آموزش

نحوه خودخوان لیسنینگ آیلتس

معرفی معتبرترین منابع آزمون آیلتس


منابع آزمون آیلتس چیست و از کجا آن‌ها را بیابیم؟ یکی از مهم‌ترین عواملی که باعث موفقیت شما در آزمون آیلتس می‌شود، انتخاب بهترین منابع آزمون آیلتس است؛ از این رو باید در انتخاب این منابع دقت کنید. به طور کلی یکی از نگرانی‌های زبان آموزانی که قصد شرکت در آزمون آیلتس را دارند، تهیه و به کارگیری فهرست و منابع آزمون آیلتس سلف استادی است. قبلا در مورد موضوع بهترین منابع آیلتس آکادمیک و منابع آیلتس جنرال صحبت کردیم و فهرستی از تجربیات چندین ساله را در دسترس زبان آموزان گرامی قرار دادیم. منابع آیلتس بدون استاد، شامل آن دسته از منابعی می‌شود که زبان آموزان بتوانند با مطالعه، این منابع را بفهمند و درک کنند. اگر شما فردی خودخوان هستید، در این دسته قرار می‌گیرید.

در ادامه این مطلب با آیلتس میکس همراه باشید تا چند منبع آیلتس بسیار عالی که به صورت خودخوان هم می‌توان از آن‌ها استفاده کرد را به شما معرفی کنیم.


مشاهده منابع


مشاهده منابع


مشاهده منابع


مشاهده منابع


مشاهده جزوه

آیا آمادگی برای آزمون آیلتس در خانه امکان پذیر است؟

هیچ کاری نیست که بتوان با قطعیت گفت امکان پذیر است یا نه!

همه چیز به شما، سطح تلاش، پشتکار و توانایی‌هایتان باز می‌گردد. قطعا شرکت در کلاس‌ها و دوره‌های آیلتس می‌تواند تاثیر بسزایی در جهت کسب نمره 7 به بالا داشته باشد؛ اما اگر بخواهید، برنامه ریزی داشته باشید و تلاش کنید به تنهایی و به کمک بهترین منابع خودخوان آیلتس می‌توانید نتیجه دلخواه را رقم بزنید، تنها کافی است قدم اول را بردارید.

  • برنامه ریزی دقیق
  • تهیه بهترین منابع خودآموز آیلتس
  • تمرین و تکرار
  • انجام تست‌ها و آزمون‌های شبیه سازی شده

با رعایت این موارد قطعا آنچه در نظر دارید اتفاق می‌افتد شاید کمی سخت یا زمان بر باشد؛ اما غیر ممکن نیست.

مجموعه آیلتس میکس با معرفی جامع‌ترین منابع سلف استادی آیلتس شما را در این مسیر یاری می‌دهد.

چگونه در خانه برای آزمون آیلتس بخوانیم؟

  1. بهتر است بر اساس سطح‌تان با کتاب‌های اولیه شروع کنید و اگر کتاب‌ها برایتان آسان بودند، به سطح بعدی بروید. همچنین اگر دیدید در سطحی مطالب برایتان جدید است، بهتر است در همان سطح بمانید.
  2. چنانچه قبلا در آزمون آیلتس شرکت کرده‌اید و کمتر از سه ماه از آمدن نتایج نمره آن گذشته است؛ می‌توانید با توجه به نمرات سطح خود را ارزیابی کنید.
  3. بعد از تمام شدن هر سطح در مطالعه منابع سلف استادی آیلتس، بهتر است از یک مدرس حرفه‌ای و متخصص آیلتس کمک بگیرید تا سطح شما را با معیارهای استاندارد بین‌المللی آیلتس بسنجد و شما را راهنمایی کند.
  4. در بعضی از سطح‌ها بیشتر از یک منبع برای هر مهارت معرفی شده است که نیاز به مطالعه همه منابع نیست.
  5. به عنوان آخرین مورد این نکته را هم در نظر داشته باشید که فقط داشتن منابع بدون استاد آیلتس، موفقیت شما در این آزمون را تضمین نخواهد کرد؛ بنابراین شما باید برای موفقیت در این آزمون، علاوه بر در اختیار داشتن منابع سلف استادی آیلتس، یک برنامه دقیق‌تر و درست را برای یادگیری تکنیک‌ها و راه و روش‌های مختلف و همچنین شرکت در آزمون‌های آزمایشی استاندارد (آزمون ماک)، که قدمی به سمت موفقیت خود است را در دستور کار خود قرار دهید.

