فتحعلی اویسی، بازیگر و کارگردان سینما و تلویزیون ایران، درگذشت


فتحعلی اویسی ، بازیگر و کارگردان سینما و تلویزیون ایران ، صبح روز سه شنبه 4 اکتبر 1400 در 76 سالگی بر اثر سکته مغزی درگذشت.

اویسی ، فارغ التحصیل رشته مدیریت و بازیگری در ایالات متحده در اوایل دهه 1350 ، فعالیت جدی سینمایی خود را در سال 1978 با فیلم علیرضا “ممنوع” داوودنژاد آغاز کرد.

اولین سالهای پس از انقلاب برای اویسی سپری شد و در چندین فیلم مانند “سردار جنگل” و “سربداران” در نقشهای نسبتاً گوشه ای ظاهر شد ، اما در اواسط سال 1981 نقش ایفا کرد. او جلوی دوربین بزرگ شد و با چندین فیلمبردار مشهور ایرانیان با هم کار می کردند.

در “ناخدا خورشید” به رهبری ناصر تقوایی ، سمت سرهنگ تبعیدی را بر عهده داشت.

فیلم کاپیتان سان

بخشی از آثار فتحعلی اویسی ، که از دید پنهان است ، کار مستقیم او است. البته اویسی یکی از محبوب ترین کارگردانان سینمای ایران نیست ، اما از سال 1975 درگیر تحقیقات علمی بوده است و در دهه های 1360 و 1370 چهار فیلم نیز منتشر کرده است.

این بازیگر در دهه 1970 به کار سینمایی با تلویزیون ادامه داد ، در فیلم “عزیزان” با علی حاتمی همکاری کرد و در “مومیایی 3” نقش سرهنگ سپهر را بازی کرد. اویسی در دهه آینده از سینما چیزی کم نداشت ، اما مشهورترین و محبوب ترین نقش های او در آن سال از تلویزیون پخش شد.

از سریال گرفته تا طنز ناگفته

سریال بدون شرح

فتحعلی اویسی در مجموعه های متعددی مانند “تنهاترین سردار” و “استان عشق” با مهدی فخیم زاده همکاری داشته است. مرضیه برومند در قسمت محبوب دهه هفتاد ، “غرور تهران 11” ظاهر شد و یکی از بازیگران سریال “بعد از باران” و قسمت دوم کتاب طنز “کاکتوس” بود.

اما شهرت و ثروت اویسی به شکل دیگری برمی گردد که این بازیکن ایجاد کرده است ، یک کار اغلب جدی در سریال ناشناخته به کارگردانی مهدی مظلومی. اویسی در نقش کیومرث کاووسی درخشید ، مهارت های کمیک خود را در سطح بالایی به نمایش گذاشت و در اوایل سال 2001 با زبان و زبان خود ستاره تلویزیونی شد.

سال بعد ، نوبت “باغ اعتقاد” بود که اویسی را برای 90 قسمت دیگر نقش سریال کمدی جلوی دوربین ببرد. او همچنین آخرین آهنگ مینو گاردن را خواند و حتی متوجه صدای زیبای او شد. دو سال پس از شروع این روند ، همان موفقیت ها در یک سریال کمدی به کارگردانی مظلومی تکرار شد. “بیایید کمربند را ببندیم” اویسی را مسئول آقای ملکی ، مالک خطوط هوایی ملکی ، به همراه امیر جعفری و لاله صبوری کرد تا اویسی بقیه سال را سپری کند.

سریال “زیرزمین” که در ماه رمضان 2006 در تلویزیون ایران پخش شد ، یکی از موفق ترین کارهای اویسی در این رسانه بود ، اما در آن زمان تقریباً او یکی از آخرین سریال ها بود و پس از آن تبدیل شد به طور فزاینده ای در حال کاهش است و ما چیز زیادی در مورد او نشنیدیم.

اویسی با مجموعه ای متنوع و گسترده نشان داده است که او یک هنرمند واقعی است و چیزهای زیادی می داند. بازیگری که توانست نقش بدشانسی خود را در فیلمی تلخ و جدی ایفا کند و از سوی دیگر ، ستاره یک کتاب طنز تلویزیونی شد تا آزادی مثال زدنی نقش آفرینی خود را به نوعی نشان دهد.

دکمه بازگشت به بالا