جاهای دیدنی تبریز

تبریز شهری که رنگ و لعاب تاریخ و فرهنگ رو در خودش گم کرده!

یه روز بارونی پاییزی بود که قدم توی تبریز گذاشتم. هوا سرد بود و بوی نم خاک توی هوا پیچیده بود. یه حس عجیبی داشتم انگار قراره یه سفری پر از رمز و راز رو شروع کنم. تبریز با قدمتی هزارساله یه دنیای غنی از فرهنگ هنر و معماری رو تو خودش جمع کرده.

همون اول که از "ایستگاه راه آهن تبریز" پایین اومدم چشمم به معماری خاص و منحصر به فرد این ایستگاه افتاد. موزائیک های زیبا و گنبدهای مرمری یه جوِ قدیمی و باشکوهی رو به من منتقل میکردن. انگار تاریخ توی هر گوشه و کنار این شهر نفس میکشید.

گشت و گذار در بازار تبریز: یه سفری به دل تاریخ!

از "ایستگاه راه آهن" تا "بازار تبریز" مسیر زیادی نداشتم. همون اول که وارد "بازار" شدم بوی ادویه جات و رنگ های شاد قالی ها و منسوجات منو به خودشون جذب کرد. یه جهان از رنگ و بو و صدا!

"بازار تبریز" با بیش از ۶۰۰۰ سال قدم و تاریخی غنی از جاذبه های پر شمار برای هر گردشگری یه مقصد جدید و جذاب محسوب میشه.

"بازار" از قدیم یه مرکز مهم تجاری بوده. مغازه ها و کارگاه ها در هم آمیخته و هر کدوم به حرفه و شغل خاص خودشون مشغول بودن. من از "بازار قالی فروشان" تا "بازار طلا فروشان" و "بازار مسگرها" و "بازار چینی فروشان" و… گشت و گذار کردم. این همه رنگ و بو و شکل و صدا حسی عجیب و فراموش نشدنی رو به من منتقل کرد.

ارگ تبریز: یه قلعه مغرور در قلب شهر!

از "بازار" به سمت "ارگ تبریز" رفتم. یه قلعه مغرور و بزرگ که در قلب شهر حکومت میکنه. "ارگ تبریز" به دوره ساسانی برمی گرده و یه نمونه بارز از معماری دفاعی و نظامی قدیم محسوب میشه.

این قلعه در طول تاریخ شاهد رخدادهای مهمی بوده. توی جنگ و صلح در دوران حکومت سلطنت ها و امامت ها این قلعه نقش مهمی داشته.

وقتی وارد "ارگ تبریز" شدم حس کردم یه زمان سفر کردم و به دوران قدیم رسیدم. دیوارهای بلند و مقاوم میدان بزرگ داخل قلعه برج و برنده های مقاوم همه و همه حرف از قدرت و جلال این قلعه میدادن.

مسجد کبود: یه مروارید آبی در شهر!

"مسجد کبود" یا "مسجد جهانشاه" یه شاهکار معماری و کاشی کاری محسوب میشه. این مسجد با کاشی کاری های فیروزه ای و آبی رنگ یه زیبایی فوق العاده و خیره کننده ای رو به نمایش گذاشته.

"مسجد کبود" یکی از مهمترین جاذبه های تبریز و یه نمونه بارز از هنر معماری و کاشی کاری دوره صفویه است.

من از حیاط مسجد تا داخل گنبد و ایوان ها با حیرت نگاه کردم. نور آفتاب که از سوراخ های گنبد به داخل مسجد تابیده میشد یه نور رنگارنگ و جادویی رو توی فضا ایجاد کرده بود.

موزه آذربایجان: تجربه تاریخ و فرهنگ در یه جا!

"موزه آذربایجان" یه گنجینه با ارزش از آثار و اشیاء قدیمی و تاریخی و فرهنگی به حساب میاد. این موزه در ساختمان "خانه به آفرین" با معماری خاص خودش مستقر شده و یه جای خوب برای آشنایی با تاریخ و فرهنگ این منطقه محسوب میشه.

من از مجسمه های قدیمی و آثار هنری و سفال های رنگارنگ و لباس های سنتی و… با حیرت نگاه کردم. انگار هر کدوم از این آثار داستان خودشون رو روایت میکردن.

کباب تبریز: یه طعم فراموش نشدنی از غذاهای سنتی!

"کباب تبریز" یه غذا معروف و لذیذ در این شهر است. بوی کباب که توی کوچه ها پیچیده میشد حسی از اشتیاق رو در من ایجاد میکرد.

"کباب تبریز" معمولا با گوشت برّه کره پیاز گوجه فرنگی و فلفل تهیه میشه. "کباب تبریز" با "نان лаваش" و "دوغ" سرو میشه و یه غذا لذیذ و ساده و ارزان قیمت به حساب میاد.

نکات مهم برای سفر به تبریز!

  • بهترین زمان برای سفر به تبریز در فصل بهار و پاییز است. هوا در این فصل ها مطبوع تر و گردشگری ساده تر است.
  • برای سفر به تبریز نیازی به ویزای خاصی نیست. شما میتونید با کارت شناسایی خودتون به تبریز سفر کنید.
  • تبریز یه شهر امن و امن به حساب میاد و مردمش خیلی مهمان نواز و مهربان هستن.
  • برای خرید سوغاتی "بازار تبریز" بهترین جا است. قالی چینی شکلات ادویه لباس سنتی و … از جمله سوغاتی های محبوب این شهر هستن.
  • برای اقامت در تبریز هتل ها و مسافرخانه های متعددی وجود داره. برای انتخاب محل اقامت به سلیقه و بودجه خودتون توجه کنید.

پرسش و پاسخ

1- بهترین جاذبه های توریستی تبریز کجاها هستن؟

* "بازار  تبریز"  "ارگ  تبریز"  "مسجد  کبود"   "موزه  آذربایجان"   "کاخ  باغ  شاه"  و  "حمام  علی  قلی  خان"  از  جمله  بهترین  جاذبه  های  توریستی  تبریز  هستن.

2- کجا میتونیم بهترین کباب تبریز رو بچشیم؟

*  "کباب  خانه  ی  عمو  علی"    "کباب  خانه  ی  حاج  علی"    "کباب  خانه  ی  خالق  زاده"    و  "کباب  خانه  ی  منصور"  از  جمله  بهترین  مکان ها  برای  چشیدن  "کباب  تبریز"  هستن.

3- از چه راه های میتونیم به تبریز بریم؟

 *  برای  رسیدن  به  تبریز  میتونید  از  راه  های  زمینی    هوایی  و  ریلی  استفاده  کنید.  "فرودگاه  بین  المللی  تبریز"  و  "ایستگاه  راه  آهن  تبریز"  به  شما  امکان  دسترسی  به  این  شهر  رو  می  دهن.

نتیجه گیری

سفر من به تبریز یه تجربه فراموش نشدنی بود. این شهر زیبا با تاریخ و فرهنگ غنی یه جای خوبی برای گذروندن وقت و آشنایی با معماری و هنر و غذاهای ایرانی است. اگر به دنبال یه سفر پر از تاریخ و فرهنگ و جذابیت هستید تبریز رو از دست ندهید.

دکمه بازگشت به بالا