برترین های کسب وکار ایرانیعلمی و پزشکی

بهترین درمان برای درد سیاتیک چیست؟

سیاتیک دردی است که در اثر تحریک یا فشار بر روی عصب سیاتیک به وجود می آید. معمولا بر روی یک قسمت بدن تاثیر میگذارد، اما به نظر میرسد شدید و ناتوان کننده است. در این مقاله 10 روش موثر و ساده برای درمان خانگی سیاتیک آمده است.

علائم سیاتیک

  • احساس ضعف و بی حسی در پاها و زانوها
  • احساس سوزش و مور مور شدن پاها
  • دردهای ناگهانی که ایستادن و نشستن را با مشکل همراه میکند.

درد معمولا از کمر به پشت زانو و پایین تر گسترش می یابد.

علت سیاتیک

سیاتیک معمولا به خاطر فتق دیسک یا لغزش دیسک مهره ها به وجود می آید. همچنین میتواند به خاطر مسایلی شبیه صدمات نخاعی با عفونت، بیماری های تخریب کننده ی دیسک، بارداری، تنگی کانال نخاعی، رانش مهره بر اثر ضایعه و سندرم پیریفورمیس باشد.

درمان سیاتیک

اگرچه درمان های بسیاری برای سیاتیک وجود دارد، ولی آنها تقریبا درد را به طور موقت تسکین میدهند. به علاوه خیلی از استرویید های تزریقی عوارض جانبی جدی ای را میتوانند ایجاد کنند.

شما میتوانید درمان های خانگی و دارو های گیاهی را برای کاهش التهاب و فشار روی عصب سیاتیک استفاده کنید، به علاوه در بعضی موارد مشکل با استراحت و گذشت زمان ( تقریبا 6 هفته) برطرف میشود. ده تا از بهترین درمان های خانگی سیاتیک عبارتند از:

1_ کمپرس داغ یا سرد

یک روش برای درمان خانگی سیاتیک استفاده از کمپرس داغ یا سرد است. کمپرس داغ یا سرد میتواند، درد سیاتیک و التهاب را از بین ببرد، درمان حرارتی میتواند عضلاتی را که منقبض شده اند و عصب سیاتیک را تحت فشار قرار گرفته است، شل کند.

درمان سرد باعث میشود، ورم اطراف عصب کاهش یافته و درد از بین برود. شما همچنین میتوانید به صورت متناوب از درمان سرد و گرم استفاده کنید. با کمپرس داغ شروع کرده و با کمپرس سرد درمان را تمام کنید.

وقتی از گرما استفاده میکنید، بهتر است از گرمای مرطوب مثل حوله ی بخار استفاده کنید، زیرا اثربخشی بیشتری دارد. کمپرس سرد یا گرم را برای 15-20 دقیقه روی محل درد قرار دهید. این کار را چند ساعت یک بار، تا بهبود کامل درد انجام دهید.

توجه: اگر مشکلات قلبی عروقی دارید، از کمپرس سرد استفاده نکیند.

2- درمان خانگی سیاتیک با زردچوبه

زردچوبه هم به دلیل خواص ضد التهاب جز داروهای طبیعی اثر بخش در درمان سیاتیک است. زردچوبه حاوی ماده ای به اسم کارکامین است که درد عصب و التهاب را کاهش میدهد.

یک قاشق چای خوری زردچوبه به یک لیوان شیر اضافه کنید. میتوانید یک چوب کوچک دارچین هم اضافه کنید و آن را بجوشانید. نوشیدنی سلامت بخش خود را با عسل شیرین کنید و روزی یک یا دو بار از آن استفاده کنید تا بهبود یابید. با پزشک برای استفاده از مکمل های 250 یا 500 گرمی زردچوبه سه بار در روز برای چند هفته مشورت کنید.

توجه: زردچوبه ممکن است برای افرادی که رقیق کننده های خون و یا داروهای دیابت مصرف میکنند مناسب نباشد، همچنین در افراد دارای سنگ صفرا هم منع مصرف دارد.

