سند زدن خانه چند روز طول می کشد؟ (راهنمای جامع)

سند زدن خانه چند روز طول میکشد؟

راستش را بخواهید، سند زدن خانه یا هر ملک دیگری، فرآیند مشخصی دارد ولی اینکه چقدر طول می کشد، نمی شود یک عدد ثابت داد. معمولاً این کار بین چند روز کاری تا چند هفته زمان می برد و به عوامل مختلفی بستگی دارد. پس اگر می خواهید خانه بخرید یا بفروشید و دل نگران این زمان بندی هستید، نگران نباشید؛ در ادامه همه چیز را شفاف و خودمانی برایتان توضیح می دهم تا خیالتان راحت شود.

معامله ملک از آن دست کارهایی است که کلی شوق و ذوق دارد، اما در کنارش پر از دغدغه های حقوقی و اداری است. پیدا کردن خانه ایده آل خودش یک داستان بلند است؛ از گشتن توی بنگاه ها و وب سایت ها بگیر تا حساب و کتاب هزینه ها و بالاخره انتخاب گزینه ی دلخواه. اما وقتی بالاخره خانه رؤیایی تان را پیدا کردید، تازه داستان اصلی شروع می شود: سند زدن! این مرحله، هم برای خریدار و هم برای فروشنده، کلی سؤال و ابهام دارد. یکی از مهم ترین سؤال ها هم این است که «سند زدن خانه چند روز طول می کشد؟»

حق هم دارید که نگران باشید. بالاخره پای سرمایه و آینده زندگی در میان است. سند زدن ملک، یعنی تثبیت مالکیت قانونی شما. این سند حکم یک سپر محکم را دارد که از حق و حقوقتان در برابر هرگونه ادعای احتمالی در آینده محافظت می کند و خیال تان را از بابت مالکیت، راحتِ راحت می کند. طبق قانون، فقط کسی که سند رسمی به نامش خورده باشد، مالک ملک است و می تواند هر تصرفی در آن بکند. پس این موضوع حسابی مهم است.

در این مقاله، می خواهیم صفر تا صد مراحل سند زدن خانه را با هم مرور کنیم؛ از همان اول که پای قولنامه و مبایعه نامه وسط می آید تا لحظه ای که سند تک برگ می رسد دستتان. برای هر مرحله یک زمان تقریبی می گوییم و بعد هم می رویم سراغ عوامل ریز و درشتی که روی این زمان تأثیر می گذارند. قول می دهم بعد از خواندن این مطلب، یک دید کاملاً واقع بینانه نسبت به فرآیند انتقال سند پیدا کنید و بدانید چطور می توانید این پروسه را سریع تر پیش ببرید یا اگر مانعی سر راه بود، از قبل برایش آماده باشید.

سند زدن خانه، گام به گام و با ذکر زمان تقریبی هر مرحله

خب، برویم سراغ اصل مطلب که دغدغه خیلی هاست: سند زدن خانه چند روز طول می کشد؟ برای اینکه بهتر متوجه شوید، این فرآیند را به چند مرحله اصلی تقسیم می کنیم و برای هر کدام یک زمان تقریبی در نظر می گیریم. یادتان باشد این زمان ها کاملاً تقریبی هستند و ممکن است با توجه به شرایط شما، کمی بیشتر یا کمتر شوند.

مرحله اول: تنظیم مبایعه نامه و دریافت کد رهگیری (۱ تا ۳ روز کاری)

اولین قدم و یکی از مهم ترین مراحل، بعد از اینکه خریدار و فروشنده حسابی با هم به توافق رسیدند، تنظیم مبایعه نامه است. این قرارداد بین طرفین، معمولاً تو یک دفتر مشاور املاک معتبر تنظیم می شه و همه جزئیات معامله، از قیمت و نحوه پرداخت گرفته تا زمان تحویل و تعهدات هر طرف، توش نوشته می شه.

خیلیا قولنامه و مبایعه نامه رو با هم قاطی می کنن، ولی این دو تا یه تفاوت مهم دارن. قولنامه معمولاً یه توافق اولیه و غیررسمی تره که بیشتر جنبه تعهد برای انجام معامله تو آینده رو داره. اما مبایعه نامه، یک قرارداد رسمی تره که به نوعی همون سند قطعی فروش ملکه و وقتی تو سامانه ثبت املاک ثبت بشه و کد رهگیری بگیره، ارزش قانونی خیلی بالایی پیدا می کنه. برای همین، همیشه سعی کنید مبایعه نامه تنظیم کنید و نه صرفاً قولنامه.

