هنر و سینما

دانلود فیلم سینمایی ایرانی حرفه ای

ماجراهای پرفراز و نشیب قاتل  های حرفه ای و اجیرشده هایی که برای کشتن اهدافشان استخدام شده اند بخش جدایی ناپذیر از آثار محبوب سینمایی و داستانی در قرن بیستم و بیست و یکم را تشکیل می دهند.

رد این قاتل ها و ماجرا های نفس گیرشان را می توان در آثار سینمایی، داستان ها، کمیک بوک ها و بازی های ویدیویی پیگیری کرد. در این متن تعدادی از بهترین نمونه ها از آثار سینمایی این حوزه را معرفی کرده و به شکل مختصر مورد بررسی قرار داده ایم.

1- سامورایی

عنوان اصلی: Le Samouraï
کارگردان: ژان-پیر ملویل
سال ساخت: 1964

فیلم سینمایی سامورایی شاهکار بی بدیل ژان-پیر ملویل داستان یک آدم کش تنها و کم حرف به نام جف کاستلو (با بازی آلن دلون) است. جف با اصول بوشیدو (نوعی طریقت سامورایی) زندگی می کند حتی اگر یک قاتل اجیرشده باشد و در ازای کشتن آدم ها پول بگیرد.

سامورایی از یک سو فیلمی جنایی با جزییات مربوط به تعقیب و گریز میان پلیس و خلافکار است و از سوی دیگر فیلمی است درون جهان خاص سینمایی ملویل که در آن مخاطب نسبت به جنایتکارها سمپاتی بیشتری حس می کند و از پلیس ها و دم ودستگاه شان بیزار است.

سامورایی سکانس هایی عجیب و به یادماندنی دارد. صحنه هایی که به حرکات و اعمال شخصیت ها بدون گفت وگو و بدون احساسات ظاهری متکی است، وضعیتی که در صورت سرد و بی روح جف کاستلو هم مشهود است. با این حال مجموعه این صحنه ها در کنار داستان فیلم و فضای نوار آن باعث می شود بعد از دیدن سامورایی هرگز آن را فراموش نکنید.

داستان فیلم سینمایی سامورایی از آن  جایی آغاز می شود که جف کاستلو در هنگام ارتکاب یکی از قتل هایش توسط یک شاهد دیده می شود. وجود شاهد و بررسی های آتی پلیس طرح داستانی را پیش می برد و در عین حال شخصیت کاستلو و جهان ویژه او را برای مخاطب ملموس می سازد.

فیلم سازان تاثیرگذاری مثل والتر هیل، جیم جارموش، نیکلاس ویندینگ رفن، مارتین اسکورسیزی و جان وو از این اثر سینمایی بزرگ تمجید کرده اند و در فیلم هایشان از آن الهام گرفته اند.

فیلم ملویل یکی از مشهورترین آثاری است که درباره یک قاتل ساخته شده و بیش از آنکه درگیر صحنه های اکشن و لحظات قتل باشد اثری است که به تحلیل غیرمستقیم وضعیت شخصیت اصلی و پیچیدگی های جهان او می پردازد؛ البته که مانند عموم آثار ملویل با فیلمی تلخ و بدبینانه مواجه می شویم. باید با صراحت گفت که سامورایی یک شاهکار هنری است از یک استعداد بزرگ در سینمای فرانسه.

2- داستان عامه پسند

عنوان اصلی: Pulp Fiction
کارگردان: کوئنتین تارانتینو
سال ساخت: 1994

فیلم سینمایی «داستان عامه پسند» را می توان شاخص ترین اثر کارنامه کاری کوئنتین تارانتینو به حساب آورد. اثری خشن،  شوخ طبع با نگاهی پوچ گرایانه نسبت به زندگی در سینمای جنایی که پس از بارها و بارها تماشا هم تکراری نمی شود.

داستان فیلم روایتگر زندگی دو آدم کش، یک بوکسور، یک گانگستر و همسرش و دو سارق رستوران است که در قالب چهار داستان گرد هم آمده اند. از بازیگران فیلم می توان به جان تراولتا، ساموئل ال. جکسون، اوما تورمن و بروس ویلیس اشاره کرد.

فیلم سینمایی داستان عامه پسند از نگاه برخی کارشناسان اثرگذارترین فیلم دهه 1990 میلادی است. فیلم را باید واجد گلچینی از داستان های عامه پسند، شخصیت های غیرعادی، ارجاعات گسترده به فرهنگ عامه، دیالوگ های ماندگار، لحظات لذت بخش و پیچیدگی های درونی در نظر گرفت. شاید بگویید این ویژگی ها در بسیاری از آثار تارانتینو قابل ردیابی است؛ نکته درستی است با اضافه کردن اینکه مجموعه این ویژگی ها در داستان عامه پسند به پخته ترین و باکیفیت ترین شکل ممکن کنار هم قرار گرفته اند.

از طرف دیگر داستان عامه پسند همچون تعداد قابل توجهی از آثار تارانتینو خشونت خاص جهان سینمایی این فیلم ساز را هم بازتاب می دهد؛ خشونتی که البته در قالب نوعی کمدی سیاه خود را بروز داده است.

داستان عامه پسند که از محبوب‎ترین آثار معاصر سینما است اگرچه در رشته های مختلفی نامزد دریافت جوایز اسکار شد اما تنها در رشته بهترین فیلم نامه غیراقتباسی جایزه را به دست آورد. با این وجود فیلم تارانتینو موفق شد در جشنواره بین المللی کن خوش بدرخشد و مهم ترین جایزه جشنواره یعنی نخل طلا را به خود اختصاص دهد.

