علمی و پزشکی

علت خشکی زانو بعد از نشستن

قفل شدن مفصل زانو به موقعیتی اطلاق می شود که پای فرد در جای خود قفل شده و نتوان آن را خم و راست کرد که در یکی از دو دسته ی زیر طبقه بندی می شوند:

دسته ی اول، قفل شدن حقیقی زانوست که در طی آن یک مانع مکانیکی در داخل مفصل، از حرکت زانو جلوگیری می کند. این حالت معمولا زمانی اتفاق می افتد که فرد پای خود را تا حد امکان صاف می کند. دسته ی دوم، قفل شدن کاذب زانوست که در طی آن، درد شدید به طور موقتی تحرک زانو را محدود می کند. قفل شدن حقیقی زانو معمولا نادر است.

در این مقاله، به علل شایع قفل کردن زانو و روش های درمان احتمالی آن ها می پردازیم.

قفل شدن حقیقی زانو

مفصل زانو طوری طراحی شده است که می تواند خم و راست شده و اندکی نیز بچرخد. اگر چیزی در درون مفصل گیر کند، حرکت پا را محدود کرده موجب خشکی زانو شده و آن را قفل می کند. مانند این که زانو کاملا از کار افتاده و نمی تواند آن را حرکت داد. معمولا قبل از این که فرد دوباره بتواند پای خود را حرکت دهد، به چند دقیقه حرکت آرام و یا  تکان دادن نیاز خواهد بود. در برخی موارد نیز، دخالت متخصص لازم است تا قطعه ی مشکل ساز را از سر راه بردارد. به این حالت قفل شدن حقیقی مفصل زانو می گویند، زمانی که جسمی به صورت فیزیکی جلوی حرکت مفصل را گرفته باشد.

قفل شدن حقیقی زانو، بسته به موارد مختلف می تواند دردناک و یا بدون درد باشد. در این نوع از قفل شدن زانو، معمولا راست کردن پا مشکل شده و فرد نمی تواند پای خود را کاملا صاف کند.

علت ها و دلایل

1) پارگی مینیسک :

مینیسک لایه ی ضخیمی از غضروف است که سطح درونی مفصل را پوشانده و علاوه بر بازی کردن نقش ضربه گیر، حرکت مفصل را نیز روان تر می کند. اگر مینیسک پاره شود، تکه ی پاره شده ی آن ممکن است در مفصل گیر کرده و باعث قفل شدن آن گردد. شایع ترین نوع پارگی مینیسک زانو که می تواند باعث قفل شدن زانو گردد، “پارگی دسته سطلی” نام دارد. در این حالت، قسمتی از مینیسک پاره شده ولی همچنان به مینیسک متصل می ماند و بدین صورت می تواند در اطراف آن ناحیه در حرکت باشد. با حرکت کردن مفصل زانو، این تکه ی پاره شده ممکن است به اندازه ای بزرگ باشد که در مفصل گیر کرده و باعث قفل شدن آن گردد. پارگی مینیسک یکی از اصلی ترین علل درد زانو نیز می باشد.

ایجاد آسیب، معمولا در اثر چرخیدن بر روی یک زانو و یا فرسودگی تدریجی مفصل می تواند علت پارگی مینیسک زانو باشد. می توانید در بخش علائم پاره شدن مینیسک زانو ، اطلاعات بیشتری کسب کنید.

2) استخوان ضعیف و شکننده

عامل دیگری که می تواند باعث قفل شدن زانو گردد، زمانی است که تکه ای استخوان از مفصل زانو شکسته شده و پس از جدا شدن آزادانه در آن محیط گردش کند. همانند پارگی مینیسک، اگر استخوان شکسته شده نیز به جای اشتباهی برود، می تواند در آن جا گیر افتاده و باعث قفل شدن زانو در یک موقعیت خاص گردد.