بعد از تنظیم مبایعه نامه، مشاور املاک باید اون رو تو سامانه سراسری املاک و مستغلات ثبت کنه و یه کد رهگیری بهتون بده. این کد رهگیری مثل اثر انگشت معامله شماست و نشون می ده که ملک مورد نظر به کس دیگه فروخته نشده. اگه خدای نکرده فروشنده بخواد یه ملک رو به چند نفر بفروشه، سیستم ثبت خطا می ده و اجازه صادر شدن کد رهگیری جدید رو نمی ده. این مرحله اگه مدارک دو طرف کامل باشه و سیستم هم خوب کار کنه، ممکنه همونجا و همون روز تموم بشه، نهایتاً ۱ روز کاری طول می کشه. ولی خب، بعضی وقتا آماده کردن مدارک یا پیدا کردن مشاور املاک مورد اعتماد، خودش یکی دو روز زمان می بره. پس میشه گفت کل این مرحله بین ۱ تا ۳ روز کاری از شما وقت می گیره.

مرحله دوم: جمع آوری استعلامات و تسویه بدهی ها (۳ تا ۱۵ روز کاری)

اینجا جاییه که کار کمی اداری تر و زمان برتر می شه. قبل از اینکه سند به نام خریدار بخوره، باید کلی استعلام از جاهای مختلف بگیرید و اگه بدهی ای هست، صافش کنید. این بخش واقعاً نقش مهمی توی اینکه سند زدن خانه چند روز طول می کشد، داره.

انواع استعلامات و زمان تقریبی آن ها:

  1. استعلام ثبت اسناد و املاک: (۱ تا ۳ روز کاری)

    این استعلام برای اینه که مطمئن بشید سند ملک مشکلی نداره؛ یعنی تو رهن بانکی نیست، توقیف نشده، معارض نداره یا اینکه برایش حکم قضایی صادر نشده. خیلی مهمه که این مورد دقیق بررسی بشه. اداره ثبت اسناد معمولاً تو یکی دو روز جواب می ده.

  2. مفاصاحساب شهرداری: (۳ تا ۷ روز کاری)

    ببینید، هر ملکی عوارض سالیانه نوسازی و پسماند داره که باید پرداخت بشه. علاوه بر این، اگه ملک شما نوساز باشه یا توش تغییراتی داده شده باشه، باید گواهی پایان کار و عدم خلاف از شهرداری بگیرید. گرفتن پایان کار خودش ممکنه حسابی طول بکشه، مخصوصاً اگه ساخت و ساز غیرقانونی یا تخلفی صورت گرفته باشه. پس حسابی حواستان به این بخش باشد.

  3. مفاصاحساب مالیاتی: (۳ تا ۵ روز کاری)

    وقتی ملکی خرید و فروش می شه، مالیات نقل و انتقال بهش تعلق می گیره. فروشنده باید این مالیات رو تسویه کنه. گاهی اوقات هم اگه ملک قبلاً اجاره داده شده باشه، مالیات بر اجاره هم هست که باید صاف بشه. اداره دارایی معمولاً ۳ تا ۵ روز کاری برای انجام این کار و صدور مفاصاحساب وقت می گیره.

  4. تسویه حساب با بانک/مؤسسات مالی: (۱ تا ۱۰ روز کاری)

    اگه ملک تو رهن بانک باشه، مثلاً وام مسکن داشته باشه، باید قبل از انتقال سند، وام تسویه بشه و سند از رهن بانک دربیاد. این فرآیند ممکنه بسته به بانکش، از یکی دو روز تا حتی یک هفته و بیشتر زمان ببره.

  5. مدارک اختصاصی (مثل انحصار وراثت برای ملک ورثه ای): (چند هفته تا چند ماه)

    این بخش واقعاً زمان بره و می تونه فرآیند سند زدن رو حسابی طولانی کنه. اگه ملک ورثه ای باشه، باید اول گواهی انحصار وراثت گرفته بشه، بعد مالیات بر ارث پرداخت بشه و کلی تشریفات دیگه. این جور موارد ممکنه از چند هفته تا چند ماه، پروسه رو عقب بندازه.

