آرامگاه حافظ

آرامگاه حافظ: جایی که شعر با سنگ مزار آمیخته می شود

همیشه به دنبال آرامش در شلوغی دنیا بودم و چه چیزی آرامش بخش تر از قدم زدن در میان سنگ مزارها و غرق شدن در تاریخ و شعر؟ برای من این آرامش در آرامگاه حافظ در شیراز پیدا شد.

عصر بود و نسیمی خنک از باغ ها و خیابان های شیراز به استقبال من آمد. حیاط بزرگ آرامگاه با درختان سرسبز و حوضی در وسط مکانی دنج و فراخ برای تفکر و احساس بود. این آرامش را به راحتی می شد در چهره افراد که با صدای آرام شعر حافظ را می خواندند یا در گوشه ای نشسته بودند و به فکر فرو رفته بودند تشخیص داد.

آرامگاه حافظ: سفری به دنیای شعر

شاید در ذهن شما نیز تصویری از آرامگاه حافظ وجود داشته باشد اما مطمئنا تجربه کردن آن کاملا مختلف است. در حیاط آرامگاه در وسط حوض و در میان درختان ساختمانی مربع شکل قرار دارد که با کاشی های فیروزه ای و طلا تزیین شده است. بر روی گلدسته های این ساختمان کاشی های فیروزه ای با طرح گل و بوته نمایی زیبا و مجذوب کننده به این بنای هفت صد ساله بخشیده است. این آرامگاه به معماری سلجوقی و ایران باستان تعلق دارد و در طول قرون متعدد با بازسازی و تعمیر به این فرم نهایی رسیده است.

در وسط این ساختمان مقبره حافظ قرار دارد با صندوقی سنگی و کتیبه ای که بر روی آن اشعار حافظ حک شده است. هر بار که به این مقبره نگاه می کنم به عظمت و بزرگی شعر حافظ فکر می کنم شعری که پس از گذشت قرن ها هنوز هم در دل مردم جای دارد.

در کنار حافظ: آرامش و شعر

همین که وارد آرامگاه می شوید صدای شعر حافظ از هر طرف به گوش شما می رسد. گروهی از مردم در حال خواندن شعر گروهی در حال حفظ کردن آن و بعضی نیز در سکوت غرق در تفکر. این فضای آرام و شعر آمیز شما را به خود می کشاند و به شما احساس تجدید انرژی و آرامش می دهد.

برای من این آرامگاه تنها یک محل آرامگاه نیست بلکه یک مکان مقدس است محل قرار گرفتن روح حافظ شاعری که در شعر خود رازهای زندگی و عشق را برای ما گشوده است.

تجربه حسی از آرامگاه حافظ

در هر کدام از حواس می توان آرامگاه حافظ را تجربه کرد. بوی گلاب و گل در حیاط آرامگاه حس شادابی و طراوت را به شما منتقل می کند. صدای آب حوض و شعر حافظ آرامش و سکوت را به شما هدیه می دهد. رنگ های زرد فیروزه ای و طلا در کاشی کاری های آرامگاه حس شور و نشاط را در شما بیدار می کند.

در هر گوشه از این آرامگاه می توان تاریخ و شعر را احساس کرد. این مکان به شما اجازه می دهد تا به فکر فرو رفته و از زندگی و عشق با نگاه حافظ به جهان تفکر کنید.

نکاتی عملی برای بازدید از آرامگاه حافظ

  • بهترین زمان برای بازدید از آرامگاه حافظ صبح و عصر است به ویژه در فصل بهار و پاییز که هوا مطلوب تر است.
  • برای حفظ آرامش و تمرکز بهتر است از آرامگاه حافظ در روز های شلوغ و اوج فصل گردشگری خودداری کنید.
  • در حیاط آرامگاه فروشگاه هایی برای خرید سوغات کتاب و اشعار حافظ وجود دارد.
  • در اطراف آرامگاه کافه های متعددی برای استراحت و نوشیدن چای و قهوه وجود دارد.
  • برای دیدن تمام قسمت های آرامگاه حداقل یک ساعت زمان لازم است.
  • در آرامگاه حافظ از عکس برداری از خود با حجاب مناسب اجازه داده می شود.

پرسش و پاسخ

آیا برای ورود به آرامگاه حافظ باید هزینه ای پرداخت کنیم؟

خیر ورود به آرامگاه حافظ رایگان است.

آیا در آرامگاه حافظ امکان برگزاری مراسم و کنسرت وجود دارد؟

بله در حیاط آرامگاه حافظ امکان برگزاری مراسم و کنسرت با مجوز و تایید مقامات مربوطه وجود دارد.

بهترین کتاب برای آشنایی با اشعار حافظ کدام است؟

بهتر است به طور مستقیم دیوان حافظ را مطالعه کنید اما برای آشنایی با اشعار حافظ و بیوگرافی او کتاب " حافظ : زندگی و آثار " توسط محمد علی مهدوی را می توان پیشنهاد کرد.

نتیجه گیری

سفر به آرامگاه حافظ تنها یک سفر به شیراز نیست بلکه یک سفر به دنیای شعر عشق و معرفت است. این آرامگاه محل قرار گرفتن روح حافظ شاعری که در شعر خود رازهای زندگی و عشق را برای ما گشوده است. سفر به آرامگاه حافظ تجربه ای فراموش نشدنی است که شما را به فکر فرو می برد و به شما احساس تجدید انرژی و آرامش می دهد.

دکمه بازگشت به بالا