قلعه بابک

قلعه بابک: جایی که تاریخ به سنگ حک شده است

همیشه به دنبال مکان هایی هستم که تاریخ را لمس کنم جایی که دیوارهای سنگی سکوت داستان های گذشته را زمزمه می کنند و تو را به سفری در زمان می برند. قلعه بابک با تمام عظمت و شکوهش یکی از همین مکان ها بود.

در قلب منطقه ی "آذربایجان" و در دامنه ی کوه های "ساحل" به یادگار مانده از قرن نهم جایی که بابک خرم دین سردار مبارز ایرانی برای آزادی از حکومت ظالمانه عباسیان مبارزه می کرد.

سفر به دنیای بابک

تصور کنید که با ماشین در راه آذربایجان در حال رانندگی هستید و هوای خنک و طراوت برف زمستانی روحتان را نوازش می دهد. من در زمستان به قلعه بابک رفتم. و با وجود سرمای استخوان سوز اشتیاق برای دیدار با این آثار باستانی هیچ وقت از ذهنم خارج نشده بود.

راهی پر پیچ و خم

بعد از پیمودن مسیر زیبا و کوهستانی به روستای "کلوان" رسیدم. روستای کوچک و زیبایی که با خانه های سنتی و باغ های سرسبز جاذبه های طبیعی منطقه را به نمایش می گذارد.

بعد از جا گذاشتن ماشین در محل تعیین شده سوار بر ماشین های جیپ شدیم. برای رسیدن به قلعه بابک باید از مسیر کوهستانی و ناهموار به طول حدود ۵ کیلومتر عبور می کردیم. ماشین ها با سرعت کم و با احتیاط روی راه های سنگلاخی حرکت می کردند.

طبیعت زیبای اطراف و پوشش برفی کوهستان منظره های بی نظیری را در چشم نگاه ما به نمایش می گذاشت. به نظر من سفر با جیپ خود تجربه جذابی بود. و احساس کردم که در میان کوه ها در حال پرواز هستم.

در دل تاریخ

بالاخره به دامنه ی کوه رسیدیم. در این منطقه بقایای قدیمی و بزرگ قلعه بابک نمایان شد. قلعه با دفاع های مستحکم و بنایی بزرگ و حیرت انگیز شروع به نفس کشیدن در ذهن من کرد.

معماری خیره کننده

در ابتدا به دروازه ی اصلی قلعه رسیدیم. دروازه با طرح مناسب و حفاظ های مستحکم گواهی بر مهارت معماران آن دوران بود. من به آرامی از دروازه عبور کردم. بوی زمین و کوه سنگ ها و حصارهای قدیمی و صدای باد در میان دیوارهای قلعه همگی در هم آمیخته بودند و من را به عمق تاریخ می بردند.

در محوطه ی قلعه ساختمان های متعدد اتاق ها زندان ها چاه ها و انبارها وجود داشتند. تمام این ساختمان ها با دقت و استحکام زیادی ساخته شده بودند.

در یکی از اتاق ها به بقایای قدیمی آسیاب آب چاه و تنور برخورد کردیم. این اثر ها حاکی از زندگی و مبارزات مردم در این منطقه در قرن های گذشته بود. به نظرم این جا برای عکاسی مناسب و زیبا بود.

تجربه حسی در قلعه بابک

سرمای زمستان با شدت تمام در قلعه حاکم بود. اما من احساس گرما و محافظت در فضای داخل قلعه را حس می کردم. با وجود گذشت قرن ها دیوارهای سنگی قلعه حکایت از مقاومت شجاعت و قدرت مردم ایران را در تاریخ نشان می داد.

در حین قدم زدن در قلعه من خود را در جای بابک خرم دین و یارانش تصور می کردم. و به مبارزات و سختی هایی که برای حفظ آزادی کشور خود تحمل کرده بودند فکر می کردم.

نکات عملی برای سفر به قلعه بابک

  • بهترین زمان برای سفر به قلعه بابک فصل بهار و تابستان است. اما اگر هوای سرد را دوست دارید زمستان هم گزینه مناسبی است.
  • برای رسیدن به قلعه ماشین های جیپ و یا خودروهای SUV ضروری است. زیرا راه کوهستانی و ناهموار است.
  • لباس گرم و مناسب برای کوهستان فراموش نکنید.
  • آب و غذا به اندازه کافی با خود ببرید.
  • در قلعه امکانات رفاهی وجود ندارد.
  • سعی کنید از منطقه به طور کامل دید و بازدید کنید.
  • در حین سفر به قلعه به محیط زیست و طبیعت حساس باشید.

نتیجه گیری نهایی

سفر من به قلعه بابک یک تجربه فراموش نشدنی بود. من در این سفر به تاریخ لمس کردم و با گذشته ای غنی و مبارزاتی حیرت انگیز آشنا شدم. من به شدت این سفر را به تمامی علاقه مندان به تاریخ و آثار باستانی توصیه می کنم.

پرسش و پاسخ

  • آیا برای رفتن به قلعه بابک نیاز به مجوز است؟
    خیر. اما قبل از سفر بهتر است اطلاعات لازم را از سایت های مربوطه و یا از آژانس های گردشگری مطالعه کنید.

  • بهترین راه برای رسیدن به قلعه بابک کدام است؟
    بهترین راه برای رسیدن به قلعه بابک استفاده از ماشین شخصی یا اجاره ماشین است.

  • در قلعه بابک چه امکانات رفاهی وجود دارد؟
    در قلعه بابک امکانات رفاهی وجود ندارد. اما در روستای کلوان مکان هایی برای خوردن و اقامت وجود دارد.

دکمه بازگشت به بالا