3- درمان خانگی سیاتیک با ماساژ

ماساژ درمانی میتواند درد سیاتیک را بهبود بخشد و همچنین به التیام بدن کمک میکند، به خصوص زمانی که مشکل در اثر گرفتگی عضله ایجاد شده باشد. بعلاوه ماساژ به از بین رفتن تنش، بهبود جریان خون و افزایش دامنه ی حرکت کمک میکند. روزی دو تا سه بار ناحیه ی درگیر را با روغن ماساژ، ماساژ دهید.  این کار به از بین رفتن درد سیاتیک و کاهش التهاب کمک میکند.

میتوانید 3 قاشق غذاخوری پودر جوزهندی را به یک فنجان روغن کنجد اضافه کنید و آن را حرارت بدهید، اجازه دهید تا خنک شود وقتیکه ولرم شد ناحیه ی درگیر را با آن ماساژ دهید. این کار را هر روز برای چند هفته انجام دهید. شما همچنین میتوانید حداقل روزی یک بار ماساژ درمانی نقطه ی تحریکی را انجام دهید. درد در کمر، باسن و ران با نقطه ی تحریکی در عضلات باسن ارتباط دارد.

4- درمان خانگی سیاتیک با ورزش

علاوه بر استراحت، حفظ فعالیت نرمال روزانه خیلی برای مقابله با سیاتیک مفید است. یک یا دو روز بعد از عود سیاتیک، شما میتوانید ورزش منظم را برای تقویت عضلات شکم و کمرتان شروع کنید. تقویت عضلات تنه به بهبود سریعتر کمک میکند. شما میتوانید تمرین کشیدن زانو به قفسه ی سینه را برای کاهش تحریک عصب سیاتیک و بهبود انعطاف کمر خود انجام دهید.

  • به پشت خود دراز بکشید و پاهای خود را صاف کنید.
  • بالاتنه ی خود را ریلکس نگه دارید با یک نفس عمیق زانوی راست خود را به سمت بالا خم کنید.
  • دستان خود را پشت زانوی خود قلاب کنید و به آرامی تا جایی که راحتید آن را به سمت سینه ی خود بکشید.
  • حالت خود را تا 20 ثانیه حفظ کنید ، نفس عمیق بکشید و بعد به آرامی پای خود را پایین ببرید.
  • پای دیگر خود را راحت روی زمین نگه دارید.
  • پای خود را عوض کنید و تمرین را تکرار کنید.
  • 3 تا 5 بار این کار را تکرار کنید.
  • در آخر این ورزش را 3 تا 5 بار با هر دو پا انجام دهید.

شما همچنین میتوانید ورزش های دیگری هم انجام دهید. با پزشک  برای انجام بهترین ورزش برای خودتان مشورت کنید.

5- کرم کپسایپین

فلفل هندی حاوی یک ماده فعال به اسم کپسایپین است که به عنوان یک مسکن طبیعی عمل میکند. کپسایپین به کاهش سطح انتقال دهنده ی عصبی، که پیام درد را منتقل میکند، کمک میکند. یک کرم حاوی کپسایپین تهیه کنید و آن را روزی چهار بار، برای حداقل یک هفته استفاده کنید.

توجه: این کرم ممکن است در ابتدا باعث احساس سوزش شود، آن را روی پوست سوخته استفاده نکنید.

6- درمان خانگی سیاتیک با والریان 

ریشه ی والریان یا همان علف گربه، خاصیت آرامبخشی دارد و در بهبود درد های مزمن مفید است، مخصوصا برای تسکین درد سیاتیک ناشی از گرفتگی عضله. این گیاه، حاوی روغن هایی است که عضلات شما را شل میکند و فشار روی عصب را کاهش میدهد. همچنین به عنوان خواب آور هم استفاده میشود. با پزشک خود مشورت کنید و برای چند هفته روزی سه بار از مکمل والریان استفاده کنید. همچنین میتوانید برای چند هفته از چای والریان استفاده کنید.