نکته: اگر واقعا نمی‌توانید به تنهایی به یادگیری آیلتس در خانه بپردازید، باهوش و زیرک باشید. کمی پول خرج کنید و تلاش کنید تا استاد و معلم خوب و معتبری را به منزل خود بیاورید. مطمئن باشید اگر نتوانید بار اول و دوم نمره مورد نظر خود را بدست آورید، مخارج شما بسیار بیشتر از مخارجی خواهد شد که باید برای کمک گرفتن از یک استاد یا معلم بپردازید. برای داشتن اساتید مجرب و کارکشته آیلتس لطفا پرس و جو و تحقیق کنید تا در نهایت بهترین را برای خود انتخاب نمایید.

بهترین منابع سلف استادی آیلتس

اگر به هر دلیل امکان شرکت در کلاس‌ها و دوره‌های آیلتس را ندارید و تصمیم گرفتید به صورت خودخوان یا همان سلف استادی به مطالعه منابع بپردازید در ابتدا باید لیستی از کامل‌ترین و بهترین منابع خودخوان آیلتس تهیه کنید. این منابع باید طیف وسیعی از کتاب‌ها، فایل‌های آموزشی صوتی یا ویدیویی، جزوات و برنامه‌های کمک درسی باشد.

قبل از هر چیز باید در نظر داشته باشید که برای موفقیت در آزمون آیلتس نیاز است در چهار حوزه رایتینگ، لیسنینگ، اسپیکینگ و ریدینگ مهارت کسب کنید و برای تمام این چهار مورد به منابع نیاز دارید.

استفاده از بهترین منابع آزمون آیلتس بدون استاد در پیشرفت و کسب نمره بالای 7 تاثیر بسیاری دارد. با کمک منابع سلف استادی آیلتس می‌توانید به صورت اصولی و استاندارد آنچه نیاز دارید را بیاموزید و به  کار گیرید.

  • گوش دادن به اخبار، پادکست‌های تخصصی و موزیک‌های انگلیسی می‌تواند گوش شما را با لهجه‌های مختلف آشنا کند.
  • توصیه می‌شود کتاب‌های متفرقه همچون رمان‌ها را برای ارتقا مهارت‌های خود مطالعه کنید.
  • یادداشت نویسی در این حوزه می‌تواند گامی اساسی برای ارتقا مهارت رایتینگ باشد.

چه کتاب‌هایی برای آزمون آیلتس بخوانیم؟


همانطور که پیش‌تر گفتیم، انتخاب کتاب خودخوان آیلتس و منبع مناسب برای این آزمون بسیار مهم است؛ چرا که می‌تواند موفقیت شما را در این آزمون تضمین کند؛ بنابراین ما برای شما زبان آموزان عزیز برخی از بهترین منابع آیلتس را گردآوری کرده‌ایم که می‌توانید به صورت خودخوان از این منابع استفاده کنید. لازم به ذکر است که بیشتر این منابع به صورت خودآموز است و فقط ممکن است که برخی از این منابع نیاز به تدریس استاد داشته باشد. از این رو شما می‌توانید از اساتید مجرب مجموعه ما از جمله استاد محمدجواد مردان کمک بگیرید و به یادگیری این منابع بپردازید.

منابع آزمون آیلتس


یکی از چالش‌های همیشگی زبان آموزان شناخت منابع مهم و مفید برای آزمون آیلتس بوده است. منابعی که برای آزمون آیلتس مورد استفاده قرار می‌گیرند باید دانش و مهارت زبان آموزان را ارتقا دهند و کسب نمره قبولی در این آزمون را برای آن‌ها تضمین کنند.
در ادامه یک سری منابعی که می‌توانند در مسیر کسب نمره عالی در این آزمون به شما کمک کنند، گفته شده است.


منبع 1: The Official Cambridge Guide To IELTS

این کتاب جامع‌ترین و بهترین منبع آزمون آیلتس محسوب می‌شود و شامل پنج بخش شنیداری، گفتاری، خواندن، نوشتن و تمرین است که اگر زمان کافی در اختیار داشته باشید، مطالعه آن به شدت پیشنهاد می‌شود؛ زیرا مباحث مربوطه برای هر دو دسته جنرال و آکادمیک در نظر گرفته شده است. این کتاب مجموعه‌ای از آزمون‌های تمرینی رسمی برای آیلتس را شامل می‌شود. کتاب The Official Cambridge Guide to IELTS شامل 6 آزمون آکادمیک و 2 آزمون جنرال است.


منبع 2: Official IELTS Practice Materials

گاها دیده شده است که نمونه سوالاتی که در این کتاب آمده، مستقیما سوال آزمون رسمی آیلتس بوده است. همچنین در این کتاب، گروهی از مواد امتحانی و سوالات آیلتس به همراه جواب تمامی بخش‌ها، نظرات و توصیه‌های ممتحن‌های آیلتس همراه شده است تا علاوه بر پاسخ‌ها، بتوانید با موارد مهم‌تر بهتر آشنا شوید.

