برترین های کسب وکار ایرانیعلمی و پزشکی

آیا باید وازلین را قبل از خواب به صورت بزنیم؟؟

مضرات و مزایای استفاده از وازلین برای پوست

تنوع گسترده کرم ها و لوسیون های مراقبت از پوست که امروزه در دسترس هستند، نتایج بسیار خوبی را برای پوست به همراه داشته  اند. با این حال، یکی از اجزای ساده مشتق شده از نفت خام که به طور طبیعی در سطح زمین وجود دارد، «وازلین» است. این محصول از بقایای نفتی ساخته شده است که به دلیل توانایی بالا برای مرطوب کنندگی و درمان مشکلات پوست، مورد توجه بسیاری از افراد قرار دارد. وازلین که با نام پترولاتوم نیز شناخته می شود، ژل نیمه جامد متشکل از روغن های معدنی و مومی است که از استخراج نفت در سکوهای نفتی و فیلتر کردن ماده روغنی چرب به دست می آید. پس از جمع آوری، ژله نفتی یک ماده بی بو با رنگ روشن در دمای اتاق با قوام کمی سیال است. وازلین یکی از محصولاتی است که با حفظ رطوبت پوست، باعث از بین رفتن رنگدانه ها شده و لک های پوست را از بین می برد؛ اما این به آن معنا نیست که وازلین یک نوع سفیدکننده پوست به حساب می آید.

نحوه ی استفاده از وازلین

بعد از شستن و خشک کردن دست ها با انگشت مقدار کمی وازلین بردارید و آن را به آرامی به  صورت یک لایه  ی نازک روی پوست تمیز قرار دهید. بهتر است وازلین را روی پوستی که کمی مرطوب است بمالید تا رطوبت آن حفظ شود. از مصرف بیش از حد وازلین خودداری کنید؛ چون باعث ایجاد یک لایه ی ضخیم روی پوست شما می شود. برای درمان خشکی پوست می توانید روزی یک بار بعد از حمام از وازلین استفاده کنید. با این حال اگر در محیط مرطوب زندگی می کنید، از مالیدن این محصول روی پوست خودداری کنید. مصرف وازلین برای صورت تنها در مواقع خاص و برای کوتاه مدت توصیه می شود. اگر وازلین به پوستتان نسازد یا پوست چرب و مستعد جوش داشته باشید، ممکن است درگیر عوارض زیر شوید.

در حالی که وازلین به حبس شدن رطوبت در پوست کمک می کند؛ اما می تواند چربی و گرد و غبار روی پوست را نیز درون منافذ به دام بیندازد. به این ترتیب افرادی که افرادی که مستعد جوش و آکنه هستند ممکن است پس از استفاده از وازلین دچار جوش صورت شوند. نکته مهم دیگر این است که وازلین بافت چرب و سنگینی دارد،  به این منظور بهتر است زدن وازلین قبل از خواب به صورت را امتحان کنید؛ چرا که این ماده در طول شب از کاهش رطوبت پوست پیشگیری خواهد کرد. گاهی به دلیل خشکی بیش از حد، پوست زودتر از موعد دچار چین و چروک می شود؛ اما وازلین با افزایش پپتیدها در سطح پوست پوست از بروز این مشکل پیشگیری خواهد کرد. از این رو می تواند پوست چرب را چرب تر کرده و باعث ایجاد جوش های التهابی و سرسیاه شود. وازلین رطوبت پوست تان را حفظ می کند.

یکی از ابتدایی ترین موارد مصرف وازلین استفاده از آن برای درمان زخم ها و خراشیدگی ها روی پوست بوده است. خاصیت انسدادی وازلین باعث جلوگیری از آسیب های مختلف پوستی خواهد شد. به علاوه، وازلین مانع از ورود انواع باکتری ها و سایر ناخالصی های مضر به داخل زخم ها خواهد شد و بدن می تواند بی وقفه و به شکل طبیعی شروع به ترمیم و درمان زخم ها کند. استفاده از وازلین برای ترک خوردگی روی لب ها هم مانند یک مرهم عالی خواهد بود. کمی وازلین را روی سطح لب های تان بمالید تا با حفظ رطوبت آن مانع از خشکی و در نتیجه ترک خوردن آن شوید. وازلین یک روان کننده مفید و قابل استفاده است. در موارد خاص مثل اندازه گیری میزان تب کودکان می توانید از وازلین برای لیز کردن دماسنج استفاده کنید. دماسنج را کاملا تمیز کنید و روی آن کمی وازلین بمالید و بعد از طریق مقعد وارد بدن کودک کنید تا میزان دقیق تب را اندازه گیری کنید.

