علت یکسره شدن جاروبرقی پارس خزر

جاروبرقی پارس خزر خاموش شد! دلیلش چیه؟

جاروبرقی پارس خزر از جمله لوازم پرکاربرد در خانه هاست که با گذشت زمان ممکن است با مشکلاتی مواجه شود. یکی از رایج ترین مشکلات خاموش شدن ناگهانی و یکسره جاروبرقی است.

این اتفاق می تواند دلایل مختلفی داشته باشد از یک مشکل جزئی در سیم برق تا مشکلات پیچیده تر در موتور جاروبرقی. اما نگران نباشید! در این مقاله به صورت کامل و مرحله به مرحله دلایل خاموش شدن جاروبرقی پارس خزر و راه حل های رفع مشکل را بررسی خواهیم کرد.

1. سیم برق و پریز برق:

اولین و ساده ترین دلیل خاموش شدن جاروبرقی مشکل در سیم برق یا پریز برق است. شاید سیم برق جاروبرقی خراب شده باشد یا پریز برق اتصال کوتاه داشته باشد.

  • بررسی سیم برق: به دقت سیم برق را از نظر پارگی سائیدگی یا خرابی بررسی کنید. اگر مشکلی در سیم برق مشاهده کردید باید آن را تعویض کنید.
  • بررسی پریز برق: پریز برق را با سایر لوازم برقی چک کنید. اگر مشکلی در پریز برق مشاهده کردید باید پریز را تعمیر یا تعویض کنید.
  • بررسی اتصال: در بسیاری از مواقع فقط اتصال سیم برق به جاروبرقی خراب شده است. با بررسی اتصال سیم برق به جاروبرقی و مطمئن شدن از محکم بودن اتصال ممکن است مشکل حل شود.

2. فیوز و قطع کننده مدار:

اگر جاروبرقی به طور ناگهانی خاموش شود و هیچ نشانه ای از خرابی در سیم برق یا پریز برق نباشد ممکن است فیوز یا قطع کننده مدار جاروبرقی خراب شده باشد.

  • فیوز: فیوز جاروبرقی یک قطعه حفاظتی است که در صورت اتصال کوتاه یا مصرف بالای برق مدار جاروبرقی را قطع می کند. اگر فیوز جاروبرقی خراب باشد جاروبرقی خاموش می شود.
  • قطع کننده مدار: قطع کننده مدار نیز یک قطعه حفاظتی است که در صورت اتصال کوتاه یا مصرف بالای برق مدار جاروبرقی را قطع می کند. اگر قطع کننده مدار جاروبرقی خراب باشد جاروبرقی خاموش می شود.

3. موتور جاروبرقی:

یکی از دلایل اصلی خاموش شدن جاروبرقی خرابی در موتور جاروبرقی است. موتور جاروبرقی می تواند به دلایل مختلفی خراب شود از جمله:

  • آسیب فیزیکی به موتور: ضربه و افتادن جاروبرقی یا استفاده از جاروبرقی در شرایط نامناسب می تواند به موتور آسیب رسانده و باعث خرابی آن شود.
  • بلبرینگ موتور: بلبرینگ موتور جاروبرقی مکانیزم چرخش موتور را تامین می کند. با گذشت زمان بلبرینگ موتور جاروبرقی ممکن است خراب شود و باعث خرابی در موتور شود.
  • خرابی سیم پیچ موتور: سیم پیچ موتور وظیفه هدایت جریان برق به موتور را بر عهده دارد. در صورت خرابی سیم پیچ موتور جاروبرقی خاموش می شود.

4. کلید روشن / خاموش جاروبرقی:

یکی از دلایل خاموش شدن ناگهانی جاروبرقی خرابی کلید روشن / خاموش جاروبرقی است.

  • خرابی کلید روشن / خاموش: ممکن است کلید جاروبرقی به طور کامل عمل نکرده و با فشار دادن به آن جاروبرقی خاموش شود.

5. سوئیچ جاروبرقی:

سوئیچ جاروبرقی برای تغییر قدرت مکش جاروبرقی استفاده می شود.

  • خرابی سوئیچ: ممکن است سوئیچ جاروبرقی خراب شده و باعث خاموش شدن جاروبرقی شود.

6. فیلتر جاروبرقی:

فیلتر جاروبرقی برای جلوگیری از ورود گرد و غبار به موتور جاروبرقی استفاده می شود.

  • مسدود شدن فیلتر: اگر فیلتر جاروبرقی مسدود شود موتور جاروبرقی به دلیل عدم عبور هوا گرم می شود و جاروبرقی خاموش می شود.

7. خرابی برد الکترونیکی جاروبرقی:

برد الکترونیکی جاروبرقی وظیفه کنترل و تنظیم کارکرد جاروبرقی را بر عهده دارد.

  • خرابی برد الکترونیکی: خرابی برد الکترونیکی جاروبرقی می تواند باعث خاموش شدن جاروبرقی شود.

راهکارهای حل مشکل خاموش شدن جاروبرقی پارس خزر:

1. تست سیم برق و پریز برق:

قبل از هر اقدامی سیم برق و پریز برق را بررسی کنید. سیم برق را از نظر پارگی و سائیدگی و پریز برق را با سایر لوازم برقی تست کنید.