تکه ی استخوان ممکن است در اثر یک آسیب و یا یک عارضه ی پزشکی مانند ابتلا به علائم ارتروز زانو و یا استئو کندریت دیسکان، شکسته شده باشد.

آرتروز

آرتروز و روند طبیعی پیر شدن فرد، می توانند احتمال قفل شدن زانو را افزایش دهند و علت زانو درد می باشد . با گذشت زمان، غضروفی که استخوان ها را در زانو پوشش می دهد فرسوده شده و به تدریج از بین می رود. غضروف تکه تکه شده ممکن است در درون مفصل زانو گیر افتاده و باعث بروز علائم آرتروز زانو شده و  خم شدن آن را نا ممکن کند. اگر غضروف کاملا از بین رفته باشد، ممکن است که تراشه های استخوانی نیز در مکانیسم مفصل زانو اختلال ایجاد کرده و باعث قفل شدن آن بشوند. به این عارضه استئو کندریت دیسکان می گویند.

ورزش شدید

ورزش شدید و یا کشیده شدن ماهیچه های ران می توانند علت های ب قفل شدن زانو باشند. هر گونه ضعف یا گرفتگی در ماهیچه های خارجی ران می تواند می تواند باعث اختلال در تعادل کشکک زانو گردد. کشکک نیز تا زمانی که ماهیچه به حالت عادی خود باز نگردد، در همان حالت باقی خواهد ماند. حتی زمانی که کشکک زانو دوباره به درستی تراز شده و تعادل خود را به دست بیاورد، مدت زمان زیادی برای بازگشت دامنه ی حرکتی طبیعی به زانو طول خواهد کشید.

قفل شدن کاذب

در برخی موارد اگر درد به اندازه ی کافی شدید باشد می تواند زانو را از حرکت عادی خود باز دارد. این اتفاق زمانی می افتد که مکانیسم حفاظتی بدن فعال شده و با محدود کردن حرکات، سعی در کاهش هر گونه آسیب احتمالی دارد. این امر معمولا با اسپاسم و گرفتگی ماهیچه ها و نگه داشتن پا در یک موقعیت خاص انجام می شود. به این حالت، قفل شدگی کاذب زانو می گویند. تفاوت این حالت با قفل شدگی حقیقی زانو در این است که چیزی در درون خود مفصل گیر نیافتاده و در حالی که زانو در ابتدا قفل می شود، پس از مدت زمان کوتاهی می توان دوباره آن را حرکت داد. این عارضه معمولا یک حالت “ناگهانی” است که حرکت فرد را محدود کرده ولی به سرعت از بین می رود. قفل شدن کاذب زانو می تواند هم خم شدن و هم راست شدن زانو را محدود کند در حالی که قفل شدن حقیقی معمولا تنها راست شدن زانو را محدود می کند.

علت ها و دلایل

علت قفل شدن زانو می تواند به عوامل زیر مربوط باشد:

تورم : وجود مایع بیش از اندازه در درون کپسول مفصل، می تواند حرکت آن را محدود کرده و با دلیل فشار وارده، از خم و راست شدن پا جلوگیری کند.

التهاب : التهاب ساختار های درون و اطراف زانو نیز می تواند حرکت آن را محدود کند. شایع ترین علل این عارضه، آرتروز روماتوئید و نقرس می باشند.

حرکت نامناسب کشکک زانو : وجود مشکل در حرکت کشکک زانو بر روی شکاف جلوی زانو می تواند باعث قفل شدن کاذب زانو گردد. این عارضه معمولا بسیار دردناک است.

سندرم پلیکا : علت سندروم پلیکا ، ایجاد تنش در پلیکای میانی (یک شکاف بر روی بافت سینوویال پوشاننده ی مفصل) بوده و می تواند باعث قفل شدن کاذب زانو گردد.