وازلین می تواند به عنوان یک محصول زیبایی هم مورد استفاده قرار گیرد. به طور مثال برای جلوگیری از موخوره می توانید قسمت های انتهایی مو را چرب کنید تا از خرد و شکسته شدن موها پیشگیری کنید. علاوه بر این وازلین می تواند برای رفع چین و چروک های پوست صورت هم مورد استفاده قرار گیرد. واضح است که وازلین نمی تواند چین و چروک های روی پوست تان را پاک کند و به طور کامل از بین ببرد. اما این ماده شیمیایی با حفاظت از پوست تان و حفظ رطوبت درون آن می تواند نمایان شدن آن ها را کمتر کند به طوری که کمتر قابل دیده شدن باشند. خشکی زیاد پوست یکی از عوامل ایجاد ترک و پیری پوست صورت می باشد و راه درمان آن حفظ رطوبت بر سطح خارجی آن و تامین چربی مورد نیاز پوست است. وازلین (ژله پترولیوم) یک روغن حاوی پارافین مومی است که با ایجاد یک لایه سطحی ، رطوبت را بر روی سطح پوست حفظ کرده و خشکی را بر طرف می کند.

وازلین بخصوص برای برخی مناطق پوست نظیر دور چشم ها و یا دور لب که بیشتر مستعد ایجاد چین و چروک هستند می تواند مفید واقع شود. وازلین درمانی همچنین به جوان سازی پوست صورت نیز کمک زیادی می کند. یکی دیگر از فواید مصرف وازلین برای صورت به عنوان ماسک صورت است به این شکل که ترکیبی از وازلین با یک نوع ماده ساینده طبیعی نظیر نمک یا شکر تهیه کرده و بعنوان اسکراب بر روی صورت مالش دهید تا پوست مرده سطحی را حذف کند. همچنین توصیه می شود پیش از استفاده از کرم برنزه ، مقدار کمی وازلین به پوست بمالید تا کرم برونزه به شکل یک دست تر و نرمتری بر روی پوست صورت پخش شود.

وازلین در آرایش صورت نیز دارای کاربرد های جالبی می باشد. مثلا اگر قبل از آرایش دور چشم ، مقدار اندکی وازلین بر روی پوست صورت بمالید ، آرایش صورت شما هم دوام بیشتری خواهد داشت و هم می تواند از ایجاد تحریکات پوستی جلوگیری کند. وازلین در پاک کردن آرایش صورت هم بکار می رود. با وجود اینکه پاک کردن آرایش مخصوصا بعد از مدت طولانی که بر روی پوست قرار داشته باشد ، کاری سخت و زجرآور است ولی با استفاده از وازلین می توان به راحتی وازلین را از روی پوست پاک کرد. حتی مواد آرایشی ضدآب نیز با این روش به سهولت از روی پوست صورت پاک می شود.

وازلین یکی از روغن های مفید برای درمان ترک ، خشکی و پوسته پوسته شدن لب ها است. خشکی لب بخصوص در فصول سرد سال ، یکی معضلات جدی برای زیبایی صورت محسوب می شود. استفاده از وازلین یک راهکار مطمئن برای داشتن لب هایی بدون ترک و تازه است. وازلین علاوه بر اینکه یک حالت دهنده ابرو است ، همچنین می تواند سبب تقویت و پرپشت شدن ابرو ها هم بشود. امروزه در بسیاری از آرایشگاه های مردانه بجای استفاده از کف اصلاح ، از وازلین به عنوان یک روان کننده مناسب برای اصلاح استفاده می کنند زیرا علاوه بر اینکه ایجاد آکنه را کاهش می دهد ، از خراشیده شدن جوش های قبلی هم جلوگیری می کند. از دیگر فواید مصرف وازلین برای صورت ، در تسکین سوزش و آثار آفتاب سوختگی است.

وازلین برای چروک پوست با حفظ رطوبت عمل می کند و از این طریق برای چروک زیر چشم نیز مفید است. علاوه بر جلوگیری از ایجاد چروک روی پوست و زیر چشم، فواید و کاربردهای خاصی برای پوست صورت به همراه دارد که می تواند ضامنی برای سلامت پوست باشد. وازلین مخلوطی از مواد معدنی و موم است که به راحتی قابل پخش است. نفت ماده اصلی آن و بیش از 140 سال است که وازلین برای چروک پوست و به عنوان مرهم التیام دهنده زخم ها، سوختگی ها و پوست های فرسوده استفاده می شود. اما بر خلاف سایر اشکال نفت، وازلین برای استفاده روی پوست و دست بی خطر است. حتی برای برخی به عنوان یک مرطوب کننده مورد علاقه محبوبیت بالای دارد. استفاده از وازلین برای چروک پوست صورت بی خطر است، اما نکاتی وجود دارد که در صورت انجام این کار باید از آن آگاه باشید. در این مقاله از مجله سلامت ژین طب این موارد را مورد بررسی قرار می دهیم.

لیلا بنی نعمتی

من لیلا هستم، خبرنگاری که با نگاهی به آینده، مسائل امروز را تحلیل می‌کنم. در این سایت، با بررسی روندهای اجتماعی و اقتصادی، به دنبال درک بهتر چالش‌ها و فرصت‌های پیش روی جامعه در آینده هستم.
دکمه بازگشت به بالا