هنر و سینما

11 ماسک برتر فیلم‌های ترسناک


بدیهی است که صورت واقعی یک انسان هیچ وقت نمی‌تواند به اندازه‌ی صورت پوشیده با نقابی عجیب و دلهره‌آور، ترسناک باشد. گزینه‌های زیادی برای انتخاب یک ماسک وحشتناک وجود دارد سال‌های است که مردم سراسر دنیا جشن هالووین را به کمک ماسک‌ها عجیب‌تر و باشکوه‌تر از سال‌های قبل برگزار می‌کنند. ماسک‌های ترسناک می‌توانند انعکاس‌دهنده‌ی چهره‌های دلهره‌آور و زشت باشند یا صورت‌های یخی را به تصویر بکشند که در تاریخ ماندگار شدند. این ابزارهای به ظاهر ساده، مرموز و تعلیق آمیزند و تا زمانی که آن‌ها را از چهره‌ی طرف مقابل برندارید نمی‌توانید بفهمید چه کسی پشتشان پنهان شده است. همچنین به شدت نمادین هستند و در فرهنگ فولکلور کشورهای مختلف جایگاه ویژه‌ای دارند. تاثیر ماسک‌ها در ژانر ترسناک به اندازه‌ای زیاد است که به کمک یک ماسک ‌هاکی یک فرانچایز پرطرفدار راه‌اندازی شد. این شما و این 11 ماسک برتر فیلم‌های ترسناک که مخاطبان زیادی را تا مرز سکته وحشت‌زده کردند.

11- جیغ (Scream)

فیلم ترسناک جیغ

در حالی که مجموعه فیلم‌های «جیغ» از جمله کلاسیک‌ترین فیلم‌های ژانر اسلشر به حساب می‌آیند اما در حقیقت این شکل ظاهری خود ماسک نیست که طرفداران را می‌ترساند. این ماسک که تداعی‌کننده‌ی نقاشی معروف ادوارد مونک به نام جیغ است توسط قاتلان سریالی که به شبح چهره (Ghostface) معروفند و تقریبا در هر قسمت تغییر می‌کنند، استفاده می‌شود.

هر چند ماسک جیغ بیش از دو دهه است که پای ثابت مراسم هالووین است و یک میم اینترنتی همیشگی است اما به خودی خود خیلی هم ترسناک نیست و فرم کلی‌اش بیش‌تر تداعی‌کننده‌ی خنده است تا فریاد و باید اعتراف کنیم اگر حقیقت تاریک پشت این نقاب نبود اصلا نمی‌توانستیم آن را در فهرست برترین ماسک‌های فیلم‌های ترسناک جای دهیم.

ماسک جیغ مدل DSK213 به همراه پمپ خون

10- ترفند یا درمان (TrickrTreat)

ترفند یا درمان

این ماسک که از یک گونی کنفی ساده تهیه شده کاملا تداعی‌کننده‌ی کدو تنبل‌های معروف هالووین است اما چه چیزی آن را تا این اندازه ترسناک می‌کند؟ تصور کنید توسط یک ترفند یا درمان شوم حسابی وحشت‌زده شدید و در همین حال به کودکی نزدیک می‌شوید که این نقاب را بر چهره دارد. وقتی می‌خواهید ماسک را از صورتش بردارید متوجه می‌شوید برای همیشه به او چسبیدید.

«ترفند یا درمان» ممکن است بهترین فیلم ترسناک تمام دوران نباشد اما بدون شک یک واقعیت مهم را به ما یادآوری می‌کند؛ این که کودکان شیطانی می‌توانند صد برابر از بزرگ‌سالان بدذات و شیطان‌صفت ترسناک‌تر باشند.

9- هالووین (Halloween)

فیلم ترسناک هالووین

مایکل مایرز پس از 13 فیلم ممکن است به اندازه‌ی روزهای اول ترسناک نباشد اما حضورش در هر اثری هنوز هم کاملا استخوان سوز است. کشتن این ابرشرور معروف هالووینی به ظاهر غیرممکن است (حداقل تا پایان ‌هالووین) و سخت‌تر از همه این که مایکل مایرز همیشه یک قدم جلوتر است. تصور کنید خدایی نکرده یکی از قربانیان این دیوانه‌ی تمام عیارید و در حین فرار لحظه‌ای به پشت سرتان نگاه می‌کنید و چهره سنگی و بی‌روح او را می‌بینید، احتمالا در همان لحظه قالب تهی کنید و سرنوشت شومتان را بپذیرید!