3- جایی برای پیرمردها نیست

عنوان اصلی: No Country For Old Men
کارگردان: برادران کوئن
سال ساخت: 2007

فیلم سینمایی «جایی برای پیرمردها نیست» بر اساس داستان جنایی، خشونت بار و درخشان کورمک مک کارتی که در سال 2005 نوشته شده بود ساخته شد.

داستان فیلم در سال 1980 روایت می شود. لوئلین ماس (با بازی جاش برولین) یک شکارچی است که در بیابان های تگزاس شکار دندان گیری نصیبش نشده و اتفاقی به یک صحنه جنایت برمی خورد؛ صحنه ای پر از جسد که به یک معامله ناموفق و مسلحانه مواد مخدر مربوط است. او کیفی پر از دلار پیدا کرده و آن را مخفی می کند و به این ترتیب خواسته یا ناخواسته پای ماس به یک ماجرای جنایی خطرناک و پیچیده باز می شود.

خاویر باردم در نقش یک قاتل مزدور به نام آنتون چیگور برای یافتن پول اجیر شده و از این طریق وارد داستان می شود. مردی که هیچ کس و هیچ چیز جلودارش نیست. ای.او اسکات منتقد نیویورک تایمز فیلم برداری، تدوین و صداپردازی اثر را بی نظیر و فیلم را انتخابی فوق العاده برای تماشا ارزیابی کرده است.

جایی برای پیرمردها نیست توانست در چهار رشته بهترین فیلم، بهترین کارگردانی، بهترین فیلم نامه اقتباسی و بهترین بازیگر نقش مکمل مرد برنده جایزه اسکار شود. برادران کوئن در جایی برای پیرمردها نیست موفق شدند شمایل قاتلی را خلق کنند که به شکلی بیمارگون و گاهی با تکیه به بخت و اقبال آدم می کشد و خلاصی از او غیرممکن می نماید. طبیعتا در چنین دوره ای جایی برای پیرمردها و سنت های گذشته  باقی نمانده است.

4- لئون: حرفه ای

عنوان اصلی: Léon: The Professional
کارگردان: لوک بسون
سال ساخت: 1994

فیلم سینمایی «لئون: حرفه ای» اولین فیلم آمریکایی لوک بسون و نمونه ای عالی از جنبش «سینما نگاه» (Cinéma du look) بود. اولین بار رافائل بسان یک منتقد فرانسوی این آثار را که در دهه های 80 و 90 میلادی سینمای فرانسه ساخته شده بودند طبقه بندی کرد و سینماگرانی چون لوک بسون، ژان-ژاک بنکس و لئوس کاراکس را از فیلم سازان فعال آن دانست. در این آثار اساسا سبک مقدم بر ساختار روایی است.

در فیلم سینمایی لئون: حرفه ای بازی فوق العاده درخشان ژان رنو در نقش لئون شخصیتی را ساخته و پرداخته که یک آدم کشی حرفه ای است اما عاطفه پنهان درونی اش درگیر همسایه دوازده ساله اش ماتیلدا (با بازی خارق العاده ناتالی پورتمن) شده. دختری که درگیر یک ماجرای جنایی تلخ می شود و به کمک لئون نیاز دارد.

گرچه لئون در ابتدا ماتیلدا را با بی میلی می پذیرد اما به تدریج روابطی پیچیده بین آن دو شکل گرفته و لئون حافظت از ماتیلدا را به عنوان مهم ترین هدف زندگی  پیش از این سرد و خالی اش انتخاب می کند. گرچه حفاظت از ماتیلدا بیش از آنکه انتخابی «حرفه ای» باشد یک انتخاب انسانی و احساسی است.

5- قاتل

عنوان اصلی: The Killer
کارگردان: جان وو
سال ساخت: 1989

اگرچه جان وو به عنوان کارگردان و چو یون فات ستاره فیلم قبل از این اثر با یکدیگر همکاری مشترک داشتند اما «قاتل» فیلمی است که می توان ادعا کرد به تنهایی معرف سینمای اکشن هونگ کونگ به عنوان یک جریان متمایز و مستقل است.

قاتل یک اکشن تمام عیار است اما در عین حال می توان آن را در دسته آثار ملودرام هم طبقه بندی کرد چرا که شخصیت مرکزی آن یک آدم کش احساساتی است که به امید تامین هزینه عمل جراحی چشم های خواننده  نابینای کلوب های شبانه وارد این حرفه شده. انگیزه قوی شخصیت اصلی فیلم برای تامین هزینه این عمل به این دلیل است که خواننده کلوب در یک آتش سوزی که او مسبب آن بوده بینایی خود را از دست داده است.

قاتل در عین حال اثری است با خشونت های بی پروا، تیراندازی های برگرفته از کمیک بوک ها و بدلکاری های دیوانه وار که  در عین حال فضای یک کمدی سیاه با بذله گویی های درخشان را هم درون خود دارد.

6- دختری به نام نیکیتا

عنوان اصلی: La Femme Nikita
کارگردان: لوک بسون
سال ساخت: 1990

اگر معروف ترین فیلم لوک بسون لئون: حرفه ای باشد «دختری به نام نیکیتا» دومین فیلمی است که عموم سینمادوستان لوک بسون را با آن شناختند.