آسیب به زانو : ایجاد هر گونه آسیب به هر یک از ساختار های زانو که بتواند درد شدید ایجاد کند، ممکن است باعث اسپاسم عضلانی شده و منجر به قفل شدن زانو گردد. برای مثال می توان به پیچ خوردگی رباط زانو اشاره کرد.

درمان

روش درمان قفل کردن زانو، به علت قفل شدن آن بستگی دارد. تنها در موارد شدید، عمل جراحی لازم خواهد بود.

  • اگر علت قفل شدن زانو  پارگی مینیسک است، ممکن است به شما توصیه شود که از روش هایی از قبیل یخ درمانی، دارو درمانی، تزریق PRP (پلاسمای غنی شده با پلاکت) و یا فیزیو تراپی استفاده کنید.
  • استفاده از زانو بند های طبی نیز می تواند برای کاهش علائم آزار دهنده مناسب بوده و همچنین از آن حمایت کند. زانو بند طبی نه تنها زانو را مستحکم تر می کند، بلکه آن را گرم نیز نگه می دارد. برای انتخاب یک زانو بند طبی مناسب، با پزشک خود مشورت کنید.
  • در برخی از موارد، می توانید با استفاده از یک پد گرم کننده بر روی زانو، از شر خشکی و گرفتگی و درد زانو خلاص شوید. برای بهبودی زانو، دمای پد را بر روی درجه های پایین تنظیم کرده و آن را به مدت 10 تا 20 دقیقه بر روی زانو ی آسیب دیده ی خود قرار دهید. در صورت دسترسی نداشتن به یک پد گرم کننده، می توانید از حوله ی گرم و یا کیسه ی آب گرم  برای درمان قفل شدن زانو نیز استفاده کنید.
  • فیزیو تراپی و برخی از تکنیک های آن، برای باز کردن قفل زانو بسیار موثر اند.
  • به منظور رهایی از درد و التهاب قفل شدن زانو، دارو های مخصوص وجود دارند که احتمالا پزشک آن ها را برای شما تجویز خواهد کرد. اگر درد و التهاب بسیار شدید باشند، ممکن است پزشک برای درمانقفل شدن زانوزانو، به شما توصیه کند که تحت عمل جراحی قرار بگیرید.

چند نکته

اگر در زانوی خود احساس درد می کنید، فعالیت های فیزیکی از جمله کوه نوردی، وزنه برداری، زانو زدن، دویدن و جمباتمه زدن را متوقف کنید. انجام این فعالیت ها تنها می تواند منجر به آسیب بیشتر به زانو و بد تر شدن آن گردد. همچنین، یک لیست از فعالیت هایی که برای شما درد ایجاد نمی کنند تهیه کرده و انجام این فعالیت ها را ادامه دهید.
هنگام خواب در شب، زانو های خود را خم نکنید و از چمباتمه زدن در طول خواب خودداری کنید. در عوض سعی کنید که به هنگام خواب، پا های خود را کشیده و مستقیم نگاه دارید. با احساس اولین علائم درد، بلافاصله با پزشک خود تماس گرفته و به او مراجعه کنید تا او بتوانید مشکل زانوی شما را تشخیص داده و سریعا یک راه حل برای درمان قفل شدن زانو به شما ارائه دهد.


در حال حاضر، 25% از مردم با زانو درد و خصوصا درد مفصل زانو، هنگام نشستن و برخاستن، دست و پنجه نرم می کنند. دلایل مختلفی برای درد زانو در هنگام نشستن و برخاستن وجود دارد که می توان به چاقی و اضافه وزن، ایستادن و نشستن های متداول و طولانی، حالت و وضعیت ایستادن یا نشستن، نداشتن تحرک کافی در طول روز، آسیب های مینیسک و تاندون، آرتروز، درد جلوی زانو یا سندروم پاتلوفمورال و بسیاری دیگر از عوامل باعث درد زانو می شوند، اشاره کرد.