7- درمان خانگی سیاتیک با دانه ی شنبلیله

ضماد دانه ی شنبلیله میتواند درد سیاتیک را کاهش داده و خواص ضد التهاب دارد. همچنین میتواند درد آرتریت روماتوید و نقرص را آرام کند. چند مشت دانه شنبلیله بردارید. پودر آن را با مقدار کافی شیر گرم کنید تا حالت خمیری پیدا کند. ضماد آن را در محل درد قرار دهید. قبل از شست و شو بگذارید چند ساعت روی محل بماند. برای بهبود میتوانید هر روز از این ضماد استفاده کنید.

8- درمان خانگی سیاتیک با پوست بید سفید

پوست بید سفید میتواند برای تسکین دردهای طولانی مدت سابق نیز استفاده شود. پوست بید سفید حاوی فنولیک گلیکوزید و سالیسین است که اثر ضد التهاب و خواص ضد درد دارد. با مشورت پزشک، مکمل پوست بید سفید یا سالیسین را روزانه برای چند هفته استفاده کنید.

9- درمان خانگی سیاتیک با طب سوزنی

طب سوزنی راه دیگری برای درمان درد سیاتیک است. عضلات خود را شل کرده و به بدنتان کمک کنید تا خودش را احیا کند. درمان دیگر تحریک نقاط مشخص طب سوزنی است، که در آن دستگاه عصبی مرکزی تحریک میشود و باعث رها شدن مواد شیمیایی میشود، درنتیجه آنها درک درد را تغییر داده و باعث ایجاد حس خوب میشوند.

یک تحقیق که در سال 2009 در مجله ی طب سنتی چین منتشر شد اعلام کرد که طب سوزنی گرم با سوزن های گرم به بهبود درد سیاتیک کمک میکند. در واقع از 30 نفر شرکت کنندگان 17 نفر بعد از طب سوزنی بهبودی کامل یافتند.

نکته: همیشه باید طب سوزنی توسط شخصی که بهترین مهارت را در آن دارد انجام شود.

10- دستکاری ستون فقرات

روش دیگر برای درمان خانگی سیاتیک کاردرمانی است، که یک درمان طبیعی و معروف برای درد گردن و کمر است. کاردرمانی ستون فقرات، شامل تکنیک های مخلتف از جمله وارد کردن نیروی سریع و کوتاه برای تسکین تحریک پذیری عصب و سایر علائم مرتبط با سیاتیک است.

یکی مطالعه که در سال 2010 که در مجله ی فیزیوتراپی منتشر شد اعلام کرد با دستکاری ستون فقرات 60 درصد از افرادی که از درد سیاتیک رنج میبردند، همانند مداخله ی جراح بهبود یافتند.

نکات اضافه

  • از تغییر حالت سریع پرهیز کنید.
  • حالت خوب برای کاهش فشار به کمر خود داشته باشید.
  • از تمرین لیفتینگ مناسب با کمر صاف و زانوی خم استفاده کنید.
  • از تشکی که نه خیلی نرم و نه خیلی سفت است، استفاده کنید.
  • منظم ورزش کنید ، اما ورزش سنگین برای شما خوب نیست.
  • از سیگار کشیدن بپرهیزید، زیرا باعث افزایش انحطاط دیسک شما میشود.

بعد از مشورت با پزشک خود میتوانید از مکمل های ویتامین ث، کلسیم و منیزیم استفاده درمان سیاتیک به منظور کاهش درد و بهبود علائم می باشد. درمان سیاتیک معمولاً شامل روش های غیرجراحی است و در صورت موارد شدیدتر، ممکن است نیاز به جراحی داشته باشد.

یک بیماری است که میلیون ها نفر در سراسر جهان را تحت تأثیر قرار می دهد. این بیماری می تواند منبع درد و ناراحتی های شدیدی باشد و باعث کاهش کیفیت زندگی شود. فهم علل، علائم و گزینه های درمانی سیاتیک بسیار مهم است برای کسانی که از این بیماری رنج می برند. در این مقاله، به جهان سیاتیک و روش های مختلف درمانی آن می پردازیم و اقدامات احتیاطی برای کنترل این درد را بررسی می کنیم.

