تنگه براق

تنگه براق: سفری به قلب تاریخ و طبیعت

همیشه به دنبال مقاصدی بودم که هم تاریخ و هم طبیعت رو با هم داشته باشن. جایی که بتونم قدم به قدم تاریخ رو لمس کنم و همزمان در دل طبیعت بکر غرق بشم. یه روز یه اسم جادویی توجه من رو جلب کرد: تنگه براق.

تنگه براق یه دره با صخره های بلند و رودخونه ای خروشان در استان لرستان یه نقطه جذاب برای عاشقان تاریخ و طبیعت محسوب میشه. تنگه براق یه غار تاریخی هم داره که حکایت از زندگی انسان ها در هزاران سال پیش داره. اینجا فقط یه مقصد نیست بلکه یه تجربه فراموش نشدنیه.

اولین بار که به تنگه براق رسیدم انگار وارد یه دنیای دیگه شده بودم. هوای خنک و مطبوع بوی گیاهان معطر صدای پرندگان و خروش رودخونه حسابی جذبم کرد.

قدم زدن در گذر تاریخ

همون اول راه یه غار تاریخی با قدمت چند هزار سال رو دیدم. غار با یه دهانه ی بزرگ و محکم خاطرات انسان های قدیمی رو به یاد میاره. داخل غار مملو از نقوش و حکاکی های عجیب و غریب بود. سقف و دیوارها پر از نگاره های محو و رنگ باخته ای که حکایت از زندگی و آیین های قدیمی مردم این منطقه داشتن.

از غار که بیرون اومدم به سمت رودخونه حرکت کردم. سنگ هایی که در کنار رودخونه چیده شده بودن حکایت از مسیر قدم زدن و عبور مردم در طول قرن ها داشت. سنگ ها همیشه موجود بودن و هر انسانی که از کنارشون گذشته رد پاش رو روی اون ها به یادگار گذاشته.

طبیعت بکر و آرامش

تنگه براق یه بهشت برای عاشقان طبیعت هم هست. آب خنک و شفاف رودخونه با صدای خروشانش انگار تمام استرس ها رو از ذهنت می بره. سایه درختان بلند و سرسبز یه پناهگاه سایه سار برای استراحت و لذت بردن از طبیعت هست.

ساحل رودخونه مملو از گل های وحشی با رنگ های زیبا و گیاهان علفی و درختان بید سرسبز بود. فضای ساکت و آرام تنگه هر لحظه رو به یه تجربه منحصر به فرد تبدیل می کرد.

توصیه من به شما اینه که حتما با خودتون دوربین و عینک آفتابی همراه داشته باشین. زیبایی طبیعت و گوناگونی پرندگان این منطقه مطمئنا شما رو وادار به عکس گرفتن و به یادگار نگهداشتن این لحظات شگفت انگیز خواهد کرد.

ماجراجویی در دل طبیعت

اگر علاقه به ماجراجویی دارین می تونین در رودخونه شنا کنین و یا با قایق های بادی و قایق های موتوری در آب سر بزنین. فقط به اطراف و عمق آب توجه کنین و مراقب خودتون باشین.

تنگه براق هم برای کوهنوردان و علاقه مندان به طبیعت گردی مکان جذابی هست. مسیرهای کوهنوردی متعددی در این منطقه وجود داره که شما رو به بلندترین نقطه این دره می رسونه و نمای زیبایی از منطقه رو به شما هدیه میده.

نکاتی برای سفر به تنگه براق

  • بهترین فصل برای سفر به تنگه براق بهار و پاییز هست. در این فصل ها هوا مطبوع و طبیعت در اوج زیبایی خودشه.
  • حتما قبل از سفر وضعیت هوا رو بررسی کنین. هوا در تنگه براق تغییر ناگهانی داره و ممکن هست باران یا باد شدید در هر لحظه به وجود بیاد.
  • لباس راحت و مناسب با آب و هوا به پوشین.
  • حتما کفش ورزشی یا کفش های مناسب برای کوهنوردی به پا کنین.
  • آب و غذا کافی با خودتون همراه داشته باشین.
  • قبل از سفر حتما به مکان های و مسیرهای ایمن اطراف تنگه براق آشنا باشین.
  • برای سفر به تنگه براق می تونین با خودرو شخصی یا اتوبوس به شهر خرم آباد ببرین و از اونجا به سمت تنگه براق حرکت کنین.
  • در طول سفر مراقب محیط زیست باشین و زباله ها رو در سطل زباله رها کنین.
  • اگر به دنبال ماجراجویی هستین می تونین با راهنماهای محلی تور های کوهنوردی و طبیعت گردی رو در تنگه براق تجربه کنین.

پرسش و پاسخ

1. تنگه براق در کجا قرار داره ؟

تنگه براق در استان لرستان در نزدیکی شهرستان کوهدشت واقع شده هست.

2. برای رسیدن به تنگه براق چه مسیر رو باید طی کنیم ؟

برای رسیدن به تنگه براق ابتدا باید به شهر خرم آباد ببرین. از خرم آباد به سمت شهرستان کوهدشت حرکت کنین. تنگه براق در نزدیکی روستای براق واقع شده هست.

3. آیا برای سفر به تنگه براق نیاز به مجوز یا راهنما هست ؟

برای سفر به تنگه براق نیازی به مجوز نیست. اما بهتر هست قبل از سفر اطلاعات لازم رو درباره مسیر و مکان های ایمن تنگه براق به دست بیارین.

نتیجه گیری

سفر به تنگه براق یه تجربه فراموش نشدنی برای همه علاقه مندان به تاریخ و طبیعت هست. این منطقه سرشار از زیبایی های طبیعی و خاطرات تاریخیه. با سفر به تنگه براق می تونین لحظات آرامش بخش و ماجراجویی رو تجربه کنین.

دکمه بازگشت به بالا