برترین های کسب وکار ایرانیتکنولوژی

سرور چیست؛ 4 روش برای حفظ امنیت آن

سرور به عنوان یکی از مهمترین اجزای شبکه های کامپیوتری، نقش بسیار مهمی در ارائه خدمات به کاربران دارد. با این حال، امنیت سرور نیز از اهمیت بسیاری برخوردار است. در این مقاله به بررسی اینکه سرور چیست و نحوه کارکرد آن پرداخته و سپس چهار روش برای حفظ امنیت سرور را معرفی خواهیم کرد.

این روش ها شامل استفاده از رمزنگاری، فایروال، بروزرسانی سیستم عامل و نرم افزارها، و همچنین محدودیت های دسترسی می باشند. با دنبال کردن این روش ها، می توانید پس از دانستن اینکه سرور چیست از امنیت سرور خود اطمینان حاصل کنید و از خطرات احتمالی مرتبط با نفوذ به سرور جلوگیری کنید.

سرور چیست؟

سرور یک ماشین قدرتمند است که برای محاسبه، ذخیره و مدیریت داده ها، دستگاه ها و سیستم ها از طریق شبکه طراحی شده است. این سیستم پیچیده کامپیوتری منابعی را در اختیار واحدهای شبکه قرار می دهد تا خدمات تخصصی مانند نمایش صفحات وب و ارسال یا دریافت ایمیل و غیره را ارائه دهند.

سخت افزار کامپیوتر، نرم افزار یا حتی ماشین های مجازی با قابلیت های نرم افزاری لازم می توانند به عنوان یک سرور عمل کنند. با این حال، عملکرد سرور فراتر از یک کامپیوتر سنتی است. آنها فرآیندهای پیچیده سرور را مدیریت می کنند، از مدیریت چندین درخواست کاربر در هر ثانیه، میزبانی وب سایت های پر محتوا، و راه اندازی یک درایو قابل اشتراک گذاری برای دستگاه های شبکه، تا پردازش بارهای کاری فشرده مانند مدیریت تراکنش پایگاه داده که به قدرت محاسباتی بالایی نیاز دارد. برای خرید سرور اختصاصی ایران لازم است تا با یک شرکت معتبر فروش سرور در ارتباط باشید. شرکت وب رمز می تواند در این راه به شما کمک کند.

سرورها به درخواست های کاربر از طریق مدل مشتری-سرور پاسخ می دهند. در اینجا، دستگاه میزبانی که دستگاه های شبکه را تغذیه می کند، سرور میزبان نامیده می شود، و دستگاه های درون شبکه ای که از منابعی که دستگاه میزبان ارائه می دهد استفاده می کنند، کلاینت نامیده می شوند.

4 روش برای حفظ امنیت سرور

سرورها به دلیل نقش حیاتی ای که در نگهداری داده ها و اطلاعات سازمانی محرمانه ایفا می کنند، بسیار مهم هستند. امروزه، اطلاعات همانند طلا شناخته می شوند و هکرها به دنبال به دست آوردن آن ها هستند.

باید توجه داشت که یک سرور ناامن در برابر انواع تهدیدات امنیتی و نقض داده ها آسیب پذیر است. آسیب پذیری های امنیتی می توانند منجر به از دست رفتن داده های حیاتی یا از دست دادن قابلیت و کنترل شوند که می تواند کل سازمان را به خطر بیندازد.

اگر به امنیت سرور خود اهمیت ندهید ، در معرض خطر قرار می گیرید. در ادامه ما چهار روش کاربردی برای حفظ امنیت سرور را به شما معرفی خواهیم کرد:

1.      به طور مداوم نرم افزار و سیستم عامل را ارتقا دهید

همیشه سیستم عامل و نرم افزارهای خود را به روز نگه دارید. این موضوع در امنیت سرور بسیار حائز اهمیت است. به روز بودن نرم افزارها و اصلاحات امنیتی مربوط به سیستم عامل، برای جلوگیری از آسیب پذیری های امنیتی ضروری است. سیستم های سرور و فناوری های نرم افزاری بسیار پیچیده هستند و برخی از آسیب پذیری های امنیتی آنها به راحتی قابل توجه نیستند.

آسیب پذیری های امنیتی معمولا در هر دو نسخه نرم افزار قدیمی و به روز شده وجود دارد. هکرها همیشه سعی می کنند راه های جدید و نوآورانه ای را برای به دست آوردن ورودی های غیرمجاز به یک سیستم توسعه دهند.

با این حال، فروشندگان و کارشناسان امنیت سایبری به طور مداوم در تلاش هستند تا نرم افزار و سیستم عامل آنها تا حد امکان ایمن باشد. هنگامی که آنها یک مشکل امنیتی را کشف می کنند، معمولاً به سرعت برای رفع خلاء حرکت می کنند و نسخه ایمن تر و ارتقا یافته سیستم عامل یا نرم افزار خود را منتشر می کنند.

برای امنیت سرور خود، باید بلافاصله پس از اینکه سازندگان آن را آزمایش و در بازار عرضه کرد، به روزرسانی را نصب کنید. این شکاف می تواند به هکرها دسترسی به سرورهای شما را قبل از انجام به روز رسانی بدهد. برای کاهش این شکاف، همیشه مراقب باشید و از هر گونه پیشرفت جدید تا آنجا که به امنیت سرورهای خود مربوط می شود، آگاه باشید. همچنین باید به اقدامات فوری که می توانید برای اطمینان از اینکه تحت تأثیر نرم افزار آسیب پذیر قرار نمی گیرید، توجه داشته باشید.