درمان زانو درد هنگام نشستن و برخاستن، بطور معمول بعد از شناسایی مورد و دلیل ایجاد این درد، امکان پذیر می باشد؛ بنابراین جهت تشخیص پزشکی دلایل درد زانو، تست و معاینات زیر پیشنهاد می شود:

آزمایش خون، ایکس ری، ام آر آی، آرتروسکوپی یا دوربینی مفصل.

برای کسب اطلاعات بیشتر درباره ی درمان مناسب برای زانو درد هنگام نشستن و برخاستن، نحوه ی صحیح ایستادن و نشستن برای پیشگیری از زانو درد، حرکات اصلاحی مناسب برای تقویت عضلات زانو و یا برای رزرو نوبت در کلینیک توانبخشی امید با شماره تلفن 09025804413 تماس حاصل فرمایید.

علت زانو درد هنگام نشستن و برخاستن


در زیر، ما به چند مورد از دلایل متداول زانو درد هنگام نشستن و برخاستن، اشاره می کنیم.

آرتروز

بعضی از افراد درد زانو هنگام نشستن و برخاستن را جدی نمی گیرند، در حالی که این درد می تواند سر منشأ آرتروز زانو باشد. در مراحل اولیه شکل گیری آرتروز، درد زانو، بعد از چند دقیقه برطرف می شود و فرد مبتلا می تواند به کارها و فعالیت های روزانه خود، بدون احساس درد و سختی، رسیدگی کند. اگرچه در مرور زمان، مفصل زانو صدمه بیشتر می بیند و به همین ترتیب درد زانو نیز شدید تر می شود و فرد می بایست معالجات پزشکی انجام دهد.

آرتروز و زانو درد

علت ایجاد آرتروز در مفصل زانو، صدمه به غضروف بین استخوانی است. بنابراین با صدمه بر این غضروف، مفاصل و استخوان زانو روی هم کشیده شده و باعث درد در ناحیه زانو میشوند.

در مرور زمان، آرتروز زانو شدیدتر می شود و فرد مبتلا، متوجه درد و سختی در هنگام نشستن و برخاستن، همچنین هنگام راه رفتن و حتی حرکات کمی در زانو، باعث ایجاد درد می شود.

آرتروز زانو، بعد از گذشت چند سال بوجود می آید و مدت زیادی لازم است تا غضروف بین مفصل زانو، صدمه ببیند. افراد مسن، بیشتر در معرض آرتروز زانو بوده و نیاز به معاینات پزشکی دارند.

بورسیت کشکک زانو

درد زانو، هنگام نشستن و برخاستن، همراه با تورم، می تواند نشانه هایی از بوریست کشکک زانو باشد.

بوریست، وضعیتی است که در آن بورس که کیسه های پر شده از مایع بین استخوانی است و وظیفه حفاظت در مقابل ضربه به زانو را به عهده دارد، ملتهب شده است. از دلایل متداول بوریست کشکک زانو، ضربه (تروما)، صدمات ایجاد شده از حرکات مکرر و تکراری و عفونت است.

کیست بیکر 

کیست بیکر یا کیست پوپلیته، تومور و برامدگی است که بر اثر برجسته شدن و تجمع مایع بین مفصلی، در پشت زانو ایجاد می شود. دلیل ایجاد این نوع از کیست، تورم در بافت پشتی غضروف زانو است.

اگرچه، در بعضی از موارد، تومور در مایع بین مفصلی زانو، تنها دلیل کیست بیکر نیست و این کیست می تواند باعث ایجاد علائم زیادی شود.

کیست بیکر در گاهی از موارد از هم گسسته می شود و بنابراین، باعث نشت و سرایت مایع بین مفصلی، به ماهیچه های ساق پا می شود. در این مورد، درد زانو در هنگام نشستن و برخاستن، بسیار شدید است و همچنین باعث تورم و کبودی در ساق پا نیز می شود،

بیماری غضروف مینیسک 

مینیسک، از دو غضروف حلقه ای تشکیل شده است که در کنار زانو، بین استخوان های بالا و پایین ران پا قرار دارد. این غضروف ها، همانند فنر باعث افزایش سطح بین استخوانی و به همین دلیل، سبب کاهش اصطکاک بین استخوان ها شده و جلوی ایجاد ضربه بین زانو ها را می گیرند.

