استان اصفهان

اصفهان شهری که هر بار با تو قصه جدیدی روایت می کند

اصفهان قلب تپنده ی ایران شهر نصف جهان مهد هنر و معماری و… هر چقدر هم که وصفش کنیم باز هم کم می آید.

همیشه تصور می کردم اصفهان مثل یه کتاب پر از داستان و رمز و رازه هر بار که ورقش می زنم یه داستان جدید می شنوم. این بار هم همین طور بود.

از همون لحظه که پا به اصفهان گذاشتم یه حس عجیبِ آشنایی و آرامش بهم دست داد. انگار همیشه اینجا بودم انگار به خونه ی خودم برگشتم. هوای ملایم و دلچسب آواز پرندگان و بوی نون سنگک تازه از نانوایی همه و همه یه حسی از آرامش و صفا به آدم القا می کرد.

در این سفر خواستم از زاویه ای دیگه به اصفهان نگاه کنم نه فقط به عنوان یه شهر توریستی بلکه به عنوان یه شهر زنده با تاریخ و فرهنگ غنی.

گشتی در دل تاریخ

اولین قدم رفتن به میدان نقش جهان بود میدانی که به حق لقب "میدان شاه" رو یدک می کشه. حجم عظیم این میدان با کاشی کاری های خیره کننده و ایوان های بلند مسجد جامع یه حسی از عظمت و شکوه به آدم می داد.

زیر نور خورشید رنگ های کاشی ها به زیبایی تمام خودشون رو به رخ می کشیدند و با سایه های روی زمین یه بازی نور و رنگ عجیب و غریب راه انداخته بودند.

حالا در مسجد جامع اصفهان احساس غرق شدن در تاریخ رو می کردم. مسجدی که یه گنجینه ی هنری واقعی بود. از گچ بری ها و کاشی کاری های ظریف و پیچیده تا ستون های شگفت انگیز و معماری بی نظیر آن هر گوشه از مسجد حکایت از خلاقیت هنرمندان ایرانی داشت.

از مسجد جامع به سمت پل خواجو راهی شدم. پل خواجو با آب زلال زاینده رود و سایه ی درختان در دو طرف پل حسی از آرامش و زیبایی رو به آدم هدیه میداد. همین جا بود که واقعا فهمیدم چرا به اصفهان "نصف جهان" میگن.

اصفهان شهری برای همه

اصفهان فقط میدان و مسجد نیست. با گشتی در خیابان های اصفهان با فرهنگ و هنر این شهر عمیق تر آشنا شدم.

بازار قدیمی اصفهان با بوی زعفران و گلاب و صدای فروشندگان و مسافران تجربه ی خاص و جذابی رو به آدم هدیه میداد. در بازار طلا زیبایی و هنر در طراحی جواهرات و طلا رو به چشم خودم دیدم.

در خیابان خیابان هاتف با رستوران های کوچک و دنج با طعمی از غذاهای اصفهان آشنا شدم. بریانی و قیمه ریزه با سیر و ترشی و نان سنگک یه لذت واقعی بود.

همین جا بود که فهمیدم اصفهان برای همه چیز جایی داره. از طبیعت زیبا و منظره ی زیبا ی کوه صفه تا کوه کلاه قاضی و باغ پرندگان و از خانه ی آیت الله خویی تا خانه ی شهریار هر کس میتونه در اصفهان جایگاه خودش رو پیدا کنه.

چند نکته برای سفر به اصفهان

  • برای سفر به اصفهان بهترین فصل بهار و پاییز هست.
  • حتما در سفر تون از غذاهای اصفهانی مثل بریانی قیمه ریزه شله قلمکار و کباب کوبیده لذت ببرید.
  • در هنگام خرید از بازار قدیمی اصفهان حتما از هنر و صنایع دستی محلی مثل خاتم کاری میناکاری قالی بافی و کار روی مس دیدن کنید.
  • اصفهان بسیار امن و با مردم مهربان است. نگران هیچ چیز نباشید.

پرسش و پاسخ

1. بهترین جاهای دیدنی اصفهان کجاها هستن؟

بهترین جاهای دیدنی اصفهان شامل میدان نقش جهان مسجد جامع اصفهان پل خواجو پل سی و سه پل کوه صفه کوه کلاه قاضی و باغ پرندگان است.

2. چه غذاهایی در اصفهان حتما باید نوش جان کرد؟

در اصفهان حتما باید بریانی قیمه ریزه شله قلمکار و کباب کوبیده رو نوش جان کرد.

3. اصفهان برای چه نوع سفرهایی مناسب هست؟

اصفهان برای همه نوع سفرهایی مناسب هست. از سفر خانوادگی تا سفر دوستانه و سفر توریستی و فرهنگی.

نتیجه گیری

سفر من به اصفهان یه تجربه ی فراموش نشدنی بود. اصفهان یه شهر زنده و پویا هست که تاریخ و فرهنگ رو در خود جای داده و با آغوش باز از همه مسافران استقبال میکنه.

هر کسی که به دنبال تجربه ی جدید و فراموش نشدنی هست حتما باید یه بار به اصفهان سفر کنه و از زیبایی و شگفتی های این شهر لذت ببره.

دکمه بازگشت به بالا