این کتاب جلدهای متعددی دارد که همه آن‌ها شامل لوح‌های فشرده هستند و به شما کمک می‌کنند تا مهارت لیسنینگ خود را افزایش دهید. برتری این منبع آزمون آیلتس بر سایر کتب موجود در بازار این است که مستقیما توسط اساتیدی که سوالات آزمون آیلتس را طراحی می‌کنند تهیه شده است.


منبع 3: Cambridge English: IELTS 1-13 Academic with Answers

این نسخه از کتاب، ویرایش نهایی منبع آزمون آیلتس آکادمیک و آیلتس جنرال کمبریج است که مجموعه سوال‌ها به همراه پاسخ‌هایشان توسط تیم ارزیابی زبان دانشگاه کمبریج در دو سطح متوسط و پیشرفته منتشر شده است؛ از این رو با خیال راحت می‌توانید به صحت تست‌ها و پاسخ‌های آن اطمینان کنید.

این نسخه از منبع آیلتس (کتاب کمبریج ۱۳)، چهار تست برای زبان آموزان در نظر گرفته است که چهار بخش آن را آزمون listening، سه بخش آن را آزمون reading، و دو بخش آن را آزمون writing تشکیل می‌دهد که پاسخنامه هم ضمیمه کتاب شده است تا با شیوه تصحیح آزمون‌های آیلتس آشنا شوید. البته اگر برای بخش listening به سی دی نیاز دارید، باید آن را به صورت جداگانه از بازار تهیه کنید.


منبع 4: Barron’s IELTS Super pack

اگر به دنبال منبعی جامع برای آیلتس هستید که مطالب آن به سادگی، با جزئیات کامل و بدون نادیده گرفتن مطالب مهم و کاربردی توضیح داده شده باشد، می‌توانید از این کتاب کمک بگیرید تا به کمک تکنیک‌هایی که در آن برای فهماندن موضوع اصلی تدریس شده است پیشرفت کنید. همچنین می‌توانید برای افزایش دامنه لغات خود به خصوص لغات ضروری، ویرایش ویژه این کتاب را تهیه کنید که علاوه بر لغات، شامل بخش شنیداری به همراه لوح فشرده می‌شود.

بازخورد داوطلبانی که این کتاب را برای آزمون آیلتس مطالعه کرده‌اند رضایت بخش بوده و علت آن هم طبقه بندی بودن سوالات از آسان به سخت بیان شده که باعث افزایش میزان اعتماد به نفس آن‌ها می‌شود.

لوح‌های فشرده صوتی برای آزمون لیسنینگ به صورت انگلیسی آمریکایی تهیه و آماده می‌شود؛ اما ممکن است در روز آزمون رسمی آیلتس، ممتحن شما شخصی با لهجه انگلیسی بریتانیایی، استرالیایی و یا کانادایی باشد که در این صورت ممکن است شما در شرایط سختی قرار بگیرید؛ زیرا تمامی تمرین‌های لیسنینگ شما با پیش‌ فرض زبان انگلیسی آمریکایی بوده است.


منبع 5: Cambridge IELTS

این کتاب به عنوان یک کتاب خودخوان آیلتس در نظر گرفته شده است که مانند بسیاری از کتاب‌های آیلتس موجود در بازار به همراه CD آموزشی عرضه می‌شود. در این کتاب 4 آزمون تستی اصلی که در سطح جهان برگزار شده‌اند، به همراه پاسخ تشریحی کامل و توضیحاتی راجع به سیستم کلی نمره دهی ارائه شده است. توجه داشته باشید که این کتاب متناسب با سطح آکادمیک طراحی و عرضه شده است.


دانلود PDF


دانلود صوت


دانلود PDF


دانلود صوت


دانلود PDF


دانلود صوت


دانلود PDF


دانلود صوت


دانلود PDF


دانلود صوت


دانلود PDF


دانلود صوت


دانلود PDF


دانلود صوت


دانلود PDF


دانلود صوت


دانلود PDF


دانلود صوت


دانلود PDF


دانلود صوت


دانلود PDF


دانلود صوت


منبع 6: Oxford Word Skills

کتاب آکسفورد ورد اسکیلز کتابی سه سطحی است که بر اساس موضوع دسته بندی شده و کلمات را در گرامر و محتوای مرتبط آموزش می‌دهد.

یکی از مزایای کتاب Oxford Word Skills، وجود درسنامه‌های جامع و تمرین‌های طبقه بندی شده و استاندارد است. هر درس در مجموعه کتاب Oxford Word Skills به صورت دقیق و حرفه‌ای توسط اساتید برتر آموزش زبان انگلیسی و طراحان آزمون‌هایی همچون آیلتس و تافل تعریف و تدوین شده است. مزیت این کتاب‌ها این است که در هر ویرایش نیز مباحث به‌ روزرسانی شده تا زبان آموزان با جدیدترین متدهای آموزشی بتوانند به واژگان زبان انگلیسی مسلط شوند. یکی از ویژگی‌های مهم این کتاب این است که بر خلاف دیگر کتاب‌های آموزش زبان انگلیسی، نه تنها از مطالعه آن خسته نخواهید شد، بلکه با شروع یادگیری و استفاده از این کتاب، احساس امیدواری و اعتماد به نفس در شما به وجود می‌آید.