8- اره (Saw)

اره

در حالی که وحشت اصلی فرانچایز «اره» در خون‌ریزی‌های بی‌حد و حصر و کشتارهای خلاقانه‌ای است که توسط یک مغز متفکر جنایتکار برنامه‌ریزی می‌شود اما از ماسک‌های که شخصیت جیگساو در قسمت‌های مختلف استفاده می‌کند هم نباید به هیچ وجه چشم‌پوشی کرد.

اولین ماسکی که توسط جیگساو استفاده شد یک ماسک انیمیشنی خوک ارزان قیمت بود اما با پیشرفت فرانچایز نقاب‌های او هم پیشرفته‌تر شد و کم‌کم واقعی‌تر و وحشتناک‌تر به نظر رسید. به لطف تنوع طلبی جیگساو، «اره» حالا فرانچایزی با چندین ماسک بیش از حد دلهره‌آور است.

تابلو گالری چی چاپ طرح گرافیکی فیلم جیگساو

7- سکوت بره‌ها (Silence of the Lambs)

فیلم ترسناک سکوت بره‌ها

دانستن جزئیات وحشتناک قتل‌های دکتر هانیبال لکتر باعث می‌شود هر مخاطبی حسابی شوکه شود اما تیر آخر وقتی بر پیکر مخاطب زده می‌شود که برای نخستین بار با ماسکی دیده می‌شود که دهانش را سفت و سخت می‌پوشاند و این واقعیت را یادآوری می‌کند که او قاتل آدم‌خواری است که گوشت قربانیانش را می‌خورد. اگر این به اندازه‌ی کافی ترسناک نیست به میله‌هایی فکر کنید که دقیقا جلوی دهانش قرار گرفته و اجازه نمی‌دهد به هیچ عنوان دندان‌های تیزش را به بدن هیچ کسی وارد کند!

کتاب یک فیلم، یک جهان: سکوت بره‌‌ها اثر ایوون تاسکر نشر خوب

6- جمعه سیزدهم (Friday the 13th)

جمعه سیزدهم

در طول فرانچایز «جمعه سیزدهم» همه‌ی نوجوان‌های خوش‌تیپ ماسک دروازه‌بانی به صورت داشتند. در این میان یک قاتل زنجیره‌ای نامیرا هم به چشم می‌خورد که با ماسک‌ هاکی خاصش مخاطبان زیادی در سراسر دنیا را زهره‌ترک کرد. فرقی نمی‌کند هر قسمت از این فرانچایز را بیست بار دیده باشد یا تنها به تماشای تریلر یکی از قسمت‌ها نشسته باشید در هر صورت دیدن ماسک جیسون ورهیز خون را در رگ‌هایتان منجمد می‌کند. شاید هیچ ماسک ‌هاکی در طول تاریخ به اندازه‌ای این نقاب معروف وادارتان نکند درباره‌ی مرگ دردناکی که ممکن است در مواجه با این قاتل دیوانه گریبان گیرتان شود، خیال‌پردازی کنید.

5- هیس (Hush)

فیلم ترسناک هیس

قاتل نقاب‌دار «هیس» بعد از دانستن این واقعیت که می‌تواند بدون ترس نقاب را از صورتش بردارد، دلهره‌آورتر هم می‌شود. در اوایل فیلمِ مایکل فلنگن که به عنوان یکی از بهترین آثار ترسناک دهه‌ی 2010 میلادی هم شناخته می‌شود، قهرمان کر و لال داستان به قاتل نقاب‌دار التماس می‌کند دست از سرش بردارد چون در هر صورت چهره‌اش را ندیده و نمی‌تواند به پلیس چیزی بگوید اما در کمال ناباوری قاتل بی‌رحم داستان نقابش را برمی‌دارد و با نشان دادن چهره‌اش به او می‌فهماند اگر آسمان هم به زمین بیاید باز هم صد در صد او را می‌کشد.

در سراسر فیلم تابیدن نور روی ماسک سفید و یخی و انعکاس تصویرش روی آینه‌ها و شیشه‌ها نشان می‌دهد یک ماسک ساده و دم‌دستی می‌تواند تا چه اندازه در دل مخاطب وحشت ایجاد کند.

4- ما (Us)

ما

گویی این ایده که همه‌ی ما همزاد کینه‌توزی داریم که در دنیای زیرین به زندگی‌اش ادامه می‌دهد، به اندازه‌ی کافی ترسناک نبود که جیسون پیل تصمیم گرفت برای نشان دادن این همزادها از ماسک هم استفاده کند. همه‌ی این ماسک‌ها کاملا دلهره‌آور هستند اما میزان ترس مستتر در نقاب‌های پلوتو و جیسون چیز دیگری است.

