آیا قهوه باعث ناباروری میشود

​​​​ناباروی و سبک غذایی

​​​​​​​​تقریبا 13 درصد از افرادی که به سن باروری رسیده اند با مشکلات باروری مواجه هستند و به نظر می رسد عوامل مردانه تا 30 درصد از این مشکلات را تشکیل می دهند. کیفیت منی از فاکتور های اصلی باروری مردان است. عوامل زیادی به عنوان دلایل کاهش میزان باروری مردان وجود دارد، از جمله عادات سبک زندگی و گرایش به سمت رژیم غذایی غربی با پروتئین بالا.بنابراین، با توجه به تاثیر سیگار، مصرف الکل‏، وزن فعالیت فیزیکی و رژیم غذایی‏ بر روی اسپرماتوژنز. رابطه بین پارامترهای منی و سبک زندگی تاثیر گذار است. کافئین (‏1، 3، 7 – تری متیل گزانتین)‏ در قهوه، چای، نوشیدنی های غیرالکلی (‏به ویژه نوشیدنی های حاوی کالری و نوشیدنی های انرژی زا)‏ و شکلات یافت می شود. کافئین به راحتی از غشاهای بیولوژیک عبور می کند. به سرعت در سراسر بدن توزیع می شود. در بزاق، شیر مادر، جنین و نوزاد یافت می شود. مولکول کافئین به راحتی توسط انسان ها جذب می شود. و تقریبا در عرض 15 دقیقه پس از مصرف به اوج خود می رسد.

قهوه گانودرمابرای لاغری یکی از معجزات طبیعی شگفت انگیز با ارزش غذایی بالا و خواص درمانی بی نظیر است.

اثرات کافئین بر سیستم عمومی بدن

کافئین اثرات بیولوژیکی متعددی از جمله تحریک سیستم عصبی مرکزی. افزایش ترشح کاتکول آمین ها. شل شدن ماهیچه های صاف و تحریک ضربان قلب دارد، که هم اثرات مثبت و هم اثرات منفی بر سلامتی می­گذارد. در حالی که مصرف متوسط ممکن است اثر حفاظتی کمی را در برابر برخی بیماری های سیستم قلبی عروقی و متابولیسم کربوهیدرات ها و لیپیدها (‏از جمله اشکال مختلف بیماری های قلبی عروقی، آریتمی، نارسایی قلب، دیابت، بیماری کبد و حتی بیماری پارکینسون )ایجاد کند، مقادیر بیش از حد ممکن است منجر به اثرات مضر سلامتی شود.  یکی از نگرانی های خاص. افزایش مصرف نوشیدنی های انرژی زا است. که غنی از کافئین هستند و در میان جوانان بسیار محبوب هستند.

مضرات خوردن قهوه در دوران بارداری - عالیس

اثرات کافئین بر سیستم تولید مثل مردان

متغیرهای منی و کافیئن

​​​​​​​​حجم اسپرم:

​​​​​​​​ برخی مطالعات نشان داده اند؛ در مردانی که بیش ترین مصرف قهوه را دارند. حجم منی در مقایسه با مردانی که مصرف کمتری دارند را کمتر می باشد. با خرید قهوه فوری سوپریم از فروشگاه ما یک پک قهوه لاته گانودرما هدیه بگیرید.

تعداد اسپرم:

​​​​​​​​ارتباطی بین مصرف قهوه / کافئین و تعداد کل اسپرم وجود ندارد.

غلظت اسپرم:

​​​​​​​​نتایج مربوط به غلظت اسپرم مشابه نتایج مربوط به شمارش کلی اسپرم است. در ارتباط با مصرف قهوه تفاوت معنی داری مشاهده نشده است. در مردان با بالاترین میزان مصرف (‏4 یا بیشتر فنجان قهوه در روز)‏، غلظت در مقایسه با مردانی که اصلا قهوه نمی خوردند بالاتر گزارش شده است، اما در مقایسه با مردانی که 1 تا 3 فنجان قهوه در روز مصرف می کنند کم تر است.