دانلود PDF


دانلود PDF


دانلود PDF


منبع 7: Mindset for IELTS

سری کتاب‌های Mindset for IELTS یکی از منابع اصلی آیلتس آکادمیک هستند. این کتاب شامل استراتژی‌های یادگیری، تمرین مهارت‌ها و تمرین‌های مشابه آزمون اصلی برای کمک به زبان آموزان در رسیدن به هدف خود می‌شود؛ همچنین این کتاب یکی از منابع خودخوان آیلتس نیز هست. یکی دیگر از ویژگی‌های مهم این منبع آیلتس این است که نیازی نیست همه بخش‌های این کتاب را مطالعه کنید؛ بلکه می‌توانید از خواندن قسمت‌هایی از کتاب که مورد نیاز نیست بپرهیزید. مجموعه مایندست توسط دانشگاه کمبریج و English Assessment Cambridge تهیه شده است که 4 سطح زبانی را مطابق استاندارد CEFR از A2 (مبتدی) تا C1 (پیشرفته) در بر می‌گیرد.

منبع 8: جزوات اختصاصی مهندس مردان


این جزوات حاصل سال‌ها تجربه، تدریس و آزمون و خطا در زمینه آزمون آیلتس است که به عنوان منبعی ویژه برای استفاده زبان آموزان جمع آوری گردیده است. با بهره‌گیری از این جزوات که جامع‌ترین منبع آزمون آیلتس محسوب می‌شود، می‌توانید در کمترین زمان ممکن به مطلوب‌ترین نتیجه برسید.

پادکست انگلیسی برای آیلتس


یکی از تاثیرگذارترین راهکارها برای تقویت لیسنینگ آیلتس، گوش دادن به پادکست است. از آنجایی که پادکست‌ها تاثیر زیادی بر روی مهارت لیسنینگ می‌گذارد، ما برای شما دو نمونه از بهترین پادکست‌ها را تهیه کرده‌ایم تا با استفاده از آن‌ها بتوانید مهارت لیسنینگ خود را ارتقا دهید. 

منبع 1: مجموعه پادکست British Council

در سال‌های اخیر، شیوه‌های نوینی در آموزش آیلتس و زبان انگلیسی ایجاد شده است. در میان تمام این روش‌ها، پادکست‌ها ویژگی‌های منحصر به فردی دارند و یکی از بهترین منابع آزمون آیلتس خودخوان هستند. رایگان بودن پادکست‌ها استفاده از آن را برای کاربران آسان کرده است. بسیاری از پادکست‌های آموزشی به صورت رایگان بر روی اینترنت عرضه می‌شوند؛ از طرف دیگر پادکست را می‌توان در هر زمان و مکانی گوش کرد. افراد پر مشغله‌ای که فرصت رفتن به کلاس زبان یا مطالعه کتاب را ندارند، می‌توانند از پادکست بهترین استفاده را بکنند. یکی دیگر از مزیت‌های پادکست‌، تنوع آن‌ است. پادکست British Council توسط انجمن فرهنگی بریتانیا تهیه شده است. در میان تمامی پادکست‌های باکیفیت، British Council یک پله بالاتر از بقیه قرار دارد. هر اپیزود این پادکست ۲۵ دقیقه است و در هر قسمت، گویندگان پادکست یک موقعیت را شبیه سازی می‌کنند و با یکدیگر صحبت می‌کنند؛ همچنین سرعت صحبت کردن گویندگان این پادکست نرمال است. این پادکست‌ها شامل 4 سری بوده که در هر سری، حدود ۱۰ بخش وجود دارد که سطوح مختلفی از سطح مبتدی (Elementary) تا پیشرفته (Advanced) را شامل می‌شود.