منیسک و زانو درد

منیسک و زانو درد

مینیسک وظیفه حرکت روان و بدون درد در مفصل زانو را به عهده دارد، حداقل تا زمانی که شکاف و پارگی در بافت مینیسک ایجاد نشود.

دلایل مختلفی باعث پارگی بافت مینیسک می شود. تقریبا دلیل نیمی از این موارد، انحطاط و فساد در بافت بین غضروفی می باشد. از دلایل دیگر می توان به صدمات حاد و یا التهابات ناشی از صدمات قبلی به مینیسک، اشاره کرد.

بیماری سندروم درد پاتلوفمورال 

این سندروم، به بیماری زانوی دونده/جامپر، نیز شناخته می شود، زیرا که این بیماری در بین ورزشکاران بسیار رایج است. بطور خاص این نوع از بیماری در بین مردان و زنان جوان بیشتر دیده می شود. البته که سندروم درد پاتلوفمورال در بین افرادی که ورزش هم نمیکنند، وجود دارد.

این سندروم، با ایجاد درد در ناحیه جلویی زانو و کشکک زانو بروز می کند و باعث درد و سختی هنگام نشستن و برخاستن می شود تا حدی که به روی زانو نشستن، از پله بالا رفتن و تحرکات دیگر روزمره، می تواند بسیار دشوار شود.

دلایل بسیاری برای ایجاد سندروم پاتلوفمورال وجود دارد، استفاده و فشار بیش از حد به زانو، مشکل در تراز شدن کلاهک زانو و دیگر تحرکات رزرمره، از دلایل اصلی این سندروم هستند.

صدمات در تاندون و رباط پا 

تاندون ها، بافت فیبری هستند که بین انتهای ماهیچه و استخوان، قرار دارند. صدمات به تاندون ها، ناشی از موارد مختلفی همچون حرکات بدنی ناگهانی، فعالیت های استقامتی سنگین، مصدومیت، کارهای روزمره طولانی و التهاب ها، باشد.

رباط ها یک بافت فیبری بین استخوانی، برای حفظ مفاصل در یک تراز طبیعی هستند. زمانی که رباط های زانو بیش از حد کشیده می شوند، باعث پارگی، زانو درد هنگام نشستن و برخاستن، درد در زانو با خم کردن و یا صاف کردن آن می شوند.

ترومبوز سیاهرگی عمیق 

ترومبز سیاهرگی عمیق یا بطور خلاصه دی وی تی، ناشی از لخته شدن خون در رگ ها می باشد. در بیشتر موارد، بافت روی عضله پلویس (لگن)، ران یا ساق پا دچار این مشکل میشوند، ولی گاهی باعث درد در هر جایی از ساق پا و همچنین زانو، نیز می شود. این ترومبوز، می تواند حتی یک وضعیت تهدید کننده زندگی باشد. اگر بخشی از خون از مسیر خود خارج شود و به سمت ریه ها برود، می تواند جریان خون را مسدود کند. اگر لخته خون در جای خود بماند، می تواند به دریچه  های رگ  ها آسیب برساند و باعث درد، تورم، زخم  و جراحت و دیگر علائم شود.