تحرک اسپرم:

​​​​​​​​در مورد قابلیت تحرک کلی یا پیشرونده‏ نتایج متناقضی وجود دارد. بیشتر مطالعات هیچ تفاوت معنی داری را در میان گروه های مصرف قهوه / کافئین نشان ندادند. در دو مطالعه افزایش درصد اسپرم های متحرک در مردانی که بیش ترین مصرف را دارند. مشاهده شده است.

​​​​​​​مورفولوژی اسپرم:

مورفولوژی به عنوان درصدی از فرم های نرمال یا غیرعادی اسپرم گزارش می­شود. ارتباط معنی دار بین هر یک از پارامترهای مورفومتریک هسته ای اسپرم (‏اندازه، شکل، رنگ و بافت)‏  با مصرف کافئین وجود دارد. ​

کافئین و خطر دیسپرمیا (لقاح تخمک با دو اسپرم)

دیسپرامیا  به صورت غلظت کم (‏بین 5 و 10 میلیون  اسپرم  در میلی لیتر)‏، تحرک پیشرونده 30 درصد، فرم معمولی 30 درصد، لکوسیت ها یک میلیون در میلی لیتر و بدون آگلوتیناسیون اسپرم تعریف می­شود. خطر ابتلا به دیسپرمیا  با تعداد فنجان قهوه در روز افزایش می یابد.

کافئین و زمان بارداری برنامه ریزی شده

​​​​​​​​کسانی که سطح بالاتری از گانودرما موکا بیز را دریافت می کردند، کاهش توانایی باروری را تجربه می کنند. با در نظر گرفتن تمام عوامل مخدوش گر بالقوه مربوطه، مردانی که روزانه 4 – 7 نوشیدنی کافئین مصرف می کردند دارای نسبت شانس پایین تری  در مقایسه با 3 نوشیدنی کافئین در روز بودند.

سیستم های در تعامل با کافئین در بدن

نوشیدنی های کافئین دار می توانند از طریق مکانیسم هایی که کافئین را درگیر نمی کنند، بر باروری تاثیر بگذارند. به عنوان مثال، مصرف نوشیدنی های حاوی کولا می تواند از طریق افزایش خطر مقاومت به انسولین، سندرم متابولیک و افزایش وزن باعث کاهش باروری شود. بر این اساس، نشان داده شده است. که مصرف نوشابه های انرژی زا به طور کلی (‏و در نتیجه نه تنها کولا) ‏به شدت بر ویژگی های اسپرم تاثیر می گذارد. در مورد کیفیت مطالعه، در بیشتر مقالات منتشر شده، ارتباط بین مصرف کافئین و نتایج باروری به عنوان عوامل بالقوه یا به خوبی شناخته شده. مانند فراوانی آمیزش، سیگار کشیدن، بیماری های اندام های تولید مثل، مصرف الکل، سن و BMI در نظر گرفته شده است.

مکانیسم های اثر کافئین بر ناباروری مردان

رژیم غذایی  کافئین دار و ناباروری

نقش جدید استرس و رژیم غذایی در ناباروری مردان قابل توجه است. مصرف نوشیدنی های کافئین دار و قهوه ممکن است. با الگوهای رژیم غذایی خاص و یا عادات سبک زندگی مرتبط باشد و ترک عادت آن ممکن است مشکل باشد. برای مثال، ارتباط بین متغیرهای منی و نوشیدنی های بدون الکل حاوی کافئین، ممکن است یک اثر مخرب را نشان دهد. به عبارت دیگر، نوشیدنی های غیرالکلی به جای کافئین ممکن است  از طرق دیگر مضر باشند. ارتباط مشاهده  شده برای مقدار بالای نوشیدنی های کولا را نمی توان به محتوای کافئین موجود در کولا نسبت داد.

نتیجه گیری

 

دکمه بازگشت به بالا