لیزرCO2 فرکشنال برای چه درمان هایی مناسب است؟

خوشبختانه امروزه با پیشرفت فناوری، روش های بسیاری برای زیبایی پوست به وجود آمده است. یکی از همین درمان ها، لیزر فرکشنال است که بدون نیاز به جراحی، عوارض پیری یا مشکلات پوستی را رفع می کند. لیزر CO2 فرکشنال یک روش سریع و مؤثر برای ترمیم انواع مشکلات و ضایعات پوستی مانند جای ضخم و اسکار، جای جوش، لکه های پوستی، و دیگر مشکلات ناشی از افزایش سن است. همچنین لیزر فرکشنال دی اکسید کربن روشی برای جوانسازی پوست است.

دستگاه لیزر CO2 فرکشنال چه کاربردی دارد؟ - آموزش پاکسازی پوست|آکادمی بین المللی ایران فیشال

لیزرها در پزشکی زیبایی به دو دسته کلی لیزر لایه بردار و لیزر غیر لایه بردار تقسیم می شوند و هرکدام از این ها، به لیزر فراکشنال و غیر فراکشنال تقسیم می شوند. لیزر CO2 فرکشنال یکی از معروف ترین لیزرها در پزشکی است.

به نظر می رسد که لیزر CO2 برای لایه برداری پوست به نتایج خوبی با عارضه های جانبی کم تر، دست پیدا می کند. در این روش ها یک ناحیه از پوست توسط انرژی نور هدف قرار داده شده و تخریب می شود. گاهی اوقات به این روش ها لیزر جای زخم، لیزر جای جوش و لیزر جای بخیه هم گفته می شود.

نحوه عملکرد لیزر CO2 فرکشنال

نحوه عملکرد CO2 فرکشنال به این صورت است که دستگاه پرتو کربن دی اکسید را دریافت کرده و آن را به هزاران پرتو نوری کوچک تبدیل می کند. این پرتوهای نوری ظریف و کوچک به لایه های عمیق تر پوست نفوذ کرده و سبب ایجاد شیارهایی در پوست می شوند. پوست، این شیارهای ایجادشده را با احیا و تولید سلول های جدید، بازسازی می کند. گرمای وارده به بافت پوست سبب تحریک تولید کلاژن نیز می شود.

لیزر نور را به لایه های عمیق پوست منتقل کرده و روند بهبود طبیعی پوست را تحریک می کند. در طول این زمان، پزشک از جریان هوای سرد بر روی صورت استفاده می کند تا بیمار احساس راحتی داشته باشد. این فرآیند به سلول ها اجازه می دهد تا قوی و سریع تر رشد کنند و در نتیجه پوست صاف، سفت و یکدست می شود.

این روش که 30 الی 45 دقیقه طول می کشد، از انرژی نوری پالس کوتاه (معروف به فوق پالس) استفاده می کند که به طور مداوم از طریق الگوی اسکن منفجر شده و منجر می شود تا لایه های نازک و بیرونی پوست آسیب دیده از بین بروند. مناسبترین قیمت دستگاه لیزر فوتونا را از ما بخواهید.

تماس با بزرگترین تولید کننده و وارد کننده دستگاه های زیبایی 0937811132 قشقایی

به محض از بین رفتن سلول های مرده پوست، لیزر CO2 تولید مناطق مختلف میکروترمال را که به عمق پوست می رسند فعال می کند. در نتیجه، روند طبیعی بهبود بافت پوست تحریک شده و تولید را تقویت می کند. در نهایت پوستی سالم و جوان را جایگزین سلول های قدیمی و آسیب دیده بافت پوست می کند.

کاربردهای درمانی و زیبایی لیزر CO2

اگر از هرکدام از مشکلات زیر رنج می برید، این لیزر می تواند به شما کمک کند:

  • آسیب های نوری: هرگونه آسیب پوستی که درنتیجه ی تابش پرتوی UV آفتاب یا سولاریوم باشد؛ مثل هایپرپیگمنتیشن (لکه های تیره ی پوست)
  • چین و چروک ها
  • جای زخم یا اسکار ناشی از آسیب ها، جوش ها و آکنه ها
  • شل شدگی و
  • تلانژکتازی: ضایعات عروقی پوست که در اثر گشاد شدن مویرگ ها ایجاد می شوند.
  • ضایعات خوش خیم روپوستی (اپی درمی)
  • کی لیت (التهاب لب) ناشی از آسیب نوری
  • کراتوزها یا زگیل های ناشی از آسیب نوری
  • رینوفیما (بزرگ و گوشتی شدن بینی ناشی از بیماری )

مهم ترین مزیت لیزر سی او دو، دوران بهبود کوتاه تر، درد کمتر برای بیمار و عدم نیاز به بیهوشی حین عمل و پانسمان بعد از عمل است. همچنین می توان موارد زیر را نیز از مزایای این نوع لیزر نسبت به نمونه های قدیمی آن دانست:

1) افزایش کلاژن سازی

2) قابلیت ، و تحریک پذیری به صورت هم زمان وجود دارد .