تاندونوپاتی یا التهاب تاندون کشکک زانو

تاندونوپاتی، به تاندون متورم گفته می شود که بر روی همسترینگ، ماهیچه دوقلو و تاندون پوپلیتئوس یا ماهیچه ی گودی زانو که هر دو در پشت زانو قرار دارند، تاثیر می گذارد. تاندونوپاتی به دلیل تکرار و حرکت مداوم زانو و یا داشتن مشکلی دیگر در مفصل، رخ می دهد. ورزش های منظم که نیاز به دویدن دارند می توانند باعث ایجاد تاندیوپاتی در پشت زانو شوند. علائم تاندونوپاتی شامل، زانو درد هنگام نشستن و بلندشدن، کاهش انعطاف پذیری و حرکت زیاد است.

وضعیت نشستن یا ایستادن 

یکی دیگر از منابع مهم زانو درد، وضعیت بد نشستن است که به کمر و حتی زانوهای شما آسیب می رساند. هنگامی که زانوهای شما برای مدت طولانی خم شده یا تحت فشار هستند، باعث ناراحتی موضعی شده و در نهایت درد خواهند داشت. این درد مفصلی زمانی افزایش می یابد که بصورت چهار زانو و یا دو زانو نشسته باشید. در نتیجه، مراقب وضعیت نشستن خود، در حال کار کردن و یا نشستن های طولانی، باشید. شما باید همیشه به ارگونومی محل کار، مانند انتخاب موقعیت صندلی راحت، در دسترس نگه داشتن ماوس و صفحه کلید در نزدیکی خود و دیگر شرایط برای حفظ سلامت خود، پایبند باشید.

نشستن و زانو درد

نشستن و یا ایستادن برای دوره های طولانی مدت 

اگر شغل شما مستلزم این است که هر بار بیش از یک ساعت بنشینید یا بایستید (همانطور که اکثر مشاغل اداری یا فروشندگان انجام می دهند)، به احتمال زیاد به دلیل بی حرکتی دچار ناراحتی زانو خواهید شد. ماهیچه ها و تاندون ها ممکن است سفت و ناراحت شوند. نشستن و ایستادن در یک وضعیت نامناسب، برای مدت طولانی، نیز می تواند باعث درد کشکک زانو شوند.

درمان زانو درد هنگام نشستن و برخاستن چیست؟


درمان زانو درد و سختیه پس از نشستن یا ایستادن، به علت اصلی آن بستگی دارد. هنگامی که علت برطرف شد، درد زانو هنگام نشستن و برخاستن تسکین می یابد. بنا به علت ایجاد درد، برخی از درمان های رایج انجام شده، عبارتند از:

  • داروها: برای تسکین فوری درد و سفتی مفصل زانو، می توان داروهای مسکن مانند NSAID ها یا پاراستامول را تجویز کرد.
  • کمپرس یخ و کمپرس گرم: استفاده از کمپرس یخ و کمپرس گرم در مفصل زانو باعث تسکین درد زانو هنگام نشستن و برخاستن می شود.
  • مکمل ها: اگر زانو درد هنگام نشستن و برخاستن به دلیل آرتروز باشد، مکمل های کندرویتین سولفات و گلوکزامین مفید هستند. این مکمل ها به رشد و بازسازی غضروف کمک می کنند. مکمل های امگا 3 نیز به سلامت مفصل زانو کمک می کنند.

