غار کرفتو

سفر به دل تاریخ: غار کرفتو جایی که زمان به خواب فرو رفته است

شاید بارها اسم غار کرفتو را شنیده باشید یا حتی تصاویری از آن دیده باشید. اما دیدن این غار در دنیای واقعی تجربه ای است که هیچ تصویری نمی تواند آن را به طور کامل منتقل کند. حس تماشا کردن نقوش و زیبا ای ها در هوای سرد و نمناک غار حسی است که در ذهنتان برای همیشه حک می شود.

این غار عجیب و زیبا در دل کوه کرفتو در شهرستان سقز در استان کردستان قرار دارد. کرفتو در زبان کردی به معنای "کوه سنگ" است و این نام به خوبی زیبایی و مرموز بودن این محل را بیان می کند.

سفری به گذشته در غار کرفتو

هنگامی که وارد دهانه غار می شوید حس عجیبی به شما دست می دهد. خنکای هوای داخل غار که با هوای گرم خارج غار در تضاد قرار دارد ذهنتان را به فکر فرو می برد. در داخل غار نور ملایم و کمی ابری حاکم است و این نور باعث می شود که نقوش و زیبا ای ها با جزئیاتی بیشتر به چشم بیایند.

در داخل غار راهروی بلندی وجود دارد که با عبور از آن به بخش های مختلف غار دسترسی پیدا می کنید. در طول راهرو نقوش و شکل های عجیب و غریب را می بینید که بر دیوارها حکاکی شده اند. این نقوش از انسان و حیوان تا اشیای مختلف و نمادها را به تصویر می کشند. تاریخ این نقوش به دوره سلسله اشکانیان و ساسانیان بر می گردد و از آن زمان تا کنون در هوای سرد و نمناک غار حفظ شده اند.

سفری به دنیای سنگ

یکی از بخش های جذاب غار تالار اصلی است که سقفی گنبدی شکل دارد. سقف این تالار به طور کامل از سنگ آهکی و چکه های آب پوشیده شده است و نمونه زیبایی از طبیعت و هنر است. در این تالار می توانید آثار باقی مانده از زندگی انسان ها در دوره های گذشته را مشاهده کنید.

با عبور از تالار اصلی به اتاق هایی می رسید که بر دیوارها و سقف آن ها نقوش و شکل های مختلف وجود دارد. هر کدام از این نقوش داستان خود را برای گفتن دارد و در انتظار تفسیر و بررسی توسط دانشمندان و باستان شناسان هستند.

تجربه غار کرفتو: حس ها و مقایسه ها

احساس در داخل غار کرفتو به طور کامل با فضای خارجی غار مختلف است. هوای سرد و نمناک داخل غار در تضاد با هوای گرم و خشک خارج غار قرار دارد. سکوتی عجیب در داخل غار وجود دارد که فقط با صدای قطرات آب و صدای قدم های شما شکسته می شود.

کرفتو را می توان با غار علیصدر مقایسه کرد. هر دو غار از جاذبه های گردشگری مهم ایران هستند. اما کرفتو با وجود نقوش و شکل های حکاکی شده بر دیوارها و سقف خود از لحاظ تاریخ و فرهنگ از علیصدر متفاوت است. کرفتو به طور کلی فضای محرمانه تری دارد و حس کشف و تحقیق را در شما بر می انگیزد.

راهنمایی ها و نکات عملی برای سفر به کرفتو

  • بهترین زمان برای سفر به کرفتو فصل بهار و پاییز است. هوا در این فصول مناسب تر و کمتر سرد است.
  • لباس گرم و کفش مناسب برای پیاده روی در داخل غار را فراموش نکنید.
  • آب و غذا را از قبل با خود ببرید. در داخل غار فروشگاهی وجود ندارد.
  • برای عبور از راهرو های غار به یک راهنما نیاز دارید. راهنمایان در محل غار وجود دارند و می توانند اطلاعات کامل تر و جزئیات درباره غار و نقوش و شکل های آن را در اختیار شما قرار دهند.
  • قبل از سفر به کرفتو به سایت میراث فرهنگی و گردشگری ایران سر بزنید تا از جدول بازدید و قیمت بلیط مطلع شوید.

نتیجه گیری:

غار کرفتو یک گنجینه تاریخی و فرهنگی است که در دل کوه کرفتو در شهرستان سقز در استان کردستان قرار دارد. سفر به این غار تجربه بی نظیری از گذشته را برای شما به ارمغان می آورد.

پرسش و پاسخ:

  • آیا غار کرفتو برای کودکان مناسب است؟

    غار کرفتو برای کودکان بسیار جذاب است اما باید توجه داشته باشید که داخل غار سرم است و راهرو های آن برای کودکان کوچک ممکن است کمی ترسناک باشد.

  • غار کرفتو در کدام فصل از سال زیباتر است؟

    غار کرفتو در هر فصلی از سال زیبایی خاص خود را دارد. اما در فصل بهار و پاییز هوا مناسب تر و شرایط برای کوهنوردی و پیاده روی در محیط اطراف غار بهتر است.

  • آیا غار کرفتو در خطر از بین رفتن است؟

    به دلیل وجود آب و رطوبت در داخل غار کرفتو خطر ریزش سقف غار وجود دارد. اما سازمان میراث فرهنگی و گردشگری ایران با اقدامات مرمتی و نگهداری برای حفظ این غار تلاش می کند.

دکمه بازگشت به بالا