نوع استعلام/تسویه زمان تقریبی توضیحات
استعلام ثبت اسناد ۱ تا ۳ روز کاری بررسی رهن، توقیف یا معارض بودن سند
مفاصاحساب شهرداری ۳ تا ۷ روز کاری عوارض نوسازی، پسماند، پایان کار، عدم خلاف
مفاصاحساب مالیاتی ۳ تا ۵ روز کاری مالیات نقل و انتقال، مالیات بر اجاره
تسویه با بانک ۱ تا ۱۰ روز کاری خروج سند از رهن (در صورت وجود وام)
مدارک ورثه ای (اختصاصی) چند هفته تا چند ماه انحصار وراثت، مالیات بر ارث و…

با توجه به این توضیحات، کل مرحله جمع آوری استعلامات و تسویه بدهی ها، اگه مشکل خاصی نباشه و همه چیز خوب پیش بره، می تونه بین ۳ تا ۱۵ روز کاری طول بکشه.

مرحله سوم: مراجعه به دفتر اسناد رسمی و امضای سند (۱ تا ۲ روز کاری)

بعد از اینکه همه استعلامات آماده شد و بدهی ها تسویه شد، نوبت می رسه به روز موعود! یعنی مراجعه به دفتر اسناد رسمی. تو این مرحله، خریدار و فروشنده (یا وکلای قانونیشون) باید تو دفترخانه حضور پیدا کنن. سردفتر محترم، مدارک رو با استعلاماتی که گرفته شده، حسابی چک می کنه تا مطابقت داشته باشند.

بعد از بررسی نهایی، سند قطعی انتقال ملک تنظیم می شه و سردفتر اون رو برای طرفین می خونه. اینجا وقت امضا و اثر انگشت زدنه. بعد از این کار، هزینه های دفترخانه هم پرداخت می شه. اگه همه چیز آماده باشه و تو روز مقرر همه مدارک دست سردفتر باشه، این مرحله تقریباً تو ۱ روز کاری و همون روز انجام می شه. البته ممکنه بعضی وقتا نوبت دهی دفترخانه یا آماده نبودن مدارک جزئی، این زمان رو تا ۲ روز هم بکشونه.

لحظه امضای سند انتقال در دفتر اسناد رسمی، نقطه ی اوج یک معامله ی ملکی و مهر تأییدی بر انتقال مالکیت قانونی است.

مرحله چهارم: دریافت سند تک برگ (۱ تا ۳ هفته کاری پس از امضا)

خب، بعد از امضا و مهر و موم شدن سند توی دفترخانه، کار سند زدن از نظر انتقال مالکیت تمومه! یعنی مالکیت رسماً منتقل شده. اما اینکه سند تک برگ جدید برسه دست خریدار، یه مرحله جداگونه است. دفترخانه، اطلاعات رو به اداره ثبت اسناد و املاک می فرسته و اداره ثبت هم سند تک برگ جدید رو صادر می کنه.

این سند، معمولاً از طریق پست به آدرس جدید خریدار (که موقع امضا اعلام شده) ارسال می شه. این مرحله ممکنه بین ۱ تا ۳ هفته کاری طول بکشه. البته این زمان رو دیگه جزو فرآیند اصلی سند زدن حساب نمی کنن، چون انتقال مالکیت همون روز امضا تو دفترخانه اتفاق افتاده. اما خب، برای خریدار، لحظه ای که سند تک برگ رو تو دستش می گیره، حسابی شیرینه و یعنی دیگه کار تموم شده!

عوامل کلیدی مؤثر بر مدت زمان سند زدن ملک: چرا این فرآیند متغیر است؟

دیدید که گفتم سند زدن خانه چند روز طول می کشد، یه جواب ثابت نداره؟ این تغییرات به خاطر عوامل زیادیه که روی سرعت کار تأثیر می ذاره. مثل دنده های ماشین که سرعت رو کم و زیاد می کنن، این عوامل هم می تونن پروسه رو کند یا تند کنن. بیاین با هم بررسی کنیم:

تکمیل بودن مدارک: شاه کلید سرعت

این مورد از همه مهم تره! اگه مدارک خریدار و فروشنده کامل باشه و هیچ نقصی نداشته باشه، کارها مثل آب خوردن جلو می ره. ولی اگه یکی از مدارک ناقص باشه یا اشتباهی توش باشه، کل فرآیند می تونه حسابی معطل بشه تا اون نقص برطرف بشه. هر بار رفت و برگشت برای تکمیل مدارک، یعنی چند روز تأخیر.

