شاطر عباس

شاطر عباس مردی که نانِ زندگی اش را از تنورِ عشق می پزد

می گویند "نانِ هر کسی را به دست خودش بدهند" ولی این ضرب المثل برای شاطر عباس مردی که در قلب کوچه پس کوچه های یزد زندگی می کند و از تنورِ عشقش نانِ زندگی اش را می پزد کمی متفاوت است. از اون دست مردهایی که با وجود سن و سال بالا و موهای جوگندمی که روی شقیقه هاش جا خوش کرده هنوز هم چشم های پرشور و حرارتِ جوانی رو تو نگاهش می بینید.

همیشه سرِ کوچه ایستاده و با خنده ای که گویی از ته دل می آید نان های داغ و تردش رو به رهگذران پیشنهاد می کنه. بوی نان ِ تازه از تنورِ گِلی اش همه جا رو پر کرده و دلتون رو برای یه لقمه از اون نانِ گرمِ سنتی شروع به لرزش می کنه.

همیشه اولین چیزی که به ذهنتون می رسه اینه که شاطر عباس چطور با این همه سن و سال هنوز این همه انرژی و شورِ زندگی داره؟ رازش تو این نانِ سنتی نهفته است. رازی که برای فاش کردنش باید کمی به تاریخ این مرد و نانش سفر کنیم.

تاریخچه ای که طعمِ نان را شیرین تر می کند

قصه شاطر عباس از کودکی با نان و تنور گِلی آغاز میشه. پدرش یک نانوا در حوالی همین کوچه بود و شاطر عباس هم از همان سن کودکی با بوی نان و حرارت تنور آشنا شد. در حقیقت تنور و نان بخشی جدایی ناپذیر از زندگی او بودند. با گذشت زمان شاطر عباس در کوره ی پدرش نانوایی را یاد گرفت و چاشنی این حرفه را با عشق و مهربانی به وجود آورد.

او نانوایی را تنها یک حرفه نمی دید بلکه یک رسالت و وظیفه ای برای خدمت به مردم می دانست. این عشق و مهربانی در هر لقمه نانِ او به چشم می خورد و مزه نانِ او را برای همیشه در ذهنتون حکاکی می کنه.

شاطر عباس و راز نانِ او

راز نان ِ شاطر عباس تنها در انتخاب آرد و خمیر نیست. رازش در عشق و مهربانی او نهفته است. شاطر عباس با هر لقمه نان که در تنور می گذارد با خدا و مردم حرف می زند و برای آرامش دل هر کسی که این نان را می خورد دعا می کنه.

این مهر و عشق تو طعم و بوی نان او رسوخ کرده و هر لقمه نان شاطر عباس را به یک تجربه فراموش نشدنی تبدیل می کنه.

سفری به دنیای شاطر عباس

حالا کمی به خودمون اجازه بدیم و وارد دنیای شاطر عباس شیم. کمی انتظار بکشیم و با حوصله داستانِ او و نانش را به ذهن بسپاریم.

با رسیدن به سرِ کوچه بوی نانِ تازه اولین چیزی است که به استقبالتون می آید. تنور ِ گِلی با آتش و دَمه خودش یک نمایشِ حرفه ای از گرما و عشق را به چشم شما نشان می دهد. شاطر عباس با کلاه خودش که در کمی سمت چپ سرش کج شده و موهای مشکی که از زیر کلاه بیرون زده است و لبخندی که همیشه روی لب او جاخوش کرده نان های داغ را از تنور بیرون می آورد.

چشم هایش با انرژی و پرشوری که حاصل سال ها زندگی و کار است به شما نگاه می کند. و با صدایی گرم و محبت آمیز به شما نان پیشنهاد می دهد.

معجون ِ عشق و حرفه ای بودن

نان ِ شاطر عباس یک معجون از عشق مهربانی و حرفه ای بودن است. او در انتخاب آرد و خمیر و در مراحل پخت نان بسیار حرفه ای و حساس است. او از دسته نانواهایی است که هر لقمه نان را به عنوان یک اثر هنری می بیند و برای هر مرحله از پخت نان اهمیت قائل است.

او همیشه با حوصله نان را در تنور می گذارد و با دقت حرارت و زمان پخت را کنترل می کند. او مراحل پخت نان را با عشق و اشتیاق انجام می دهد و این عشق و اشتیاق در طعم و بوی نان او به خوبی احساس می شود.

سفری به دنیایِ طعم ها

حالا که نان داغ ِ شاطر عباس را در دست گرفتی می تونی بوی مخصوصِ نان ِ سنتی را حس کنی. بوی نان ِ تازه با ترکیبی از عطر آرد و روغن مخصوصِ شاطر عباس همیشه در ذهنت حکاکی می شه.

همین طور که اولین لقمه را می خوری مزه نان ِ ترد و گرم با طعم مخصوص نان ِ سنتی بر روی زبان تو حاکم می شه. هر لقمه نان را با هوای گرم و خشک یزد و منظره کوچه پس کوچه های یزد که در اطرافت است تجربه می کنی.

تجربه ای که فراموش نمی شود

تجربه خوردن نان ِ شاطر عباس تنها یک تجربه غذایی نیست بلکه یک تجربه احساسی است. تجربه ی خوردن نان ِ شاطر عباس تجربه ی حس عشق و مهربانی و حرفه ای بودن او است.

تجربه ی خوردن نان ِ شاطر عباس تجربه ی حس اتصال به ریشه ها و فرهنگ ایرانی است. تجربه ی خوردن نان ِ شاطر عباس تجربه ی حس گرم و صمیمی بودن مردمی است که نان ِ او را می خورند.

نکاتی که باید بدانید

  • اگر به یزد سفر کردید حتما از شاطر عباس و نان ِ او دیدن کنید.
  • برای تجربه ی کامل ِ خوردن نان ِ شاطر عباس در کنار او بنشینید و از حرف ِ او و قصه ی نان ِ او بشنوید.
  • می تونید از شاطر عباس در مورد تاریخ نان ِ سنتی و شیوه ی پخت نان ِ او سوال بپرسید.
  • حتما نان ِ شاطر عباس را با دوغ و ماست و سبزی مصرف کنید.

نتیجه گیری

شاطر عباس یک مرد عادی نیست او یک هنرمند است. یک هنرمند که نان را به عنوان یک اثر هنری می بیند و با عشق و مهربانی آن را می پزد.

نان ِ شاطر عباس یک هدیه است. هدیه ی عشق و مهربانی و حرفه ای بودن. هدیه ی اتصال به ریشه ها و فرهنگ ایرانی. هدیه ی گرم و صمیمی بودن مردمی که نان ِ او را می خورند.

سوالات و پاسخ ها

1. چگونه می توان به نانوایی شاطر عباس رسید؟

نانوایی  شاطر عباس  در  یکی  از  کوچه  پس  کوچه  های  یزد  واقع  شده  است.  با  سفر  به  یزد  و  پرس  و  جو  از  مردم  محلی  می توانید  به  آسان  ِ  نانوایی  او  رسید.

2. شاطر عباس از چه نوع آرد و خمیر برای نان ِ خود استفاده می کند؟

شاطر عباس  از  آرد  و  خمیر  سنتی  برای  نان  ِ  خود  استفاده  می کند.  او  از  آرد  ِ  گندم  ِ  مخصوص  و  از  خمیر  ِ  ترش  ِ  سنتی  استفاده  می کند.

3. آیا شاطر عباس در شب هم نان می پزد؟

شاطر عباس  در  صبح  و  در  طول  روز  نان  می پزد.  او  در  شب  نان  نمی پزد.

دکمه بازگشت به بالا