علت پر نشدن اب در لباسشویی

لباسشویی آب نمیگیره؟ نگران نباش راه حلش اینجا

شاید تا حالا برای شما هم پیش اومده که لباسشویی با وجود روشن بودن آب نگیره و با صدای "بززز" و "قوووق" منتظر یه معجزه باشه تا آبگیری رو شروع کنه. این مشکل معمولا از خرابی پمپ آب یا مسائل ساده تری مثل بسته بودن شیر آب یا خراب بودن شیر فلکه نشات میگیره. اما نگران نباشید در این مقاله با هم به دنبال علت این مشکل می گردیم و راه حل های مختلف رو بررسی می کنیم.

چرا لباسشویی من آب نمی گیره؟

خراب نشدنه لباسشویی یه مشکل آزاردهنده است خصوصا وقتی انبوهی لباس کثیف منتظر شستن هستن. اما قبل از اینکه دست به کار بشی و با فشار به جعبه ابزار خونه بپری مهم این که علت رو به درستی تشخیص بدی.

بررسی اولیه

اول از همه باید مطمئن بشی که مشکل از خود لباسشویی است و نه از شیر آب. برای این کار این مراحل رو دنبال کن:

  • شیر آب رو باز کن: اول از همه مطمئن شو که شیر آب لباسشویی باز است و مانعی برای عبور آب وجود نداره. این مشکل اغلب زمانی پیش میاد که شیر آب به طور کامل باز نباشه و فقط به طور نصفه باز باشه.
  • شیلنگ آب رو بررسی کن: شیلنگ آب رو به دنبال هرگونه پارگی یا چروک بررسی کن. همچنین مطمئن شو که شیلنگ به درستی به لباسشویی و شیر آب متصل است.
  • فیلتر شیلنگ آب رو بررسی کن: در قسمت انتهای شیلنگ آب معمولا یک فیلتر وجود داره که ممکن است با رسوبات یا خاک مسدود شده باشه. فیلتر رو با احتیاط از شیلنگ جدا کن و مطمئن شو که خالی از هرگونه انسداد باشه.
  • کلید انتخاب برنامه رو بررسی کن: مطمئن شو که کلید انتخاب برنامه بر روی برنامه ای قرار داره که به آب نیاز داره. اگر برنامه رو روی چرخش یا خشک کن قرار دادی طبیعیه که لباسشویی آب نگیره.

اگر مشکل از لباسشویی است؟

اگر بعد از بررسی اولیه هنوز هم لباسشویی آب نگرفت مشکل از خود لباسشویی است و باید به دنبال علت در خود لباسشویی بگردید.

بررسی شیر فلکه لباسشویی

شیر فلکه لباسشویی وظیفه باز و بسته کردن جریان آب رو بر عهده داره. اگر این شیر خراب باشه جریان آب به لباسشویی قطع میشه و لباسشویی آب نمی گیره.

  • خراب بودن شیر فلکه: برای بررسی خراب بودن شیر فلکه می تونید شیر فلکه رو چند بار باز و بسته کنید. اگر با باز و بسته کردن شیر فلکه جریان آب به درستی باز و بسته میشه مشکل از شیر فلکه نیست. در غیر این صورت نیاز به تعویض شیر فلکه جدید دارید.
  • مسدود بودن شیر فلکه: ممکن است رسوبات و خاک در داخل شیر فلکه انباشته شده باشن و مانع از عبور جریان آب به لباسشویی بشن. برای رفع این مشکل باید شیر فلکه رو از لباسشویی جدا کنید و داخل اون رو با یک مسواک یا ابزار مناسب تمیز کنید.
  • فرسودگی شیر فلکه: با گذشت زمان شیر فلکه ممکن است فرسوده بشه و با باز و بسته کردن جریان آب رو به طور کامل قطع یا باز نکنه. در این صورت نیاز به تعویض شیر فلکه جدید دارید.

بررسی پمپ آب لباسشویی

پمپ آب لباسشویی وظیفه کشیدن آب از شیر فلکه به داخل لباسشویی رو بر عهده داره. اگر پمپ آب خراب باشه جریان آب به داخل لباسشویی قطع میشه و لباسشویی آب نمی گیره.