یک اکشن صاحب سبک و اثری ماندگار روایتگر زندگی نیکیتا زنی که در جریان یک حمله مسلحانه دستگیر شده و به سی سال زندان محکوم می شود. در جریان فیلم پلیس اطلاعات فرانسه از او می خواهد به عنوان آدم کش و جاسوس با آن ها همکاری کند.

سپس با آموزش های مختلف و با یک هویت جدید از زندان آزاد می شود تا چند ماموریت را به پایان برساند. نیکیتا ضدقهرمانی ناسازگار و در عین حال فریبنده است. آن پاریو در ایفای این نقش درخشان ظاهر شده و در قالب یک آدم کش بی میل به زودی در تمام موقعیت های جدید و پر از هیجان و اکشن که با آن مواجه می شود موفق عمل می کند. بازی خارق العاده او در کنار کارگردانی خاص بسون نتیجه ای رضایت بخش و فیلمی مهیج تولید کرده است.

در عین حال سال 1997 میلادی یک سریال تلویزیونی بر پایه این فیلم سینمایی ساخته شد. همچنین فیلم سینمایی «نقطه بی بازگشت» محصول سال 1993 میلادی با بازی بریجت فوندا اثر جان بدهام و فیلم سینمایی «گربه سیاه» محصول سال 1991 میلادی اثر استفن شین دو اثر بازسازی شده از این اکشن لوک بسون بودند؛ موضوعی که خود نشان از اثرگذاری این فیلم سینمایی دارد.

7- گوست داگ: سلوک سامورایی

عنوان اصلی: Ghost Dog: The Way of the Samurai
کارگردان: جیم جارموش
سال ساخت: 1999

فیلم سینمایی «گوست داگ: سلوک سامورایی» به کارگردانی جیم جارموش یکی دیگر از فیلم‎ های گنگستری است که از رسوم جنگجویان ژاپنی الهام گرفته. از سوی دیگر نمی توان تاثیر جهان سینمایی ملویل را – که فیلم سامورایی او در صدر همین فهرست خودنمایی می کند – روی فیلم ساز نادیده گرفت.

فارست ویتاکر در نقش گوست داگ یک آدم کش تنها است. او برای یکی از سران مافیای شهر جرسی کار می کند که سال ها قبل جانش را نجات داده است.

این اثر سینمایی را باید فیلمی خیال انگیز واجد عناصر سورئال و وهم آلود توصیف کرد. از طرفی یکی از امتیازاتی که به فیلم اضافه می شود موسیقی رزا (رابرت فیتزجرالد دیگز) از یک گروه موسیقی هیپ هاپ به نام وو-تنگ کلن است. اثری که یک داستان جنایی را با چاشنی های هنری مخصوص جارموش به یک نمونه سینمایی ویژه تبدیل کرده است.

در نهایت باید تاکید کرد که گوست داگ یک فیلم معمولی از آثار این حوزه نیست. اگر به دنبال نمونه ای متعارف می گردید احتمالا باید قید این فیلم سینمایی را بزنید چرا که با اثری مالیخولیایی، غیرمتعارف و غیرقابل پیش بینی روبرو خواهید شد.

8- دوست آمریکایی

عنوان اصلی: The American Friend
کارگردان: ویم وندرس
سال ساخت: 1977

فیلم سینمایی «دوست آمریکایی» اقتباس درخشانی است از کتاب پرفروش پاتریشا های اسمیت به نام بازی ریپلی به کارگردانی ویم وندرس که به نوعی بیانگر اضطراب وجودی انسان در زندگی و دوران معاصر است. حال و هوایی که با توجه به نام فیلم ساز یعنی ویم وندرس که از بزرگان موج نوی سینمای آلمان است و آثار شاخص هنری زیادی در کارنامه کاری خود دارد چندان دور از ذهن نیست.

تام ریپلی (با بازی دنیس هاپر) یک مهاجر تبعیدی است که در اروپا زندگی می کند. او با فریب دادن جاناتان زیمرمن (با بازی برونو گانتس) او را برای به دست آوردن پول به سمت آدم کشی می کشاند.

علاوه بر حضور نقش های هاپر و گانتس، وندرس برای دو کارگردان شاخص تاریخ سینمای آمریکا یعنی نیکلاس ری و ساموئل فولر نیز نقش های فرعی جذابی درنظر گرفته است. موسیقی متن تاثیرگذار، فیلم برداری خیره کننده رابی مولر و سکانس های نفس گیر مترو از جمله ویژگی های مهیج دیگر این اثر سینمایی است.

9- نشان شده برای کشتن

عنوان اصلی: Branded to Kill
کارگردان: سیجون سوزوکی
سال ساخت: 1967

فیلم سینمایی «نشان شده برای کشتن» از کارگردان مطرح ژاپنی سیجون سوزوکی در زمان خود مورد توجه قرار نگرفت و در حد فیلم های درجه دو دست کم گرفته شد.

اما به باور بسیاری از منتقدان و کارشناسان این اثر سینمایی یک شاهکار هنری است که فیلم سازان بزرگی نیز چون پارک چان-ووک، جیم جارموش، کوئنتین تارانتینو و جان وو از آن الهام گرفته اند. جان زورن موسیقی دان اهل آمریکا از این اثر سینمایی به عنوان شاهکاری یاد کرده که کل آثار این ژانر را یک درجه ارتقا داده است.

