هنر و سینما

گامبی وزیر؛ ۱۰ حقیقت جالب از پشت صحنه‌ی سریال محبوب نتفلیکس


در پاییز سال 2020 ، نتفلیکس یکی از محبوب ترین سریال های امسال و یکی از بزرگترین مجموعه های سرویس پخش تا به امروز ، Gambi Wazir را منتشر کرد.

در طول هفت قسمت شگفت انگیز ، تماشاچیان کوچک باعث شد میلیون ها بیننده عاشق بث هارمون شوند ، با بازی آنیا تیلور ، هنرمند شطرنج که در دنیای شطرنج برای او مشهور بود ، اما در جنبه های دیگر داستان ، او مشکلات خودش مدتها قبل از ورود به نتفلیکس و حذف بینندگان از دنیای سنتی ، این سریال روند تولید ویژه و دشواری را برای تهیه کنندگان داشت.

برخی از حقایق جذاب در مورد وزیر گامبیایی در پشت صحنه وجود دارد که برخی از آنها به زمان نگارش کتاب منبع والتر تویس برمی گردد. از آن زمان (در اوایل دهه 80) گام های زیادی برداشته شد تا این داستان جذاب به مخاطب ارائه شود.

1- وزیر گامبیا در ابتدا قرار بود اولین تجربه مصاحبه هیث لجر باشد.

وزیر گامبیا

خالق سریال ، آلن اسکات ، تقریباً چندین بار بیت هارمون را انجام داده است از زمانی که Netflix حق خرید این مجموعه را در اوایل دهه 1990 خریداری کرد ، از جمله در سال 2007 که سرانجام به هیث لجر رفت تا درباره ساخت فیلم اقتباسی با او صحبت کند. تاریخچه گفتگو اسکات در اواخر سال 2020 در گفتگو با روزنامه ایندیپندنت فاش کرد که لجر ، که کار خود را به عنوان شوالیه تاریکی به پایان رسانده است ، به پروژه علاقه زیادی داشت و بلافاصله به سمت داستان کشیده شد.

در اواخر سال 2008 ، برنامه اصلی این بود که هیث لجر کارگردانی فیلم و الیوت پیج در نقش بث را بر عهده داشته باشد. با این حال ، این طرح در ژانویه همان سال متوقف شد ، زمانی که لجر بر اثر مصرف مواد مخدر در خانه ای در شهر نیویورک درگذشت.

2. پس از تلاشهای ناموفق بسیاری که در ساختن فیلم وزیری گامبیا انجام شد ، اسکات فرانک تصمیم گرفت آن را در یک مجموعه کوچک بسازد.

اسکات فرانک ، نویسنده و کارگردان هفت قسمت از وزارت گامبی ، ده سال از عمر خود را صرف ساخت فیلمی درباره داستان اصلی کرد ، اما فایده ای نداشت. هنگامی که او در Netflix در سال 2017 کار می کرد ، نظر خود را تغییر داد و این پروژه باعث شد تا او و آلن اسکات ایده فیلمسازی را کنار بگذارند و روی سریال های کوچک تمرکز کنند.

اسکات فرانک و آلن اسکات ، در بررسی مختصر خود درباره این سریال ، اشاره می کنند که بسط پایان داستان به یک مجموعه کوچکتر ، برخلاف یک فیلم ، آزادی بیشتری به آنها می بخشد و روایت را گسترش می دهد. هنوز چالش هایی در پیش است ، و ما باید مخاطبان را درگیر کرده و بیت هارمون را در چند قسمت دنبال کنیم.

۳- آنیا تیلور جوی قبل از اتمام فیلمنامه در نقش بث هارمون انتخاب شد

وزیر گامبیا

هنگامی که تهیه کنندگان شروع به جمع آوری بازیگران گامبی وزیر کردند ، آنیا تیلور جوی قبل از نگارش فیلمنامه به مجموعه اعزام شد و ما مجبور شدیم یک کپی از داستان والتر تویس را برای کسب اطلاعات بیشتر بخوانیم. تیلور جوی در مصاحبه ای با او گفت که وقتی اسکات فرانک به او کتاب داد ، او موافقت کرد که در این مجموعه ستاره باشد. او گفت که تصمیم دارد نقش بث هارمون را بازی کند اما مجبور شد از خواندن کل کتاب خودداری کند تا از شخصیت تقلید نکند.