دانلود پادکست‌های British Council


British Council Podcast-Season 2


British Council Podcast-Season 1

پسورد فایل: ieltsmix

منبع 2: مجموعه پادکست BBC 6 Minute

لهجه گویندگان پادکست بی بی سی، انگلیسی بریتانیایی (English British) است؛ به همین دلیل برای افرادی که قصد دارند در آزمون آیلتس شرکت کنند بهترین منبع برای تقویت مهارت شنیداری است. به علاوه، کلمات و جملاتی که در این پادکست استفاده می‌شود، کاملا منطبق با زبان انگلیسی محاوره‌ای بوده که مردم عادی صحبت می‌کنند. هر قسمت از این پادکست به یک موضوع خاص اختصاص یافته است که در قالب آن واژگان مختلف هر موضوع به شما آموزش داده خواهد شد. قسمت‌های پادکست BBC 6 Minute کوتاه هستند و در قالب شش دقیقه به شما ارائه می‌شوند. علاوه بر این موضوع، فایل‌های PDF مربوط به متن پادکست‌ها نیز در اختیار شما قرار خواهند گرفت. تمامی افرادی که به دنبال تقویت مهارت Listening خود هستند و یا می‌خواهند از پادکست‌ها برای تقویت مهارت‌های خود به منظور شرکت در آزمون زبان انگلیسی IELTS استفاده کنند، می‌توانند از پادکست English BBC 6 Minute بهره‌مند شوند. برای راحتی بیشتر می‌توانید پادکست‌های BBC 6 Minute را از کانال تلگرامی آکادمی آیلتس میکس دانلود کرده و استفاده کنید.

دانلود پادکست‌های BBC 6 Minute


BBC 6 Minute Podcast

پسورد فایل: ieltsmix

بهترین منابع برای آیلتس بالای 7

اغلب افرادی که قصد شرکت در آزمون آیلتس را دارند، با بهترین منابع آیلتس جهت آماده‌سازی خود آشنایی کامل دارند؛ اما برای داوطلبانی که به دنبال کسب نمره آیلتس بالای 7 هستند، کمتر منابعی پیشنهاد شده است. در ادامه این مطلب با ما همراه باشید تا در مورد بهترین منابع برای آیلتس بالای 7 صحبت کرده و این منابع را به شما معرفی کنیم.

کسانی که به دنبال بالا بردن سطح زبان خود و گرفتن نمره بسیار عالی در آزمون آیلتس هستند، باید به دنبال منابع آزمون آیلتس کامل‌تر و متفاوت‌تری نسبت به سایر شرکت کنندگان آزمون باشند و تنها به منابع جزئی، فهرست‌ها و آموزشگاه‌ها بسنده نکنند. شما برای کسب نمره عالی در آزمون باید پکیج کاملی از منابع آیلتس بالای 7 را داشته باشید و با آن‌ها تمرین کنید؛ منابعی نظیر:

منابع کمکی برای بالا بردن مهارت‌های آزمون آیلتس


یکی از مزیت‌های عصری که در آن زندگی می‌کنیم، وجود اینترنت است که به راحتی و با استفاده از این امکان می‌توانیم به سطح خوبی از آمادگی دست پیدا کنیم.

گشتن در وب سایت‌هایی نظیر سایت سازمان ملل، یونسکو، سازمان جهانی بهداشت و سایر سایت‌های مرتبط، علاوه بر اینکه می‌تواند اطلاعات مفید و جالبی را به شما بیاموزد، یک منبع غیر آموزشی بسیار عالی برای آمادگی آزمون آیلتس نیز محسوب می‌شود.

مشاهده فیلم و سریال و خواندن نشریات خارجی


این دسته از منابع آیلتس بالای 7 می‌تواند یکی از بهترین انتخاب‌ها باشد، زیرا علاوه بر اینکه از دیدن این فیلم‌ها لذت می‌برید، می‌توانید مهارت‌های خود را در لیسنینگ و رایتینگ آیلتس بالا برده و دایره لغات و اصطلاحات خود را گسترش دهید. 

در کنار تماشای فیلم، خواندن مجلات و نشریات خارجی‌ هم می‌تواند برای آمادگی جهت آزمون ریدینگ آیلتس بسیار کمک کننده باشد. در صورتی که نتوانستید به منابع مرجع اصلی دست پیدا کنید، در کشور خودمان هم نشریات انگلیسی چاپ می‌شود. از جمله این روزنامه‌ها و مجلات می‌توان به Iran Daily، Tehran Times و Viva Mag اشاره کرد.

کتاب‌ها و جزوه‌های منبع برای آیلتس بالای 7


در کنار تمامی منابع دیداری و شنیداری آیلتس که می‌توانید از آن‌ها بهره ببرید، منابع چاپی باز هم نقش تاثیرگذارتری برای کسب آمادگی شما دارند. از کتاب‌هایی که می‌توان به آن‌ها اشاره کرد، کتاب Complete IELTS Band 6.5 – 7.5 است. در کنار این منبع آیلتس شما می‌توانید از کتاب Merriam Webster’s Vocabulary Builder هم استفاده کنید؛ کتابی به نسبت دشوار که در یاد گرفتن کلمات جدید و افزایش دایره لغات‌تان می‌تواند بسیار کمک کننده و تاثیرگذار باشد.

