میدان تکسیم

میدان تکسیم: جایی که قلب استانبول می تپد

تکسیم… نامی که شاید اولین بار در ذهن شما با تصاویر شلوغی و هیاهو رنگ و بوی زندگی و ساختمان های بلند و مدرن تداعی شود. اما تکسیم خیلی بیشتر از یک میدان شلوغ در مرکز استانبول است. تکسیم قلب تپنده استانبول جایی که تاریخ و مدرنیته در هم تنیده شده اند و هر گوشه آن داستان های خودش را برای گفتن دارد.

از گذشته تا به امروز

اولین چیزی که ذهنم را به خودش جلب کرد مجسمه جمهوری بود. مجسمه ای گرانیت که با قدرت و صلابت بر میدان تکسیم نگاه می کند. مجسمه ای که با سرگذشت این میدان همراه است. میدان تکسیم در گذشته "میدان قربانگاه" نام داشت و در اواخر قرن 19 میلادی به میدان "تکسیم" تغییر نام داد. این میدان در گذشته مکانی برای بازرگانان و حرفه ای ها بود. مکانی که در آن میدان محصولات خود را به فروش می رساندند.

جایی برای همه سلیقه ها

امروزه میدان تکسیم خیلی شلوغ تر از گذشته است. مکانی که با حضور گردشگران فروشندگان خیابانی و هنرمندان خیابانی حرفه ای ها و هزاران نفر از ساکنان استانبول حیاتی و پر انرژی است.

تجربه تکسیم

برای من تکسیم به عنوان یک گردشگر یک تجربه خاص بود. یک هفتۀ پُر از شلوغی و هیاهو. یک هفتۀ پُر از رنگ و بو. اولین شب در تکسیم در هتل میدان تکسیم از پنجرۀ اتاقم به میدان نگاه کردم. چشمان من مشتاقانه در حیاط این میدان در بین آدم ها در بین فروشندگان خیابانی در بین هنرمندان خیابانی در بین ساختمان های بلند و مدرن در بین همه آن شلوغی و هیاهو گشته می گشتند.

غذا در تکسیم

غذا موضوع مهمی در هر سفر است. در تکسیم هر گوشه و کنار حکایتی از طعم و مزه دارد. از غذاهای خیابانی ساده تا رستوران های لوکس و مجلل. من در یکی از روزهای سفر به رستوران "تکسیم کباب" رفتم. کباب مرغ با سس دلچسب و پیاز با نانی تازه و گرم خیلی خوشمزه بود.

خرید در تکسیم

در تکسیم می توانید هر چیزی که دل تان می خواهد پیدا کنید. از لباس و کفش تا سوغات و هدیه همه و همه در میدان تکسیم یافت می شود. من در یکی از روزهای سفر به "مرکز خرید تکسیم" رفتم. مرکز خرید از هر لحاظ شگفت انگیز بود. هر طبقه فروشگاه های متنوعی را در خود جای داده بود.

نکات عملی:

  • مراقب جیب برها باشید: تکسیم میدانی شلوغ است و جیب برها شکار خود را با دقت انجام می دهند. به اموال خود و به خصوص وسایل ارزشمند تان دقت کنید.
  • هرگز قیمت ها را باور نکنید!: در تکسیم با فروشندگان خیابانی قیمت کالاها معمولاً بالاتر از قیمت واقعی است. می توانید به محصولات شان علاقه مند باشید اما قبل از خرید مطمئن شوید که با قیمت واقعی آشنایی دارید.
  • آدرس ها را حفظ کنید: در تکسیم خیابان ها کوچه ها و گذرگاه ها خیلی به هم شبیه هستند. اگر در محل گم شوید ممکن است خیلی وقت تان را برای پیدا کردن آدرس حرف بگذارید.

نکات تکمیلی:

  • تکسیم در واقع یک میدان نیست بلکه یک منطقه است که میدان تکسیم مرکز آن محسوب می شود.
  • میدان تکسیم مرکز حمل و نقل عمومی در استانبول است.
  • در میدان تکسیم می توانید از آژانس های مسافرتی برای خرید تور یا رزرو هتل کمک بگیرید.

نتیجه گیری:

تجربه تکسیم یک تجربه فراموش نشدنی است. تکسیم جایی است که در آن می توانید با فرهنگ و تاریخ استانبول آشنا شوید. می توانید در رستوران های مختلف آن غذاهای متنوع را تجربه کنید. می توانید در مغازه های متعدد آن به خرید بپردازید. در کلام تکسیم یک میدان شلوغ پر انرژی و پر هیاهو است که در هر گوشه و کنار آن حکایتی از رنگ و بو و زندگی برای گفتن وجود دارد.

پرسش و پاسخ:

1. آیا در تکسیم هتل های باکیفیت وجود دارد؟

بله. در میدان تکسیم هتل های متنوعی با کیفیت های مختلف وجود دارد. می توانید به راحتی با انتخاب و رزرو آنلاین هتل مناسب خود را پیدا کنید.

2. بهترین زمان سفر به تکسیم چه زمانی است؟

بهتر است از اواخر بهار تا اوایل پاییز به تکسیم سفر کنید. در این فصل آب و هوا مطبوع است و می توانید از طبیعت زیبا ی استانبول لذت ببرید.

3. در تکسیم به چه چیزهایی نباید دست زد؟

به هیچ وجه از فروشندگانی که به صورت غیر قانونی محصولات خود را می فروشند خرید نکنید. در تکسیم فروشگاه های متعددی وجود دارند که محصولات شان به صورت قانونی و با کیفیت بالا به فروش می رسند.

دکمه بازگشت به بالا