برترین های کسب وکار ایرانیتکنولوژی

ابعاد موتورخانه استخر خانگی

حداقل ابعاد موتورخانه استخر

 

استخر شامل بخش های مختلفی است که همه آن ها برای عملکرد آن ضروری بوده و باید در ساخت آن ها توجه شود. بخش های استخر هر کدام وظایفی را بر عهده دارند. یکی از این بخش ها موتورخانه است که می توان آن را به عنوان بخش حیاتی یک استخر در نظر گرفت. با توجه به ابن موضوع، در این مطلب قصد داریم به بخش های مختلف یک استخر پرداخته و ضمن معرفی یک موتورخانه استاندارد، حداقل ابعاد موتورخانه استخر را بررسی کنیم.

 

حداقل ابعاد موتورخانه استخر

موتورخانه استخر

 

موتور خانه در یک استخر نقش مهمی را در آن ایفا می کند و باید ساختمان آن با توجه به استاندارد ها و نکات مهم ساخته شود. درون یک موتورخانه تجهیزات بسیار مهمی قرار دارد که هر کدام از آن ها در کارکرد یک استخر نقش حیاتی دارند. اصلی ترین وظیفه یک موتورخانه در استخر گرمایش و تصفیه آب آن است. معمولاً موتورخانه ها را در نزدیکی استخر می سازند. یک موتورخانه استاندارد و مجهز به صورت متمرکز در یک مکان قرار گرفته و نقش قلب تپنده را برای استخر ایفا می کند.

 

معمولاً موتورخانه استخر در عمق برابر یا بیشتر از عمق استخر ساخته می شود. استخرهای عمومی دارای اپراتور برای نگهداری و حفاظت از تجهیزات هستند. این افراد باید برای این شغل آموزش دیده باشند. همچنین ریسک اتاق موتورخانه نیز باید بطور مداوم مورد ارزیابی قرار بگیرد. وجود تجهیزات ایمنی درون موتورخانه نیز می تواند ضامن سلامتی کارکنان و اپراتور و یا تعمیرکارانی باشد که وارد موتورخانه می شوند.

الزام وجود حداقل ابعاد موتورخانه استخر

همانطور که پیش از این گفته شد موتورخانه نقش مهمی را در یک استخر بر عهده دارد. دلایل مختلفی برای ساخت موتورخانه وجود دارد که از مهم ترین آن می توان به ایجاد یک مکان امن و متمرکز برای راه اندازی تجهیزات اشاره کرد. به همین ترتیب فرایند نگهداری و سرویس کردن تجهیزات نیز آسان تر خواهد شد. در صورت خرابی هر یک از اجزای موتورخانه فرایند عیب یابی راحت تر بوده و در زمانی کوتاهتر می توان عملیات تعمیر را انجام داد. همچنین وجود موتورخانه باعث می شود تا صدای تجهیزات و اجزای به کار گرفته شده برای استخر به داخل آب نفوذ نکند.

از دیگر مزایای ساخت استخر با حداقل ابعاد موتورخانه استخر می توان به ثبات دمای آب استخر، بهبود راندمان استخر، کاهش مصرف انرژی، جمع آوری موادی مانند دود و مواد آلوده در یک مکان و جلوگیری از نفوذ آن به درون استخر و صرفه جویی در هزینه های استخر اشاره کرد.

 

چه عواملی در ساخت موتورخانه موثرند؟

ساخت حداقل ابعاد موتورخانه استخر چقدر هزینه دارد؟

 

با توجه به اینکه وجود موتورخانه برای استخر مزایای بسیاری را به دنبال دارد، باید دید ساخت و راه اندازی یک موتورخانه با توجه به ابعاد آن تا چه اندازه هزینه بر خواهد بود. برای بررسی هزینه های ساخت موتورخانه باید به موارد متعددی توجه شود. این عوامل می توانند روی هزینه های ساخت تأثیر بگذارند. با دانستن این فاکتور ها به راحتی می توان به صورت حدودی هزینه ساخت را محاسبه کرد.

