پیتر دراکر

پیتر دراکر: پدر مدیریت مدرن

اینکه یه روزی یه نفر بتونه کل یه دنیا رو با ایده های خودش متحول کنه خیلی جذاب نیست؟ پیتر دراکر یه نابغه با یه ذهن خلاق همین کارو کرد. اون با مفهوم "مدیریت" در دنیای تجارت انقلاب کرد. حالا خیلی از شما شاید بگید که "مدیریت" که مفهوم جدیدی نیست مگه میشه از شغل خودمون هم حرف زد؟

درست میگین اما پیتر دراکر این "مدیریت" معمولی رو به یه مفهوم جدید علمی و منطقی تبدیل کرد. اینکه یه کسب و کار رو فقط با تجربه و احساس پیش ببرید عصرش گذشته. حالا وقتشه که این "مدیریت" رو با علم و دانش پیش ببریم و پیتر دراکر ما رو راهنمایی میکنه که چطور.

چرا پیتر دراکر اینقدر مشهور شد؟

شاید از خودتون بپرسین که چرا پیتر دراکر اینقدر مشهور شد؟ خب باید بگم که اون با ایده های خلاقانه و جدیدی که ارائه داد حرف جدیدی برای گفتن داشت. دراکر با فکر خلاقش ایده های جدیدی رو در میدان مدیریت ارائه کرد که خیلی از تجارت ها رو به سمت موفقیت هدایت کرد. از جمله این ایده ها میتونه مفهوم "مدیریت به صورت هدفمند" رو نام برد.

به نظر شما یک کسب و کار بدون هدف چطور می تونه موفق باشه؟ مطمئناً موفقیت بدون هدف مثل قایق بدون سکان ناامید و بی ثمر خواهد بود. پیتر دراکر مفهوم هدفمند بودن رو به کسب و کار ها معرفی کرد و این مفهوم به ی یکی از اصول کلیدی مدیریت موفق تبدیل شد.

مهم ترین اثر پیتر دراکر چی بود؟

از جمله مهم ترین اثرهای پیتر دراکر میتونه "مدیریت توسط اهداف" رو نام برد. این مفهوم به سادگی به این معنا ست که هر کاری که در کسب و کار انجام میشه باید به اهداف کسب و کار مرتبط باشه. اگر ما بدون هدف کار کنیم فقط زمان و انرژی خودمون رو هدر میدیم.

مثال بزنم: فرض کنید که شما یه شرکت تولید لباس دارید. اگر هدف شما فقط تولید لباس باشه بدون توجه به نیاز مشتری احتمالاً خیلی زود به مشکل برخورد میکنید. ولی اگر هدف شما تولید لباس با کیفیت و با توجه به نیاز مشتری باشه به احتمال زیاد به موفقیت نزدیک میشید.

با استفاده از مفهوم "مدیریت توسط اهداف" ما می تونیم به این سوالات پاسخ بدیم:

  • هدف ما از کار چی هست؟
  • چطور می تونیم به این هدف برسیم؟
  • چه مراحلی رو باید طی کنیم؟
  • چه منابعی رو نیاز داریم؟
  • چه چالش هایی در راه وجود داره؟

با این مفهوم ما می تونیم کار خودمون رو به صورت منظم و هدفمند پیش ببریم و به نتایج مطلوب برسیم.

از پیتر دراکر چه چیزهایی رو می تونیم یاد بگیریم؟

پیتر دراکر خیلی موضوع رو توضیح داد و ما می تونیم از اون خیلی چیزها رو یاد بگیریم. اما اگه بخواین یه خلاصه از نکات کلیدی رو بدونید این مواردو به خاطر بسپارید:

1. نوآوری کلید موفقیت: دراکر خلاقیت و نوآوری رو به عنوان عوامل مهم موفقیت می دید. حالا به خودتون بگین که چطور می تونید در کار خودتون نوآور باشید.

2. تمرکز بر مشتری: دراکر با مشتری مثل یه پادشاه رفتار می کرد. اون اعتقاد داشت که مشتری حاکم مطلق کسب و کار هست و باید تمام تلاش رو برای رضایت مشتری انجام داد. به یاد داشته باشید که مشتری شما کیست و چه نیازی داره.

3. مدیریت با هدف: مثل همون موضوع "مدیریت توسط اهداف" دراکر معتقد بود که هر کاری باید با هدف مشخص انجام بشه. برای هر کاری که انجام میدید یه هدف مشخص رو در نظر بگیرید.

