تاج محل

سفری به قلب هند: تاج محل

هوا خنک بود طعم چای ماسالا داغ که در دست می چرخاندم حس آرامش عجیبی به وجودم می آورد. صدای قناری ها در صبح هند هر لحظه را به یک موسیقی زیبا تبدیل می کرد. شاید باور نکنید اما من به تاج محل رفته بودم . و ای کاش می توانستم آن حس شگفت انگیز را به شما نقل کنیم.

تاج محل در دنیای امروز به عنوان یکی از هفت عجایب جهان شناخته می شود. و دلیل آن هم البته زیبایی و شکوه این بنای استثنایی است . اما تاج محل بیشتر از یک بنای سنگ و آجر است . تاج محل داستان عشق شاه جهان پادشاه مغول به همسر محبوبش ممتاز محل است . داستانی که در هر سنگ و هر کاشی این بنای فوق العاده به تصویر کشیده شده است.

راهی قلب تاج محل

وارد محوطه تاج محل که می شوید حس شگفت انگیزی به وجود تان حاکم می شود. در هر گوشه از این محوطه نشانه هایی از تاریخ و هنر را می بینید. آب نماها باغ ها و مسجد زیبای در کنار تاج محل همه و همه حکایت از عظمتی است که باید آن را دید تا احساس کرد.

اما چشم انتظار شما در نهایت به تاج محل به آن گنبد سفید و براق که با کاشی های مرمر و نگین ها تزئین شده است دوخته می شود.

هر کاشی یک داستان

باید نزدیک تر شوید . هرچه نزدیک تر می شوید جزئیات زیبایی تاج محل بیشتر خود را نشان می دهد. کاشی های مرمر با هنر و حوصله زیادی در کنار هم چیده شده اند و با هر نور رنگ و طراوتی جدید به خود می گیرند. کاشی های سفید با کاشی های مشکی و سبز و قرمز یک الگوی هندسی زیبا را ایجاد کرده اند که نفس را در سینه حبس می کند.

داخل تاج محل

از در ورودی وارد محوطه داخلی تاج محل می شوید. محوطه ای که در سادگی و زیبایی جذابیت خاص خود را دارد. در وسط این محوطه مقبره شاه جهان و ممتاز محل قرار دارد. مقبره هایی که با سنگ های مرمر سفید و نگین های قیمتی تزئین شده و با کاشی های مرمر رنگی حاشیه بندی شده اند.

در گوشه و کنار این مقبره مقبره های دیگر اعضای خانواده شاه جهان قرار دارد. این محوطه با این همه زیبایی و شکوه حس آرامش و سکوتی خاص به وجود می آورد. حسی که به شما می گوید این محل محل آرامش و صلح است.

راز تاج محل

تاج محل بیشتر از یک بنای زیبا است . تاج محل حکایت از عشق وفا و هنر است. این بنای فوق العاده در عین سادگی و زیبایی به شما می آموزد که عشق هر چند کوتاه می تواند جاودان باشد. این محل شما را به تفکر و در خود فرو رفتن وادار می کند. تاج محل به شما می گوید که هنر زبان جهان است و می تواند با وجود تفاوت زبان و فرهنگ دل ها را به هم پیوند دهد.

تجربه های شخصی من از تاج محل

قبل از رفتن به تاج محل من کتاب ها و عکس های زیادی از آن را دیده بودم. اما واقعیت این است که هیچ چیز حتی بهترین عکس و فیلم نمی تواند به چشم خود دیدن تاج محل و حس عجیبی که این مکان به وجود می آورد برسد. من در آن صبح هندی حسی از آرامش عظمت و زیبایی را تجربه کردم که نمی توانم آن را با کلمات بیان کنم.

نکات مهم برای سفر به تاج محل

  • بهترین زمان سفر: بهترین زمان برای سفر به تاج محل فصل پاییز و بهار است. در این زمان هوا مطبوع و مناسب برای گشت و گذار است.
  • ساعت بازدید: تاج محل هر روز از ساعت 6 صبح تا 7 عصر برای بازدید باز است. اما بهترین زمان برای بازدید صبح زود یا عصر اواخر است. در این زمان شلوغی کمتر است و شما می توانید با آرامش محیط زیبای تاج محل را تجربه کنید.
  • نکات پوشش: توجه داشته باشید که تاج محل یک محل مذهبی است و انتظار می رود پوشش پوشش مناسب را رعایت کنید. لباس آستین دار و شلوار یا دامن بلند پوشش مناسب برای این محل است.
  • عکس برداری: در تاج محل می توانید عکس و فیلم برداری کنید. اما در برخی از مناطق مثل مقبره ها عکس برداری مجاز نیست.
  • غذا: در اطراف تاج محل کافه ها و رستوران های زیادی وجود دارد که می توانید در آن ها از غذا های هندی خوشمزه استفاده کنید. از چای ماسالا پاکورا و ساموسا غافل نشوید.
  • نکات اضافی: با خود کرم ضد آفتاب کلاه و بطری آب به همراه داشته باشید. با مردم محلی محترمانه رفتار کنید و از زباله ریختن خودداری کنید.

پرسش و پاسخ

1. تاج محل در چه سالی ساخته شده است؟

تاج  محل  در  سال  1632  میلادی    به  دستور  شاه  جهان    پادشاه  مغول    به  یادبود  همسر  محبوبش    ممتاز  محل    ساخته  شده  است. 

2. چه مدتی طول کشید تا تاج محل ساخته شود؟

ساخت  تاج  محل    حدود  20  سال    از  سال  1632  تا  1653  میلادی    طول  کشید. 

3. چه قدر هزینه ساخت تاج محل بود؟

برآورد  می  شود  که  هزینه  ساخت  تاج  محل    حدود  32  میلیون  روپیه  بوده  است  که  با  ارزش  امروز    حدود  800  میلیون  دلار  است. 

نتیجه گیری

تاج محل بیشتر از یک بنای زیبا است. تاج محل نماد عشق وفا هنر و تاریخ هند است. سفری به این مکان فوق العاده تجربه ای است که هر گز فراموش نمی شود. اگر علاقه مند به تاریخ هنر و معماری هستید تاج محل را حتما در لیست سفر های خود قرار دهید.

دکمه بازگشت به بالا