جو شیشیدو در نقش گورو هانادا آدم کشی ترسو است که در ماموریت آخرش شکست می خورد. سپس قاتلی حرفه ای برای کشتن او که حالا خود در فهرست قربانیان قرار گرفته استخدام می شود. در واقع با یک فیلم مافیایی ژاپنی طرفیم که به هیچ اثر دیگری شباهت ندارد. نه عناصر جیمز باند را در آن می بینید و نه در آن خبری از سورئالیسم یا صحنه های گسترده اکشن است.

جیم جارموش کارگردان مطرح و مستقل ساز آمریکایی که از ستایندگان سیجون سوزوکی کارگردان فیلم نشان شده برای کشتن است در اظهارنظری ادعا کرده داستان این فیلم از عجیب ترین داستان های آدم کشی در سینما است. او برای ساختن فیلم «گوست داگ: سلوک سامورایی» که در همین فهرست معرفی شده از این اثر سیجون سوزوکی نیز الهام گرفته است.

10- جان ویک

عنوان اصلی: John Wick
کارگردان: چد استاهلسکی
سال ساخت: 2014

چد استاهلسکی کارگردان فیلم سینمایی جان ویک که خود پیشتر در حرفه بدلکاری مشغول به فعالیت بود موفق شد از داستان آدم کشی بازنشسته به نام جان ویک (با بازی کیانو ریوز) یک نئونوآر هیجان انگیز با استقبال گسترده تماشاگران بیرون بکشد.

جان ویک قاتلی است حرفه ای، بسیار خطرناک و البته بازنشسته که سوگوار از دست دادن همسرش است. او سال ها دست به اسلحه نبرده اما حمله ای اتفاقی به خانه اش که منجر به کشته شدن سگش (یادگار همسر سابق) و از بین رفتن ماشین محبوبش می شود او را مجبور می کند تا به حرفه سابق بازگردد.

به نظر می رسد استاهلسکی در طول ساخت جان ویک از فیلم سازان بزرگی چون جان وو و جان بورمن الهام گرفته و چه بسا یکی از علت های نام گذاری کیانو ریوز به عنوان جان در این نقش همین موضوع باشد.

فیلم تلاش می کند یک جهان کامل و تمام عیار تبهکارانه بسازد که گرچه در لحظاتی به عناصر فانتزی نزدیک می شود اما سعی می کند تا حد ممکن به عنوان یک اثر سینمای بدنه اصلی انسجام و منطق درونی اش را حفظ کند.

در نهایت باید اشاره کرد که عنصر کلیدی در مهیج نگه داشتن جان ویک تمایل شخصیت اصلی و مخاطبی که با او همراه می شود به گرفتن انتقام است. انتقامی که با خوار و خفیف کردن آلفی آلن در نقش جوزف شخصیت سرکش و مغرور داستان همراه است. همچنین بازی های درخشان ویلم دفو و ایان مک شین به روند پیشرفت فیلم یاری می رساند.

11- هویت بورن

عنوان اصلی: The Bourne Identity
کارگردان: داگ لیمان
سال ساخت: 2002

مجموعه فیلم های بورن شامل پنج فیلم سینمایی است که هرکدام صحنه های اکشن مهیج و سرگرم کننده بسیاری دارند. با این وجود شاید معرفی اولین فیلم از این مجموعه بهترین انتخاب برای بیشتر آشناشدن با آن باشد. به هر حال اگر شما با جیسون بورن شخصیت اصلی مجموعه فیلم های بورن ارتباط برقرار کنید و فیلم سینمایی هویت بورن را بپسندید احتمالا سراغ سایر قسمت های این مجموعه نیز خواهید رفت.

داگ لیمان به عنوان اولین کارگردان این مجموعه، فیلم را بر اساس رمانی با همین نام نوشته رابرت لودلوم ساخته است. جیسون بورن (با بازی مت دیمون) مامور سازمان جاسوسی دچار فراموشی شده است. جیسون هیچ چیزی از زندگی قبلی خود را به یاد نمی آورد، هویت واقعی او یک راز است که به زودی با درگیرشدن سازمان سیا در ماجرا ابعاد پیچیده تری پیدا می کند.

بازی تاثیرگذار دیمون در کنار هنرپیشه های دیگری همچون کریس کوپر و فرانکا پوتنته به کمک سبک دوربین روی دست لیمان به ساخت این اثر هیجان انگیز و پرتحرک بودن آن کمک کرده است. صحنه هایی که البته در عین سرگرم کنندگی سرگیجه آور و آزاردهنده نیستند.

12- کاندیدای منچوری

عنوان اصلی: The Manchurian Candidate
کارگردان: جان فرانکن هایمر
سال ساخت: 1962

فیلم سینمایی «کاندیدای منچوری» را جان فرانکن هایمر کارگردانی کرده است. این فیلم سینمایی هم مثل بسیاری از آثار موفق جاسوسی در فضای جنگ سرد می گذرد و درباره ماموری است که اصطلاحا در این آثار به عنوان «مامور خفته» شناخته می شود. مامور خفته جاسوسی است که برای مدتی نسبتا طولانی در کشوری دیگر به شکل ناشناس حضور پیدا می کند اما برنامه ای برای انجام عملیات فوری ندارد.

کاندیدای منچوری براساس رمانی به همین نام نوشته ریچارد کاندن ساخته شده و روایتگر داستان ریموند شاو یک کهنه سرباز جنگ کره و از فرزندان یک خانواده سیاسی برجسته است. او در زمان جنگ در کره زندانی بوده و در زندان شست وشوی مغزی شده است. در نهایت این فرایند شست وشوی مغزی از او قاتلی ساخته که برخلاف میل خود هر لحظه ممکن است دست به جنایت بزند.

