برترین های کسب وکار ایرانیعلمی و پزشکی

بهترین رژیم لاغری کالری شماری

اگر دچار اضافه وزن باشید، کالری شماری موضوعیست که بارها و بارها در اینترنت سرچ کرده اید. اکثر افرادی که هدف شان کاهش وزن است به دنبال بهترین رژیم لاغری و سریع برای رسیدن به وزن ایده آل شان می گردند. باید به این دسته از عزیزان گفت که روش های سریع لاغری آسیب های جبران ناپذیری به بدن وارد می کنند. ممکن است فرد با این روش ها به سرعت وزن کم کند، اما بعد از مدتی به وزنی بیشتر از قبل باز می گردد؛ چرا که در یک دوره دچار سوء تغذیه و کمبود ویتامین ها می شود و دیگر غذاها پاسخگوی نیازهای بدن او نیستند. یکی از روش های کاهش وزن، رژیم کالری شماری است. در این مقاله رژیم کالری شمار و به صورت کلی برنامه کالری شمار را بررسی می کنیم. می خواهیم بدانیم که آیا کالری شمار در تاثیری دارد یا خیر؟

کالری شماری به چه معناست؟

هنگامی که سعی در کاهش وزن دارید به سادگی اسیر کالری شمار می شوید. بسیاری از افراد معتقدند که کاهش وزن یعنی کالری شماری. تا حدودی این موضوع درست است. مثلا اگر روزانه 2500 کالری دریافت می کردید، سپس این مقدار را به 1600 کالری کاهش داده باشید، به دلیل کمبود آن 900 کالری، وزن کم خواهید کرد. حتی اگر این مقدار را فقط چیپس سیب زمینی خورده باشید. اما این راه سالمی نخواهد بود و نمی توانید این مقدار وزن کاهش یافته را نگه دارید.

دریافت مقدار متعادل کالری در کاهش وزن نقش بسیار مهمی دارد، چون اگر مقدار کالری دریافتی کم یا زیاد باشد حتما احساس گرسنگی می کنید و بعدها دچار پرخوری می شوید. برای مثال چیپس سیب زمینی، 160 کالری دارد. اگر چیپس بخورید این مقدار کالری سبب نمی شود برای مدت زیادی سیر بمانید. بعد از یک ساعت باز هم گرسنه خواهید شد و به دنبال 160 کالری دیگر و یا شاید دو برابر آن باشید. به این دلیل که وعده شما دارای پروتئین و فیبر نبوده است. مصرف غذاهای سرشار از فیبر، چربی های سالم و پروتئین مانند تخم مرغ، مرغ گریل شده، میوه و سبزیجات، آجیل ها، دانه ها و روغن زیتون گرسنگی را کنترل و برای طولانی مدت سیر نگه تان می دارد.

میزان کالری های دریافتی بر اساس نیاز افراد

بدن، تمام انرژی های موجود برای انجام نیازهای فوری مثل راه رفتن را از طریق کالری دریافتی از مواد غذایی به دست می آورد. در حقیقت مقدار انرژی های بدست آمده به کیفیت غذاها بستگی دارد، چون همه ی کالری ها برابر نیستند. همچنین میزان کالری دریافتی هر فرد به سن، جنسیت و سطح فعالیت بدنی او بستگی دارد که عبارتند از:

  • کودکان 2 تا 8 سال: 1000 تا 1400 کالری
  • دختران 9 تا 13 ساله: 1400 تا 1600
  • پسران 9 تا 13 ساله: 1600 تا 2000
  • خانم فعال در سنین 14 تا 30 سالگی: 2400 کالری
  • خانم یکجا نشین در سنین 14 تا 30 سالگی: 1800 تا 2000
  • آقای فعال در سنین 14 تا 30 سالگی: 2800 تا 3200 کالری
  • آقای یکجا نشین در سنین 14 تا 30 سالگی: 200 تا 2600 کالری
  • خانم و آقای فعال بالای 30 سال: 2000 تا 3000 کالری
  • خانم و آقای یکجا نشین بالای 30 سال: 1600 تا 2400 کالری

بهترین روش برای پیروی از رژیم کالری شمار

اگر به شمارش مقدار کالری های دریافتی تان علاقه مند هستید، راه های مختلفی وجود دارد. یکی از آنها استفاده از برنامه های کالری شمار است که می توانید تمام کالری های مواد غذایی و فعالیت های لازم برای کالری سوزی را از طریق آن ها دریافت کنید. حواس تان باشد موثرترین روش را انتخاب کنید. مطمئن باشید که بر اساس بهترین برنامه کالری شماری رژیم را شروع می کنید. هنگام انتخاب مواد غذایی مراقب ویتامین ها و مواد معدنی مورد نیاز بدن باشید.