4. بروس پاندولفینی ، مشاور شطرنج ، او برای این سریال یک مسابقه فرضی ایجاد کرد

بروس پاندولفینی ، مشاور شطرنج ، صدها بازی و داستان طراحی کرده است تا این تصور را ایجاد کند که بازیکنان مجموعه گامبی وزیر در واقع در طول مسابقات و تمرینات مختلف یک بازی شطرنج بازی کرده اند. پاندولفینی در مصاحبه با Indywire گفت که از زمانی که این کتاب در اصل نوشته شده است به داستان وی مربوط می شود (و سپس اهمیت بیشتری پیدا کرده است) ، و خاطرنشان کرد که در سری آخر ، 350 موقعیت و بازی فرضی برای اولین سری از فیلمنامه نویسی تولید شده است. که 92 مورد آن بسیار بیشتر از آن است. برای درک بهتر این موضوع ، پاندولفینی توضیح داد که وقتی روی سریال در جستجوی بابی فیشر کار می کرد ، فقط 100 بازی فرضی ارائه داد.

5. برخی از مسابقات گامبی وزیر بر اساس رقابت واقعی است

وزیر گامبیا

در طول این مجموعه ، علاوه بر بازی های فرضی ، از اقدامات و سناریوهای مسابقه تاریخی برای افزودن واقعیت بیشتر به داستان استفاده شد. نیویورک تایمز ، در مقاله ای در مورد مسابقات شطرنج این سری ، گزارش داد که بازی بث هارمون با هری ملینگ (هری بالتیک) یک بازی در ریگا ، لتونی در سال 1955 بود. و آخرین بازی در قسمت آخر این مجموعه بر اساس مسابقه ای در بیل سوئیس در سال 1993 است. یک بازی مسابقه ای سریع بین بث و بنی واتس (توماس برودی سانگستر) نیز در اوپن 1858 پاریس انجام شد.

6. آنیا تیلور جوی در ابتدای فیلم توسط وزیر گامبی آنقدر خسته است که شخصیت بث به اندازه او خسته شده است.

اگر شخصیت بث در طول سریال خسته است ، به این دلیل است که او واقعاً خسته شده است. قبل از تولید ، تیلور جوی به تازگی فیلمبرداری مجموعه ای از فیلمهای اما و دیشب در سوهو را به پایان رسانده بود و کاهش قد او تأثیر مثبت (مثبتی) بر شخصیت بث داشت. او گفت: “در مصاحبه با ورایتی.”

“شخصیت های من بسیار متفاوت است اما بسیار احساسی هستند و همه آنها برای من بسیار واقعی به نظر می رسند. وقتی می خواستم نقش Bet را بازی کنم ، هرگز نتوانستم بین خودم و آن شخصیت خطی بکشم. صبح از خواب بیدار شدم و شخصاً احساس کردم ، و بعد از مدتی متوجه شدم که شخصیت بث واقعاً چنین احساسی دارد ، و من تا 18 ساعت آینده همین احساس را خواهم داشت. این سرگرم کننده بود زیرا من سعی نکردم آن را بفهمم اما تنها بودم. “من برنامه ای نداشتم. من هیچ تلاشی برای بازی نمی کردم ، اما گامبی وزیر چنین تجربه ای است.”

آنیا تیلور جوی در همان مصاحبه گفت که گرچه گامبی در آن زمان سومین وزیر پروژه او بود ، اما در هنگام کار بر روی دو پروژه دیگر هرگز به فکر بث هارمون نمی افتاد.

7. آنیا تیلور جوی و آرایشگر و آرایشگر دنیل پارکر بعد از خواندن داستان تصمیم گرفتند موهای بث هارمون را درخشان کنند.