فیلم سینمایی کاندیدای منچوری درست زمانی اکران شد که ایالات متحده و اتحاد جماهیر شوروی در اوج درگیری های جنگ سرد و بحران موشکی کوبا بودند. فیلم توسط منتقدان تحسین شد و مورد توجه بین المللی قرار گرفت؛ همچنین ایفای نقش فرانک سیناترا خواننده و هنرپیشه آمریکایی در این اثر سینمایی نیز با تمجید مخاطبان روبرو شد. بسیاری از منتقدان کماکان کاندیدای منچوری را اثری زنده و بیانگر برخی از مسائل معاصر می دانند که با هوشمندی کارگردانی شده است.

فیلم در اواخر دهه هشتاد میلادی دوباره در فستیوال فیلم نیویورک به نمایش درآمد و پس از این نمایش شاهد افزایش محبوبیت آن در میان عموم مخاطبان بودیم.

13- فرشتگان سقو ط کرده

عنوان اصلی: Fallen Angels
کارگردان: وونگ کار-وای
سال ساخت: 1995

فیلم سینمایی «فرشتگان سقوط کرده» محصول سال 1995هنگ کنگ اثری است از وونگ کار-وای فیلم ساز مشهور سینمای هنگ کنگ. این فیلم را باید در کنار آثار دیگری مانند «چانگ کینگ اکسپرس» محصول  سال 1994 و فیلم سینمایی «شاد در کنار هم» محصول سال 1997 در یک چرخه فیلم سازی و در میان آثار مهم دهه 90 میلادی وونگ قرار داد.  فرشتگان سقوط کرده شخصیت های چندوجهی متعددی دارد؛ از جمله شخصیت یک آدم کش به نام وونگ چی-مینگ با بازی لئون لای، یک شریک زن مرموز با بازی میشل ریس، همسایه عجیب و غریبش و یک محکوم سابق به نام هو چی-مو با بازی تاکشی کانشیرو.

فرشتگان سقوط کرده در قالب یک درام جنایی روایتی از زندگی آدم کشی است که برای بیرون آمدن از این شغل و گریختن از شریک خود تلاش می کند.

آنچه وونگ روی پرده برده هیجان انگیز و جذاب است. در سینمای او سبک بصری قدرتمندی به کار می رود که بعضا باعث می شود عناصر داستان همچون بسیاری از آثار سینمای بدنه اصلی سرراست از کار درنیایند. بعضی منتقدان معتقدند آثار او از زوایایی الهام گرفته از کارگردان بزرگ فرانسوی  ژان لوک گدار است.

در نهایت بد نیست اشاره ای هم بکنیم به فیلم برداری تحسین برانگیز کریستوفر دویل که تصویری دقیق و کاملا در خدمت ایده های فیلم ساز از هنگ کنگ ارایه می کند. فرشتگان سقوط کرده اگر چه در میان آثار وونگ کمتر مورد توجه قرار گرفته اند اما فیلم شایسته تمجیدی است که باید بیش از این مورد بررسی قرار گیرد.

14- روز شغال

عنوان اصلی: Day of the Jackal
کارگردان: فردریک فورسایت
سال ساخت: 1973

فیلم سینمایی «روز شغال» اثر کارگردان کاربلد آمریکایی فرد زینه مان فیلمی است به غایت پیچیده، دارای تعلیق و مهیج درباره آدم کشی حرفه ای ملقب به شغال (با بازی درخشان ادوارد فاکس) که در جریان یک توطئه برای به قتل رساندن رئیس جمهور فرانسه  شارل دو گل  در تابستان سال 1963 میلادی اجیر شده است.

روز شغال بر اساس رمانی به همین نام اثر فردریک فورسایت که در سال 1971میلادی نوشته شد ساخته شده است. راجر ایبرت منتقد امریکایی در اظهارنظری درباره روز شغال گفته بود نمی توان این اثر سینمایی را صرفا یک نمونه کلاسیک از فیلمی پرتعلیق در نظر گرفت بلکه باید آن را همچون اثری نمونه که به زیبایی کارگردانی و اجراشده مورد بررسی قرار داد.

15- آدم کش

عنوان اصلی: The Assassin
کارگردان: هو شیائو-شین
سال ساخت: 2015

هو شیائو-شین کارگردان بسیار مشهور تایوان و از چهره های شاخص سینمای معاصر که برای فیلم سینمایی «مامبوی هزاره» در سال 2001 توانست جایزه بزرگ جشنواره کن را به دست بیاورد با فیلم سینمایی آدم کش در سال 2015 دگرگونی عظیمی در سبک رزمی-قهرمانی ایجاد کرد. فیلمی که مشابه آن را در فیلم های اکشن و رزمی ندیده و احتمالا نخواهید دید.

درحالی که طرفداران هنرهای رزمی ممکن است از دیدن فیلم و رویکرد خاص هو شیائو-شین نسبت به انتقام تا حدودی ناامید شوند اما سایر مخاطبان با برداشت های بلند و قدرتمند کارگردان، جزئیات دقیق دوران دودمان تانگ (امپراتوری تانگ) در قرن نهم میلادی به وجد می آیند. در این میان از بازی چشم گیر و درخشان شو کی در نقش نیه اینیانگ در جان بخشیدن به شخصیت قهرمان خودمحور فیلم نباید غافل شد.