مزایای کاهش وزن با رژیم کالری شمار چیست؟

کاهش وزن با کالری شماری می تواند فواید زیر را به دنبال داشته باشد:

1- مزایای رژیم کالری شمار؛ کاهش وزن

وقتی کالری شماری می کنید ناخودآگاه بیشتر حواس تان به غذایی که در دهان می گذارید، است. در نتیجه ی مصرف کمتر غذاها، کالری دریافتی شما نیز کمتر شده و وزن تان کاهش پیدا می کند.

2- مزایای رژیم کالری شمار؛ حفظ وزن ایده آل

مصرف بیش از اندازه ی غذا باعث می شود کالری های اضافه تبدیل به چربی شوند. توجه به کالری غذاهایی که می خورید موجب می شود تا اسیر پرخوری نشوید و وزن ایده آل یا کم شده ی خود را حفظ کنید.

معایب کاهش وزن با رژیم کالری شماری چیست؟

درست است که باید برای کاهش وزن میزان کالری کمتری دریافت کنید، اما می دانید میزان پایه بدن شما چقدر است؟ در بیشتر مقالات و مطالب اینترنتی می خوانید که میزان کالری دریافتی مناسب برای افراد در حالت سخت گیرانه 2000 کالری است.بسته به وزن و تراکم استخوان های بدن، سطح فعالیت و میزان غذایی که در روز می خوریم، کالری سوزی بدن ما تفاوت بسیاری با یکدیگر دارد.

حدود ده درصد از کالری که بدن ما روزانه می سوزاند، صرف هضم و گوارش غذا می شود. آیا می دانستید با خوردن غذای سالم و کامل (غذایی که شامل اکثر گروه های غذایی باشد) حدودا پنجاه درصد کالری بیشتری نسبت به زمانی که غذای ناسالم می خوریم، می سوزانیم؟ پس اگر تمرکز زیادی روی کالری شماری، میزان کالری که هر روز استفاده می کنید و میزان کالری که روزانه می سوزانید دارید، باید بگوییم به احتمال زیاد کالری شماری شما دقیق نیست.

1- معایب رژیم کالری شمار؛ رو آوردن به غذاهای ناسالم

به نظر می رسد بسیاری از مردم را می دانند. اما آنها صرفا برچسب اطلاعات تغذیه ای خوراکی هایی که می خورند را می خوانند. این موضوع شما را به فکر فرو نمی برد؟ اگر دقیقا می دانید که کالری خوراکی شما چه میزان است و آن را از روی برچسب اطلاعات تغذیه ای می خوانید، به این معناست که به جای خوردن غذاها و میوه های تازه، سراغ خوراکی های بسته بندی شده و آماده می روید. غذاهای بسته بندی عموما فرآوری شده هستند.

درست است که شمردن میزان کالری غذاهای تازه سخت است، اما در عین حال می دانیم که این غذاها در کجا و چگونه آماده شده اند. اغلب این غذاها طبیعی اند. غذای تازه و طبیعی گزینه بهتری نسبت به غذای فرآوری شده می باشد حتی اگر ندانیم میزان کالری آنها چقدر است.

2- رژیم کالری شمار؛ بی توجهی به مواد مغذی

کالری غذاها چیز زیادی به ما نمی گویند. میزان کالری بعضی از نوشیدنی ها با ماهی سالمون یکی است. اما تفاوت اصلی کجاست؟ مواد مغذی که ماهی سالمون به بدن ما می رساند با مواد مغذی نوشیدنی ها زمین تا آسمان تفاوت دارد.اکثر غذاهای بسته بندی و فرآوری شده کالری دارند که به آن کالری تهی یا خالی می گوییم. به این معنا که صرفا کالری دارند و هیچ ماده مغذی  را به بدن تان نمی رسانند. به عبارت دیگر این غذاها صرفا انرژی بدن ما را تامین می کنند.

