گنبد سلطانیه

گنبد سلطانیه: سفری به دل تاریخ و معماری

میدونی چیه؟ گاهی اوقات یه سفر میتونه یه حس عمیق و جادویی رو در آدم بوجود بیاره انگار روح آدم با اون مکان یکی میشه. برای من سفر به گنبد سلطانیه دقیقا همین حس رو داشت. یه حس غرق شدن در تاریخ یه حس عمیق و الهام بخش از عظمت معماری و هنر ایرانی.

از زنجان تا گنبد سلطانیه

از زنجان تا سلطانیه با یه ماشین پر از شور و هیجان راه افتادیم. جاده ها با هوای دلچسب و چشم اندازهای بی نظیر انگار یه مسیر طولانی رو به یه سفر کوتاه تبدیل کرده بود. در مسیر در زمینه سبز و خشک صحرا یه تپه خاکی با یه ساختمان غول پیکر قرمز رنگ نمایان شد. اون گنبد سلطانیه بود همون گنبدی که با شنیدن اسم اون همه چیز رو فراموش میکردی.

قدم زدن در تاریخ

بعد از پارک کردن ماشین با ذوق و شور به سمت گنبد راه افتادیم. همین که به اون نزدیک تر شدیم عظمت گنبد سلطانیه ما رو مبهوت خودش کرد. یه گنبد آجری ساده با حجم بسیار بزرگ و حیرت انگیز. انگار یه نقطه عطف در تاریخ و هنر بود که با حضور خودش همه چیز رو تحت الشعاع خودش قرار داده بود.

با قدم گذاشتن در حیاط گنبد یه حس عمیق و مقدس ما رو فرا گرفت. جلوه رنگ آجرها در خورشید و سایه ها نقش و نگار های کاشی کاری شده بر دیوار گنبد و هوای عطرآگین مکان ما رو به دنیای دیگری منتقل کرد دنیایی از تاریخ و هنر و معماری که صدها سال پیش ساخته شده بود.

تجربه حسی در گنبد سلطانیه

زیر گنبد قدم زدیم. سقف بلند و آجری با کاشی های فیروزه ای و طلایی به زیبایی در معماری به کار رفته بود و نور از سوراخ های کوچک به داخل گنبد تابیده و فضای داخل رو با نوری جادویی پوشانده بود.

اون لحظه من عمیقاً احساس کردم که این گنبد فقط یه ساختمان نیست بلکه یه شاهکار معماری و هنر ایرانیه. حضور در گنبد سلطانیه یه تجربه حسی و روحانی بود یه احساس عمیق از قدرت خلاقیت و مهارت ایران در معماری.

داستان گنبد سلطانیه

گنبد سلطانیه یه بنای تاریخی بزرگ و مهم در ایران هست که در قرن هفتم هجری توسط ایلخان غیاث الدین جهان شاه تاج گذاری شد. این گنبد در واقع مقبره جهان شاه هست و یکی از بزرگترین گنبد های آجری دنیا محسوب میشه. این گنبد از نظر معماری و هنر بسیار باارزش و منحصر به فرد هست و به همین دلیل در سال 1313 در فهرست میراث جهانی یونسکو ثبت شده.

توصیه های مهم برای سفر به گنبد سلطانیه

  • قبل از سفر به گنبد سلطانیه اطلاعات کافی درباره تاریخچه و معماری این بنای تاریخی بدست بیارید تا سفر شما با انگیزه و درک بیشتر از این بنای زیبا صورت بگیره.
  • بهتر هست که برای بازدید از گنبد سلطانیه و عکس گرفتن از آن زمان کافی رو در نظر بگیرید.
  • گنبد سلطانیه در محیط روستایی قرار داره و از نظر امکانات رفاهی محدود هست بنابراین حتماً با خود غذا و نوشیدنی بردارید.
  • گنبد سلطانیه در زمستان بسیار سرد و در تابستان بسیار گرم هست. بهترین زمان برای بازدید از این بنای تاریخی فصل بهار و پاییز هست.

سوالات متداول

1. چگونه می توان به گنبد سلطانیه رفت؟

برای رسیدن به گنبد سلطانیه می توانید از طریق جاده زنجان – تکاب به شهر سلطانیه بروید. این شهر در فاصله حدود 60 کیلومتری زنجان قرار داره.

2. هزینه بازدید از گنبد سلطانیه چقدر هست؟

هزینه بازدید از گنبد سلطانیه برای هر نفر حدود 10 هزار تومان هست.

3. بهترین زمان برای بازدید از گنبد سلطانیه کدام فصل هست؟

بهترین زمان برای بازدید از گنبد سلطانیه فصل بهار و پاییز هست که هوا مطبوع هست.

نتیجه گیری

سفر به گنبد سلطانیه یه تجربه فراموش نشدنی هست که ما رو با عظمت معماری و تاریخ ایران آشنا می کنه. این بنای تاریخی یه شاهکار معماری و هنر هست که باید در سفر به ایران حتماً دید و از زیبایی و عظمت اون لذت برد.

دکمه بازگشت به بالا