4. مدیریت زمان: دراکر زمان رو به عنوان یه دارایی با ارزش می دید و با علاقه زیاد به مدیریت زمان می پرداخت. حالا به این سوال پاسخ بدید که چطور زمان خودتون رو به بهترین شکل مدیریت میکنید؟

5. یادگیری مداوم: دراکر با اعتقاد به اینکه یادگیری و رشد پایان نداره همیشه به یادگیری و به روز بودن تاکید داشت. شما هم همیشه در حال یادگیری و به روز رسانی دانش خودتون باشید.

چطور میتونم مثل پیتر دراکر فکر کنم؟

شاید حالا از خودتون بپرسید که چطور می تونم مثل پیتر دراکر فکر کنم و مثل اون ایده های جدید تولید کنم؟ خب باید بگم که پیتر دراکر یه نابغه بود و ما همیشه نمیتونیم مثل اون فکر کنیم اما می تونیم با تمرین و یادگیری مهارت های فکر کردن رو بهبود بخشیم.

برای اینکه مثل پیتر دراکر فکر کنیم این کارها رو انجام بدیم:

  1. مطالعه و یادگیری: پیتر دراکر یه مطالعه کننده بی وقفه بود و همیشه در حال یادگیری چیزهای جدید بود. شما هم مطالعه رو به عنوان یه عادت در زندگی خودتون جای بدید.
  2. سوال پرسیدن: پیتر دراکر یه سوال پرس حرف نزن به نظر خودش یک عادت خوب بود. از خودتون و دیگران سوالات چالش برانگیز بپرسید.
  3. تفکر انتقادی: پیتر دراکر با تفکر انتقادی به ایده ها و نظریه ها نگاه می کرد. شما هم به همین صورت با ذهن باز و انتقادی ایده ها رو بررسی کنید.
  4. خلاقیت: پیتر دراکر با ایده های خلاقانه و جدید دنیای مدیریت رو تغییر داد. شما هم با تمرین و تلاش خلاقیت خودتون رو بهبود بخشید و ایده های جدید رو به وجود بیارید.
  5. تمرین مداوم: مثل هر مهارت دیگه فکر کردن نیز به تمرین مداوم نیاز داره. با انجام تمرینات منظم مهارت های فکر کردن رو بهبود بخشید.

چه کارهایی برای موفقیت در شغل خودمون می تونیم انجام بدیم؟

حالا که با اندیشه های پیتر دراکر آشنا شدیم می تونیم از تجربیات اون برای موفقیت در شغل خودمون استفاده کنیم. این مواردی که در جدول ذیل اومده میتونه به شما کمک کنه که شغل خودتون رو به بهترین شکل مدیریت کنید:

موضوع توضیحات مثال
هدف گذاری اهداف خودتون رو به صورت مشخص و قابل اندازه گیری تعریف کنید. "من می خوام در طول این سال درآمد خود رو 20 درصد افزایش بدم" .
برنامه ریزی برنامه ریزی برای رسیدن به اهداف شما رو در مسیر موفقیت نگه می داره . "برای رسیدن به هدف افزایش درآمد من می خوام یه دوره جدید رو بگذرونم" .
مدیریت زمان زمان رو با حکمت و دقت مدیریت کنید . "من هر روز یک ساعت رو به مطالعه و یادگیری اختصاص میدم" .
مشتری مداری نیاز مشتری رو به طور جدی در نظر بگیرید . "من قبل از انجام هر کاری از مشتری نظر می گیرم" .
خلاقیت و نوآوری در کار خودتون همیشه به دنبال ایده های جدید باشید . "من همیشه در حال انجام تحقیق و مطالعه برای یافتن راه های جدید برای بهبود کارم هستم" .

نتیجه گیری:

پیتر دراکر یه نابغه بود که با ایده های خلاقانه و جدیدش دنیای مدیریت رو به سمت موفقیت هدایت کرد. ما می تونیم با یادگیری از اندیشه های اون مهارت های مدیریت خودمون رو بهبود بخشیم و به اهداف شخصی و شغلی مون برسیم.

پرسش و پاسخ

1. آیا میتونم بدون مطالعه مثل پیتر دراکر فکر کنم؟

  • نه مطالعه و یادگیری اساس فکر کردن به صورت منطقی و علمی هست.

2. چطور می تونم خلاقیت خود رو بهبود ببخشم؟

  • با تمرین و تلاش با مطالعه و با انجام تمرینات خلاقیت .

3. آیا میتونم بدون هدف موفق بشم؟

  • نه هدف مثل سکان قایق ما رو در مسیر موفقیت هدایت می کنه.

دکمه بازگشت به بالا