نوع ملک و سند: پیچیدگی های پنهان

هر ملکی قصه خودش رو داره. مثلاً:

  • ملک مسکونی/تجاری/اداری: ملک تجاری یا اداری ممکنه استعلامات و مجوزهای بیشتری لازم داشته باشه که خب، زمان بره.
  • زمین / ملک نوساز / ملک دارای بنای قدیمی: زمین ممکنه نیاز به نقشه تفکیکی داشته باشه. ملک نوساز حتماً باید گواهی پایان کار و عدم خلاف داشته باشه. ملک های قدیمی هم گاهی ممکنه مشکلات سند یا بنایی داشته باشن که تو استعلامات مشخص می شه.
  • سند وکالتی / وقفی / ورثه ای: این مدل سندها، معمولاً پیچیدگی های حقوقی بیشتری دارن و زمان بیشتری می برن. مثلاً ملک ورثه ای که گفتم، پروسه انحصار وراثت و مالیات بر ارث خودش ماهها ممکنه طول بکشه. سند وقفی هم که کلاً داستانش فرق داره.

حضور و همکاری طرفین معامله: همدلی یا وقت تلف کنی؟

اگه خریدار و فروشنده با هم همدل باشن و تو زمان مقرر تو دفترخانه یا برای کارهای اداری حاضر بشن، کارها سریع تر پیش می ره. اما اگه یکی از طرفین بدقولی کنه، دیر برسه، یا اصلاً حاضر نشه (که بهش گواهی عدم حضور می گن)، کل فرآیند مختل می شه و می تونه کلی جریمه و دردسر هم داشته باشه.

وضعیت بدهی های ملک: چاله چوله های پنهان

وجود بدهی های سنگین مالیاتی، عوارض شهرداری، یا وام بانکی روی ملک، می تونه حسابی کار رو طولانی کنه. تا وقتی این بدهی ها صاف نشن، سند منتقل نمی شه. گاهی فروشنده برای تسویه این بدهی ها، نیاز به زمان و پول داره که خب، این خودش باعث تأخیر می شه.

پیچیدگی های حقوقی و اداری: گره های کور

گاهی اوقات ملک تو رهن بانکه، یا به دلایلی توقیف شده، یا حتی ممکنه معارض داشته باشه (یعنی کس دیگه هم ادعای مالکیت کنه). این جور مشکلات حقوقی، می تونه فرآیند سند زدن رو تا مرز ناممکن هم ببره و نیاز به بررسی های قضایی طولانی داره.

حجم کار و ترافیک دفاتر اسناد رسمی و ادارات مرتبط: شلوغی های گاه و بی گاه

مثل هر اداره دولتی دیگه ای، دفاتر اسناد رسمی، شهرداری، دارایی و ثبت اسناد هم تو بعضی مواقع سال، حسابی شلوغ می شن. مثلاً آخر سال، بعد از تعطیلات نوروز یا تابستان، حجم کار بالا می ره و ممکنه انجام کارها بیشتر طول بکشه.

موقعیت جغرافیایی و قوانین محلی: تفاوت های ریز

بعضی وقت ها، رویه های اداری یا حتی قوانین جزئی تو شهرهای مختلف یا مناطق خاص، ممکنه با هم فرق داشته باشه و روی زمان بندی تأثیر بذاره. البته این تفاوت ها معمولاً خیلی زیاد نیستن.

راهکارهای طلایی برای تسریع فرآیند سند زدن خانه

حالا که فهمیدیم سند زدن خانه چند روز طول می کشد و چه چیزهایی ممکنه سرعتش رو کم کنه، بهتره بریم سراغ چند تا راهکار عملی تا بتونید این فرآیند رو سریع تر و راحت تر طی کنید. مثل یه نقشه راه که تو مسیر پر پیچ و خم اداری به دردتون می خوره:

  1. آماده سازی پیشین و کامل مدارک: چک لیست معجزه گر!

    قبل از اینکه اصلاً وارد مراحل سند زدن بشید، یه لیست کامل از مدارک مورد نیاز (هم برای خریدار و هم برای فروشنده) تهیه کنید و مطمئن بشید همه چیز از قبل آماده و تکمیله. حتی کپی از مدارک رو هم از قبل بگیرید. این کار شاید وقتگیر به نظر بیاد، ولی کلی جلوتر می اندازه تون.