بهترین منابع آزمون آیلتس ۲۰۲۱


اگر سطح زبان شما متوسط است (یعنی در حد نمره 5/5 به بالا)؛ پیشنهاد من به عنوان یکی از بهترین منابع ‌آزمون آیلتس، مجموعه کتاب IELTS Graduation Study است. در این کتاب، منابع آیلتس به گونه‌ای چیده شده‌اند که زبان آموزان با سطح متوسط به بالا بتوانند با کتاب ارتباط خوبی برقرار کنند. همچنین این کتاب شامل نسخه صوتی نیز می‌شود که علاوه بر آموزش آیلتس، بر تقویت چهار مهارتی که در آزمون آیلتس نیاز است تاکید کرده است.

در بخش اول این منبع آموزشی آیلتس، مهارت گوش کردن تقویت می‌شود؛ شما به کمک گوش کردن به فایل صوتی می‌توانید با لهجه بریتیش نیز بیشتر آشنا شوید، زیرا زبان آزمون آیلتس بریتیش است.

در پارت بعدی این کتاب، مهارت reading مورد توجه قرار گرفته است. در این بخش متن‌هایی کامل و جامع همراه با نکاتی که ممکن است مد نظر طراحان آزمون آیلتس باشد، آمده است که شما با مطالعه آن‌ها و یادداشت برداری از این نکات و منابع، بتوانید به مهارت مناسبی در بخش reading برسید.

سومین بخش از این منبع آزمون آیلتس به مهارت نوشتاری اختصاص یافته است که با انتخاب و گزینش سوال‌هایی از آزمون‌های اصلی آیلتس، می‌تواند به شما دید خوبی در پاسخ به سوالات آزمون اصلی آیلتس بدهد.

مهارت صحبت کردن در آخرین بخش این کتاب آورده شده است که با استفاده از فایل صوتی که همراه این منبع آزمون آیلتس است، می‌توانید به نتیجه خوبی برسید.

البته نباید از بحث مهم و پر اهمیت زمان‌بندی و منسجم خواندن این منبع آزمون آیلتس غافل شوید، چرا که پراکنده خوانی و عدم توجه به این موضوع می‌تواند باعث از بین رفتن تلاش‌های شما و در نتیجه عدم موفقیت در آزمون آیلتس شود.


سوالات متداول

جواب این سوال کاملا به خودتون بستگی داره. اگه قصد دارید خودتون منابع آیلتس رو بخونید، باید از منابع آیلتس خودخوان استفاده کنید. این منابع به شکلی هستند که شما به تنهایی هم می‌تونید از اون‌ها استفاده کنید و اگه طبق برنامه ریزی پیش برید قطعا می‌تونید در آزمون آیلتس نمره قبولی رو کسب کنید.

بهترین منابع آیلتس یا بهترین کتاب آیلتس می‌تونه کتابی باشه که شما با اون راحت‌تر ارتباط برقرار می‌کنید و یادگیری از طریق اون براتون راحت‌تره. توی این مقاله به منابعی که می‌تونه برای شما مفید باشه، اشاره کردیم. اگه در سطح مبتدی هستید می‌تونید در کنار استفاده از منابع آیلتس، از دوره آموزش زبان انگلیسی مبتدی هم استفاده کنید.

چرا که نه… کار نشد نداره! ولی باید در کنارش اصولی رو هم رعایت کنید؛ به عنوان مثال در کنار استفاده از منابع آیلتس حتما دوره‌های مربوطه رو بگذرونید. دوره پیشنهادی ما به شما دوره پری آیلتس هست که در کنار مطالعه منابع آیلتس می‌تونید از اون‌ها استفاده کنید.


خب الوعده وفا این دفعه میخوام نحوه خودخوان خوندن آیلتس رو بنویسم.

قبل از شروع بگم که سر پست قبلی یه عده که روحیه شون لطیف بود از لحن نوشتن من خوششون نیمده بود که باید بگم که مگه رمان نوشتم که خوشتون بیاد :)) هدف کمک کردن به سطح سواد بدون خروج ورقه های رنگی از جیبتونه عزیزان. همچنین اگر شوخی نکنم خودم هم حوصله سر میره متنم رو بخونم چه برسه به شما. فلذا کیپ کالم.

برای اینکه توی هر آزمون زبان نمره خوب بگیرین باید 2 تا مبحث گرامر و vocabulary (لغت) رو بلد باشین.