کودکان ترسناک به خودی خود غیرقابل‌تحمل هستند حالا اگر یک ماسک هم صورتشان را پوشانده باشد همه چیز غیرقابل توضیح و تعلیق آمیز به نظر می‌رسد. مثلا پلوتو ماسکش را برمی‌دارد تا ظاهر یکسانش را برای جیسون آشکار کند. اگرچه خود ماسک ذاتا ترسناک نیست اما تصور این که زیر آن با چه موجودی روبه‌رو خواهید شد، حسی از وحشت را در مخاطب ایجاد می‌کند.

3- غریبه‌ها (The Strangers)

فیلم ترسناک غریبه‌ها

اگر شما هم در یک خانه‌ی متروک و آرام زندگی کنید، هر کسی که نیمه شب در خانه‌تان ظاهر شود حسابی وحشت‌زده‌تان می‌کند چه رسد به سه قاتل نقاب‌دار. یک گونی کرباس که تنها دو سوراخ در ناحیه چشم‌هایش و یک خط در قسمت دهان دارد به طور کلاسیک ترسناک است حالا تصور کنید در این شرایط دو نفر دیگر هم او را همراهی کنند که ماسک‌های پلاستیکی بر چهره دارند. البته برجستگی گونه‌ها و چشم‌های درشت این نقاب در حالت عادی به آن حالتی عروسکی و بانمک می‌دهد اما در شرایطی که همراه یک مرد کرباس پوش به نیت قتل در یک خانه‌ی متروکه حاضر شدند، می‌توانند هر کسی را تا مرز سکته ببرد.

2- پاک‌سازی (The Purge)

پاک‌سازی

داستان فرانچایز «پاک‌سازی» در شبی می‌گذرد که دولت به مردم اجازه می‌دهد به صورت قانونی به قتل عام یکدیگر دست بزنند تا خشونت از وجودشان پاک شود و در بقیه‌ی روزهای سال در آرامش زندگی کنند. با این اوصاف فرانچایز اساسا درباره‌ی این موضوع صحبت می‌کند که گاهی انسانیت می‌تواند تا چه اندازه غیرانسانی باشد؛ بنابراین طبیعی است که در این شرایط ترسناک‌ترین ماسک‌های شب پاک‌سازی آن‌هایی باشند که عمیقا انسانی به نظر می‌رسند. لبخند پهن، ویژگی‌های اغراق شده در چهره، چشمان تیره و چهره‌ی کم‌وبیش انسانی نقابی است که در «پاک‌سازی» تا سرحد مرگ ترسناک است.

دیدن چهره‌ی یک انسان بد ذات خندان به عنوان آخرین منظره قبل از مرگی وحشتناک، احتمالا آخرین چیزی است که هر کسی ممکن است به آن فکر کند. ماسک‌های «پاک‌سازی» در هالووین بسیار پرطرفدار هستند اما برخلاف «جیغ» دیدن آن‌ها در زندگی واقعی هم به اندازه‌ی فیلم شوکه کننده است.

1- کشتار با اره برقی در تگزاس (Texas Chain Saw Massacre)

فیلم ترسناک کشتار با اره برقی در تگزاس

بدون شک رتبه‌ی اول این فهرست در اختیار ماسک صورت چرمی در فرانچایز محبوب «کشتار با اره برقی در تگزاس» قرار دارد. ماجرا درباره‌ی یک خانواده‌ی آدم‌خوار است که طعمه‌های جوانشان را به شکل وحشیانه‌ای شکار می‌کنند اما چیزی که ماسک به ظاهر ساده و دم‌دستی صورت چرمی را وحشتناک می‌کند این واقعیت است که او ماسک را از دوختن پوست قربانی‌هایش نگون‌بختش به یکدیگر ساخته است. حالا به همه‌ی موارد این را هم اضافه کنید که صورت چرمی و وقایع فرانچایز از زندگی یک قاتل واقعی الهام گرفته شده است. با همه‌ی این موارد امیدواریم صورت چرمی به کابوس امشبتان تبدیل نشود!

ماسک ایفای نقش مدل پیرمرد ترسناک

1,500,000

تومان

ماسک ایفای نقش مدل دخترانه ترسناک مودار

منبع: movieweb

مجله خبری ای بی سی مگ

ای بی سی مگ یک وب سایت خبری و علمی در حوزه فیلم و سینما، تکنولوژی و لوازم خانگی با جدیدترین اخبارهای این حوزه می باشد. خوشحالیم بتوانیم مطالب مفیدی را برای شما ارائه دهیم.
دکمه بازگشت به بالا