چه عواملی در ساخت موتورخانه موثرند؟

 

از مهم ترین مورد در برآورد ساخت موتورخانه می توان به اندازه و ابعاد آن اشاره کرد. موقعیت موتورخانه می تواند قیمت ساخت آن را افزایش یا کاهش دهد. همچنین موتورخانه ها برای راه اندازی به کانال کشی و لوله کشی نیاز دارند. این مورد نیز بخشی از هزینه های ساخت موتورخانه را تشکیل می دهد. علاوه بر آن تجهیزات به کار رفته در موتورخانه نیز بخشی از هزینه ساخت آن محسوب می شوند.

 

دیگر عوامل مؤثر بر هزینه ساخت موتورخانه عبارتند از: شرایط موتورخانه و نحوه دسترسی آن، نقشه کشی و طراحی، انتخاب نوع و ارتفاع موتورخانه و نصب تجهیزات در آن. از طرفی برای داشتن یک موتورخانه کارآمد بهتر است از لوازم مرغوب با تجهیزات باکیفیت استفاده شود.

راه اندازی موتورخانه استخر

 

راه اندازی استخر با توجه به کاربرد و ابعاد آن به لوازم و تجهیزات متعددی نیاز دارد. یکی از مهم ترین تأسیسات مربوط به موتورخانه آن است. موتور به کار گرفته شده و تجهیزات مورد استفاده می تواند انواع مختلفی داشته باشد. راه اندازی موتورخانه، طراحی و برنامه ریزی آن باید توسط یک متخصص انجام شود.

 

موتورخانه استخر شامل چه بخش هایی است؟

موتورخانه استخر شامل چه بخش هایی است؟

 

موتورخانه استخر وظایف متعددی را بر عهده دارد. برای طراحی آن و دانستن حداقل ابعاد موتورخانه استخر نیز ابتدا باید بدانیم موتورخانه انرژی چه بخش هایی را تأمین خواهد کرد. یک استخر شامل بخش هایی مانند رختکن، دوش ها، دستشویی، سالن، حوضچه ها، سونا خشک و بخار، جکوزی و استخر شنا است. وجود هر کدام از این بخش ها روی طراحی موتورخانه مؤثر است.

 

تمام این بخش ها با یکدیگر در ارتباط بوده و در زمان راه اندازی موتورخانه باید یکپارچگی این بخش ها در نظر گرفته شود. این هماهنگی توسط موتورخانه ایجاد می شود. در واقع موتورخانه شامل تجهیزاتی است که هر کدام از آن ها در راه اندازی بخش های نامبرده موثر هستند.

 

در یک موتورخانه تجهیزاتی وجود دارد که به سه بخش تقسیم می شوند. واحد گرمایش، واحد تصفیه آب و پمپاژ.

 

نکات مهم در طراحی حداقل ابعاد موتورخانه استخر

 

برای طراحی موتورخانه بهتر است کلیه تجهیزاتی که قرار است در آن فعالیت کنند به طور جداگانه مورد توجه قرار بگیرند. تنها در این صورت است که می توانید یک موتورخانه  ایده آل با کارکرد بالا و مناسب در اختیار داشته باشید. نکته مهم بعدی توجه به آب استخر است. افزایش عمر تجهیزات استفاده شده در موتورخانه رابطه مستقیمی به سلامت آب استخر دارد.

 

موتورخانه تنها تجهیزات مربوط به دمای استخر را در خود نگهداری نمی کند. بلکه تجهیزات دیگری مانند سیستم تصفیه آب، سختی گیر و همچنین سیستم مربوط به اضافه کردن کلر نیز در آن قرار دارد. تجهیزات دیگر حاضر در موتورخانه مربوط به مه آب استخر و گردش آن به صورت مداوم است. سیستم تصفیه آب با استفاده از فیلتر های مخصوص می تواند عواملی مانند میکروب ها و ویروس ها را که در اثر استفاده از آب استخر به وجود می آیند از بین ببرد.

 

استفاده از لوله های دارای جنس مناسب

استفاده از لوله های دارای جنس مناسب

 

در طراحی و راه اندازی موتورخانه با در نظر گرفتن حداقل ابعاد موتورخانه استخر استفاده از لوله های استاندارد و جنس با کیفیت نیز بسیار مهم است. زیرا بکار بردن لوله های مناسب می تواند بسیاری از مشکلات آینده را حل کند. نکته مهم دیگر که در طراحی موتورخانه باید در نظر گرفته شود، تجهیزات مربوط به سختی گیر آب استخر است. با حذف سختی های موجود در آب آسیب دیدگی تجهیزات کاهش می یابد.

