برترین های کسب وکار ایرانیعمومی

انواع درب اتوماتیک

درب های اتوماتیک، و انواع آن محصول پیشرفت علم و تکنولوژی بوده و دارای قابلیت و کارآیی های خاص خود می باشند. با توجه کارآیی و مزیت فوق العاده درهای اتوماتیک، امروزه این درها جزو ملزومات مورد نیاز برای تمامی مجتمع های مسکونی و تجاری بشمار می روند. ارزش واقعی این درها در هنگام بروز سوانح غیر منتظره مشخص می گردد. زیرا با توجه به برنامه ریزی بکار گرفته شده در سیستم و طراحی در مواقعی مانند بروز آتش سوزی بسیار کاربردی عمل می کنند.

آشنایی با انواع درب اتوماتیک موجود در بازار

درب اتوماتیک چیست؟

درب های اتوماتیک درهایی هستند که دارای یک سیستم برنامه ریزی شده هوشمند می باشند. این سیستم برنامه ریزی شده هوشمند، طوری طراحی شده است که براحتی قادر به تشخیص شرایط بوده و بدون نیاز به دخالت دست و اعمال فشار بر آن بواسطه قطعاتی همچون موتور، برد، گیربکس و غیره که بر روی آن بکار رفته اند قابلیت باز و بسته شدن حتی به صورت کنترل از راه دور را دارند. همچنین قابلیت حرکت به صورت افقی و عمودی را دارا می باشند.

انواع درب های اتوماتیک کدامند؟

جهت بررسی انواع درب های اتوماتیک و معرفی آنها باید گفت که امروزه فاکتورهای متعددی برای تقسیم بندی درهای اتوماتیک مد نظر قرار می گیرد. در حال حاضر درهای اتوماتیک موجود در بازار را می توان به سه دسته بزرگ تقسیم بندی کرد که شامل درهای اتوماتیک شیشه ای، درهای اتوماتیک پارکینگی یا حفاظتی و درهای اتوماتیک کرکره برقی می باشند. درب برقی اصفهان همانطور که از نام آن پیداست دربی از جنس شیشه است که به وسیله یک موتور و با نیروی برق کار می کند.

درب اتوماتیک شیشه ای :

درب های اتوماتیک شیشه ای دارای یک اپراتور به منظور باز و بسته کردن لت ها بوده و یک ست فریم و شیشه به اشکال مختلف دارد که جهت جداسازی فضاهای مورد نظر از آنها استفاده می شود. این نوع درهای اتوماتیک در هر ابعاد و اندازه ای موجود بوده و هیچ محدودیتی نیز از نظر فضای مورد استفاده ندارند.

درب اتوماتیک پارکینگی و یا حفاظتی :

این نوع از درب اتوماتیک مناسب برای کنترل تردد اتوماتیک در مکانهای عمومی بوده که به راحتی و به شکل کاملاً هوشمندانه  قابل کنترل هستند.

کرکره برقی:

کرکره برقی، مدل های مدرن و کاربردی تر همان کرکره های سنتی است که بیشتر برای اماکن تجاری و فروشگاه های بزرگ  مورد استفاده قرار می گیرند. بزرگترین حسن این نوع کرکره ها نسبت به مدل های سنتی خود امنیت بالا و راحتی باز و بسته کردن آنهاست.

درهای اتوماتیک بر اساس نوع کاربرد به چند دسته تقسیم می شوند؟

معمولا درهای اتوماتیک بر اساس نوع کاربرد شامل؛ درهای اتوماتیک لولایی و یا جک دار،  درب های اتوماتیک کرکره برقی، درب اتوماتیک کشویی یا جک ریلی، درب اتوماتیک سقفی و سکشنال هستند.

درب اتوماتیک کرکره ای:

امروزه پرکاربرد ترین نوع درهای اتوماتیک، درهای اتوماتیک کرکره می باشند که بیشترین کاربرد را برای مراکز تجاری نظیر مغازه ها و فروشگاه دارند.  البته در برخی موارد این نوع کرکره ها برای درب پارکینگ و حیاط نیز مورد استفاده قرار می گیرند.

درب های اتوماتیک کشویی:

دربهای اتوماتیک کشویی غالبا شیشه ای و نفر رو هستند. معمولا در این نوع درب  ها از شیشه و فریم های آلومینیومی و یا استیل استفاده می نمایند. این مدل درهای اتوماتیک بسیار زیبا طراحی شده و همین عامل دكوراتورها را تشویق به استفاده از آنها در جاهای مختلفی از ساختمان  های مسکونی و اداری، فروشگاه  ها، اماکن عمومی، بیمارستان  ها، هتل  ها می کند.