    مدارک حیاتی که همیشه باید دم دستتان باشد:

    • اصل و کپی شناسنامه و کارت ملی خریدار و فروشنده
    • اصل و کپی سند مالکیت (سند تک برگ یا منگوله دار)
    • مبایعه نامه دارای کد رهگیری
    • گواهی پایان کار و عدم خلاف شهرداری (برای ملک های دارای بنا)
    • مفاصاحساب های شهرداری (نوسازی، پسماند)
    • مفاصاحساب مالیاتی (نقل و انتقال، اجاره)
    • قبوض تسویه شده آب، برق، گاز، تلفن
    • وکالت نامه رسمی (اگر یکی از طرفین حضور ندارد)
    • گواهی انحصار وراثت و مفاصاحساب مالیات بر ارث (برای ملک های ورثه ای)
  2. مشاوره با وکیل متخصص یا کارشناس حقوقی املاک: یک راهنمای کاربلد

    اگه می خواهید خیالتان از بابت همه چیز راحت باشه، از همون اول کار با یه وکیل یا کارشناس حقوقی املاک مشورت کنید. اون ها چون به همه پیچ و خم های قانونی و اداری واردن، می تونن راهنمایی های خیلی خوبی بهتون بدن و حتی تو بعضی مراحل، نماینده شما باشن. این کار جلوی خیلی از اشتباهات زمان بر رو می گیره.

  3. انتخاب دفترخانه با سرعت عمل بالا و تجربه کافی: جایی که کار راه می افتد

    بعضی دفترخانه ها به خاطر تجربه و نظم بیشتر، کارها رو سریع تر انجام می دن. تحقیق کنید و یه دفترخانه معتبر و خوش نام رو برای این کار انتخاب کنید.

  4. پیگیری فعال و منظم استعلامات و تسویه ها: چشم از کار برندارید!

    فقط منتظر نباشید که مشاور املاک یا فروشنده کارها رو انجام بدن. خودتون هم مدام پیگیری کنید و از وضعیت استعلامات و تسویه ها باخبر باشید. گاهی اوقات یه تلفن یا مراجعه حضوری، کار رو چند روز جلو می اندازه.

  5. تعیین دقیق زمان بندی و جرایم تاخیر در مبایعه نامه: تعهدآفرینی قانونی

    تو مبایعه نامه، زمان بندی دقیق برای هر مرحله (مثلاً زمان مراجعه به دفترخانه) و همچنین مبلغ جریمه برای تأخیر هر یک از طرفین رو به وضوح قید کنید. این کار یه فشار قانونی ایجاد می کنه که طرفین به تعهداتشون عمل کنن. مثلاً گواهی عدم حضور فروشنده، اون رو ملزم به پرداخت خسارت می کنه.

  6. تسویه حساب های نقدی در اسرع وقت: بی درنگ و بی معطلی

    هر بدهی ای که نیاز به تسویه نقدی داره (مثل بخشی از عوارض یا مالیات)، سعی کنید در اولین فرصت پرداخت کنید تا از بابت این بخش، هیچ تأخیری پیش نیاد.

  7. هماهنگی قبلی با تمامی مراجع ذیربط: از قبل برنامه ریزی کنید

    اگه ممکنه، قبل از مراجعه به هر اداره یا دفتری، یه تماس تلفنی بگیرید و از ساعات کاری، مدارک مورد نیاز و احتمالاً نوبت دهی مطلع بشید. این کار باعث می شه تو اداره ها معطل نشید.

نکات حقوقی مهم در سند زدن ملک که باید بدانید

تو معامله ملک، فقط سرعت عمل مهم نیست، دقت و آگاهی حقوقی هم حرف اول رو می زنه. یه سری نکات حقوقی هستن که اگه حواستون بهشون نباشه، حتی اگه سند زدن خانه چند روز هم طول بکشه و سریع انجام بشه، ممکنه بعداً سرتون کلی کلاه بره یا به مشکل بخورید. پس گوش کنین تا حسابی مراقب باشید:

احراز هویت فروشنده: طرف حساب شما کیست؟

قبل از هر چیز، باید مطمئن بشید کسی که ادعای فروشندگی ملک رو داره، واقعاً خود مالکه یا نماینده قانونی اون. مشخصات شناسنامه ای و کارت ملی رو با دقت چک کنید. اگه طرف وکیل مالکه، وکالت نامه اش باید رسمی و جامع باشه و حواستون باشه که مدت اعتبار وکالت نامه نگذشته باشه و حدود اختیارات وکیل، شامل فروش و انتقال سند باشه. خیلی ها با وکالت نامه های ساده کلاهبرداری می کنن.