به یاد داشته باشید که کالری ها را برای دریافت انرژی و انجام کارهای روزانه می سوزانیم. این دست خوراکی ها مواد مغذی زیادی ندارند که بدن ما بتواند آن را برای بعد ذخیره کند.در عوض غذاهای کامل که ، پروتئین و چربی خوبی دارند انرژی بیشتری برای بدن ما تامین می کنند. حتی می توان میزانی از این انرژی را در بدن ذخیره کرد. به علاوه این امکان را به شما می دهند که برای مدت طولانی تری سیر بمانیم. غذاهای کامل ویتامین ها و مواد معدنی مورد نیاز بدن را نیز تامین می کنند.

3- معایب رژیم کالری شمار؛ از دست دادن چربی های خوب و سالم

زمانی که ذهن تان صرفا درگیر کالری شماری باشد قطعا به دنبال می گردید. به همین خاطر بسیاری از غذاهایی که چربی خوب و سالم دارند را از دست می دهید. تصورات اشتباه از چربی باعث شده که مردم به سمت خوراکی های کم چرب بروند. اما مشکل اصلی اینجاست که کارخانه ها برای جبران طعم چربی از دست رفته در غذاها، از قند و کربوهیدرات  استفاده می کنند. به همین خاطر در سال های اخیر تعداد مبتلایان به دیابت به شدت بالا رفته است.چربی ها در واقع برای بدن ما بسیار مهم هستند. آنها متابولیسم بدن و عملکرد هورمون های بدن را تنطیم می کنند و بهبود می بخشند. شاید باورتان نشود اما چربی ها برای داشتن بدنی سالم بسیار مهم هستند.

4- معایب رژیم کالری شمار؛ گرفتن نتیجه معکوس

درست است که اگر می خواهید وزن تان را پایین بیاورید، باید نسبت به گذشته کالری کمتری دریافت کنید و انرژی بیشتری بسوزانید؛ اما ناخودآگاه مرتکب یک اشتباه بزرگ می شوید.اگر بیش از اندازه از میزان کالری دریافتی کم کنید بدن به طور اتوماتیک بدن شما در حالت بقا قرار می گیرد. یعنی بدن فکر می کند قحطی آمده و برای زنده ماندن باید انرژی ذخیره کند.

در نتیجه متابولیسم بدن کم می شود و انرژی بیشتری ذخیره می کنید. حتی ممکن است وزن تان بالا برود.مشکل اصلی زمانی اتفاق می افتد که مانند دوره قبل از رژیم شروع به خوردن غذا می کنید. بدن میزان متابولیسم را پایین آورده است؛ پس از انرژی کمتر استفاده و انرژی اضافی دریافتی از غذاها را ذخیره می کند؛ در نتیجه وزن تان دوباره بالا می رود.

5- معایب رژیم کالری شمار؛ دچار شدن به رفتار های وسواس گونه

به زبان ساده باید بگوییم که ذهن ما برای شمردن کالری ها ساخته نشده است. ما باید غذای مورد نیاز بدن مان را به آن برسانیم. زمانی که گرسنه ایم غذا بخوریم و زمانی که سیر هستیم، دست از غذا خوردن بکشیم. هر رفتاری خارج از این قانون طبیعی نیست. به علاوه با کالری شماری لذت غذا خوردن را از خود می گیرید.اگر بیش از اندازه ذهن تان را درگیر میزان حجم غذا، کالری دریافتی و یا مواد مغذی آن کنید، لذت غذا خوردن را از بین می برید. به خاطر بسپارید که هنگام غذا خوردن باید اوقات خوشی داشته باشید و از طعم دلچسب آن لذت تمام را ببرید.

حرف آخر

انجام حرکات ورزشی همراه با رژیم غذایی صحیح و آداب درست غذا خوردن مهمترین راه حل برای رسیدن به کاهش وزن است. رژیم کالری شمار کمک می کند تا راحت تر به وزن ایده آل تان برسید، اما نباید بگذارید به رفتار وسواسی و خطرناک تبدیل شود. یادتان باشد رژیم غذایی را انتخاب کنید که با آن احساس راحتی داشته باشید و از غذاهای سفره خانواده محروم نباشید تا سهم هر گروه غذایی مشخص باشد. مطمئناً محدود کردن آنچه می خورید منجر به کاهش وزن می شود؛ اما مهمتر از کالری، کیفیت مواد غذایی است که انتخاب می کنید.

 

دکمه بازگشت به بالا