2. تست فیوز و قطع کننده مدار:

اگر جاروبرقی به طور ناگهانی خاموش شود و هیچ نشانه ای از خرابی در سیم برق یا پریز برق نباشد فیوز و قطع کننده مدار جاروبرقی را بررسی کنید.

3. بررسی موتور جاروبرقی:

اگر موتور جاروبرقی خراب باشد جاروبرقی خاموش می شود.

  • تست موتور: با استفاده از یک مولتی متر می توانید موتور جاروبرقی را تست کنید. اگر موتور جاروبرقی خراب باشد باید آن را تعمیر یا تعویض کنید.
  • بررسی بلبرینگ موتور: اگر بلبرینگ موتور خراب باشد جاروبرقی خاموش می شود.
  • تعمیر بلبرینگ: بلبرینگ موتور جاروبرقی به راحتی قابل تعویض است.

4. تست کلید روشن / خاموش جاروبرقی:

اگر کلید جاروبرقی خراب باشد جاروبرقی خاموش می شود.

  • تست کلید: با استفاده از یک مولتی متر می توانید کلید جاروبرقی را تست کنید. اگر کلید جاروبرقی خراب باشد باید آن را تعویض کنید.

5. تست سوئیچ جاروبرقی:

اگر سوئیچ جاروبرقی خراب باشد جاروبرقی خاموش می شود.

  • تست سوئیچ: با استفاده از یک مولتی متر می توانید سوئیچ جاروبرقی را تست کنید. اگر سوئیچ جاروبرقی خراب باشد باید آن را تعویض کنید.

6. بررسی فیلتر جاروبرقی:

اگر فیلتر جاروبرقی مسدود شود موتور جاروبرقی به دلیل عدم عبور هوا گرم می شود و جاروبرقی خاموش می شود.

  • تمیز کردن فیلتر: فیلتر جاروبرقی را به طور منظم تمیز کنید. برای تمیز کردن فیلتر می توانید از یک جاروبرقی دیگر یا از یک دستگاه دمنده استفاده کنید.

7. بررسی برد الکترونیکی جاروبرقی:

اگر برد الکترونیکی جاروبرقی خراب باشد جاروبرقی خاموش می شود.

  • تست برد الکترونیکی: با استفاده از یک مولتی متر می توانید برد الکترونیکی جاروبرقی را تست کنید. اگر برد الکترونیکی جاروبرقی خراب باشد باید آن را تعویض کنید.

جدول علائم و دلایل احتمالی خاموش شدن جاروبرقی:

علامت دلایل احتمالی
جاروبرقی به طور ناگهانی خاموش می شود. سیم برق خراب پریز برق خراب فیوز خراب قطع کننده مدار خراب موتور جاروبرقی خراب کلید روشن / خاموش جاروبرقی خراب سوئیچ جاروبرقی خراب فیلتر جاروبرقی مسدود برد الکترونیکی جاروبرقی خراب
جاروبرقی با صدای عجیب خاموش می شود. موتور جاروبرقی خراب بلبرینگ موتور خراب سیم پیچ موتور خراب
جاروبرقی به سختی روشن می شود. موتور جاروبرقی خراب کلید روشن / خاموش جاروبرقی خراب سوئیچ جاروبرقی خراب
جاروبرقی به درستی مکش ندارد. فیلتر جاروبرقی مسدود موتور جاروبرقی خراب

نکات مهم:

  • اگر در تعمیر جاروبرقی تخصص ندارید بهتر است از یک تکنسین متخصص در تعمیر جاروبرقی کمک بگیرید.
  • قبل از تعمیر جاروبرقی مطمئن شوید که جاروبرقی از پریز برق قطع شده است.
  • از استفاده از جاروبرقی در شرایط نامناسب مانند اتاق مرطوب و یا با سیم برق خراب خودداری کنید.

نتیجه گیری:

خاموش شدن جاروبرقی پارس خزر می تواند دلایل مختلفی داشته باشد. با بررسی مراحل و نکاتی که در این مقاله ارائه شد می توانید احتمال خرابی را شناسایی کنید و در صورت نیاز جاروبرقی را تعمیر یا تعویض کنید.

پرسش و پاسخ:

1. چگونه می توانم موتور جاروبرقی را تست کنید؟

برای تست موتور جاروبرقی به یک مولتی متر نیاز دارید. با استفاده از مولتی متر می توانید مقاومت سیم پیچ موتور را اندازه گیری کنید. اگر مقاومت سیم پیچ موتور در محدوده نرمال باشد موتور جاروبرقی سالم است. در غیر این صورت موتور جاروبرقی خراب است و باید آن را تعمیر یا تعویض کنید.

2. آیا می توانم بلبرینگ موتور جاروبرقی را خودم تعویض کنم؟

بله با وجود اینکه تعویض بلبرینگ موتور جاروبرقی یک عمل متخصصانه است اما با اطلاعات کافی و با دقت و احتیاط می توانید بلبرینگ موتور جاروبرقی را خودتان تعویض کنید.

3. چگونه می توانم فیلتر جاروبرقی را تمیز کنید؟

فیلتر جاروبرقی را به طور منظم با یک جاروبرقی دیگر یا با یک دستگاه دمنده تمیز کنید. فیلتر را به طور کامل از گرد و غبار تمیز کنید. بعد از تمیز کردن فیلتر مطمئن شوید که فیلتر به طور کامل خشک شده است. سپس فیلتر را به جاروبرقی برگرداند.

دکمه بازگشت به بالا