بررسی نوع و وضعیت سند ملک: ماهیت مالکیت چیست؟

همونطور که قبل تر گفتم، سندها انواع مختلفی دارن. سند مشاع، مفروز، شش دانگ، وقفی، ورثه ای و… . هر کدوم از این سندها قوانین و پیچیدگی های خاص خودشون رو دارن. مثلاً اگه ملک ورثه ایه، باید همه وراث رضایت داشته باشن و سهم هر کدوم مشخص باشه. اگه ملک در رهن بانکه، باید قبل از انتقال، از رهن خارج بشه. اینا نکات خیلی مهمیه که باید قبل از شروع معامله حسابی روشون زوم کنید.

تطبیق مشخصات ثبتی با واقعیت ملک: عکس و واقعیت یکی باشد!

مشخصات ملک تو سند (متراژ، پلاک ثبتی، نشانی دقیق) باید با واقعیت ملک کاملاً تطبیق داشته باشه. بعضی وقتا مساحت ملک تو سند با اون چیزی که تو واقعیت می بینید، فرق می کنه. این مغایرت ها می تونه بعداً دردسرساز بشه.

مفاصاحساب ها: تسویه حساب کامل

همیشه از فروشنده بخواهید که مفاصاحساب های مربوط به ملک (شهرداری، دارایی، آب، برق، گاز، تلفن و حتی شارژ ساختمان) رو ارائه بده. این کار نشون می ده که ملک بدهی ای نداره و شما بعداً مجبور به پرداخت بدهی های گذشته نمی شید. پرداخت به موقع این هزینه ها نقش مهمی تو تسریع فرآیند داره.

پرداخت کامل مبلغ معامله: پول و سند، همزمان

این یه اصل طلاییه! تا زمانی که سند رسماً به نام شما منتقل نشده، از پرداخت کامل مبلغ معامله خودداری کنید. معمولاً بخش عمده ای از پول، همزمان با امضای سند تو دفترخانه پرداخت می شه. پرداخت های مراحل اولیه باید به گونه ای باشه که شما رو در موضع ضعف قرار نده.

شرایط فسخ قرارداد: راه فرار قانونی

تو مبایعه نامه حتماً و حتماً شرایط فسخ قرارداد رو با جزئیات کامل قید کنید. مثلاً اگه فروشنده تو موعد مقرر برای انتقال سند حاضر نشد، شما حق فسخ و دریافت خسارت رو داشته باشید. این بندها مثل یه اهرم فشار عمل می کنن و از ضررهای احتمالی جلوگیری می کنن. یه اصطلاحی هست به اسم اسقاط کافه خیارات ولو خیار غبن فاحش که تو بعضی قراردادها می ذارن. این جمله یعنی شما از همه حقوق قانونی خودتون برای فسخ معامله (حتی اگه سرتون کلاه رفته باشه) چشم پوشی کردین! اگه این عبارت رو تو مبایعه نامه دیدید، حسابی مراقب باشید و تحت هیچ شرایطی اون رو امضا نکنید.

هزینه های سند زدن ملک چقدر است و چه کسی پرداخت می کند؟

یکی دیگه از سوالات پرتکرار کنار اینکه سند زدن خانه چند روز طول می کشد، اینه که چقدر هزینه داره و کی باید این پول رو بده؟ راستش هزینه های سند زدن یه عدد ثابت نیست و به چند تا فاکتور مهم بستگی داره. بیاید جزئیات رو ببینیم:

هزینه دفتر املاک و کمیسیون مشاور: دستمزد خدمات

وقتی مبایعه نامه رو تو یه بنگاه املاک تنظیم می کنید، مشاور املاک بابت خدماتی که ارائه می ده (تنظیم مبایعه نامه، ثبت تو سامانه و دریافت کد رهگیری، پیدا کردن خریدار یا فروشنده و…) کمیسیون دریافت می کنه. این کمیسیون معمولاً طبق تعرفه اتحادیه املاک و بر اساس درصدی از ارزش معامله محاسبه می شه و بین خریدار و فروشنده تقسیم می شه. مثلاً برای معاملات تا سقف ۵۰۰ میلیون تومان، نیم درصد از هر طرف و برای مبالغ بالاتر، درصدها کمی متفاوت می شه. این هزینه رو همون ابتدای کار پرداخت می کنید.