3) کاهش چین و چروک های سطحی و رفع افتادگی پوست

4) قابلیت تعیین طیف در رفع و رنگی

آماده سازی پوست برای استفاده از لیزر CO2

استفاده از لیزر CO2 فرکشنال برای از بین بردن به آماده سازی خاصی نیاز ندارد و برای استفاده از این روش تنها باید پوست صورت شما تمیز و بدون آرایش باید. همچنین، استفاده از این روش در صورتی که پوست شما دارای زخم های باز، جوش های ملتهب و اسکار های متورّم می باشد توصیه نمی شود و در صورت وجود چنین مواردی بهتر است که استفاده از لیزر فرکشنال را به زمان دیگری موکول نمایید.

پیاده سازی این تکنیک بسیار ساده و آسان است و هر جلسه درمانی به طور میانگین به 30 تا 45 دقیقه زمان نیاز خواهد داشت و پزشکان معمولاً از بی حسی موضعی برای کاهش درد استفاده می کنند.

اقدامات بعد از انجام لیزر فرکشنال CO2

  1. یک روز پس از انجام لیزر فرکشنال، پوست شما ممکن است به حالتی شبیه حالت پس از سوختگی یا آفتاب سوختگی خفیف تیره به نظر بیاید. این مورد در مدت یک یا دو هفته پوست اندازی کاملاً بهبود می یابد و طی حدود سه هفته قرمزی های تشکیل شده روی پوست نیز از بین می روند.
  2. پس از مراحل بالا، فرد به وضوح در خود پوستی گلگون و شفاف را حس می کند. همان طور که گفتیم طی حدود سه هفته نیز این قرمزی بسیار کم از بین می رود و پوست شما یه حالتی کاملاً طبیعی و جوان شده برمی گردد.
  3. نیاز است که 6 روز پس از انجام لیزر فراکشنال زیر نور مستقیم خورشید نروید و در روزهای پس از آن نیز (چهار هفته) سعی کنید از کرم ضد آفتاب استفاده کنید.

در اولین روزهای پس از عمل به هیچ وجه از لوازم آرایشی و بهداشتی مخصوصاً لوازم آرایشی و بهداشتی روغنی استفاده نکنید. پوست صورت یکی از مهم ترین نواحی از بدن است که روند افزایش سن را به وضوح نشان می دهد. معمولا به مرور زمان و همزمان با افزایش سن چین و چروک های پوست، لکه های تیره رنگ، جوش، خال و… افزایش پیدا می کنند.

خوشبختانه امروزه علم پزشکی در زمینه زیبایی و جوانسازی پوست صورت پیشرفت بسیاری کرده است. از بین بردن چین و چروک صورت شاید تا همین 30 سال گذشته برای بسیاری از مردم یک امر محال بوده، اما امروزه به لطف فناوری، تکنولوژی و به کارگیری روش های نوین در این زمینه دیگر یک امر محال نیست.

روش های بسیاری برای درمان جای جوش، ضایعات پوستی، لکه های تیره رنگ، چین و چروک و… وجود دارد. اگر قصد انجام جوانسازی پوست صورت را دارید بهتر است قبل از هرگونه اقدامی از مزایا و معایب، میزان موفقیت و..روش مورد نظر آگاه شوید. سپس با مشورت پزشک متخصص این کار را انجام دهید.

در این مقاله قصد داریم تا یکی از بهترین روش های صورت را به شما معرفی کنیم. لیزر فرکشنال CO2 یکی از بهترین روش های جوانسازی پوست صورت است، در ادامه با ما همراه باشید تا با این روش، مزایا و معایب و هزینه آن بیشتر آشنا شوید.

لیزر فرکشنال CO2 چیست؟

یکی از کاربردهای لیزرها در علم پزشکی بوده که به دو دسته لایه بردار و غیرلایه بردار تقسیم می شوند. حال هرکدام از این دسته ها دارای دو نوع فرکشنال و غیر فرکشنال هستند. یکی از پرکاربردترین لیزرها در علم پزشکی، لیزر فرکشنال CO2 است.

در واقع این نوع لیزر تنها بخشی از نواحی پوست را مورد هدف قرار می دهد و آسیب زیادی به پوست نمی رساند، عملکرد این نوع لیزر نقطه ای خواهد بود. اما لیزرهای غیرفرکشنال ناحیه وسیعی را تحت هدف قرار می دهند و این موضوع می توان آسیب بیشتری به پوست صورت وارد کند. از لیزرهای فرکشنال CO2 به عنوان یک لایه بردار قوی می توان استفاده کرد.