حداقل ابعاد موتورخانه استخر

 

معمولاً محاسبه ابعاد موتورخانه در زمان طراحی و ساخت به صورت حدودی انجام می شود. در این هنگام با در نظر گرفتن برخی تجهیزات قابل نصب در موتورخانه به صورت سرانگشتی نقشه های مربوط به موتورخانه توسط طراح تأسیسات انجام می شود. بنابراین روش محاسبه ابعاد موتورخانه و فضای کافی برای چیدمان دستگاه های مربوط به این بخش به صورت حدودی است.

قرارگیری تجهیزات مربوط به تصفیه در موتورخانه

 

یکی از تجهیزاتی که درون موتورخانه استخر قرار می گیرد سیستم تصفیه آب استخر است. این سیستم به کلیه تجهیزاتی گفته می شود که وظیفه آن ها تصفیه، گند زدایی و شفاف سازی آب است. از جمله این تجهیزات می توان به دستگاه پخش کلر، فیلتر شنی و ترزیق اسید اشاره کرد.

ارتفاع موتورخانه استخر

 

معمولاً ارتفاع استاندارد برای موتورخانه استخر حدود 2 متر است. در صورتی که استخر مورد نظر عمومی باشد به دلیل افزایش سایز فیلتر استخر این ارتفاع نیز افزایش خواهد یافت. از طرفی پیش از ساخت باید ارتفاع تجهیزات را نیز در نظر گرفت.

 

ارتفاع موتورخانه استخر

موقعیت مکانی ساخت موتورخانه و حداقل ابعاد موتورخانه استخر

 

محل ساخت موتورخانه و موقعیت مکانی آن بر اساس چند عامل مشخص می شود. یکی از این عوامل امکان دسترسی اختصاصی است. با توجه به حداقل ابعاد موتورخانه استخر، باید در مکانی احداث شود که در زمان ایجاد مشکل اپراتور تعمیرکار بدون ورود به محیط استخر بتواند از این مسیر اختصاصی استفاده کرده و وارد موتورخانه شود.

 

نکته مهم دیگر در مورد مکان ساخت موتورخانه ابعاد موتورخانه است. این ابعاد حدود 20 تا 30 درصد فضای کل استخر را تشکیل می دهد. ارتفاع استخر نیز حدود 2 الی 2. 2 متر در نظر گرفته خواهد شد. این مقدار حداقل اندازه موتورخانه استخر بوده و می تواند فضای کافی برای قرار گیری تجهیزات را در اختیار سازنده قرار دهد. همچنین ایمنی تجهیزات نیز در زمان قرارگیری در موتورخانه حفظ خواهد شد.

 

محل قرارگیری پمپ

محل قرارگیری پمپ

 

یکی دیگر از نکات مهم برای تعیین مکان مناسب برای موتورخانه، موقعیت پمپ نسبت به کف استخر است. در حالت کلی محل قرارگیری پمپ باید نسبت به کف استخر حدود نیم متر پایین تر باشد. بدین ترتیب دیگر نیاز به پمپ های قوی برای پمپاژ نخواهد بود. از طرفی هزینه های اضافی نیز برای صاحب استخر ایجاد نخواهد شد.

کاهش صدای تجهیزات استخر و کنترل آلودگی صوتی

 

کلیه تجهیزات قرار گرفته درون موتورخانه استخر در زمان کارکرد سر و صدای زیادی ایجاد می کنند. بنابراین بهتر است در تعیین موقعیت موتورخانه به این مورد نیز توجه شده و کنترل آلودگی صوتی نیز مدنظر قرار بگیرد. در صورتی که موتورخانه در مکان مناسب احداث شود، دیگر سرو صدای ایجاد شده مزاحمتی برای شناگران و استفاده کنندگان از استخر ایجاد نخواهد کرد. عایق بندی مناسب موتورخانه نیز می تواند تا حد زیادی از میزان سرو صدای ایجاد شده بکاهد.

https://berke.ir/ابعاد-موتورخانه-استخر-خانگی/منبع:

 

آیدا چم سورکی

آیدا چم سورکی هستم متولد 1381 تحصیل کرده در رشته علوم تربیتی و علاقمند به نویسندگی و فعال در شبکه های اجتماعی
دکمه بازگشت به بالا