هزینه های اداره دارایی و مالیات: سهم دولت

اداره دارایی بابت مالیات نقل و انتقال ملک، ۴ درصد از ارزش معاملاتی ملک رو دریافت می کنه. یادتون باشه این ارزش معاملاتی معمولاً خیلی کمتر از قیمت واقعی بازاره و خود اداره دارایی تعیین می کنه. طبق قانون، این مالیات بر عهده فروشنده است. اگه ملک شما مسکونی باشه و مستأجر هم داشته باشه، ممکنه مالیات بر اجاره هم به فروشنده تعلق بگیره که باید تسویه بشه. دریافت مفاصاحساب مالیاتی، حدود ۳ تا ۵ روز کاری طول می کشه.

هزینه های شهرداری: عوارض و خدمات شهری

شهرداری هم بابت عوارض نوسازی و عوارض پسماند که سالیانه برای هر ملک دریافت می کنه، باید تسویه حساب بده. علاوه بر این، اگه تخلف ساختمانی وجود داشته باشه یا ملک نوساز باشه، هزینه هایی بابت پایان کار و جریمه های احتمالی عدم خلاف هم مطرح می شه. این هزینه ها هم معمولاً بر عهده فروشنده است و تا تسویه نشه، مفاصاحساب شهرداری صادر نمی شه. این فرآیند ممکنه ۳ تا ۷ روز کاری طول بکشه، البته اگه پای تخلف در میان باشه، خیلی بیشتر.

هزینه های دفترخانه: حق التحریر و حق الثبت

دفتر اسناد رسمی هم بابت تنظیم سند و ثبت اون، مبلغی به عنوان حق التحریر و حق الثبت دریافت می کنه. این هزینه هم بر اساس تعرفه مصوب قوه قضائیه و درصدی از ارزش معاملاتی ملک محاسبه می شه. عرف بازار اینه که حق التحریر بین خریدار و فروشنده تقسیم می شه، اما حق الثبت (که کمتره) معمولاً بر عهده خریدار است. البته تو مبایعه نامه می تونید در مورد تقسیم این هزینه ها به توافق دیگه ای برسید. این هزینه رو روز امضای سند تو دفترخانه پرداخت می کنید.

هزینه بیمه (فقط برای ملک های تجاری-اداری): بار اضافی

اگه ملک شما کاربری تجاری یا اداری داشته باشه، ممکنه نیاز به تسویه حساب با سازمان تأمین اجتماعی بابت بیمه کارکنان یا فعالیت های گذشته ملک هم باشه. این مورد معمولاً برای ملک های مسکونی مطرح نیست و فقط تو موارد خاص پیش می آد.

به طور کلی، مسئولیت پرداخت مالیات ها و عوارض مربوط به ملک (مالیات نقل و انتقال، عوارض شهرداری) بر عهده فروشنده است، در حالی که هزینه های دفترخانه و حق الثبت معمولاً بین خریدار و فروشنده تقسیم یا به عهده خریدار گذاشته می شود. البته این موارد قابل توافق در مبایعه نامه هستند.

انواع سندهای ملکی در ایران

شاید فکر کنید سند زدن فقط یه مدل داره، ولی تو ایران ما کلی سند ملکی مختلف داریم که هر کدومشون یه داستان و یه سری قواعد خاص خودشون رو دارن. شناخت این سندها خیلی مهمه، چون می تونه روی مراحل سند زدن و حتی مدت زمانش تأثیر بذاره. بیاین یه نگاهی بهشون بندازیم:

سند شش دانگ: پادشاه سندها!

این بهترین نوع سنده. یعنی مالکیت کامل و بدون قید و شرط ملک (هم عرصه یا زمین، هم اعیان یا بنا) برای یک نفر یا چند نفر به صورت مشاع. سندهای تک برگ امروزی معمولاً شش دانگ هستن. با این سند دیگه هیچ دغدغه ای بابت مالکیت ندارید.

سند مشاع: مالکیت مشترک

سند مشاع یعنی چند نفر تو مالکیت یه ملک شریکن، اما سهم هر کدومشون مشخصه. مثلاً اگه یه آپارتمان رو دو دوست با هم بخرن، ممکنه سندش مشاع باشه و هر کدوم سهم خودشون رو داشته باشن. انتقال سند مشاع ممکنه کمی پیچیده تر باشه چون نیاز به توافق همه شرکا داره.

سند مفروز: تفکیک شده

برعکس مشاع، مفروز یعنی سهم هر شریک کاملاً از بقیه جدا شده. مثلاً اگه یه زمین بزرگ رو تقسیم کنن و به هر نفر یه تکه مجزا بدن، اونجا سند مفروز صادر می شه.