گرامر رو نمیشه پیچوند باید قطعا روش مسلط باشین من توصیه ام اینه اگه ساختار زمان های مختلف و طریقه ساخت جملات پیچیده رو بلد نیستین یه زمان نسبتا زیادی رو اختصاص بدین که اینو یاد بگیرین وگرنه خشت اولی میشه که تا ثریا کجه همه چیز. اگه میخواین فشرده یاد بگیرین یه سری کتاب هست به اسم Grammar In Use تا جایی که یادمه یه صفحه تدریس داشت که اونو میخوندی یاد میگرفتی صفحه ی رو به روییش تمرین بود که همون چیزی که یاد گرفته بودی رو تمرین میکردی. وقتی هم تموم میشد جواب تشریحی همه تمرین ها رو از آخر کتاب چک میکنین. اگه دیدین خیلی اشتباه داشتین یه علامت بزنین بعدا دوباره برین سر اون درس. ضمنا خیلی هم کتاب معروفیه تو شهرکتاب ها که هیچی بقالی سر کوچه تون رو هم چک کنید شاید داشته باشه.

بحث بعدی یاد گرفتن لغته. خوش بینانه ش اینه که شما یه 3-4 هزار تا لغت بلد باشین اما برخلاف گرامر این قسمت رو میشه دور زد چون هدف فقط موفقیت تو آزمون آیلتسه شما میتونین ۴۰۰۰تا رو به تومن حساب کنین و مثلا ۴۰۰ تا لغت یاد بگیرین اما خیلی هوشمندانه. یعنی چجوری؟

ازمون های ایلتس به شدت تکرار مکررات توشون زیاده شما میرین ۲۰-۳۰تا ازمون اخیر ایلتس رو از زیر سنگ یا از جای منطقی تر مثلا تو اینترنت و کتابفروشی ها و غیره پیدا میکنین متن هایی که توش هستو میخونین ببینین چیشو بلد نیستین فقط اون لغت ها و اصطلاح ها رو میرین یاد میگیرن والسلام نامه تمام.

فقط بدانید و آگاه باشید که اگه اینجوری نمره اوردین شما زبان بلد نیستین فقط تونستین با استفاده از هوش طبیعی (و نه هوش مصنوعی) تو آزمون نمره بیارین.

بعد که گرامر و لغت رو تا حد خوبی پیش بردین میرسیم به آمادگی برای آزمون

چگونه برای آیلتس آماده شویم؟

Listening

برای تمرین بخش لیسنینگ یوتیوب رو باز میکنین اون بالا یه قسمت سفید داره کلیک میکنین روش تایپ میکنین IELTS Listening Test Mock . یه برگه سفید هم میذارین جلوتون روش عدد 1 تا ۴۰ رو مینویسین و از روی فیلم یوتیوب جواب سوالها رو میدین آخرش چک میکنین. برای آزمون آیلتس سر جلسه هدفون دارین و کسی هم مزاحمتون نمیشه پس تو محیطی خودتون رو قرار بدین که کسی کاری به کارتون نداشته باشه و از هدفون هم میتونین استفاده کنین و شدت صداش هم دست خودتونه. آخرسر که تموم شد جواب هاتونو چک میکنید تعداد جواب های درست و غلط رو میشمارید ببینید چندتاش درست بود و نمره تونو طبق جدول زیر محاسبه میکنید.

خودم هم ۲تا چنل یوتیوب میذارم مختص کسایی که ناتوانی سرچی دارند:

Career Zone IELTS Institute Moga – India

The IELTS Listening Test

حالا اگه دیدین نمیتونین خوب جواب بدین چندتا دلیل میتونه داشته باشه:

1- اینکه که گوشتون عادت نداشته باشه به زبان انگلیسی. برای رفع این موضوع برین سریال ها و فیلم های مختلف رو با زیرنویس انگلیسی نگاه کنین همزمان که اونا حرف میزنن شما زیرنویس انگلیسیش رو خودتون بخونید

2- اینکه از حرف زدن اونها جا میمونین، تو بخش لیسنینگ باید هم گوش بدین هم سوالهارو بخونین هم بنویسین. اگه عادت به مالتی تسکیتگ ندارین این موضوع یه ۱۰ تا ازمون که تمرین کنین حل میشه

3- اینکه با لغات آشنا نیستین برای رفع این باید گام قبلی که زیاد کردن دایره لغات بود رو مجدد تکرار کنید

Reading

برای ریدینگ هم تقریبا پروسه مثل مرحله قبله. فقط در نظر داشته باشین که ریدینگ آیلتس آکادمیک و جنرال فرق میکنن. پیدا کردن متن تمرینی برای ریدینگ آیلتس آکادمیک یه مقدار سختتر از پیدا کردن موارد دیگه ست خصوصا تو یوتیوب. ولی اگه تو گوگل سرچ کنین پیدا میشه بالاخره.

Speaking

اسپیکینگ پرتکرار ترین بخش آیلتسه یعنی سوالها به شدتتتتتتتت تکرار میشن !! یه ایبوک میذارم اگه اونو بخونین امکان نداره سر جلسه سوالی خارج از اون ایبوک طرف ازتون بپرسه. تو ایبوکه جواب سوالها هم هست اگه حافظه تون مثل من در حد ماهی قرمز نیست میتونین اون ها رو حفظ کنین برین سر جلسه 9 بگیرین بیاین خونه. من خودم فقط فهرست کتاب رو خوندم که ببینم چه موضوعاتی ممکنه پرسیده بشه ازم.