  • تخلیه مایعات: اگر زانو درد هنگام نشستن و برخاستن، ناشی از وجود مایع بین مفصلی بیش از حد باشد، درمان مؤثر، تخلیه مایع بین مفصلی می باشد که پس از آن بیمار نیاز به استراحت و مصرف داروهای تجویز شده برای رفع این مشکل را دارد.
  • جراحی: اگر زانو درد هنگام نشستن و برخاستن با درمان محافظه کارانه بهبود نیابد و درد و سختی در حرکت زانو تشدید شود، بطوری که در فعالیت های روزانه اختلال ایجاد کند، جراحی برای تعویض کامل زانو یا تنظیم مجدد کشکک زانو انجام می شود تا این مشکل را برطرف سازد.
  • استراحت: علت زانو درد هنگام نشستن و برخاستن هرچه که باشد، مهم است که از بعضی از فعالیت های خاص که بر مفصل زانو تاثیر می گذارد مانند دویدن، آهسته دویدن و غیره، اجتناب کنید، زیرا این فعالیت ها باعث استرس عضلات و فشار بیش از حد به مفاصل زانو و در نهایت آسیب های بیشتر، می شود.
  • فیزیوتراپی\ورزش های خفیف: بیمار به زانو درد هنگام نشستن و برخاستن، نباید به طور کامل از فعالیت های بدنی خودداری کند، زیرا استراحت کامل باعث بدتر شدن زانو درد هنگام نشستن و برخاستن می شود. برای کمک به تقویت عضلات اطراف مفصل زانو، انجام فعالیت  های بدنی متوسط ​​یا تمرینات ورزشی، حائز اهمیت می باشد. با این حال، قبل از شروع هر برنامه ی ورزشی، مهم است که با پزشک خود مشورت کنید. فیزیوتراپیست، شما را در مورد تمرینات لازم برای تقویت زانو، راهنمایی می کند.
  • حرکت در جا: اگر از زانو درد هنگام نشستن و برخاستن رنج می برید، اجتناب از قرارگیری در وضعیت نشستن یا ایستادن های طولانی مدت، اهمیت دارد. انجام حرکات ساده در هنگام نشستن و قبل از ایستادن، در تسکین درد زانو، هنگام نشستن و برخاستن بسیار مفید است. اگر کارتان را پشت میز انجام می دهید، بلند شدن، حرکت کردن و انجام حرکات کششی هر 20 دقیقه، به تسکین درد زانو کمک می کند. این کار باعث حفظ مایعات ضروری بین مفاصل اطراف زانو که باعث لغزندگی و سهولت در حرکت زانو می شود، است و از سختی در حرکت زانو، پس از نشستن طولانی مدت جلوگیری می کند.
  • کاهش وزن: کاهش وزن، به خصوص اگر اضافه وزن دارید، فشار وارده بر مفاصل زانو را به میزان قابل توجهی کاهش می دهد، روند پیشرفت آرتروز زانو را کاهش می دهد و به کاهش درد زانو هنگام نشستن و برخاستن کمک زیادی می کند.


  • علت خشکی زانو بعد از نشستن چیست؟

  • بورسیت

  • آرتروز

  • جراحت و آسیب دیدگی

  • سندروم درد پاتلوفمورال

  • جراحی

  • قدرت یا انعطاف پذیری کم

  • درمان خشکی زانو

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از نمناک؛ عوامل مختلفی هستند که باعث خشکی زانو می شوند که معمولاً بعد از دوره کوتاهی از نشستن و بی فعالیتی ایجاد می گردند. آسیب دیدگی ها و وضعیت های مختلف می تواند روی مفصل زانو اثرگذار باشد، مانند آرتروز یا رماتیسم مفصلی که باعث می شود شما احساس خشکی در زانو داشته باشید. خشکی زانو یک حس سفتی در اطراف مفصل زانو ایجاد می کند و ممکن است همراه با درد و مشکلات حرکتی در مفصل یا ورم باشد.

علت خشکی زانو بعد از نشستن چیست؟

افراد بعد از این که مدت زمان طولانی می نشینند، ممکن است که به خاطر تجمع مایعات داخل مفصل زانو و التهاباتش که ورم را ایجاد می کند، خشکی زانو را احساس کنند که باعث می شود به راحتی نتوانید زانو را تکان دهید و احساس خشکی داشته باشید که در این قسمت از  علت های آن را به شما توضیح خواهیم داد. علاوه بر موارد عنوان شده در این بخش، در مطلب” خشکی صبحگاهی زانوهام از چیه؟ ” دلایل اصلی خشکی صبحگاهی زانو را برایتان گفتیم.