حال شاید از خودتان بپرسید که روند درمان لیزر فرکشنال CO2 چگونه است؟ با توجه به مقاله منتشر شده در وب سایت : پزشک حدود یک ساعت قبل از انجام لیزر فرکشنال CO2 ناحیه مورد نظر را با استفاده از کرم های بی حس کننده پوشش می دهد تا برای انجام لیزر آماده شود. معمولا هرجلسه در این روش حدود 20 دقیقه زمان نیاز دارد که در آن از انرژی نوری پالس کوتاه استفاده می کنند.

این دستگاه لیزر سلول های مرده سطح پوست صورت را از بین می برد، سپس تولید میکروگرم در نواحی مختلف پوست را تحریک می کند. به این ترتیب می تواند روند بهبودی پوست صورت شما را بهبود بخشد و تولید کلاژن در پوست صورت را تحریک کند. این روش یک راه درمان کم خطر با لیزر خواهد بود.

کاربردهای لیزر فرکشنال CO2

از این روش تنها برای درمان جای جوش استفاده نمی شود، لیزر فرکشنال CO2 کاربردهای بسیاری دارد که در ادامه با پرکاربردترین آن ها آشنا خواهید شد:

ترمیم چین و چروک صورت

چین و چروک های سطحی روی پوست صورت را می توان با استفاده از لیزر فرکشنال CO2 درمان کرد. البته شاید این روش برای درمان چین و چروک های عمیق پوست پاسخگو نباشد.

ترمیم رنگ پوست صورت

اگر پوست شما دارای لکه های آفتاب سوختگی و تیره رنگی است با استفاده از لیزر فرکشنال CO2 می توان این تیرگی ها را از بین برد. هرچه طول موج دستگاه لیزر بیشتر و مدت زمان تابش کوتاه تر باشد، عوارض احتمالی لیزر کمتر می شود.

افزایش تولید فاکتورهای رشد

با استفاده از روش لیزر فرکشنال CO2 میزان تولید فاکتورهای رشد در پوست صورت افزایش پیدا می کند. به دنبال افزایش فاکتورهای رشد میزان کلاژن سازی پوست صورت هم افزایش پیدا می کند.

کمک به لایه برداری پوست صورت

برخی از ضایعات پوستی هستند که عمق زیادی ندارند، در واقع با یک یا دو جلسه لیزر فرکشنال CO2 کم رنگ شده و از بین خواهند رفت.

درمان آسیب های نوری

این آسیب ها معمولا به دلیل استفاده بیش از اندازه از دستگاه سولاریوم، قرار گرفتن بیش از حد در معرض نور خورشید و…. روی پوست صورت ایجاد می شود.

کمک به لیفت صورت و جلوگیری از افتادگی پوست

لیزر فرکشنال CO2 می تواند به لیفت صورت و سفت شدن پوست صورت کمک بسیاری کند. در واقع می تواند شل شدن و افتادگی پوست اطراف چشم جلوگیری کند.

درمان تلانژکتازی

این عارضه با گشاد شدن رگ ها در زیر پوست صورت ایجاد می شود، البته با کمک لیزر فرکشنال کربن دی اکسید قابل درمان است.

برداشتن ضایعات پوستی

جای جوش، جای خال، جای آبله مرغان و… را می توان به کمک لیزر فرکشنال CO2 از بین برد.

مزایای لیزر فرکشنال CO2 برای جوانسازی

  • در روش لیزر فرکشنال CO2 به هیچ عنوان از داروی بیهوشی استفاده نمی شود.
  • در استفاده از این روش فرد دوره نقاهت کوتاه تری را در مقایسه با دیگر روش های مشابه می گذراند.
  • لیزر فرکشنال CO2 به ساخت کلاژن در پوست صورت کمک بسیاری می کند، از این رو پوست به سرعت ترمیم خواهد شد.
  • در این روش پوست صورت لایه  برداری می شود.
  • میزان چین و چروک های سطح پوست در مقایسه با گذشته به شدت کاهش پیدا می کند.

معایب و عوارض لیزر فرکشنال CO2 برای جوانسازی

  • ممکن است تا دو هفته پس از بهبودی، سطح پوست کمی پوسته پوسته شود. این پوسته پوسته شدن با استفاده از کرم های آبرسان و ترمیم کننده قابل درمان است.
  • عوارض جانبی این نوع لیزر در مقایسه با دیگر روش ها بسیار کمتر است.
  • تا دو الی سه هفته بعد از لیزر فرکشنال CO2 عوارضی جون التهاب، قرمزی، خارش، سوزش و… در ناحیه مورد نظر مشاهده می شود، البته این عوارض کاملا طبیعی هستند. تنها دلیل آن هم می تواند به علت نازکی و حساسیت بالای پوست صورت باشد.
  • افرادی که پوست تیره تری دارند احتمال ایجاد تاول روی پوست صورت وجود دارد.

منبع : youtube

دکمه بازگشت به بالا