مهمترین ویژگی مثبت درب های کشویی اتوماتیک، پیشگیری از حدر رفتن انرژی سرمایشی و گرمایشی از ورودی ساختمان، می باشد. همچنین به دلیل آنکه بین فریم های این درها،  درزگیرهای مویی و یا لاستیکی بکار رفته است مانع از نفوذ گرد و خاک، حشرات و صدا به داخل اماکن و ساختمان ها می  گردد.

همانطور که مستحضر هستید درب های اتوماتیک کشویی فاقد دستگیره بوده و نقش مؤثر و چشمگیری جهت پیشگیری از انتشار بیماری های واگیر دار و ویروس  ها، مخصوصا ویروس کرونا که قدرت سرایت آن با تماس سطوح آلوده بسیار بالاست، دارد.

درب اتوماتیک تلسکوپی:

درهای اتوماتیک تلسکوپی نوع دیگری از درهای هوشمند هستند که بیشترین کاربرد را در مراکز بزرگ تجاری و اماکن عمومی دارند. زیرا ورودی های این اماکن نیاز به بازشوی بیشتری دارد. دفتر حفاظتی کیمیا مجری انواع پروژه های درب اتوماتیک در اصفهان میباشد.

وجه اشتراک این درب ها با درب های كشویی در این است که هر دو به صورت خطی عمل می کنند، منتهی با این تفاوت که در درب های اتوماتیک کشویی چهار لنگه متحرک به شکل تلسکوپی عمل باز شدن در را بر عهده دارند. به همین دلیل درهای اتوماتیک تلسکوپی به میزان  30 درصد بیشتر از درهای کشویی اتوماتیک قدرت بازشو دارند.

معمولا درهای اتوماتیک تلسکوپی دارای ورودی هایی با عرض 3.5 متر و ارتفاع 2.5 متر بوده و قادر هستند به صورت یک طرفه نیز اجرا شوند. همچنین ضخامت شیشه های مورد استفاده از 10 میلیمتر تا 20 میلیمتر در نوسان است.

درب اتوماتیک زاویه دار:

درهای اتوماتیک زاویه دار درهایی هستند که باز شوی آنها در یکی از اضلاع این درها قرار گرفته و حرکت آنها به صورت خطی می باشد. معمولا درهای اتوماتیک زاویه دار با هم یک زاویه ای را شکل می دهند که اندازه این زاویه می تواند از 90 درجه تا 175 درجه متغیر باشد.

منتهی در این درها امکان نصب سنسورهای ایمنی خطی وجود ندارد و دلیل این سلب امتیاز از درهای اتوماتیک زاویه دار، به جهت پیشگیری از برخورد درب با عابرین به علت زاویه دار بودن آنها است. از آنجایی که این درها مجهز به سنسورهای مایکروویو می باشند، قادر هستند حرکت افراد را براحتی تشخیص داده و مانع برخورد با افراد شوند.

برای این درها می توان از شیشه های دو جداره 10 میلیمتری استفاده کرد. مدار کنترل درهای زاویه دار کشویی نیز همچون سایر درهای اتوماتیک توسط کاربر و نصاب قابلیت برنامه ریزی و کنترل را دارد.

درب اتوماتیک منحنی:

به جرأت می توان گفت که زیبا ترین و شیک ترین نوع درهای اتوماتیک، درب های اتوماتیک منحنی هستند. این نوع در اتوماتیک دارای طراحی زیبا و منحصر به فردی بوده و با توجه به سلیقه مشتری و طراحی و معماری محیط قرار گیری، ممکن هست به شكل نیم دایره، دایره كامل و یا قوسی از یک دایره کاملا ساخته و اجرا شوند.

زیبایی و جذابیت این مدل درهای اتوماتیک وقتی خیره کننده خواهد بود که در مکان های دارای معماری  ترکیبات منحنی، مورد استفاده قرار بگیرند.

لازم به ذکر است که حهت پیشگیری از اتلاف انرژی و ورود گرد و خاک به داخل بهتر است این درها به صورت دایره كامل که موجب ایجاد یک فضای استوانه ای می گردد مورد استفاده قرار بگیرند.

درب اتوماتیک لولایی:

درب های اتوماتیک لولایی نوع دیگری از درهای اتوماتیک هستند که جهت نصب آنها در محل مورد نظر نیازی به تعویض در نیست و تقریبا به صورت یک لنگه و یا دو لنگه قابل نصب بر روی تمامی درهای لولایی می باشند.

