لوازم خانگی

9 کاربرد جاروبرقی که احتمالا تا به حال فکرش را هم نمی‌کردید!


جاروبرقی یکی از پرکاربردترین و کاربردی ترین وسایلی است که در خانه دارید، اما شاید ندانید چگونه از آن استفاده کنید. این لوازم خانگی ضروری بیش از پاک کردن ساده انجام می دهد. با ای بی سی مگ مگ همراه باشید تا با کاربردهای مخفی جاروبرقی بیشتر آشنا شوید.

کاربرد جاروبرقی چیست؟

برنامه تمیز کردن جاروبرقی

ممکن است از پیدا کردن این سوال متعجب شوید. کاربرد اصلی جاروبرقی برای پاکسازی محیط و گرد و غبار می باشد. اما جاروبرقی که اغلب با فشار دادن یک دکمه از آن استفاده می کنیم، ممکن است قابلیت های متفاوتی داشته باشد که کمتر از آن استفاده می کنیم. حتی با سمپاشی، معمولاً از تمام ویژگی های این دستگاه استفاده نمی کنیم.

جاروبرقی ها سری های مختلفی دارند و هر کدام برای نظافت هر قسمتی از خانه مناسب هستند. اگر عادت دارید همیشه از یکی از آنها استفاده کنید، دفعه بعد از تمام ویژگی های جاروبرقی برای تمیز کردن خانه خود استفاده کنید. متوجه خواهید شد که تمیز کردن آسان تر و موثرتر خواهد بود.

9 کاربرد معجزه آسای جاروبرقی علاوه بر پاک کردن

علاوه بر حذف، می توانید از ابزارهای مشابه برای سایر عملکردها استفاده کنید. مثلا:

1. چیزی را پیدا کنید که کمی گم شده است

حتما به ذهنتان رسیده که چیزهای کوچکی مانند پیچ، جواهرات و … را در خانه گم کرده اید. پیدا کردن این چیزهای کوچک اغلب آسان نیست زیرا نمی دانند کجا افتاده اند. گاهی اوقات آن چیز کوچک گم شده هرگز پیدا نمی شود و ممکن است چند سال بعد دوباره آن را پیدا کنید.

به جای حرکت در خانه و استفاده از ذره بین برای یافتن اجسام کوچک، از جاروبرقی استفاده کنید. ابتدا مجموعه جاروبرقی را بردارید و فقط از شلنگ استفاده کنید. یک جوراب نازک را روی شلنگ جاروبرقی بکشید. می توانید به جای کفش های نازک، جوراب نازک، توری و حتی یک تی شرت نازک بپوشید. آن را با سیم لاستیکی دور شلنگ جاروبرقی محکم کنید تا وارد شلنگ جاروبرقی نشود.

حالا جاروبرقی را روشن کنید و شلنگ را روی تمام قسمت های خانه بچرخانید. اگر چیزی باشد که می خواهید، به جوراب می چسبد.

2. بالش ها و کوسن ها را تمیز کنید

ما تمام روز عرق می کنیم و کثیف می شویم و آن خاک و عرق را روی مبل ها، بالش ها، کوسن ها و هر چیزی که با ما در تماس است حمل می کنیم. بسیاری از چیزهایی که ما هر روز دست به دست می کنیم بسیار کثیف هستند و بوی نامطبوعی دارند اما به مرور زمان بوی نامطبوع و ظاهر کثیفی ها دیگر به چشم نمی آید. اما اگر فردی از بیرون وارد اتاق خواب ما شود متوجه بوی نامطبوع تخت می شود.

بالش ها و کوسن ها به سرعت کثیف می شوند زیرا در تماس دائمی با دست ها و بدن ما هستند. برای تمیز کردن و ضدعفونی کردن آنها می توانید از جاروبرقی استفاده کنید. برای انجام این کار، آنها را با نوشابه بپاشید. سپس آن را با یک پارچه مرطوب به تمام قسمت های بالش و کوسن بمالید. یک ساعت صبر کنید تا خشک شود. سپس تمام قسمت ها را بخوانید.

با این کار متوجه می شوید که پارچه بالش ها و کوسن ها روشن تر و درخشان تر شده و بوهای نامطبوع از بین می روند. البته این جایگزینی برای بالش و کوسن نیست، اما اگر می خواهید در کمترین زمان یک کوسن تمیز و خوشبو داشته باشید، این راه حل خوبی است.

3. کودک آرام است

شاید عجیب به نظر برسد، اما ثابت شده است که صدای سفید می تواند نوزادان را آرام کند و آنها را بخواباند. صداهای سفید صداهای پیوسته و نامشخصی هستند که ریتم یکسانی دارند. مثلاً غرش تلویزیون یا سر و صدای جمعیت از دور. صدای یک جاروبرقی مناسب می تواند مانند صدای سفید برای نوزاد باشد. این بار اگر فرزندتان بی قرار است و کارهای زیادی برای انجام دادن دارید، با تمیز کردن شروع کنید.

پس از چند دقیقه متوجه خواهید شد که کودک آرام است و کاملاً خوابیده است.