پماد برای سیاتیک و کرم های موضعی تا حدود زیادی به درمان قطعی درد سیاتیک کمک می کنند، در کنار آنها می توان از پیاده روی و استفاده کمربند طبی نیز بهره جست.

سیاتیک چیست؟

سیاتیک یک وضعیت دردناکی است که شامل کشیدگی یا آسیب به عصب سیاتیک می گردد ، که از ستون فقرات شما شروع می شود و از پشت پای شما عبور می کند. گزینه های مختلفی برای درمان سیاتیک وجود دارد ، بسته به این که دردی را که تجربه می کنید حاد باشد یا مزمن و علت اصلی آن درد سیاتیک باشد. در این مقاله یاد بگیریم که چگونه با این گزینه های درمانی ، درد ناشی از سیاتیک و طیف وسیعی از بهترین روش های درمانی سیاتیک را با موفقیت مدیریت کنیم.

علل شایع سیاتیک

سیاتیک در صورت فشار یا تحریک عصب سیاتیک ایجاد می شود. چندین عامل ممکن است باعث ایجاد این فشار شوند، شامل:

  1. دیسک کمری پیچیده

دیسک کمری، همچنین به عنوان دیسک کمری گلوخی یا دیسک ریزشی شناخته می شود، یکی از شایع ترین علل سیاتیک است. وقتی مرکز نرم و ژل  مانند یک دیسک از طریق یک شکاف در پوشش سفت تر به خارج فشرده می شود، می تواند بر روی ریشه های عصبی مجاور، از جمله عصب سیاتیک، فشار ایجاد کند.

  1. تنگی کانال نخاعی

تنگی کانال نخاعی به معنای تنگ شدن کانال نخاعی است که می تواند فشار بر عصب ها، از جمله عصب سیاتیک، ایجاد کند. این بیماری معمولاً با پیری تحول می کند و می تواند درد و ناراحتی در پشت پایین و ساق پاها ایجاد کند.

  1. سندروم پیری فورمیس

عضله پیری فورمیس در منطقه باسن قرار دارد و در برخی موارد می تواند عصب سیاتیک را تحریک یا فشار دهد، که به نتیجه سیمپتوم های مشابه سیاتیک منجر می شود.

  1. سپاندیلولیستز

سپاندیلولیستز وقتی رخ می دهد که یک مهره به جلو از یک مهره دیگر جابجا شود، باعث نامنظم شدن مهره ها و فشار بر روی عصب ها در پشت پایین می شود.

  1. صدمه یا آسیب

صدمات به منطقه پشت پایین یا باسن می تواند در صورت تأثیر روی عصب سیاتیک، علائم سیاتیک ایجاد کند.

  1. تومورها

گرچه بسیار کمی رخ می دهد، اما تومورها می توانند در امتداد نخاع فشار ایجاد کرده و منجر به درد و ناراحتی سیاتیک شوند.

1- استراحت : این مرحله ، مهمترین مرحله در بهبود هر بیماری یا جراحتی است ، بنابراین مطمئن شوید که بدن شما به مقدار کافی استراحت می کند. در صورت لزوم ، در محل کار یا خانه برای خوابیدن وقت بگذارید و اجازه دهید کمر شما خوب شود.

2- یخ را به منطقه آسیب دیده بمالید : این امر باعث کاهش تورم و تنش می شود در حالی که از ناراحتی ناشی از درد سیاتیک کمی رهایی پیدا می کنید. کیسه های یخ را می توان برای مدت زمان ده تا بیست دقیقه در منطقه نگه داشت تا نتایج بهینه حاصل شود. این کار را سه تا چهار بار در روز انجام دهید. کیسه های یخ را با کمپرس گرم استفاده کنید  تا رگ های خونی را منقبض کرده و درد را تسکین دهید.

منبع: آدورامین

دکمه بازگشت به بالا