وزیر گامبیا

در هیچ جایی از تصویر گامبی وزیر بث هارمون به عنوان یک فرد مو قرمز توصیف نمی شود ، اما تیلور جوی و موهایش ، پس از خواندن فیلمنامه ، هر دو (متفاوت) تصور می کردند که دریافت کنندگان واقعی این مجموعه باید دارای موهای قرمز روشن باشند تا برجسته شوند. به توجه داشته باشید. تیلور جوی در مصاحبه کوتاهی با این سریال گفت که این شخصیت باید موهای قرمز داشته باشد تا برای عموم شناخته شود ، حتی اگر شخص Bet را دوست نداشته باشد. وقتی متوجه شد که پارکر نیز چنین احساسی دارد ، متوجه شد که تصمیم درستی گرفته است.

۸- اسکات فرانک قبل از انتخاب مریل هلر ، فردی شبیه به او را برای بازی در نقش خانم ویتلی در نظر داشت.

در حالی که اسکات فرانک قصد داشت سریال Gambi Wazir را انجام دهد ، مدام به مردم می گفت که بدنبال شخصی مانند مریل هلر برای بازی در نقش مادربزرگ بت هارمون ، آلما ویتلی ، است و احساس می کند که فردی مانند او در نقش آنها مناسب خواهد بود. به فرانک در این مصاحبه اظهار داشت:

“من به بیل هوربرگ (تهیه کننده اجرایی) گفتم که خانم ویتلی شبیه مریل هلر است و بیل به من گفت:” پس چرا به هلر رای نمی دهی؟ ” و اکنون ، همانطور که می بینید ، او نقش بزرگی ایفا کرده است. “

حق با اسکات فرانک بود و مریل هلر یکی از پویاترین نمایش ها را در کل مجموعه ارائه کرد.

9. آنیا تیلور جوی بازی شطرنج بیت هارمون را چند دقیقه قبل از گرفتن عکس آموخت

وزیر گامبیا

آنیا تیلور-جوی در مصاحبه ای اظهار داشت که برای آماده سازی مجموعه گامبی وزیر ، شطرنج زیادی تمرین کرده بود ، اما چند دقیقه زودتر حرکات درخشان و دشواری را در یک رقابت سخت در فیلم آموخت.عکاسی از صحنه. رویدادها در ذهن او ماندگار شد و تیلور جویی با لمس قطعات با ترفندهای حرکتی خاص خود ، هیجان مضاعفی به رویدادها بخشید. بعداً ، مربی او به او گفت که او هرگز ندیده است کسی چنین شطرنج بازی کند و به او گفت همیشه این کار را انجام دهد و آن را بخشی از شخصیت خود قرار دهد.

10. بروس پاندولفینی به والتر تویس در نوشتن داستان گامبی کمک کرد و حتی عنوان خود را ارائه کرد

بروس پاندولفینی تنها مشاور هنرهای رزمی است که 350 سناریوی مختلف برای مسابقات هنرهای رزمی ایجاد کرده است ، اما مشارکت او در اینجا خاتمه نمی یابد. در واقع ، رابطه وی با وزیر گامبیر در آغاز داستان والتر تویس در سال 1983 آغاز شد. پاندولفینی در نوامبر 2020 در مجله شطرنج ایالات متحده اعلام کرد که به توویس کمک کرده است داستان خود را 40 سال پیش به پایان برساند و ناخواسته عنوان کتاب را در میان سایر موارد ارائه دهد. تغییر می کند. پاندولفینی گفت که پس از خواندن اثر متوجه شد که هیچ یک از تغییرات او در نسخه نهایی گنجانده نشده است و تنها عنوانی که او پیشنهاد کرده روی جلد کتاب آمده است: وزیر گامبی.

همانطور که می بینید ، داستان وزیر گامبی به اندازه داستان خود بث هارمون جالب است. به زودی خواهیم دید که آیا تیلور جویی می تواند درخشش خود را در فیلم دیشب سوهو بازگرداند یا خیر. این فیلم یکی از مورد انتظارترین فیلم هایی است که در سال 2021 اکران می شود.

منبع: cinemablend

مجله خبری ای بی سی مگ

ای بی سی مگ یک وب سایت خبری و علمی در حوزه فیلم و سینما، تکنولوژی و لوازم خانگی با جدیدترین اخبارهای این حوزه می باشد. خوشحالیم بتوانیم مطالب مفیدی را برای شما ارائه دهیم.
دکمه بازگشت به بالا