4. هوای اتاق را تجدید کنید

برنامه تمیز کردن جاروبرقی

بعد از مدتی نشستن به بو عادت کردیم. در واقع، در خانه های خود ما هیچ بویی نمی بینیم. اگر در جای دیگری هستید ممکن است بوی نامطبوعی در خانه ما وجود داشته باشد، اما در خانه متوجه آن نشوید. اما این بدان معنا نیست که هیچ بویی از محیط وجود ندارد.

اگر می خواهید خانه خود را خوشبو نگه دارید، می توانید از وسایلی مانند خشک کن هوا، دستگاه بخور و غیره استفاده کنید. اما یک راه ساده تر وجود دارد. جاروبرقی دارای سیستم فیلتر هوای بزرگ است. برای استفاده از این سیستم فیلتر هوا، پنبه را قبل از اسپری کردن خانه در اسانس آغشته کنید و در کیسه جاروبرقی قرار دهید.

به این ترتیب، وقتی از یک اتاق به اتاق دیگر می‌روید، جاروبرقی شما هوای کثیفی را که تنفس می‌کنید جذب می‌کند، گرد و غبار و کثیفی را فیلتر می‌کند و سپس آنها را از بین می‌برد. با مخلوط کردن پنبه‌های معطر، هوای خانه معطر می‌شود.

5. سایز کیف را کم کنید

یکی از کاربردهای جاروبرقی جذب هوا و کاهش سایز کیفی است که چمدان خود را در آن قرار می دهید. به عنوان مثال، کیفی که روی تخت گذاشته اید یا از آن برای کاهش حجم چمدان خود استفاده می کنید. همچنین یک کیسه پلاستیکی مخصوص برای این کار در نظر گرفته شده است که می توانید آن را تهیه کنید، لباس، ملافه و … را روی آن قرار دهید و سپس با نگه داشتن جاروبرقی بین ورودی کیف و بادگیر، حجم آن را کاهش دهید. اما از کیسه های پلاستیکی ساده نیز می توان برای این منظور بدون سوراخ استفاده کرد.

6. موهای حیوانات را بگیرید

یکی از دلایل آسیب دیدن ماشین لباسشویی وجود موهای زیاد در آن است. پس حتما ملحفه ها، حصیرها و هر چیزی که با حیوان خانگی شما می آید را قبل از شستن آن تمیز کنید.

علاوه بر پاک کردن ملحفه ها و ملحفه ها، می توانید از جاروبرقی برای پاک کردن موهای حیوان خانگی خود که هنوز روی بدنش هستند استفاده کنید. یک سری مخصوص برای این کار وجود دارد که می توانید از فروشگاه های حیوانات خانگی تهیه کنید. با این ابزار و با یک جاروبرقی قدرتمند می توانید موهای بدن حیوان خانگی خود را که به زودی از بدنش خارج می شود جمع آوری کنید.

7. نظافت ظروف آشپزخانه

جاروبرقی برای نظافت ظروف آشپزخانه نیز مفید است. فراموش نکنید که ظروف را برای استفاده در آشپزخانه بردارید.

  • برای تمیز کردن گرد و غبار یخچال و کندانسور از جاروبرقی استفاده کنید. این کار راندمان یخچال شما را افزایش می دهد، آن را کارآمدتر می کند و گرما را خنک و ثابت نگه می دارد.
  • فضای بین دستگاه و کابینت یعنی فضای غیر قابل دسترس را با یکی از سری جاروبرقی ها که باریکتر است تمیز کنید. تمیز کردن زباله های این مناطق از تجمع حشرات جلوگیری می کند.

8. صفحه کلید را تمیز کنید

تمیز کردن کیبوردهای کامپیوتر اغلب دشوار است. اگر به خوردن چیزهایی در حین کار با رایانه عادت دارید، ممکن است کلیدهای صفحه کلید پر از زباله و گرد و غبار باشد. با استفاده از جاروبرقی می توانید کیبورد را تمیز کرده و تمام زباله ها را از روی کلیدها پاک کنید.

9. تعمیر فرش های فرورفته

برنامه تمیز کردن جاروبرقی

وقتی اجسام سنگین را برای مدت طولانی روی فرش قرار دهید باعث فرورفتگی فرش می شود. شاید به دلیل همین عقب نشینی ها از تغییر دکور و اسباب کشی منصرف شده اید.

می توانید این خطاها را با جاروبرقی اصلاح کنید. پس از جدا شدن مواد سنگین ابتدا یخ را روی فرورفتگی قرار دهید و بگذارید ذوب شود. آب سرد باعث تورم فرش می شود. وقتی ناحیه خشک شد، جاروبرقی را با حداکثر قدرت در آن قسمت نگه دارید. پس از یک یا دو بار انجام این کار، فرش به شکل اولیه خود باز می گردد.

منبع: Thespruce, Lifehacker

مجله خبری ای بی سی مگ

ای بی سی مگ یک وب سایت خبری و علمی در حوزه فیلم و سینما، تکنولوژی و لوازم خانگی با جدیدترین اخبارهای این حوزه می باشد. خوشحالیم بتوانیم مطالب مفیدی را برای شما ارائه دهیم.
دکمه بازگشت به بالا