2.      محدودیت های دسترسی به فایل های رایانه خود را تنظیم کنید

اکثر سیستم عامل ها به کاربران این امکان را می دهند که حد و حدود دسترسی را مشخص کنند. برای امنیت سرورهای خود، توصیه می کنم تا حد امکان محدودیت برای دسترسی داشته باشید.

کاربر می تواند امتیازات دسترسی به دایرکتوری ها، شبکه ها، فایل ها و سایر عناصر سرور را مشخص کند. کنترل های دسترسی می توانند نقض های امنیتی عمدی و ناخواسته سرور را کاهش دهند. به عنوان مثال، محدود کردن دسترسی به خواندن می تواند به شما کمک کند از اطلاعات محرمانه و خصوصی محافظت کنید. استفاده از اصل کمترین امتیاز یک حرکت عالی در ایمن سازی سرورهای شما است.

کسانی که هیچ تجارتی با منابع سرور ندارند یا برای برآوردن نیازهای شغلی خود به آنها نیاز ندارند، نباید به این منابع دسترسی داشته باشند. برخی از بدترین نقض های داده توسط افرادی در سازمان که به داده ها و اطلاعات حیاتی دسترسی داشتند، سازماندهی و اجرا شده اند. محدود کردن دسترسی همچنین می تواند به محافظت از سرورهای شما در برابر حملات داخلی کمک کند.

3.      از Firewall Protection استفاده کنید

فایروال ها برای اطمینان از ایمن بودن سرورهای شما ضروری هستند. آنها ترافیک ورودی و خروجی را فیلتر می کنند تا فقط به خدمات خاصی اجازه دهند و خدمات ناامن را قفل کنند.

چند طبقه بندی مختلف از فایروال ها وجود دارد. گروه اول با خدمات عمومی سروکار دارد که هر کسی در اینترنت به طور ناشناس به آنها دسترسی دارد. دوم خدمات خصوصی است که گروه منتخبی از حساب های مجاز می توانند به آنها دسترسی داشته باشند. آخرین مورد خدمات داخلی است که نیازی به قرار گرفتن در معرض دنیای خارج ندارد.

شما باید دسترسی به این خدمات را بسته به اینکه کدام گروه با موقعیت مناسب است محدود کنید. همچنین باید سرور خود را طوری پیکربندی کنید که از همه دسترسی ها به جز مواردی که برای سرورهای شما اجباری هستند، امتناع کند.

4.      گواهینامه های SSL را نصب کنید

گواهی SSL یک پروتکل امنیتی است که ارتباط بین دو سیستم را در اینترنت محافظت می کند.

SSL یک عنصر حیاتی از امنیت سرور است. شما باید اطمینان حاصل کنید که تمامی ارتباط یا انتقال داده بین سرور شما و مرورگرهای مشتریان یا سرورهای دیگر رمزگذاری شده است.

گواهی SSL داده ها را در حال انتقال رمزگذاری می کند تا اطلاعات حساس و محرمانه مانند جزئیات سلامتی، جزئیات کارت اعتباری و سوابق مالی امن باقی بمانند. هکری که در دسترس داده ها قرار می گیرد، نمی تواند مفهوم آن را رمزگشایی کند.

تنها گیرنده مقصد که دسترسی به کلید مناسب برای رمزگشایی اطلاعات دارد، می تواند مفهوم آن را درک کند.

علاوه بر رمزگذاری ارتباط بین سرورهای شما و دیگر افراد، گواهی SSL نقش بسیار مهمی در احراز هویت کاربر دارد.

گواهی SSL می تواند سیستم های مختلف را به مالکان خاص خود احراز هویت کند. بنابراین، گواهی به شما کمک می کند تا اعتبار خود را برقرار کنید. برای تقویت امنیت خود، باید یک گواهی SSL بگیرید و آن را نصب کنید.

نتیجه گیری

پس از مطالعه این مقاله و روش های افزایش امنیتی سرور که توضیح دادم، لازم است نسبت به امنیت سرور خود اطمینان بیشتری داشته باشید. به عنوان بهترین روش، باید این اقدامات امنیتی را در اولین راه اندازی سرور خود اجرا کنید. همچنین اگر بیش از یکی از این روش ها را اجرا کنید، کمک می کند. به عنوان یک قاعده کلی، هرچه اقدامات امنیتی بیشتری داشته باشید، سرور شما ایمن تر خواهد بود.

شرکت وب رمز یکی از شرکت هایی است که خدمات سرورهای وب و خدمات دیگر مربوط به سایت را برعهده دارد. این شرکت با ارائه خدماتی مانند هاستینگ، سرور اختصاصی، سرور مجازی و غیره، به کاربران امکان ارائه خدمات مختلف در فضای آنلاین را فراهم می کند. با توجه به اهمیت سرورها در ارائه خدمات آنلاین، انتخاب یک شرکت معتبر و قابل اعتماد برای ارائه خدمات سرورهای وب بسیار حائز اهمیت است.

مجله خبری ای بی سی مگ

ای بی سی مگ یک وب سایت خبری و علمی در حوزه فیلم و سینما، تکنولوژی و لوازم خانگی با جدیدترین اخبارهای این حوزه می باشد. خوشحالیم بتوانیم مطالب مفیدی را برای شما ارائه دهیم.
دکمه بازگشت به بالا