علت کم و زیاد شدن صدای جاروبرقی

صدای جاروبرقی کم شده؟ زیاد شده؟ مشکل از کجاست؟

جاروبرقی یکی از لوازم ضروری هر خانه ست که وظیفه تمیز کردن و جمع آوری گرد و غبار رو به عهده داره. اما گاهی اوقات با مشکلاتی مثل کم شدن یا زیاد شدن صدای جاروبرقی مواجه می شیم. ممکنه یهو با یه صدای عجیب و غریب از جاروبرقی مواجه بشیم و بترسیم که خراب شده اما نگران نباشید در بسیاری از موارد دلیل این اتفاقات خیلی ساده تر از اون چیزیه که فکر می کنید.

در این مقاله به بررسی علل کم شدن و زیاد شدن صدای جاروبرقی و راه حل های مناسب برای هر کدوم از این مشکلات میپردازیم.

جاروبرقی چرا کم صدا شده؟

یکی از مشکلاتی که ممکنه برای جاروبرقی پیش بیاد کم شدن صداشه. گاهی اوقات جاروبرقی به جای اینکه مثل همیشه با قدرت و صدای بلند کار کنه به طور غیر قابل توجیهی کم صدا شده و این مسئله میتونه نشانه هایی از عیب در موتور فیلتر یا شل شدن قطعات جاروبرقی باشه.

مشکل از موتور جاروبرقی:

  • کاهش قدرت موتور: یکی از دلایل اصلی کم شدن صدای جاروبرقی کاهش قدرت موتورش هست. این اتفاق میتونه به خاطر خراب شدن مسواک های موتور یا کثیف بودن موتور باشه.
  • شل شدن تسمه موتور: تسمه موتور وظیفه انتقال قدرت به فن جاروبرقی رو به عهده داره. اگر تسمه شل یا خراب شده باشه قدرت موتور به فن نمی رسه و صدای جاروبرقی کم میشه.

مشکل از فیلتر جاروبرقی:

  • مسدود شدن فیلتر: فیلتر جاروبرقی مانع از ورود ذرات گرد و غبار به موتور میشه. اگر فیلتر کثیف و مسدود باشه جریان هوا در جاروبرقی کم میشه و صدای جاروبرقی کم میشه.

مشکل از شل شدن قطعات:

  • شل شدن پیچ ها: شل شدن پیچ های جاروبرقی میتونه باعث لرزش و ایجاد صدای کمتر در جاروبرقی بشه.

جاروبرقی چرا زیاد صدا شده؟

علاوه بر کم شدن صدا جاروبرقی میتونه به طور غیرعادی زیاد صدا هم بده. این مسئله هم دلایل مختلفی داره که میتونه نشانه از عیب در موتور فن فیلتر یا شل شدن قطعات باشه.

مشکل از موتور جاروبرقی:

  • خرابی موتور: موتور جاروبرقی در صورت خرابی میتونه صدای غیرعادی و بلندی تولید کنه. این صدا ممکنه به صورت سوت یا لرزش باشه.

مشکل از فن جاروبرقی:

  • خراب شدن فن: فن جاروبرقی وظیفه مکش هوا رو به عهده داره. اگر فن خراب یا شل شده باشه میتونه صدای غیرعادی و بلندی ایجاد کنه.

مشکل از فیلتر جاروبرقی:

  • مسدود شدن فیلتر: فیلتر جاروبرقی در صورت مسدود شدن میتونه باعث ایجاد صدای بلند بشه. این صدا ممکنه به صورت سوت یا لرزش باشه.

مشکل از شل شدن قطعات:

  • شل شدن پیچ ها: شل شدن پیچ های جاروبرقی میتونه باعث لرزش و ایجاد صدای بلند بشه.
  • شل شدن تسمه موتور: شل شدن تسمه موتور میتونه باعث ایجاد صدای بلند بشه.