باید متذکر شده که نصب این درها بر روی درهای لولایی هیچ محدودیتی را در باز و بسته شدن آنها ایجاد نمی کند و همچنین توانایی باز و بسته كردن درب ها به سمت داخل و خارج نیز به راحتی میسر است. بیشترین کاربرد درهای اتوماتیک لولایی برای مکان هایی هست که نیاز به محدود کردن تردد دارند.

درب اتوماتیک خروج اضطراری:

همانطور که از عنوان این نوع درهای اتوماتیک مشخص هست بیشتر برای اماکنی مورد استفاده قرار می گیرد که بیشتر در معرض سوانح غیر منتظره نظیر آتش سوزی و غیره قرار می گیرند. درب های اتوماتیک اضطراری طوری طراحی شده اند که در مواقع ضروری تا عرض كامل ورودی برای ورود و یا خروج افراد مورد استفاده قرار می گیرند. همچنین سیستم و عملکرد  این درب ها به نحوی است که در مواقع اضطرار جهت استفاده بهینه از آنها فقط نیاز به فشار اندک دکمه آن هست.

درب های زیر سقفی:

هر چند که درب های اتوماتیک زیر سقفی از ایمنی و عایق بندی مناسب و قابل قبولی در برابر نوسانات دما و رطوبت بهره مند هستند، اما در بین تمام درهای اتوماتیک ساده ترین عملکرد را دارند. درب های زیر سقفی و یا به عبارت دیگر درب های اتوماتیک سکشنال متشکل از چند پنل هستند که توسط لولا های فولادی به یکدیگر اتصال یافته اند.

نحوه باز و بسته شدن درهای اتوماتیک زیر سقفی به نحوی است که می توانند بواسطه ریل های جانبی از حالت عمودی در حالت بسته به حالت افقی و موازی با سقف باز شوند.به همین دلیل است که درهای اتوماتیک سکشنال بهترین میزان بازشو در عرض و ارتفاع را در بین سایر درها دارند. حتی دلیل اصلی نامگذاری این مدل درب اتوماتیک به نام درهای زیر سقفی با همین مدل باز و بسته شدن آنها در ارتباط هست.

این درها بیشتر مناسب برای پارکینگ های پر تردد هستند. استهلاک درهای زیر سقفی بسیار پایین هست زیرا این درها مجهز به چرخ های ضد سایش و ریل های نگهدارنده می باشند. از آنجایی که فضای لازم برای نصب درهای اتوماتیک زیر سقفی بین 20 تا 25 سانتی متر از ارتفاع  است، از آنها بیشتر برای استفاده در محیط هایی که نیاز به فضا و ارتفاع زیادی ندارند استفاده می گردد.

با توجه به ویژگی های ذکر شده و همچنین داشتن مکانیزم خاص و بهره مندی از استاندارد روز اروپا در حال حاضر در کشور از این مدل درهای اتوماتیک جهت نصب برای پارکینگ ساختمان های مدرن و هوشمند استقبال بسیار خوبی شده است.البته استقبال از این درها با توجه به ویژگی های مثبت آن امری عادی می باشد. این درها به دلیل جمع شدن در زیر سقف هیچ فضایی از پارکینگ را اشغال نمی کنند و بسیار سریع و بی سر و صدا باز و بسته می شوند.

مهمترین اجزای تشکیل دهنده درهای اتوماتیک کدامند؟

همانطور که مستحضر هستید؛ automatic door درهایی هستند که دارای ساز و کار پیچیده ای می باشند. به همین دلیل نیاز به اجزا و قطعات خاصی دارند. که ما قصد داریم در این بخش به بررسی و معرفی این قطعات و اجزا بپردازیم.مهمترین قطعات درب های اتوماتیک به شرح زیر هست.

گیربکس یا جعبه دنده:

گیربکس وظیفه انتقال نیروی موتور به تسمه تایم را بر عهده داشته و بخش مکانیکی سیستم درهای اتوماتیک محسوب می گردد. لازم به ذکر هست که نوع گیربکس در درهای اتوماتیک متفاوت بوده با توجه به نوع در تعیین می گردد. به عبارت دیگر هر در اتوماتیک ممکن است گیربکس مختص با ساز و کار خود را داشته باشد و نمی توان برای همه درهای اتوماتیک از یک نوع گیربکس استفاده کرد.

 

دکمه بازگشت به بالا