  • نشتی آب: اگر در قسمت پایین لباسشویی یا در محل اتصال شیلنگ به لباسشویی نشتی آب وجود داره ممکن است مشکل از خراب بودن پمپ آب باشه. نشتی آب نشانه این است که آب از داخل پمپ آب به بیرون نشت میکنه و پمپ آب درست کار نمیکنه.
  • صدای غیر عادی از پمپ آب: اگر صدای غیر عادی از پمپ آب لباسشویی می شنوید ممکن است پمپ آب خراب شده باشه. این صدا ممکن است به صورت "قوووق" یا "بززز" باشه.
  • روغنکاری پمپ آب: در برخی مواقع با روغنکاری پمپ آب مشکل آب نگرفتن لباسشویی حل میشه.

مشکل در برد الکترونیکی

برد الکترونیکی لباسشویی وظیفه کنترل همه عملکرد های لباسشویی رو بر عهده داره. اگر برد الکترونیکی خراب باشه ممکن است جریان آب به داخل لباسشویی قطع شده و لباسشویی آب نگیره.

  • خرابی برد الکترونیکی: برای تشخیص خرابی برد الکترونیکی باید به یک تعمیرکار مجرب لباسشویی مراجعه کنید. تعمیرکار با استفاده از ابزار ویژه مشکل رو تشخیص میده و در صورت نیاز برد الکترونیکی رو تعویض میکنه.

نکات مهم

  • قبل از هر اقدامی مطمئن شو که برق لباسشویی رو قطع کردی.
  • در صورت نبود مهارت کافی در تعمیر لباسشویی حتما با یک تعمیرکار مجرب مشورت کنید.
  • هنگام تعویض یا تعمیر قطعات لباسشویی دقت کنید که از قطعات اورجینال استفاده کنید.

جدول علل و راه حل های مشکل آب نگرفتن لباسشویی:

مشکل علت راه حل
آب نمی گیره شیر آب بسته است شیر آب رو باز کنید.
آب نمی گیره شیلنگ آب خراب است شیلنگ آب رو تعویض کنید.
آب نمی گیره فیلتر شیلنگ آب مسدود شده است فیلتر رو تمیز کنید.
آب نمی گیره شیر فلکه خراب است شیر فلکه رو تعویض کنید.
آب نمی گیره پمپ آب خراب است پمپ آب رو تعویض کنید.
آب نمی گیره برد الکترونیکی خراب است برد الکترونیکی رو تعویض کنید.

نتیجه گیری

همانطور که در این مقاله خواندید علت آب نگرفتن لباسشویی ممکن است از مسائل ساده مثل بسته بودن شیر آب تا خرابی پمپ آب یا برد الکترونیکی متفاوت باشه. با بررسی مراحل اولیه و تشخیص دقیق مشکل می تونید به راحتی مشکل رو رفع کنید.

پرسش و پاسخ

1. آیا آب نگرفتن لباسشویی همیشه به معنی خراب شدن پمپ آب است؟

خیر آب نگرفتن لباسشویی ممکن است به دلایل مختلف مثل بسته بودن شیر آب خراب بودن شیلنگ آب و یا خراب بودن شیر فلکه اتفاق بیفته.

2. چگونه می تونم از خراب شدن پمپ آب لباسشویی جلوگیری کنم؟

با روغنکاری منظم پمپ آب و همچنین بررسی فیلتر شیلنگ آب و تمیز کردن رسوبات و خاک انباشته شده در اون می تونید از خراب شدن پمپ آب جلوگیری کنید.

3. اگر خراب بودن پمپ آب توسط تعمیرکار تایید شد چه کار باید انجام داد؟

در این صورت باید پمپ آب رو با یک پمپ آب جدید تعویض کنید. در صورت عدم توانایی در تعویض پمپ آب به یک تعمیرکار مجرب لباسشویی مراجعه کنید.

دکمه بازگشت به بالا