نیه اینیانگ آدمکشی حرفه ای است که پس از سال ها برای خدمت به امپراتور به خانه بازمی گردد. آدم کشی که احساسات بازمانده در درونش گاهی او را در انجام ماموریت هایش دچار مشکل می کند.

این اثر در جشنواره فیلم کن سال 2015 میلادی به نمایش درآمد و برنده جایزه بهترین کارگردانی شد. آدم کش بیشتر از آن  که فیلمی مهیج و سرگرم کننده باشد برای دوست داران فیلم های هنری اثری تماشایی است.

16- شرف خانواده پریتزی

عنوان اصلی: Prizzi’s Honor
کارگردان: جان هیوستون
سال ساخت: 1985

چهلمین فیلم جان هیوستون «شرف خانواده پریتزی» یک درام جنایی و کمدی سیاهی است که نشان می دهد چگونه ممکن است دو آدم کش عاشق همدیگر  شوند. این فیلم در عین حال اقتباسی است از رمانی به همین نام نوشته ریچارد کوندون.

در این اثر سینمایی بازیگرانی چون ویلیام هیکی، رابرت لوجا، لارنس تیرنی و آنجلیکا هیوستون حضور دارند. آنجلیکا هیوستون برای بازی در نقش نوه خانواده پریتزی برنده جایزه اسکار بهترین بازیگر نقش مکمل شد.

شرف خانواده پریتزی در سال 1985 در هشت رشته نامزد جایزه اسکار شد که آنجلیکا تنها برنده آن ها بود. فیلم به همان اندازه که تاریک است و گاهی فضایی افسرده کننده دارد موفق شده فضای کمیک خود را هم حفظ کرده و با پایانی فراموش نشدنی مخاطب را بدرقه کند.

17- سه روز کرکس

عنوان اصلی: Three Days of the Condor
کارگردان: سیدنی پولاک
سال ساخت: 1975

فیلم سینمایی «سه روز کرکس» ساخته سیدنی پولاک شروعی حیرت آور و فراموش نشدنی دارد و از همان آغاز مخاطب را درگیر می کند. فیلم در ادامه مسیر با فضایی پارانویایی و مبهم پیش می رود و در نهایت تا لحظه آخر کشش خود را حفظ کرده و مخاطب را ناامید نمی کند.

جوزف ترنر (با بازی رابرت ردفورد) با اسم رمز کرکس که برای سازمان سیا کار می کند در بازگشت به محل کار با جسد همکاران کشته شده اش مواجه می شود. او باید از آدم کش بی رحمی به نام جوبرت (با بازی مکس فون سیدو) اجتناب کند و کشف کند در فضایی مبهم و ترسناک که بر فیلم احاطه دارد به چه کسی می توان اعتماد کرد. فیلم پر است از بازی های موش و گربه، ابهام ها، تردیدها که با یک شک عمومی به همه اطرافیان آمیخته است.

سه روز کرکس فیلمی تاثیرگذار بود که اثر قابل توجهی بر فرهنگ عامه در ایالات متحده آمریکا داشت به شکلی که در بسیاری از آثار تلویزیونی و سینمایی به آن ارجاعاتی داده شده است.

برای مثال از این فیلم به شکل خاطره انگیزی در مجموعه تلویزیونی ساینفلد، در کمدی جنایی «خارج از دید» اثر استیون سودربرگ محصول سال 1998 میلادی و فیلم ابرقهرمانی «کاپیتان آمریکا: سرباز زمستان» محصول سال 2014 میلادی یاد شده است. همچنین یک بازسازی تلویزیونی توسط تاد کاتزنبرگ و جیسون اسمیلوویچ از این فیلم سینمایی ساخته و در سال 2018 از شبکه نت فلیکس پخش شد.

18- قاتلان

عنوان اصلی: The Killers
کارگردان: دان سیگل
سال ساخت: 1964

قاتلان دومین اقتباس سینمایی از داستان کوتاهی به همین نام نوشته ارنست همینگوی است. پیش از این در سال 1946نسخه دیگری از این داستان به کارگردانی رابرت سیودماک (با بازی اوا گاردنر و برت لنکستر) روی پرده رفت.

داستان فیلم روایتگر ماموریت دو آدم کش اجیرشده است که با یک قربانی خاص مواجه می شوند؛ مردی که برای کشتنش پول بسیاری پرداخت شده اما هدف ساده ای است که از دست قاتلان خود نمی گریزد. همین موضوع باعث می شود قاتلان کنجکاو شوند چرا برای چنین ماموریتی اجیر شده اند.

قاتلان یک اثر نئونوار لذت بخش است با تم های آشنای سرقت، خیانت و فضای سنگین مردانه. تنش فزاینده و خشونت شدید فیلم به نوعی است که وعده ساخت آثاری چون هری کثیف (ساخته شده در سال 1971) را در آینده می داد. هری کثیف فیلمی بود که سیگال با بازی کلینت ایستوود روی پرده برد و فیلم آغازین یک مجموعه مشهور سینمایی شد.

ستاره هایی چون لی ماروین، انجی دیکینسون، جان کاساوتیس و رونالد ریگان در قاتلان به ایفای نقش پرداخته اند. این آخرین نقش آفرینی رونالد ریگان پیش از ورود او به دنیای سیاست بود.

19- گلگو 13: ماموریت کاولون

عنوان اصلی: Golgo 13: Assignment Kowloon
کارگردان: یوکیو نودا
سال ساخت: 1977

«گلگو 13: ماموریت کاولون» یک فیلم اکشن ژاپنی-هنگ  کنگی است که بر اساس یک مجموعه مانگا به نام گلگو 13 ساخته شد.