سند تک برگ: مدرن و امن

این همون سندهای جدیده که دیگه خبری از اون دفترچه های قدیمی و منگوله نیست. سند تک برگ به صورت الکترونیکی ثبت می شه، دارای هولوگرامه و جعلش خیلی سخته. اطلاعات ملک و مالک تو یه برگه چاپی و با جزئیات کامل (حتی مختصات جغرافیایی) میاد. فرآیند صدورش هم به خاطر مکانیزه بودن، دقیق تر و معمولاً سریع تره. تقریباً همه سندهای جدیدی که صادر می شن، تک برگ هستن.

سند منگوله دار (دفترچه ای): یادگار گذشته

اینا همون سندهای قدیمی ان که به شکل دفترچه بودن و یه منگوله سربی برای امنیت بیشتر داشتن. اطلاعات مالکیت و نقل و انتقالات با دست توش نوشته می شد. هنوز هم خیلی از ملک ها سند منگوله دار دارن. برای انتقال این سندها، معمولاً باید اول به تک برگ تبدیل بشن که خودش کمی زمان می بره.

سند وقفی: وقف برای خدا

این سندها مربوط به املاکیه که وقف شدن. یعنی مالکیت اصلیشون برای یه منظور خیریه یا مذهبیه و نمی شه اونا رو خرید و فروش کرد، بلکه فقط می شه اجاره داد. معامله با این سندها پیچیدگی های خاص خودش رو داره.

سند ورثه ای: ارث پدری

وقتی ملکی از طریق ارث به چند نفر برسه، بهش می گن ملک ورثه ای. برای انتقال سند این ملک ها، اول باید گواهی انحصار وراثت گرفته بشه و بعد مالیات بر ارث پرداخت بشه. این پروسه همونطور که قبل تر گفتم، می تونه حسابی زمان بر باشه.

سند عرصه و اعیان: برای آپارتمان ها

این سند برای آپارتمان هاست. عرصه به معنی زمین زیر ساختمانه و اعیان به معنی بنا و واحد آپارتمانیه. هر واحد آپارتمان، سهمی از عرصه رو داره و خودش هم یک اعیان مستقله.

سند وکالتی: نمایندگی مالک

این سند به معنای مالکیت نیست، بلکه نشون می ده که یک نفر به نمایندگی از مالک اصلی (با وکالت نامه رسمی) حق انجام کارهای ملک رو داره. حواستان باشه که سند وکالتی، خودِ سند مالکیت نیست و باید در نهایت به نام خریدار منتقل بشه.

شناخت این انواع سندها کمک می کنه تا قبل از ورود به معامله، از وضعیت ملک و اسنادش باخبر باشید و بدونید چه مدارک و مراحل اضافه ای ممکنه لازم باشه تا سند زدن خانه چند روز طول بکشد.

نتیجه گیری: سند زدن خانه، فرآیندی که نیاز به آگاهی و صبر دارد

خب، دیدید که سند زدن خانه چند روز طول می کشد، یک جواب قاطع و ثابت نداره و بستگی به خیلی از عوامل ریز و درشت داره. از کامل بودن مدارک شما و فروشنده گرفته تا نوع سند، وضعیت بدهی ها و حتی شلوغی اداره ها، همه و همه دست به دست هم می دن تا زمان این فرآیند متغیر باشه. معمولاً این پروسه می تونه از چند روز کاری تا چند هفته طول بکشه و در موارد پیچیده تر (مثل املاک ورثه ای)، حتی به چندین ماه هم برسه.

اما نکته مهم اینه که شما با آگاهی، صبر و پیگیری فعال می تونید این فرآیند رو تا حد زیادی تسهیل و تسریع کنید. آماده سازی کامل مدارک، مشورت با متخصصین حقوقی املاک، تنظیم دقیق مبایعه نامه و پیگیری منظم استعلامات، همگی مثل یه سوخت جت عمل می کنن و کارها رو زودتر به نتیجه می رسونن.

در آخر، یادتان باشد که هدف اصلی از این همه دقت و زمان گذاشتن، حفظ حقوق قانونی شما و تجربه یک معامله ملکی امن و بی دغدغه است. پس برای اینکه خیالتان از هر بابت راحت باشد و ملک رویایی تان را با آرامش به نام بزنید، حتماً از راهنمایی و مشاوره متخصصین کمک بگیرید و هرگز بدون آگاهی و اطلاعات کافی، قدم در این مسیر نگذارید. آینده مالی و آرامش شما، ارزش این دقت و وسواس را دارد.

دکمه بازگشت به بالا