بورسیت

بورسیت وضعیتی کوتاه مدت است و زمانی اتفاق می افتد که بورس که نام یک کیسه ظریف بافتی است، ملتهب شود. در نتیجه از مایع پر شده و حرکت مفصل را سخت می کند. استفاده بیش از حد از آن هم می تواند عاملی برای بورسیت باشد. اگر به این وضعیت دچار شدید، زانو های شما بعد از این که مدت زمان طولانی می نشینید، احساس خشکی خواهد داشت.

آرتروز

آرتروز زانو می تواند عاملی برای خشکی زانو بعد از نشستن باشد و رایج ترین دلیل محسوب می شود و تقریباً 10 درصد مردان و 13 درصد زنان را در سن 60 سالگی به بالا درگیر می کند. البته اگر زانو بیش از حد استفاده شود یا آسیب دیدگی مکرر داشته باشد، آرتروز زانو هم ممکن است اتفاق بیفتد. RA هم یک نوع بیماری خود ایمنی است که معمولاً باعث خشکی زانو می شود. خشکی صبحگاهی به این وضعیت مربوط می گردد و ممکن است همراه با آن مشکلاتی مثل تب و خستگی احساس شود.

جراحت و آسیب دیدگی

آسیب دیدگی مفصل زانو ممکن است برای افراد حین انجام فعالیت روزانه یا اقدامات ورزشی به وجود بیاید و احتمالاً فرد ورم و درد را بعد از آسیب دیدگی احساس می کند که عاملی برای خشکی زانو نیز هست.

سندروم درد پاتلوفمورال

این سندروم باعث ایجاد درد در قسمت جلوی زانو و اطراف کاسه زانو می شود. معمولاً به دلیل استفاده بیش از حد از کاسه زانو است که اغلب در دوندگان یا کسانی که هنگام ورزش خیلی پرش دارند؛ اتفاق می افتد و خانم ها بیشتر از آقایان درگیر این مشکل می شوند.

این وضعیت باعث می شود که بعد از مدت زمان طولانی از نشستن، فرد احساس خشکی زانو در زیر کاسه زانو داشته باشد.

جراحی

جراحی می تواند عاملی برای احساس خشکی زانو باشد که حتی ممکن است سندروم خشکی زانو را هم ایجاد کند که بعد از جراحی زانو هم اتفاق می افتد.

قدرت یا انعطاف پذیری کم

شما باید سعی کنید تا انعطاف پذیری بدن خود را حفظ کنید تا از مشکلاتی مثل خشکی زانو جلوگیری شود. همچنین حرکات کششی به شدت کمک کننده هستند اما اولویت با حرکات قدرتی است.

درمان خشکی زانو

در مطلب ” درمان دردی به نام خشکی زانو ” بهترین حرکات ورزشی برای رهایی از این وضعیت را گفتیم و در ادامه همان باید بگوییم که درمان بستگی به علت خشکی زانو دارد.

وضعیت هایی مثل آرتروز زانو یا بیماری خود ایمنی به نام RA نیاز به درمان طولانی مدت و پیروی از دستورات پزشک دارد اما به طور کل استفاده از کمپرس یخ، استراحت و حرکات کششی قبل از ورزش، مصرف بعضی از دارو های ضد التهابی غیر استروئیدی مثل آسپرین یا ایبوپروفن که توسط پزشک تجویز شده باشد، استفاده از زانوبند، حرکات قدرتی، پیاده روی و یوگا می تواند کمک کننده باشد. البته تزریق بعضی از دارو ها توسط پزشک همراه با فیزیکال تراپی هم موثر است.

مجله خبری ای بی سی مگ

ای بی سی مگ یک وب سایت خبری و علمی در حوزه فیلم و سینما، تکنولوژی و لوازم خانگی با جدیدترین اخبارهای این حوزه می باشد. خوشحالیم بتوانیم مطالب مفیدی را برای شما ارائه دهیم.
دکمه بازگشت به بالا