گلگو 13 یک تک تیرانداز حرفه ای، قاتلی خونسرد، محاسبه گر و آدم کشی است که برای کشتن یکی از روسای باندهای مواد مخدر استخدام شده تا سندیکای مواد مخدر آمریکایی را که می خواهند به بازار مواد مخدر هنگ کنگ دست پیدا کنند به هدف برساند؛ البته به شرط آنکه پای هیچ پلیسی به میان نیاید.

در این اثر سینمایی سونی چیبا از بزرگان هنرهای رزمی در نقش گلگو 13 بازی قابل قبولی ارائه کرده است. گلگو 13: ماموریت کاولون ممکن است برای مخاطبان سینمای بدنه اصلی غرب جذابیت محدودی داشته باشد و آن را اثری مشابه فیلم های باند بدانند با این تفاوت که گویا با بودجه کم ساخته شده است اما نمی توان عملکرد چیبا و به کارگیری استادانه هنرهای رزمی در این فیلم را نادیده گرفت.

در گلگو 13 فیلم نامه نقش کم اهمیت تری دارد و صحنه های اکشن بار اصلی فیلم را به دوش می کشند. در نهایت اگر به دنبال یک فیلم جنایی هنگ  کنگی با صحنه های اکشن فراوان هستید که عناصر فرهنگی دهه 70 میلادی را هم در خود داشته باشد با دیدن این اثر سینمایی وقت خود را تلف نکرده اید.

20- بیل را بکش

عنوان اصلی: Kill Bill
کارگردان: کوئنتین تارانتینو
سال ساخت: 2003

فیلم سینمایی «بیل را بکش» اثر کوئنتین تارانتینو طرح داستانی خود را از فیلم سینمایی «عروس سیاه‍پوش» اثر فرانسوا تروفو وام گرفته است. این فیلم و دنباله آن که در سال 2004 با عنوان «بیل را بکش: بخش دوم» اکران شد با تعقیب داستان بئاتریس کیدو (با بازی اوما تورمن) ملقب به عروس، مجموعه ای خشونت بار و پرهیجان از یک انتقام جویی تارانتینویی را پیش چشم مخاطبان می آورد.

عروس که بعد از چهار سال از کما بیرون آمده همراه با نوعی حس و حال پوچ گرایانه در پی انتقام گرفتن از آدم کش های بی رحمی است که در شب عروسی، شوهر و فرزندش را به قتل رسانده اند. در این اثر سینمایی با صحنه هایی مبتکرانه و البته خشن رو به رو می شوید. گرچه بعضی از صحنه های ضرب و شتم و خشونت شدید اثر ممکن است برای شما ناخوشایند باشند اما از سوی دیگر ارجاعات گسترده به فرهنگ عامه، شکل خاص صحنه پردازی آثار اکشن، جنبه های خیال انگیز داستان انتقام، همه و همه از جمله ویژگی هایی است که احتمالا شما را به دیدن فیلم تشویق می کنند.

21- هانا

عنوان اصلی: Hanna
کارگردان: جو رایت
سال ساخت: 2011

دختری شانزده ساله به نام هانا (با بازی سیرشا رونان) توسط پدرش اریک (با بازی اریک بانا) برای تبدیل شدن به یک آدم کش حرفه ای تعلیم می بیند. اریک قبلا در سازمان جاسوسی آمریکا مامور کارکشته ای بوده و می خواهد دخترش را مثل خودش تربیت کند. او می خواهد هانا را به ماموریتی در اروپا بفرستد اما پیش از انجام آن اریک و هانا توسط ماموری باهوش و بی رحم به نام ماریسا (کیت بلانچت) و عوامل او شناسایی شده و تحت تعقیب قرار می گیرند.

رونان تمام مهارت های خود را برای انجام کارهای بی رحمانه به کار می گیرد اما هنوز در درون خود سطحی از عطوفت و میل به ارتباط با دیگران را احساس می کند. رونان با بازی سرد و چهره ای بدون لبخند توانسته نقش درخشانی را که وزنه سنگینی برای فیلم است به بهترین شکل ایفا کند و تماشاگر را با شخصیتی همدل و همراه سازد که هرگز با محبت رو به رو نبوده است.

هانا محصول سال 2011 میلادی به کارگردانی جو رایت توانست بازیگر فوق العاده ای را مثل سیرشا رونان به جهان معرفی کند. صحنه های اکشن تاثیرگذار، موسیقی فیلم که توسط گروه کمیکال برادرز (گروه دونفره موسیقی الکترونیک) ساخته شده، فضای بصری اثر که در یک تم پارک متروکه می گذرد و حضور کیت بلانشت از هانا اثری فراموش نشدنی و منحصر به فرد ساخته است.

هانا که محصول مشترک آمریکا و آلمان است با بودجه 30 میلیون دلاری ساخته شد و در نهایت فروش 65 میلیون دلاری را تجربه کرد. جو رایت کارگردان این اثر اکشن کارگردانی آثاری چون «غرور و تعصب»، «آنا کارنینا» و «تاریک ترین لحظات» را هم در کارنامه دارد.

22- وثیقه

عنوان اصلی: Collateral
کارگردان: مایکل مان
سال ساخت: 2004

فیلم سینمایی «وثیقه» اثر مایکل مان کارگردان کاربلد آثار جنایی است که در کارنامه خود عناوین شاخص دیگری همچون «مخمصه» و «دزد» را هم دارد. می شود ادعا کرد مان از جمله هنرمندان شاخصی است که در دهه های اخیر در به تصویرکشیدن شخصیت جنایتکاران با همه پیچیدگی ها و فرازونشیب های احساسی شان بسیار موفق عمل کرده.