ایبوک مختص اسپیکینگ
ایبوک مختص اسپیکینگ

پراسترس ترین بخش آیلتس به نظر من اسپیکینگه. خوبیش اینه که یه روز جدا باید ازمون اسپیکینگ رو بدین و با بقیه قسمت ها قاطی نمیشه. برای اینکه به استرس غالب شین یه اپلیکیشن معرفی میکنم. تا حدود خوبی مجانیه و کمک میکنه. اینطوری که سوال رو میخونه شما جواب میدین و صداتونو ضبط میکنه بعد میتونین صدای خودتونو گوش کنین ببینین چجوری جواب دادین :‌

اپلیکیشن برای تمرین اسپیکینگ آیلتس

علاوه بر اینها من قبل از هر امتحان اسپیکینگ ماک و آزمون اصلی یکی دو تا اپیزود از سریال هاوس آو کاردز نگاه میکردم. فوق العاده همه شون واضح صحبت میکنن و فوق العاده لغت های خوبی به کار میبرن تو مکالمه هاشون و نصف حرف هاشون رو با اصطلاحات جذاب بیان میکنند. 5-6 تا از لغت ها و اصطلاحاتشون رو تو اسپیکینگتون به کار ببرین خیلی تاثیر مثبت داره رو نتیجه تون.

Writing

بخشی که همه ازش چسناله میکنن رایتینگه و تقریبا همه پایینترن نمرشون مال بخش رایتینگشونه. علتش اینه که واقعا ما رایتینگمون خوب نیست. تو همه کلاس زبان ها هم رو رایتینگ کمتر تمرکز میشه علتش هم اینه که خود معلم ها هم بلد نیستند بندگان خدا. من خودم فکر میکردم رایتینگم خوبه تا اینکه یه بار یه نوشته رو دادم به فامیلمون که از بچگی تو امریکا بود برام ادیت کرد و فهمیدم چرا رایتینگ بهم 8 ندادن، اگه به من 8 میدادن به اون باید ۱۰ میدادن و خب تا 9 بیشتر نداریم. برای رایتینگ تسک 2 آیلتس 4-5 جور سوال وجود داره که هرکدوم یک ساختار مختص خودشون دارن مثلا اینجوری که برای فلان نوع سوال یک پاراگراف اینترو بنویسیم پارگراف بعدش رو با سوال مخالفت کنیم بعدش یک پاراگراف موافقت کنیم. یا از اول تا آخر مخالفت کنیم و اینجور لوس بازی ها. اگه خیلی رایتینگتون ضعیفه مثلا 5 یا 6 میگیرن برین آموزش های رایتینگ این چنل رو ببنین. هم ساختار هارو توضیح میده هم چیزایی که میگه مفیده.

اسم چنل:‌ E2 Language

ولی اگه رایتینگتون 6 به بالاست باز هم اون چنل رو ببینین فقط در نظر داشته باشین که اون خیلی ساده متن هاشو مینویسه و خودش هم تو آیلتسش نتونسته تا حالا بالای 7.5 بگیره (خودش بیچاره آگاه نیست که خیلی ساختارها و لغت های ساده ای استفاده میکنه) در کنارش این اپلیکیشن رو نصب کنین متن هایی که داره فوق العادست و یه سریش دسته بندی هم داره از متن ساده به پیچیده که شما پیچیده هاش رو بخونید.

برای تسک 1 رایتینگ اکادمیک که باید یک نمودار رو تحلیل کنین هم این چنل فوق العادست. کلا 5-6 تا ویدیو داره هر کدوم رو 4-5 بار ببینین تسک ۱تون درست میشه :

اسم چنل: Ielts-Up Online Lessons

و در پایان هم بگم که حتما باید خودتون هم دست به قلم شین و بنویسین وگرنه تمرین رایتینگ با نگاه کردن خالی حاصل نمیشه.

پست بعدی راجع به آزمون های ماک و سنتر های آیلتس مینویسم. اگه موضوع دیگه ای هم هست که براتون مفیده که بنویسم بگین تو ذهنم داشته باشم بعد از اون بنویسم. سوالی هم داشتین اینجا یا اینستاگرام بپرسین.

مجله خبری ای بی سی مگ

ای بی سی مگ یک وب سایت خبری و علمی در حوزه فیلم و سینما، تکنولوژی و لوازم خانگی با جدیدترین اخبارهای این حوزه می باشد. خوشحالیم بتوانیم مطالب مفیدی را برای شما ارائه دهیم.
دکمه بازگشت به بالا