راه حل هایی برای رفع مشکل صدای جاروبرقی

حالا که با دلایل کم شدن و زیاد شدن صدای جاروبرقی آشنا شدید وقتشه که به دنبال حل این مشکلات بگردیم. در اینجا چند راه حل برای رفع مشکل صدای جاروبرقی آورده شده:

  • تمیز کردن فیلتر: اولین قدم برای رفع مشکل صدای جاروبرقی تمیز کردن فیلتر جاروبرقی هست. فیلتر را با آب و صابون بشویید و بعد از خشک شدن آن را به جاروبرقی برگردانید.
  • تمیز کردن موتور: موتور جاروبرقی را با استفاده از یک جاروبرقی ضعیف یا یک مسواک تمیز کنید. حتما از داخل جاروبرقی به موتور دسترسی داشته باشید.
  • تسمه جاروبرقی را بررسی کنید: تسمه جاروبرقی را از لحاظ شل بودن و خرابی بررسی کنید. اگر شل شده باشد آن را سفت کنید و اگر خراب شده باشد آن را تعویض کنید.
  • پیچ ها را سفت کنید: پیچ های جاروبرقی را سفت کنید تا جاروبرقی لرزش نکند و صدای بلندی ایجاد نکند.

نکاتی برای جلوگیری از کم شدن و زیاد شدن صدای جاروبرقی

  • فیلتر جاروبرقی را به طور منظم تمیز کنید. تمیز کردن منظم فیلتر جاروبرقی میتونه از مسدود شدن آن جلوگیری کنه و باعث بروز مشکل صدای جاروبرقی نشه.
  • جاروبرقی را در محل خشک و خنک نگهداری کنید. رطوبت و گرما میتونه به جاروبرقی آسیب برساند و باعث ایجاد صدای غیرعادی شود.
  • از جاروبرقی برای جمع آوری اشیا سخت و تیز استفاده نکنید. استفاده از جاروبرقی برای جمع آوری اشیا سخت و تیز میتونه به جاروبرقی آسیب برساند و باعث ایجاد صدای غیرعادی شود.
  • جاروبرقی را به طور منظم سرویس کنید. سرویس منظم جاروبرقی میتونه از خرابی و ایجاد صدای غیرعادی در جاروبرقی جلوگیری کنه.

جدول مقایسه مشکلات صدا و راه حل ها

مشکل دلیل احتمالی راه حل
کم شدن صدا کاهش قدرت موتور شل شدن تسمه مسدود شدن فیلتر شل شدن پیچ ها تمیز کردن موتور تعویض یا سفت کردن تسمه تمیز کردن فیلتر سفت کردن پیچ ها
زیاد شدن صدا خرابی موتور خرابی فن مسدود شدن فیلتر شل شدن پیچ ها شل شدن تسمه تعویض موتور تعویض فن تمیز کردن فیلتر سفت کردن پیچ ها سفت کردن تسمه

نتیجه گیری

مشکلات مربوط به صدای جاروبرقی میتونه دلایل متعددی داشته باشه و برخی از اون ها به راحتی قابل حل هستن. با رعایت نکات و راه حل های مذکور میتونید صدای جاروبرقی را تنظیم کنید و از استفاده از آن به صورت بهینه لذت ببرید.

پرسش و پاسخ

1. اگر صدای جاروبرقی به صورت سوت باشه مشکل از کجاست؟

در این صورت احتمال زیادی وجود داره که مشکل از فن جاروبرقی باشه. فن ممکن هست خراب شده باشه یا شل شده باشه و نیاز به تعویض یا سفت کردن داشته باشه.

2. اگر صدای جاروبرقی به صورت لرزش باشه مشکل از کجاست؟

این صدا میتونه به خاطر شل شدن پیچ های جاروبرقی یا شل شدن تسمه موتور باشه. سفت کردن پیچ ها و بررسی تسمه موتور میتونه این مشکل را حل کنه.

3. اگر صدای جاروبرقی خیلی کم شده و جاروبرقی قدرت مکش نداره مشکل از کجاست؟

در این صورت احتمال زیادی وجود داره که مشکل از موتور جاروبرقی باشه. موتور ممکن هست کاهش قدرت پیدا کرده باشه و نیاز به تمیز کردن یا تعویض داشته باشه.

دکمه بازگشت به بالا