فضای شبانه فیلم را با فیلم برداری استادانه و ظریف دیان بیبی و بلندپروازی هنری مایکل مان و زبان سینمایی چندلایه اش ترکیب کنید تا مشخص شود چرا باید به تماشای این نئونوار مهیج بنشینید.

تام کروز در نقش وینسنت آدم کشی حرفه ای است که برای انجام ماموریتش در طول شب با راننده ای به نام مکس (با بازی جیمی فاکس) همراه است. اما به زودی مکس به حرفه واقعی وینسنت پی می برد و به همین دلیل هم باید در ادامه شب با او همراه شود.

گرچه گاهی اوقات طرح داستانی برای پیش برد قصه به تدابیر کلیشه ای متوسل شده و وقایعی نه چندان محتمل رخ می دهند اما نقش آفرینی های فوق العاده، فضای احساسی، صحنه های اکشن و کارگردانی خلاقانه مایکل مان ضعف های دیگر فیلم را پوشانده است.

23- در بروژ

عنوان اصلی: In Bruges
کارگردان: مارتین مک دونا
سال ساخت: 2008

فیلم سینمایی «در بروژ» به کارگردانی مارتین مک دونا درباره دو آدم کش ایرلندی ساکن لندن به نام های ری (با بازی کالین فارل) و کن (با بازی برندن گلسون) است که به دستور رئیس شان هری (با بازی رالف فاینس) برای انجام یک ماموریت به بروژ شهری در بلژیک سفر کرده و پس از مدتی به دلایل اصلی سفرشان پی می برند.

مک دونا در مقام فیلم نامه نویس ترکیبی از شوخ طبعی ، تراژدی و هیجان را در این اثر سینمایی ارایه کرده و لحظات سرگرم کننده ای را برای مخاطب رقم می زند.

24- لوپر

عنوان اصلی: Looper
کارگردان: ریان جانسون
سال ساخت: 2012

فیلم سینمایی «لوپر» اولین اثر علمی-تخیلی و سومین فیلم سینمایی ریان جانسون است.

داستان لوپر با تم مسافرت در زمان که در هالیوود بسیار پرطرفدار است سر و شکل یافته. همچنین حضور بازیگران نام آشنایی چون بروس ویلیس، جوزف گوردون-لویت، امیلی بلانت، پایپر پرابو و جف دانیلز در موفقیت تجاری آن تاثیر به سزایی داشت.

داستان فیلم در سال 2044 میلادی می گذرد و درباره آدم کش هایی است که برای باندی در آینده کار می کنند. در واقع 30 سال بعد از زمان حال یعنی در سال 2074 دستگاه سفر در زمان کشف شده اما به سرعت استفاده از آن غیرقانونی اعلام می شود اما همچنان گروهی از تبه کاران از این امکان استفاده می کنند.

این تبه کاران افرادی را که می خواهند بکشند از آینده به زمان حال یعنی 2044 میلادی می فرستند و توسط افرادی که لوپر خوانده می شوند آن ها را به قتل می رسانند.

همانطور که احتمالا از خط داستانی فیلم هم متوجه شده اید با فیلمی مواجهیم که عناصر اکشن و جنایی را با عناصر علمی-تخیلی ترکیب کرده و بنابراین فیلم‎نامه ای پیچیده با فضایی هیجان انگیز دارد. اثر با پیچ وتاب های هوشمندانه، حقه های موقتی اما خیره کننده و پایانی غافل گیرکننده می تواند مخاطبان را حسابی سرگرم کند.

25- گراس پوینت بلنک

عنوان اصلی: Grosse Pointe Blank
کارگردان: جرج آرمیتیج
سال ساخت: 1997

«گراس پوینت بلنک» اثر اکشن و کمدی مفرحی است ساخته جورج آرمیتاژ کارگردان و فیلم نامه نویس آمریکایی. فیلم داستان زندگی مارتین بلانک (با بازی جان کیوسک) آدم کشی افسرده را روایت می کند که برای تجدید روحیه تصمیم می گیرد به شهر محل تولدش رفته و در دهمین جشن تجدید دیدار سالانه دبیرستان قدیمی اش شرکت کند. داستان فیلم در همین فضا شکل می گیرد و بازگشت آدم کش داستان به زادگاهش لحظات سرگرم کننده ای را برای مخاطب تولید می کند.

فضای کمیک گراس پوینت بلنک بر تضاد چهره های خشک و بی روح و موقعیت های طنزی که در آن قرار گرفته اند استوار است. فیلم از نظر تجاری عملکرد متوسطی داشت و تقریبا دوبرابر بودجه تولیدش فروخت. منتقدان اما فیلم را بیش از مخاطبان پسندیدند و شاخص رضایت 80 درصدی آن ها که برگرفته از 70 نقد مختلف است (در وبسایت راتن تومیتوز) گواهی است بر این ادعا.

مجله خبری ای بی سی مگ

ای بی سی مگ یک وب سایت خبری و علمی در حوزه فیلم و سینما، تکنولوژی و لوازم خانگی با جدیدترین اخبارهای این حوزه می باشد. خوشحالیم بتوانیم مطالب مفیدی را برای شما ارائه دهیم.
دکمه بازگشت به بالا