو هستند.

چارسو؛ کوله باری از خاطرات

پاساژ چارسو فقط یک پاساژ معمولی نیست. چارسو خاطره مردم تهران را در خود نهفته دارد. در دیوارهای سنگی اش داستان های حرفه ها و سنت های قدیمی تهران حک شده است. هر مغازه با داستان خود حافظه زمان را برای شما به تصویر می کشد.

مغازه عتیقه فروشی با اشیای قدیمی و ارزشمند شما را به خاطرات گذشته می برد. در بین ظروف چینی قدیمی و سکه های طلایی صدای خاطرات گذشته را می شنوید. مغازه چای فروشی با چای های معطر و فنجان های چای قدیمی شما را به دنیای مذاکرات و مهمانی های خانوادگی قدیمی می برد.

چارسو در دنیای امروز

با وجود اینکه پاساژ چارسو از قدیمی ترین پاساژهای تهران است اما با گذر زمان به یک مرکز مهم برای طراحان و هنرمندان امروز هم تبدیل شده است. در چارسو می توانید آثار هنرمندان جوان را هم ببینید و از هنر معاصر ایران لذت ببرید. مغازه های طراحان لباس طراحان جواهرات طراحان گرافیک و گالری های هنر هر کدام با سبک و سلیقه خود در چارسو جای دارند.

چارسو امروز هم یک محل ملاقات برای هنرمندان و علاقه مندان به هنر است. در فضای آرام و صمیمی چارسو می توان با هنرمندان چای نوشید و درباره هنر صحبت کرد.

نکات عمل و توصیه ها

  • بهتر است برای بازدید از چارسو حداقل سه ساعت زمان در نظر بگیرید تا بتوانید از هر گوشه و کنار آن دیدن کنید.
  • چارسو مکانی بسیار شلوغ است پس بهتر است در روزهای تعطیل و اوقات شلوغ از آن دیدن نکنید.
  • بهتر است از کوله پشتی یا کیف کوچک برای حمل وسایل خود استفاده کنید تا در بین مغازه ها آزادانه حرف بزنید و با فروشندگان صحبت کنید.
  • حتماً از قهوه خانه های قدیمی چارسو چای نوشید و از اتمسفر بسیار خاص آن لذت ببرید.
  • در چارسو می توانید از سوغاتی های زیبایی مثل فرش و کاشی خریداری کنید.

نتیجه گیری

پاساژ چارسو یک مکان خاص و جذاب برای هر نوع سلیقه ای است. اگر به تاریخ و هنر علاقه دارید حتماً از چارسو دیدن کنید. در چارسو می توانید تاریخ را لمس کنید هنر را احساس کنید و از فضای خاص و شیک آن لذت ببرید.

پرسش و پاسخ

1. آیا چارسو تنها برای بازدید از مغازه ها مناسب است؟

خیر چارسو مکانی برای گردش و تجربه فرهنگ و هنر ایران است. در چارسو می توانید از معماری قدیمی تهران لذت ببرید با هنرمندان و طراحان صحبت کنید و از فضای خاص آن لذت ببرید.

2. آیا چارسو در روزهای تعطیل بسیار شلوغ است؟

بله چارسو در روزهای تعطیل و اوقات شلوغ بسیار شلوغ است. بهتر است در روزهای معمولی و اوقات آرام از آن دیدن کنید.

3. آیا چارسو برای کودکان مناسب است؟

چارسو مکانی بسیار شلوغ و پرتردد است و برای کودکان کوچک مناسب نیست. اما برای کودکان بزرگتر که به تاریخ و هنر علاقه دارند می تواند مکانی جالب و آموزنده باشد.

دکمه بازگشت به بالا