بروجرد کجاست

بروجرد شهر گل و شیرینی

می دونی یه وقتایی یه حس عجیبی به آدم دست می ده انگار یه چیزی تو وجودت زمزمه می کنه که "بری یه جای جدید رو تجربه کنی یه چیز متفاوت ببیني". خب منم این حسو داشتم دقیقا یه هفته پیش! یه دفعه تصمیم گرفتم یه سفر کوتاه به بروجرد بزنم شهری که از بچگی اسمش رو شنیده بودم اما هیچ وقت فرصت نشده بود برم.

اولین روز در بروجرد

صبح زود از تهران راه افتادم یه سفر سه ساعته با اتوبوس. همین که رسیدم به بروجرد انگار یه نسیم خنک به صورتم خورد بوی گل و خاک نم خورده یه حس آرامش خاصی به وجودم تزریق شد. تو این شهر معماری قاجاری رو میشه تو هر کوچه و خیابونی دید خانه های قدیمی با ایوان های بلند و باغچه های سرسبز که یه حس قدیمی و دلنشین به آدم میده.

میدان اصلی شهر:

اولین جایی که رفتم میدان اصلی شهر بود میدان "شهرداری" که قلب تپنده شهره. با یه آبنمای بزرگ و درخت های بلند که درخت "چنار" یکی از نمادهای این میدان بود. پر بود از آدم هایی که با لبخند به هم سلام می کردن و یه حس صمیمیت تو فضای میدان حکم فرما بود.

غذا خوردن در بروجرد:

همین که سوار اتوبوس شدم مغزم درگیر این بود که اولین غذام رو کجا بخورم؟ بروجرد شهر "رشته پلو" و "سمنو" است دو غذای معروف که حتما باید تجربه شون کنید.

غذا خوردن در "بروجرد"

من "رشته پلو" رو در یه رستوران سنتی در میدان "شهرداری" با یه سس غلیظ و ترش و با گوشت برّه و سبزیجات تجربه کردم واقعا عالی بود.

بازار سنتی بروجرد:

روز بعد رفتم بازار سنتی بروجرد. یه جای شلوغ با بوی انواع ادویه کشمش و قالین و قالیچه. معماری بازار هم یه حرف دیگه بود قوس های بلند و دالان های تنگ با فروشگاه های کوچک و بزرگ که هر کدام یه داستان برای گفتن داشتند. من خیلی از دیدن "کارگاه قالیبافی" که در وسط بازار بود لذت بردم با دستگاه های بزرگ و تار و پود رنگارنگ که با ظرافت و مهارت قالیباف هارا به نمایش می گذاشت.

جاذبه های دیدنی بروجرد:

از جمله جاذبه های دیدنی بروجرد می توان به "منطقه بیشه معصومیه" که یه منطقه سرسبز و با باغ های بلند و آبشار و کوه و دشت است "گنبد انوشیروان" که یه بنای باستانی در مرکز شهر است و تاریخ بروجرد را نشون میده "موزه بروجرد" که یه موزه منحصر به فرد برای نمایش سکه و ابزار و وسایل قدیمی بروجرد است و "کلیسای سرکیس " که یه کلیسای قدیمی ارمنی در خیابان بزرگ بروجرد است و با معماری زیبای خود مخصوصا در شب نمایی زیبا دارد.

غذاهای بروجرد:

بروجرد شهری با فرهنگ غذایی غنی و طعم و مزه های متفاوت است. از جمله غذاهای معروف بروجرد میتوان به " رشته پلو با گوشت و سبزیجات" "سمنو" که یک دسر سنتی با شیرینی و طعم نارگیل است "کباب کوبیده" "باقلا با لوبیا چیتی" "دلمه برگ مو" " آش ترش " " آش شلغم" و "نان بروجردی" که با آرد سبوس دار و عطر آویشن پخته میشه.

کجا اقامت کنیم؟

بروجرد با وجود هتل های متعدد دارای مهمانسراها و اقامتگاه های متعددی برای اقامت هست. قیمت اقامت در هتل ها و مهمانسراها بستگی به نوع هتل و تاریخ اقامت داره. میتونید از سایت های رزرو هتل برای انتخاب و رزرو محل اقامت استفاده کنید. من خودم تو یه هتل سه ستاره در میدان شهرداری اقامت کردم یه هتل با اتاق های دلباز و پرسنل محترم.

نکاتی که قبل از سفر به بروجرد باید بدانید:

  • بهترین فصل سفر به بروجرد بهار و پاییز هست.
  • بروجرد شهری امن و با مردم مهمان نواز است.
  • معمولا هوا در بروجرد خنک و مطبوع است.
  • در بروجرد میتونید از سوغات محلی مثل "نان بروجردی" "سمنو" "حلوای بروجردی" "کشمش" "بادام" و "گردو" خرید کنید.
  • برای رفتن به جاذبه های دیدنی بروجرد میتونید از اتوبوس تاکسی یا ماشین شخصی استفاده کنید.

نتیجه گیری:

بروجرد شهری با تاریخ کهن معماری زیبا مردم مهربان و طبیعت زیبا است. سفر من به بروجرد یه تجربه فراموش نشدنی بود و مطمئن هستم که شما هم از سفر به این شهر زیبا لذت خواهید برد.

پرسش و پاسخ:

1. آیا بروجرد شهری شلوغ است؟

نه بروجرد شهری با فضای آرام و کم سروصدا است.

2. در بروجرد چه کاری میتوان انجام داد؟

در بروجرد میتونید از جاذبه های دیدنی مثل "منطقه بیشه معصومیه" "گنبد انوشیروان" "موزه بروجرد" "کلیسای سرکیس" دیدن کنید. میتونید از بازار سنتی بروجرد خرید کنید و از غذاهای محلی بروجرد لذت ببرید. همچنین میتونید در باغ های بروجرد قدم بزنید و از طبیعت زیبای آن لذت ببرید.

3. برای رفتن به بروجرد به چه وسیله ای میتوان سفر کرد؟

برای رفتن به بروجرد میتونید از اتوبوس قطار هواپیما و ماشین شخصی استفاده کنید. اتوبوس و ماشین شخصی رایج ترین روش هستند.

دکمه بازگشت به بالا